Przeczytaj
Podstawy światopoglądu pozytywistycznego powstały już w okresie romantyzmu, lecz dopiero odkrycia dokonane w obrębie nauk przyrodniczych umożliwiły ich rozpowszechnienie. Sformułowanie zasady zachowania energii, skonstruowanie tablicy Mendelejewatablicy Mendelejewa i ogłoszenie przez Darwina teorii ewolucjiteorii ewolucji uzasadniały nowy sposób myślenia, w którym dominowały racjonalizmracjonalizm i utylitaryzmutylitaryzm. Poszczególne nurty garściami czerpały z tego samego źródła, dlatego filozofia pozytywnafilozofia pozytywna była bardziej spójna niż w jakiejkolwiek innej epoce.

Muzeum Narodowe, Kraków.
Pozytywistyczni filozofowie
Słownik
(łac. determinare – ograniczyć, określić) pogląd zakładający, że egzystencja i działania człowieka są niezależne od wolnej woli, lecz uwarunkowane przez czynniki biologiczne, środowiskowe i historyczne
(stgr. empeiría – doświadczenie) doktryna filozoficzna głosząca, że jedynym pewnym źródłem poznania jest doświadczenie, a wszelkie teorie i idee mają charakter wtórny
(łac. evolutio – rozwinięcie, rozwój) nurt w filozofii, według którego społeczeństwo, podobnie jak gatunki istot żywych, podlega prawom ewolucji
(gr. hedone – przyjemność, rozkosz) postawa uznająca przyjemność i unikanie cierpienia za główny cel ludzkiego istnienia
zapoczątkowany przez Augusta Comte’a system filozoficzny opierający wiedzę na faktach, rezygnujący ze spekulacji, kładący nacisk na użyteczne spożytkowanie wyników badań
łaciński zwrot oznaczający zgodność nazwy z jej definicją, dosłownie „imię jest wróżbą”
(łac. ratio – rozum) postawa uznająca prymat nauki i rozumu nad uczuciami i wiarą
(gr. skeptikós – wątpiący, krytykujący) postawa filozoficzna podważająca pewność ludzkiego poznania, przejawiająca się poprzez nieufność dla wszelkich autorytatywnych sądów o świecie
(łac. speculatio) rozważanie oparte na teoretycznym rozumowaniu, nie oparte na doświadczeniu i niemożliwe do zweryfikowania
układ okresowy pierwiastków chemicznych ułożonych w tabeli rosnąco według liczby atomowej
ogłoszona przez Karola Darwina teoria dotycząca rozwoju gatunków istot żywych na bazie doboru naturalnego
(łac. utilis – użyteczny) pogląd, według którego działania ludzkie należy oceniać pod kątem ich przydatności dla społeczeństwa