Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Prawdopodobnie zastanawiając się nad definicją ciała i umysłu, próbujecie sobie wyobrazić, jakie zachodzą między nimi relacje. Czy ciało kieruje umysłem, czy też umysł kieruje ciałem? Gdzie znajduje się umysł? Z tego rodzaju pytaniami zmierzyli się również dwaj siedemnastowieczni myśliciele: René Descartes oraz Baruch Spinoza. Pochodzący z Francji Kartezjusz twierdził, że istnieją dwie substancjesubstancjasubstancje, które filozof nazywa odpowiednio: res extensa (rzecz rozciągła) i res cogitans (rzecz myśląca). Zdaniem tego filozofa ciało, czyli rzecz rozciągła, charakteryzuje się tym, że zajmuje określone miejsce w przestrzeni. Natomiast umysł, rzecz myśląca: „Jest to rzecz, która wątpi, pojmuje, twierdzi, przeczy, chce, nie chce, a także wyobraża sobie i czuje”Indeks górny 111 Indeks górny koniec. Co ważniejsze, Kartezjusz utożsamia istotę ludzką z res cogitans, podkreślając nadrzędność umysłu wobec ciała. Filozof w Rozprawie o metodzie pisze:

Kartezjusz Rozprawa o metodzie

Poznałem stąd, że jestem substancją, której całą istotą lub naturą jest jedynie myślenie, i która, aby istnieć, nie potrzebuje żadnego miejsca ani nie zależy od żadnej rzeczy materialnej; tak, iż to JA, to znaczy dusza, przez którą jestem tym, czym jestem, jest zupełnie odrębna od ciała, a nawet jest łatwiejszą do poznania niż ono, i że gdyby nawet ono nie istniało, byłaby i tak wszystkim, czym jest.

C1 Źródło: Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, tłum. T. Boy-Żeliński, Warszawa 2008, s. 72.
1

Stanowisko filozoficzne zaproponowane przez Kartezjusza nazywamy dualizmem psychofizycznymdualizmdualizmem psychofizycznym. Zastanówmy się, co wynika z rozważań autora Rozprawy. Utożsamienie ludzkiej podmiotowości z umysłem spowodowało, iż ciało postrzegano jako coś, co nie jest mną samym, a więc jest czymś przygodnym, co ulega rozpadowi. Warto dbać tylko o wieczny umysł, duszę, która przetrwa śmierć ciała. Kartezjańska perspektywa bardzo szybko stała się obowiązującym światopoglądem Europejczyków, wpisującym się w chrześcijańskie tradycje Starego Kontynentu.

Ciekawostka

Dualizm psychofizyczny umożliwia futurystyczne rozważania dotyczące zaawansowanej protetyki, a więc tworzenia zaawansowanych cielesnych implantów. To w kontekście tego stanowiska możemy zadać pytanie: czy w przyszłości będzie możliwa pełna cyborgizacja, a więc wymiana niemal wszystkich organów i kończyn na ich bardziej zaawansowane technologiczne odpowiedniki?

R2GdVEnTQV3xr
Słynna seria komiksów i filmów animowanych, występujących pod wspólnym tytułem Ghost in the Shell, uznawana jest za jedną z najlepszych produkcji z gatunku cyberpunk. W ramach kolejnych epizodów autorzy rozwijają wizje przyszłości obrazujące, w jaki sposób rozważania dotyczące ciała i umysłu wpłyną na nasze codzienne życie, a także jakie problemy łączą się z tym zagadnieniem w ramach rozwoju zaawansowanych technologii.
Źródło: DreamWorks, domena publiczna.

Spinozjański paralelizm

Baruch Spinoza, dobrze zaznajomiony z pismami Kartezjusza, filozofa, który stał się słynny już za swojego życia, stworzył bardzo oryginalną wizję relacji ciała i umysłu.

RqjdQZ21PlgSS
Zarówno Kartezjusz, jak i Spinoza byli zafascynowani geometrią, dziedziną matematyki, która zajmuje się zagadnieniem figur geometrycznych, wyznaczaniem różnego rodzaju przestrzeni oraz ich pomiarów. Swoje zainteresowania matematyczne niderlandzki filozof przekładał na rozważania filozoficzne. Główne dzieło Spinozy zostało zatytułowane Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, ponieważ to właśnie geometria posłużyła filozofowi za wzór nieomylnego sposobu przeprowadzania wywodu. W swoim traktacie Spinoza na samym początku sporządza aksjomaty, czyli twierdzenia uznawane za bazowe, których treść jest niepodważalna. Na bazie podstawowych założeń filozof prowadzi dalsze rozważania, co czyni jego dzieło niezwykle specyficznym w odbiorze.
Źródło: domena publiczna.

W swoim dziele pt. Etyka niderlandzki filozof dowodził, że istnieje tylko jedna substancja, utożsamiana przez myśliciela z bezosobowym Bogiem lub po prostu przyrodą. Jak pisze Spinoza: „Przez Boga rozumiem byt nieskończony bezwzględnie, to znaczy substancję, składającą się z nieskończenie wielu atrybutów, z których każdy wyraża istotę wieczną i nieskończoną”Indeks górny 222 Indeks górny koniec. W tym kontekście autora Etyki uznajemy za monistęmonizmmonistępanteistępanteizmpanteistę. Definicja substancji Spinozy jest bardzo interesująca. Spróbujmy ją sobie zobrazować. Wyobraźmy sobie pudełka różniące się od siebie rozmiarem. Największe z nich zawiera wszystkie pozostałe, które z kolei mogą zawierać w sobie mniejsze pudełka lub znajdować się obok pudełek tej samej wielkości. Tym sposobem każde z pudełek pozostaje w różnych rodzajach relacji z innymi pudełkami. Oczywiście nasza metafora jedynie w przybliżeniu ukazuje tok rozumowania Spinozy. Substancja, jak twierdzi myśliciel, charakteryzuje się nieskończonością: gdyby miała jakieś granice, oznaczałoby to, że znajduje się w innej substancji, która jeżeli również miałaby granice, musiałaby znajdować się w kolejnej substancji – i tak w nieskończoność.

2
Rmszgutw7bCLQ1
Paralelizm psychofizyczny wyklucza wszelką przyczynową interakcję między umysłem a ciałem, ponieważ wydaje się nie do pomyślenia, aby dwie substancje tak radykalnie różne w naturze mogły wpływać na siebie w jakikolwiek sposób. Zjawiska psychiczne i fizyczne są postrzegane jako dwie serie doskonale skorelowanych zdarzeń. Przykładem mogą być dwa zsynchronizowane zegary, które utrzymują idealny czas.
Paralelizm jest zwykle kojarzony z Gottfriedem Wilhelmem Leibnizem, który utrzymywał, że Stwórca zapewnił doskonałą korelację między umysłem a ciałem na początku czasu w „ustalonej z góry harmonii”, oraz z okazjonalizmem Malebranche’a.
Źródło: Pxfuel, domena publiczna.

Jak zatem rozumieć ciało i umysł w kontekście filozofii Spinozy? Zarówno ciało, jak i umysł stanowią atrybuty jednej substancji, co czyni je powiązanymi. Ciało i umysł są jak awers i rewers jednej monety. W jedności substancji - dwoistość jej atrybutów. Mimo braku wzajemnego oddziaływania duszy (umysłu) i ciała, jest wzajemne współistnienie i doskonała zgoda. Stanowisko filozoficzne Spinozy wyraża krytykę dualizmu psychofizycznego Kartezjusza. W Etyce możemy przeczytać, że:

Baruch Spinoza Etyka

[...] dusza i ciało są jedną i tą samą rzeczą pojmowaną już to z punktu widzenia atrybutu myślenia, już to z punktu widzenia atrybutu rozciągłości. Stąd pochodzi, że porządek, czyli powiązanie rzeczy jest jedno [bez względu na to], czy pojmujemy przyrodę z punktu widzenia tego czy tamtego atrybutu, a więc, że porządek czynnych i biernych stanów naszego ciała z natury jest jednoczesny (simul sit) z porządkiem czynnych i biernych stanów duszy.

C2 Źródło: Baruch Spinoza, Etyka, tłum. Ignacy Myślicki, Warszawa 2010, s. 132.

Stanowisko Spinozy w sporze o charakter relacji pomiędzy zjawiskami fizycznymi i psychicznymi możemy zaliczyć do paralelizmuparalelizmparalelizmu. Odrzuca on pomysł o wzajemnym oddziaływaniu duszy i ciała, ponieważ pomiędzy nimi zachodzi tożsamość bytowa wynikająca z jedności substancji. Pomysł niderlandzkiego myśliciela polega na tym, aby obydwa atrybuty jednej substancji ujmować poprzez siebie nawzajem, to jest jako dwie jakości tego samego. Co ważniejsze, rozważania Spinozy możemy uznać za moment, w którym ciało zostaje poddane filozoficznemu namysłowi. W tym kontekście słowa Spinozy możemy uznać za przełomowe w dziejach filozofii: „A przecież nikt dotychczas jeszcze nie ustalił, do czego ciało jest zdolne, tj. nikt dotychczas nie dowiedział się na drodze doświadczenia, co może zdziałać ciało na mocy samych tylko praw przyrody, o ile rozważa się ją wyłącznie jako cielesną, a czego nie może, jeśli nie jest zdeterminowana przez duszę”Indeks górny 333 Indeks górny koniec.

3

Słownik

dualizm
dualizm

(łac. dualis – podwójny) stanowisko filozoficzne polegające na uznawaniu istnienia dwóch niesporowadzalnych do siebie substancji, np. ciała i umysłu

monizm
monizm

(gr. monos – jedyny) stanowisko filozoficzne polegające na uznawaniu istnienia jednej substancji przejawiającej się na wiele sposobów w postaci zróżnicowanych bytów

panteizm
panteizm

(gr. pan – wszystko, theos – bóg) stanowisko filozoficzne polegające na utożsamianiu bezosobowego Boga ze światem, przyrodą

paralelizm
paralelizm

(gr. parallelismos – zestawienie, porównanie) stanowisko w sprawie stosunku sfery psychicznej do fizycznej, w myśl którego ani zjawiska psychiczne nie oddziałują na fizyczne, ani fizyczne na psychiczne (jak głosi interakcjonizm), lecz oba te rodzaje zjawisk w swym przebiegu zachodzą równolegle

substancja
substancja

(łac. substantia – byt, podłoże, istota, podmiot) istniejący byt o określonych właściwościach