Przeczytaj
Kompozycja mowy
Zgodnie z klasyczną teorią retoryczną, mowa powinna składać się obowiązkowo z trzech części – wstępu, argumentacji i zakończenia. Dodatkowo może zawierać dwie części fakultatywne – opowiadanie i kontrargumentację (odpieranie zarzutów), dopuszczalne są także dygresjedygresje służące zainteresowaniu słuchaczy i uatrakcyjnieniu mowy. Wszystkie elementy kompozycyjne powinny być ze sobą płynnie powiązane, czemu służą tranzycjetranzycje – wyrażenia, którymi łączy się poszczególne części.
Stylistyka mowy
Elokucja oznacza przede wszystkim wybór odpowiedniego dla mowy stylu oraz trafnych i stosownych środków stylistycznych i retorycznych. Zaletami odpowiednio dobranego do mowy stylu są:
poprawność językowa – zgodność z normą językową, zastosowanie innowacji tylko w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach;
jasność, precyzja i logiczne uporządkowanie – zgodność z tokiem wywodu, jednoznaczność pojęć i sądów, spójność tekstu, ścisłość, zrozumiałość i przejrzystość wywodu, nieskomplikowane słownictwo;
prostota – prosta, niezawikłana składnia, oszczędność w stosowaniu środków stylistycznych, wyrażanie myśli wprost i bezpośrednio;
zwięzłość – celność, trafność wypowiedzi, nierozwlekanie jej ponad miarę;
stosowność – odpowiedniość pomiędzy wyborem środków językowych, zawartością treściową (znaczeniową) wypowiedzi i odbiorcą; celowość i funkcjonalność wypowiedzi skierowanej do określonego odbiorcy; dostosowanie środków stylistycznych do wagi i powagi tematu, stosowanie odpowiedniego tonu emocjonalnego do odpowiedniego przedmiotu, nastroju, emocji i oczekiwań odbiorcy;
dynamiczność – zmienność, żywiołowość, atrakcyjność dla słuchacza, która pozwalaja utrzymać jego uwagę na mowie;
obrazowość – zdolność do wywoływania w odbiorcy wyobrażeń, unikanie abstrakcyjności, pojęciowości, posługiwanie się przykładami, konkretami, szczegółami, porównaniami i metaforamimetaforami;
ozdobność – umiejętność posługiwania się środkami stylistycznymi sprawiającymi odbiorcy przyjemność estetyczną, np. poprzez zastosowanie paralelnych konstrukcjiparalelnych konstrukcji, pytań retorycznychpytań retorycznych, metafor itp.
Słownik
(łac. digressio – odejście) wypowiedzi oddalone od głównego toku mowy, stosowane dla jej urozmaicenia, pobudzenia słuchaczy, uniknięcia monotonii
pozostawiony do wyboru, opcjonalny, nieobowiązkowy
(gr. metaphorá – przeniesienie) wyrażenie niedosłowne; w znaczeniu szerokim – każde użycie słów w sensie przenośnym, niezgodnym z opisem słownikowym; w sensie stylistycznym – trop semantyczno‑stylistyczny polegając na różnych niedosłownych użyciach związków między słowami; w sensie wąskim – metafora właściwa korzystająca z podobieństw dwu przedmiotów, np. podobieństwo blasku gwiazd i oczu w wyrażeniu „gwiazdy oczu”
konstrukcje składniowe charakteryzujące się powtórzeniem lub podobieństwem budowy
pytanie zawierające w sobie tezę lub niewymagające odpowiedzi; służy jedynie wyrażeniu stosunku lub emocji do swego przedmiotu
(łac. transitio – przejście) sposoby przechodzenia od jednej do następnej części mowy: „po pierwsze…”, „tyle o … teraz…”, „kolejnym dowodem…” itp.