Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dane są dwa niepuste zbiory XY.

Funkcją f ze zbioru X w zbiór Y nazywamy przyporządkowanie, które każdemu elementowi zbioru X przyporządkowuje dokładnie jeden element zbioru Y.

Symbolicznie oznaczamy f:XY i czytamy „funkcja f odwzorowuje zbiór X w zbiór Y”.

Zbiór X nazywamy dziedziną funkcji, a jego elementy argumentami funkcji f

Przyjrzyjmy się sytuacjom z życia codziennego, które można opisać za pomocą funkcji:

  • każdemu obywatelowi Polski przyporządkowany jest numer PESEL,

  • każdemu uczniowi w klasie przyporządkowany jest numer w dzienniku lekcyjnym,

  • każdej książce w bibliotece przyporządkowany jest numer ewidencyjny,

  • każdemu towarowi na półce przyporządkowana jest jego cena sprzedaży,

  • godzinie 6:00 każdego dnia danego miesiąca przyporządkowana jest temperatura powietrza w danej chwili w danym miejscu.

Funkcją jest też zależność długości pokonanej  drogi od  czasu trwania ruchu.

Podobnych sytuacji można odnaleźć bardzo dużo, w tym materiale będziemy je wspólnie analizowali i interpretowaliinterpretować daneinterpretowali. Ważne jest, aby mieć na uwadze fakt, że nie wszystkie sytuacje z życia codziennego  można interpretować jako funkcje  w rozumieniu matematycznym. Oto kilka przykładów.

  • Pralka i jej programy do prania.
    Każdej pralce przyporządkowanych jest kilka programów, np.: do prania firanek, do prania  tkanin delikatnych, do bawełny itp.

  • Użytkownik komputera i adres jego poczty e–mailowej.
    Nie każdy użytkownik komputera ma adres e–mailowy, a niektórzy użytkownicy posiadają więcej niż jeden taki adres.

  • Nauczyciel w szkole i funkcje, które pełni.
    Okazuje się, że zazwyczaj każdy nauczyciel w szkole pełni więcej niż jedną funkcję, ponieważ oprócz tego, że jest nauczycielem konkretnego przedmiotu, np.: pełni funkcję wychowawcy klasy, opiekuna samorządu szkolnego, przewodniczącego zespołu przedmiotowego nauczycieli, opiekuna koła wolontariatu itp.

Jednym ze sposobów określania funkcji jest wykres. To przejrzysty i klarowny sposób przedstawienia i uporządkowania pewnych zależności. Przenalizujemy je na przykładach.

Przykład 1

Pani Natalia dojeżdża do pracy autobusem i tramwajem. Wykres przedstawia, jak zmieniała się długość drogi przebyta przez nią (wyrażona w kilometrach) w zależności od czasu wyrażonego w minutach.

RieelXbfowDK3
Ilustracja interaktywna przedstawia układ współrzędnych z poziomą osią t, na której jednostkami są minuty a wartości sięgają od zera do trzydziestu z podziałką co dwa i pionową osią s, gdzie jednostką są kilometry, a wartości sięgają od zera do 10 z podziałką co dwa. W układzie zaznaczono wykres, który ma swój początek w punkcie nawias zero średnik zero zamknięcie nawiasu i biegnie ukośnie do punktu nawias dziesięć średnik zero pół zamknięcie nawiasu, od tego miejsca wykres biegnie poziomo do wartości t równej 12, dalej biegnie ukośnie do punktu nawias osiemnaście średnik cztery zamknięcie nawiasu, dalej biegnie poziomo do punktu nawias dwadzieścia dwa średnik cztery. Z tego miejsca biegnie ukośnie do punktu nawias dwadzieścia siedem średnik dziewięć zamknięcie nawiasu. Dalej wykres biegnie ukośnie do wartości punktu nawias trzydzieści średnik dziewięć przecinek dwadzieścia pięć zamknięcie nawiasu. Kursor wskazuje na wykresie wartość t oraz s w zależności od jego położenia.

Pani Natalia wyszła z domu o godzinie 6:45, pracę rozpoczynała o 7:30, ale potrzebowała 10 min, aby przygotować się do pracy. Najpierw pieszo dotarła do przystanku, jechała autobusem 6 minut, później wysiadła i z tego samego przystanku pojechała tramwajem. Ostatni odcinek drogi do pracy pokonała pieszo.

Na podstawie wykresu odpowiedz na pytania:

  1. Ile czasu Pani Natalia czekała na autobus, a ile na tramwaj?

  1. Jaką odległość Pani Natalia pokonała autobusem, a jaką tramwajem?

  1. Miejsce pracy Pani Natalii znajduje się w odległości 9,25 km od domu. Jaką część drogi do pracy Pani Natalia pokonała pieszo?

  1. Z jaką średnią prędkością jechał autobus, a z jaką tramwaj?

  1. Czy Pani Natalia zdążyła przygotować się do pracy i rozpocząć ją punktualnie?

Rozwiązanie

Ad 1)
Pani Natalia czekała na autobus 2 minuty oraz 4 minuty na tramwaj.
Uzasadnienie: odnajdujemy na wykresie fragmenty funkcji stałej: w czasie od 10 do 12 minuty Pani Natalia oczekiwała na autobus oraz w czasie od 18 do 22 minuty, Pani Natalia oczekiwała na tramwaj.

Ad 2)
Pani Natalia pokonała autobusem 3,5 km, a tramwajem 5 km.

Ad 3)
Pani Natalia pokonała pieszo 750 m.

Ad 4)
Średnia prędkość autobusu wynosiła VA=35 kmh, a średnia prędkość, z jaką poruszał się tramwaj: VT=60 kmh.
Uzasadnienie Vśr=st, zatem: VA=3,5 km 110 h=35 kmh.
6 min=660 h= 110 h,
VT=5 km112 h=60 kmh,
5 min=560 h=112 h.

Ad 5)
Tak, pani Natalia zdążyła przygotować się do pracy i rozpocząć ją punktualnie.
Uzasadnienie: podróż zajęła 30 min, 10 min przygotowanie, więc Pani Natalii zostało 5 min wolnego czasu.

Przykład 2

Wykresy funkcji bardzo często stosowane są w meteorologii. Przeanalizuj wykres zmian temperatury powietrza w pewnej miejscowości w marcu i odpowiedz na pytania zamieszczone  pod wykresem.

ReVNpES0SuYnZ
Ilustracja interaktywna przedstawia układ współrzędnych z poziomą osią podpisaną: dni, na której wartości sięgają od jeden do trzydzieści jeden z podziałką co trzy i pionową osią podpisaną: temperatura, gdzie jednostką są stopnie Celsjusza, a wartości sięgają od minus 5 do 10 z podziałką co pięć. W układzie zaznaczono wykres, który ma swój początek w punkcie nawias jeden średnik trzy zamknięcie nawiasu i biegnie ukośnie do punktu nawias dwa średnik pięć zamknięcie nawiasu, dalej biegnie do punktu nawias cztery średnik cztery zamknięcie nawiasu, skąd biegnie ukośnie do punktu nawias pięć średnik trzy zamknięcie nawiasu. Dalej wykres biegnie ukośnie do punktu nawias siedem średnik minus i dalej ukośnie do punktu nawias dziewięć średnik minus cztery. Dalej biegnie do punktu nawias jedenaście średnik cztery zamknięcie nawiasu i dalej do punktu nawias dwanaście średnik pięć zamknięcie nawiasu. Z tego punktu wykres biegnie ukośnie do punktu nawias trzynaście średnik dziewięć. Dale wykres biegnie do punktu nawias czternaście średnik pięć zamknięcie nawiasu i dalej biegnie do punktu nawias szesnaście średnik zero zamknięcie nawiasu. Dalej biegnie ukośnie do punktu nawias siedemnaście średnik jeden zamknięcie nawiasu, stąd biegnie poziomo do punktu nawias dwadzieścia średnik jeden zamknięcie nawiasu. Dalej biegnie znów ukośnie do punktu nawias dwadzieścia dwa średnik trzy zamknięcie nawiasu, tu znów biegnie poziomo do punktu nawias dwadzieścia cztery średnik trzy zamknięcie nawiasu. Dalej biegnie ukośnie do punktu nawias dwadzieścia sześć średnik pięć zamknięcie nawiasu, stąd dalej biegnie ukośnie do punktu nawias dwadzieścia siedem średnik dwa przecinek dwadzieścia pięć setnych zamknięcie nawiasu. Dalej wykres biegnie ukośnie do punktu nawias dwadzieścia osiem średnik jeden. Z tego punktu wykres biegnie ukośnie do punktu nawias dwadzieścia dziewięć średnik trzy przeciek siedemdziesiąt pięć setnych zamknięcie nawiasu. Dalej wykres biegnie ukośnie do punktu nawias trzydzieści jeden średnik trzy zamknięcie nawiasu. Kursor wskazuje na wykresie dzień oraz wartość temperatury w zależności od jego położenia.

Na podstawie wykresu odpowiedz na pytania:

  1. Jaka była najwyższa a jaka najniższa temperatura powietrza?

  1. W jakim przedziale czasu temperatura wzrastała?

  1. Jaka temperatura była ostatniego marca?

  1. W jakim okresie temperatura była niedodatnia?

  1. W jakim okresie temperatura wynosiła co najmniej 5°C?

Rozwiązanie

Ad 1)
Najniższa temperatura wyniosła: -4°C, zaś najwyższa: 9°C.
Uzasadnienie: to pytanie dotyczy wartości najmniejszej i największej funkcji.

Ad 2)
Temperatura wzrastała: od 1 do 2 marca, od 9 do 13 marca, od 16 do 26 marca, od 28 do 29 marca.
Uzasadnienie: to pytanie o zbiór argumentów, dla których funkcja jest rosnąca.
Symboliczny zapis f1, 2 ; 9, 13 ; 16, 26; 28, 29.

Ad 3)
Ostatniego dnia marca temperatura wynosiła 3°C.
Uzasadnienie: to pytanie o wartość funkcji dla argumentu 31.

Ad 4)
Temperatura była niedodatnia od 6 do 10 marca.
Uzasadnienie: to pytanie o zbiór argumentów, dla których funkcja przyjmuje wartości niedodatnie.

Ad 5)
Temperatura wynosiła co najmniej 5°C: 2 marca, od 12 do 14 marca, 26 marca.
Uzasadnienie: to pytanie o zbiór argumentów, dla których funkcja przyjmuje wartość 5 lub więcej.
Symboliczny zapis: fx5 dla x12, 142, 26.

Przykład 3

Funkcje mają zastosowanie w chemii przy badaniu własności substancji. Poniższy wykres przedstawia zależność masy (w g) rozpuszczonego w wodzie   pierwiastka od temperatury w °C.

R1Ur6dwpAFn0y

Na podstawie wykresu odpowiedz na pytania:

  1. Czy 150 g pierwiastka można rozpuścić w 100 g wody po ogrzaniu jej do 60°C?

  1. Do jakiej temperatury trzeba ogrzać 100 g wody, aby rozpuścić w niej 300 g pierwiastka?

  1. Ile gram pierwiastka rozpuszcza się w 65 g wody po podgrzaniu jej do 70°C?

Rozwiązanie

Ad 1)
150 g pierwiastka można rozpuścić w 100 g wody po ogrzaniu jej do 60°C.

Ad 2)
Wodę należy ogrzać do temperaury 90°C.

Ad 3)
65 g wody, po podgrzaniu jej do 70°C, można rozpuścić 130 g pierwiastka.
Uzasadnienie:
Nich x będzie szukaną wielkością. Tworzymy proporcję 200 g pierwiastka – 100 g wody (podgrzanej do 70°C)
x-65
Zatem x=20065100=130 g.

Przykład 4

Na poniższych wykresach przedstawiono notowania średnich kursów euro i dolara amerykańskiego. Dane odczytano 02.03.2021 r.

R18XRefYq82QI
R1GdX8K90kRQP
  1. Na postawie wykresów odpowiedz na pytania:

  1. Którego dnia odnotowano najwyższy spadek cen każdej z walut?

  2. W jakich dniach kurs euro nie malał w okresie dłuższym niż tydzień?

  1. Na podstawie wykresów rozwiąż problem:

    Maciej i jego kolega Karol zainwestowali oszczędności w walutę. Obaj 3 lutego mieli taką ilość dolarów amerykańskich, która równała się 10000 . Maciej potrzebował pilnie większej kwoty pieniędzy. Podjął ryzykowną decyzję. Zdecydował się tego dnia sprzedać dolary i tego samego dnia za całą kwotę kupić euro. Obaj koledzy 2 marca wymienili swoje oszczędności na złotówki. Który z nich zarobił więcej i o ile procent?

Wykonując obliczenia liczbę EUR oraz USD, zaokrąglij do części całkowitych, a kursy walut z dokładnością do części setnych.

Rozwiązanie

Ad 1)

  1. Najwyższy spadek ceny dolara odnotowano 9 lutego, zaś euro – 1 lutego.

  2. Kurs euro nie malał w okresie dłuższym niż tydzień od 18 do 24 lutego.

Ad 2)

  • Maciej:
    3 lutego – 1 EUR4,49 
    10000:4,49=2227 EUR
    2 marca – 1 EUR4,53 
    2227·4,53 =10088,31 
    Zatem Maciej zarobił 88,31.

  • Karol:
    3 lutego – 1 USD3,74 
    10000:3,74=2674 USD
    2 marca – 1 USD3,78 
    2674·3,78 =10107,72 
    Zatem Karol zarobił 107,72 .

107,72 -88,31 =19,41 .

Karol zarobił więcej o 19,41 , czyli o około 22%.

Słownik

interpretować dane
interpretować dane

wykorzystać pojęcia, zapisy i własności matematyczne do analizy zjawisk, procesów i odpowiedzi na zadane pytania lub problemy