Przeczytaj
Kompozycja mowy
Zgodnie z klasyczną teorią retoryczną, mowa powinna składać się obowiązkowo z trzech części – wstępu, argumentacji i zakończenia. Dodatkowo może zawierać dwie części fakultatywne – opowiadanie i kontrargumentację (odpieranie zarzutów), dopuszczalne są także dygresjedygresje służące zainteresowaniu słuchaczy i uatrakcyjnieniu mowy. Wszystkie elementy kompozycyjne powinny być ze sobą płynnie powiązane, czemu służą tranzycjetranzycje – wyrażenia, którymi łączy się poszczególne części.
-
WSTĘP Głównymi zadaniami wstępu są: - pozyskanie przychylności odbiorcy; - psychologiczne przygotowanie słuchacza do odbioru tematu; - skoncentrowanie jego uwagi na mówcy i mowie. Wstęp powinien zawierać odpowiednie, jasne i wyraźne sformułowanie tematu oraz określenie celu mowy. Do cech dobrego wstępu należy trafność (w odniesieniu do tematu), niezwykłość i oryginalność (w zakresie formy słownej i ujęcia treści), stosowność (odpowiedniość do miejsca, czasu, mówcy, odbiorcy i tematu), zwięzłość (w stosunku do całej mowy).
-
OPOWIADANIE Celem opowiadania (łac. narratio) jest: - przedstawienie ważnych z punktu widzenia treści mowy wydarzeń, sytuacji, osób; - wyjaśnienie stanów rzeczy albo pojęć. Opowiadanie powinno być zgodne z tematem oraz zapowiadać dowody. Do cech dobrego opowiadania retorycznego należą obrazowość, atrakcyjność (służące zaciekawieniu i przyciągnięciu uwagi odbiorcy) oraz wiarygodność - odwołanie do sprawdzonych źródeł, zgodność ze stanem rzeczy i wiedzą mówcy.
-
ARGUMENTACJA Celem argumentacji jest: - perswazyjny wpływ na odbiorców; - zmiana ich poglądów w danej sprawie; - przekonanie do wyrażanych przez mówcę racji. Argumentacja zawiera zbiór dowodów na rzecz tezy (lub hipotezy), rozumianych w znaczeniu konkluzji wywiedzionych z przeprowadzonych w argumentacji wnioskowań. W argumentacji mówca może posłużyć się wnioskowaniem dedukcyjnym (wywiedzionym z praw ogólnych i przesłanek szczegółowych), w szczególności sylogizmem, w tym sylogizmem skróconym (wnioskowanie entymematyczne) z ukrytymi przesłankami, jak i wnioskowaniem indukcyjnym (z przesłanek szczegółowych), a także innymi rozumowaniami uprawdopodobniającymi (redukcyjnym, przez analogię). Argumentacja powinna być stosowna, precyzyjna, logiczna (zgodna z prawami logiki), jasna, uporządkowana (najlepiej od argumentów najsłabszych po najsilniejsze), wielostronna, kompletna (odnosząca się do wszystkich ważnych aspektów sprawy).
-
KONTRARGUMENTACJA (odpieranie zarzutów, łac. refutatio, confutatio) Celem tej części mowy jest polemika (dyskusja) z kontrargumentami przeciwników - albo znanymi, albo wyobrażonymi. Kontrargumentacja może wskazywać: - fałszywość przesłanek i/lub wniosków przeciwników; - błędy logiczne i merytoryczne; - negację przedstawionego przez przeciwnika stanu rzeczy, zdarzeń, sytuacji oraz wszelkich rodzajów dowodów wykorzystywanych w argumentacji. Cechami skutecznej kontrargumentacji są jej trafność, logiczność, precyzja.
-
ZAKOŃCZENIE (gr. epilogos) Jego zadaniem jest silne i emocjonalne oddziaływanie na odbiorcę, które odbywa się zgodnie z zasadą, że najmocniej wpływa na odbiorcę to, co jest wypowiedziane na końcu mowy. Zakończenie powinno zawierać: - emocjonalne i treściowe podsumowanie (rekapitulację) mowy; - przypomnienie jej głównej myśli (tezy/hipotezy); - powtórzenie i uwydatnienie argumentów, dowodów i faktów. Cechami dobrego zakończenia są obrazowość, celność i zwięzłość.
Stylistyka mowy

Pomnik Kwintyliana w mieście Calahorra w Hiszpanii.
Elokucja oznacza przede wszystkim wybór odpowiedniego dla mowy stylu oraz trafnych i stosownych środków stylistycznych i retorycznych. Zaletami odpowiednio dobranego do mowy stylu są:
poprawność językowa – zgodność z normą językową, zastosowanie innowacji tylko w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach;
jasność, precyzja i logiczne uporządkowanie – zgodność z tokiem wywodu, jednoznaczność pojęć i sądów, spójność tekstu, ścisłość, zrozumiałość i przejrzystość wywodu, nieskomplikowane słownictwo;
prostota – prosta, niezawikłana składnia, oszczędność w stosowaniu środków stylistycznych, wyrażanie myśli wprost i bezpośrednio;
zwięzłość – celność, trafność wypowiedzi, nierozwlekanie jej ponad miarę;
stosowność – odpowiedniość pomiędzy wyborem środków językowych, zawartością treściową (znaczeniową) wypowiedzi i odbiorcą; celowość i funkcjonalność wypowiedzi skierowanej do określonego odbiorcy; dostosowanie środków stylistycznych do wagi i powagi tematu, stosowanie odpowiedniego tonu emocjonalnego do odpowiedniego przedmiotu, nastroju, emocji i oczekiwań odbiorcy;
dynamiczność – zmienność, żywiołowość, atrakcyjność dla słuchacza, która pozwalaja utrzymać jego uwagę na mowie;
obrazowość – zdolność do wywoływania w odbiorcy wyobrażeń, unikanie abstrakcyjności, pojęciowości, posługiwanie się przykładami, konkretami, szczegółami, porównaniami i metaforamimetaforami;
ozdobność – umiejętność posługiwania się środkami stylistycznymi sprawiającymi odbiorcy przyjemność estetyczną, np. poprzez zastosowanie paralelnych konstrukcjiparalelnych konstrukcji, pytań retorycznychpytań retorycznych, metafor itp.

Pomnik Arystotelesa, Wiedeń, Muzeum Historii Naturalnej.
Słownik
(łac. digressio – odejście) wypowiedzi oddalone od głównego toku mowy, stosowane dla jej urozmaicenia, pobudzenia słuchaczy, uniknięcia monotonii
pozostawiony do wyboru, opcjonalny, nieobowiązkowy
(gr. metaphorá – przeniesienie) wyrażenie niedosłowne; w znaczeniu szerokim – każde użycie słów w sensie przenośnym, niezgodnym z opisem słownikowym; w sensie stylistycznym – trop semantyczno‑stylistyczny polegając na różnych niedosłownych użyciach związków między słowami; w sensie wąskim – metafora właściwa korzystająca z podobieństw dwu przedmiotów, np. podobieństwo blasku gwiazd i oczu w wyrażeniu „gwiazdy oczu”
konstrukcje składniowe charakteryzujące się powtórzeniem lub podobieństwem budowy
pytanie zawierające w sobie tezę lub niewymagające odpowiedzi; służy jedynie wyrażeniu stosunku lub emocji do swego przedmiotu
(łac. transitio – przejście) sposoby przechodzenia od jednej do następnej części mowy: „po pierwsze…”, „tyle o … teraz…”, „kolejnym dowodem…” itp.