Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat Jeana Jacques Rousseau, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
Jean‑Jacques Rousseau. Poglądy i umowa społecznaJean‑Jacques Rousseau. Poglądy i umowa społeczna
Jean‑Jacques Rousseau. Wpływ i recepcjaJean‑Jacques Rousseau. Wpływ i recepcja
Biografia
Urodził się w Genewie, mającej wówczas status miasta-państwa (Republika Genewska 1541–1798) i pozostającej pod wpływem idei protestanckich. Przodkowie Rousseau osiedlili się w Genewie, uciekając z Francji przed religijnymi prześladowaniami ze strony katolików. Dorastał w mieszczańskiej rodzinie. Matka Rousseau zmarła wskutek komplikacji po jego porodzie. Wychowywany był w dzielnicy rzemieślników przez ojca, który był zegarmistrzem, i jego siostrę. Od dzieciństwa pasją Jeana-Jacquesa było czytanie, zwłaszcza literatury starożytnej Grecji i Rzymu. Był też świadkiem politycznych wydarzeń w mieście, nasiąkając ideami oporu wobec warstw uprzywilejowanych. 1728 Obraz przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku. Ubrany jest w białą koszulę, której mankiety zakończone są falbanami oraz marynarkę. Siedzi przy stole i pisze list. Przed nim znajduje się niewielka sterta papierów. W ręku trzyma pióro, obok stoi kałamarz. Mężczyzna jest zapatrzony w dal. W 1728 przeniósł się do Francji, początkowo do Annecy, następnie do Paryża. Spędził dwa lata w Wenecji, pracując w ambasadzie francuskiej. Po powrocie do Paryża zajął się publicystyką oraz działalnością kompozytorską. Zaprzyjaźnił się m.in. z Étiennem Bonnot Condillakiem i Denisem Diderotem. 1749 Zdjęcie przedstawia panoramę miasta. Widoczne są liczne zabudowania miejskie, kościół z wysoką wieżą, w tle wzgórza zabudowane domami. W roku 1749 zdobył nagrodę na konkursie naukowym ogłoszonym przez Akademię w Dijon za pracę zatytułowaną Rozprawa o naukach i sztukach.
Cztery lata później, w odpowiedzi na kolejny konkurs Akademii z Dijon, opublikował swą pierwszą pracę filozoficzno-polityczną pt. Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi. 1762 Obraz przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku. Ma perukę z charakterystycznymi lokami upiętymi po bokach. Ubrany jest w czerwony strój wyszywany ozdobnymi wzorami złotą nitką. Gdy w roku 1762 opublikował swoje najważniejsze dzieła – Umowę społeczną oraz Emila – znalazł się w ogniu krytyki intelektualnych środowisk Paryża, a tezy obu dzieł, oskarżonych o atak na religię i monarchię, zostały publicznie potępione. W konsekwencji opuścił Francję i udał się najpierw do Szwajcarii, a później do Anglii, zaproszony tam przez Davida Hume’a. 1767 W 1767 r. powrócił do Francji. Utrzymywał się głównie z muzyki. Pisał wówczas przede wszystkim wspomnienia, a w roku 1771 wydał Uwagi o rządzie polskim, poświęcone kwestii reformy polskiego systemu politycznego. 1778 Zdjęcie przedstawia sarkofag – dużą skrzynię ozdobioną licznymi płaskorzeźbami. Są to postacie z okresu starożytnych czasów Grecji. Na sarkofagu znajduje się też inskrypcja w języku łacińskim. Jean-Jacques Rousseau zmarł w roku 1778 w Ermenonville niedaleko Paryża
Doktryna
Nawiązania

Refleksja Rousseau inspirowała zarówno ruchy polityczne i politycznych aktywistów, jak i filozofów. Do jego myśli nawiązywali jakobini, a Maximilien de RobespierreMaximilien de Robespierre podobno miał zawsze przy sobie egzemplarz Umowy społecznej, nawet wówczas, gdy prowadzono go na szafot. Krytyka empiryzmuempiryzmu i racjonalizmu odbiły się znaczącym echem w dobie romantyzmu. Koncepcje Rousseau wywarły wpływ na filozofię Immanuela KantaImmanuela Kanta (wyraźny ślad refleksji Rousseau u w filozofii Kanta znajdziemy np. w problemie heteronomii i autonomii woli) i Georga Wilhelma Friedricha HeglaGeorga Wilhelma Friedricha Hegla. Inspirację z jego myśli czerpały nurty socjalistyczne, w tym również marksizm, akcentujące zwłaszcza krytykę własności prywatnej i wynikającą z nich koncepcję państwa, jako instrumentu klasowego panowania.
Oponenci
Jean Jacques Rousseau był myślicielem niezwykle oryginalnym, co skutkowało jednak i tym, że często krytykowany był równocześnie przez wrogie wobec siebie nurty światopoglądowe i siły społeczno‑polityczne. Jego poglądy na kwestię Boga oraz kwestie moralne, skutkowały niechętnym stosunkiem do racjonalizmu, materializmu i ateizmu, ale również religii Objawionych. Sprowadziło to na niego krytykę zarówno ze strony np. encyklopedystów, jak i ze strony kościołów chrześcijańskich – tak katolickiego, jak i protestanckich.
Podobnie było z kwestią „dobrej” natury człowieka – dla większości przedstawicieli racjonalizmu oświeceniowego (m.in. dla Voltaire) był to przejaw niezwykłej naiwności myśliciela z Genewy, a z kolei dla chrześcijan oznaczało to odrzucenie doktryny grzechu pierworodnego. Także podejście do kwestii moralności rodziło krytykę racjonalistów (według Rousseau moralność wymaga właściwie wyłącznie uczuć), i oczywiście chrześcijan, oburzonych odrzuceniem Objawieniem i próbą wykazania, że moralność go nie potrzebuje. Odrębnym problemem jest kwestia rozumienia i roli, jaką Rousseau przypisywał woli powszechnej oraz wynikająca z tych ustaleń koncepcja wolności cywilnej – i współcześnie niektórzy krytycy wskazują na zawarte w niej potencjalne źródło inspiracji dla wszelkiego gatunku ustrojów totalitarnych.
Słownik
kierunek filozoficzny wywodzący wiedzę z doświadczenia
hipotetyczna rekonstrukcja sposobu funkcjonowania jednostek ludzkich, ewentualnie ludzkich wspólnot w czasach przed powstaniem państwa; ów stan miał ujawniać rzeczywiste cechy natury człowieka (czyli cechy przyrodzone), a nie te, który zostały wypracowane poprzez konwencje i przymus państwowy


