Funkcją ze zbioru w zbiór nazywamy przyporządkowanie, które każdemu elementowi zbioru przyporządkowuje dokładnie jeden element zbioru .
Symbolicznie oznaczamy i czytamy „funkcja odwzorowuje zbiór w zbiór ”.
Zbiór nazywamy dziedziną funkcji, a jego elementy argumentami funkcji
Przyjrzyjmy się sytuacjom z życia codziennego, które można opisać za pomocą funkcji:
każdemu obywatelowi Polski przyporządkowany jest numer PESEL,
każdemu uczniowi w klasie przyporządkowany jest numer w dzienniku lekcyjnym,
każdej książce w bibliotece przyporządkowany jest numer ewidencyjny,
każdemu towarowi na półce przyporządkowana jest jego cena sprzedaży,
godzinie każdego dnia danego miesiąca przyporządkowana jest temperatura powietrza w danej chwili w danym miejscu.
Funkcją jest też zależność długości pokonanej drogi od czasu trwania ruchu.
Podobnych sytuacji można odnaleźć bardzo dużo, w tym materiale będziemy je wspólnie analizowali i interpretowaliinterpretować daneinterpretowali. Ważne jest, aby mieć na uwadze fakt, że nie wszystkie sytuacje z życia codziennego można interpretować jako funkcje w rozumieniu matematycznym. Oto kilka przykładów.
Pralka i jej programy do prania. Każdej pralce przyporządkowanych jest kilka programów, np.: do prania firanek, do prania tkanin delikatnych, do bawełny itp.
Użytkownik komputera i adres jego poczty e–mailowej. Nie każdy użytkownik komputera ma adres e–mailowy, a niektórzy użytkownicy posiadają więcej niż jeden taki adres.
Nauczyciel w szkole i funkcje, które pełni. Okazuje się, że zazwyczaj każdy nauczyciel w szkole pełni więcej niż jedną funkcję, ponieważ oprócz tego, że jest nauczycielem konkretnego przedmiotu, np.: pełni funkcję wychowawcy klasy, opiekuna samorządu szkolnego, przewodniczącego zespołu przedmiotowego nauczycieli, opiekuna koła wolontariatu itp.
Jednym ze sposobów określania funkcji jest wykres. To przejrzysty i klarowny sposób przedstawienia i uporządkowania pewnych zależności. Przenalizujemy je na przykładach.
Przykład 1
Pani Natalia dojeżdża do pracy autobusem i tramwajem. Wykres przedstawia, jak zmieniała się długość drogi przebyta przez nią (wyrażona w kilometrach) w zależności od czasu wyrażonego w minutach.
RieelXbfowDK3
Pani Natalia wyszła z domu o godzinie , pracę rozpoczynała o , ale potrzebowała , aby przygotować się do pracy. Najpierw pieszo dotarła do przystanku, jechała autobusem minut, później wysiadła i z tego samego przystanku pojechała tramwajem. Ostatni odcinek drogi do pracy pokonała pieszo.
Na podstawie wykresu odpowiedz na pytania:
Ile czasu Pani Natalia czekała na autobus, a ile na tramwaj?
Jaką odległość Pani Natalia pokonała autobusem, a jaką tramwajem?
Miejsce pracy Pani Natalii znajduje się w odległości od domu. Jaką część drogi do pracy Pani Natalia pokonała pieszo?
Z jaką średnią prędkością jechał autobus, a z jaką tramwaj?
Czy Pani Natalia zdążyła przygotować się do pracy i rozpocząć ją punktualnie?
Rozwiązanie
Ad 1) Pani Natalia czekała na autobus minuty oraz minuty na tramwaj. Uzasadnienie: odnajdujemy na wykresie fragmenty funkcji stałej: w czasie od do minuty Pani Natalia oczekiwała na autobus oraz w czasie od do minuty, Pani Natalia oczekiwała na tramwaj.
Ad 2) Pani Natalia pokonała autobusem , a tramwajem .
Ad 3) Pani Natalia pokonała pieszo .
Ad 4) Średnia prędkość autobusu wynosiła , a średnia prędkość, z jaką poruszał się tramwaj: . Uzasadnienie , zatem: . , , .
Ad 5) Tak, pani Natalia zdążyła przygotować się do pracy i rozpocząć ją punktualnie. Uzasadnienie: podróż zajęła , przygotowanie, więc Pani Natalii zostało wolnego czasu.
Przykład 2
Wykresy funkcji bardzo często stosowane są w meteorologii. Przeanalizuj wykres zmian temperatury powietrza w pewnej miejscowości w marcu i odpowiedz na pytania zamieszczone pod wykresem.
ReVNpES0SuYnZ
Na podstawie wykresu odpowiedz na pytania:
Jaka była najwyższa a jaka najniższa temperatura powietrza?
W jakim przedziale czasu temperatura wzrastała?
Jaka temperatura była ostatniego marca?
W jakim okresie temperatura była niedodatnia?
W jakim okresie temperatura wynosiła co najmniej ?
Rozwiązanie
Ad 1) Najniższa temperatura wyniosła: , zaś najwyższa: . Uzasadnienie: to pytanie dotyczy wartości najmniejszej i największej funkcji.
Ad 2) Temperatura wzrastała: od do marca, od do marca, od do marca, od do marca. Uzasadnienie: to pytanie o zbiór argumentów, dla których funkcja jest rosnąca. Symboliczny zapis ; ; ; .
Ad 3) Ostatniego dnia marca temperatura wynosiła . Uzasadnienie: to pytanie o wartość funkcji dla argumentu .
Ad 4) Temperatura była niedodatnia od do marca. Uzasadnienie: to pytanie o zbiór argumentów, dla których funkcja przyjmuje wartości niedodatnie.
Ad 5) Temperatura wynosiła co najmniej : marca, od do marca, marca. Uzasadnienie: to pytanie o zbiór argumentów, dla których funkcja przyjmuje wartość lub więcej. Symboliczny zapis: dla .
Przykład 3
Funkcje mają zastosowanie w chemii przy badaniu własności substancji. Poniższy wykres przedstawia zależność masy (w g) rozpuszczonego w wodzie pierwiastka od temperatury w .
R1Ur6dwpAFn0y
Na podstawie wykresu odpowiedz na pytania:
Czy pierwiastka można rozpuścić w wody po ogrzaniu jej do ?
Do jakiej temperatury trzeba ogrzać wody, aby rozpuścić w niej pierwiastka?
Ile gram pierwiastka rozpuszcza się w wody po podgrzaniu jej do ?
Rozwiązanie
Ad 1) pierwiastka można rozpuścić w wody po ogrzaniu jej do .
Ad 2) Wodę należy ogrzać do temperaury .
Ad 3) W wody, po podgrzaniu jej do , można rozpuścić pierwiastka. Uzasadnienie: Nich będzie szukaną wielkością. Tworzymy proporcję pierwiastka – wody (podgrzanej do )
Zatem .
Przykład 4
Na poniższych wykresach przedstawiono notowania średnich kursów euro i dolara amerykańskiego. Dane odczytano r.
R18XRefYq82QI
R1GdX8K90kRQP
Na postawie wykresów odpowiedz na pytania:
Którego dnia odnotowano najwyższy spadek cen każdej z walut?
W jakich dniach kurs euro nie malał w okresie dłuższym niż tydzień?
Na podstawie wykresów rozwiąż problem:
Maciej i jego kolega Karol zainwestowali oszczędności w walutę. Obaj lutego mieli taką ilość dolarów amerykańskich, która równała się . Maciej potrzebował pilnie większej kwoty pieniędzy. Podjął ryzykowną decyzję. Zdecydował się tego dnia sprzedać dolary i tego samego dnia za całą kwotę kupić euro. Obaj koledzy marca wymienili swoje oszczędności na złotówki. Który z nich zarobił więcej i o ile procent?
Wykonując obliczenia liczbę oraz , zaokrąglij do części całkowitych, a kursy walut z dokładnością do części setnych.
Rozwiązanie
Ad 1)
Najwyższy spadek ceny dolara odnotowano lutego, zaś euro – lutego.
Kurs euro nie malał w okresie dłuższym niż tydzień od do lutego.
Ad 2)
Maciej: lutego – –
marca – –
Zatem Maciej zarobił .
Karol: lutego – –
marca – –
Zatem Karol zarobił .
.
Karol zarobił więcej o , czyli o około .
Słownik
interpretować dane
interpretować dane
wykorzystać pojęcia, zapisy i własności matematyczne do analizy zjawisk, procesów i odpowiedzi na zadane pytania lub problemy