Kompozycja mowy

Zgodnie z klasyczną teorią retoryczną, mowa powinna składać się obowiązkowo z trzech części – wstępu, argumentacji i zakończenia. Dodatkowo może zawierać dwie części fakultatywne – opowiadanie i kontrargumentację (odpieranie zarzutów), dopuszczalne są także dygresjedygresjedygresje służące zainteresowaniu słuchaczy i uatrakcyjnieniu mowy. Wszystkie elementy kompozycyjne powinny być ze sobą płynnie powiązane, czemu służą tranzycjetranzycjetranzycje – wyrażenia, którymi łączy się poszczególne części.

RpSrdQ44RP0mb1
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Stylistyka mowy

R12Ott2l5tr451
Kodyfikatorem greckiej retoryki był Arystoteles, zaś rzymskiej – Kwintylian (Marcus Fabius Quintilianus (ok. 35 – ok. 96), twórca teorii pięciu etapów tworzenia mowy.
Pomnik Kwintyliana w mieście Calahorra w Hiszpanii.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Elokucja oznacza przede wszystkim wybór odpowiedniego dla mowy stylu oraz trafnych i stosownych środków stylistycznych i retorycznych. Zaletami odpowiednio dobranego do mowy stylu są:

  • poprawność językowa – zgodność z normą językową, zastosowanie innowacji tylko w wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach;

  • jasność, precyzjalogiczne uporządkowanie – zgodność z tokiem wywodu, jednoznaczność pojęć i sądów, spójność tekstu, ścisłość, zrozumiałość i przejrzystość wywodu, nieskomplikowane słownictwo;

  • prostota – prosta, niezawikłana składnia, oszczędność w stosowaniu środków stylistycznych, wyrażanie myśli wprost i bezpośrednio;

  • zwięzłość – celność, trafność wypowiedzi, nierozwlekanie jej ponad miarę;

  • stosowność – odpowiedniość pomiędzy wyborem środków językowych, zawartością treściową (znaczeniową) wypowiedzi i odbiorcą; celowość i funkcjonalność wypowiedzi skierowanej do określonego odbiorcy; dostosowanie środków stylistycznych do wagi i powagi tematu, stosowanie odpowiedniego tonu emocjonalnego do odpowiedniego przedmiotu, nastroju, emocji i oczekiwań odbiorcy;

  • dynamiczność – zmienność, żywiołowość, atrakcyjność dla słuchacza, która pozwalaja utrzymać jego uwagę na mowie;

  • obrazowość – zdolność do wywoływania w odbiorcy wyobrażeń, unikanie abstrakcyjności, pojęciowości, posługiwanie się przykładami, konkretami, szczegółami, porównaniami i metaforamimetaforametaforami;

  • ozdobność – umiejętność posługiwania się środkami stylistycznymi sprawiającymi odbiorcy przyjemność estetyczną, np. poprzez zastosowanie paralelnych konstrukcjiparalelne konstrukcjeparalelnych konstrukcji, pytań retorycznychpytanie retorycznepytań retorycznych, metafor itp.

RwUj9hulI3JSs
Arystoteles (384–322 p.n.e.) jest twórcą najważniejszego greckiego podręcznika do retoryki i teorii pięcioczęściowej kompozycji mowy.
Pomnik Arystotelesa, Wiedeń, Muzeum Historii Naturalnej.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Słownik

dygresje
dygresje

(łac. digressio – odejście) wypowiedzi oddalone od głównego toku mowy, stosowane dla jej urozmaicenia, pobudzenia słuchaczy, uniknięcia monotonii

fakultatywny
fakultatywny

pozostawiony do wyboru, opcjonalny, nieobowiązkowy

metafora
metafora

(gr. metaphorá – przeniesienie) wyrażenie niedosłowne; w znaczeniu szerokim – każde użycie słów w sensie przenośnym, niezgodnym z opisem słownikowym; w sensie stylistycznym – trop semantyczno‑stylistyczny polegając na różnych niedosłownych użyciach związków między słowami; w sensie wąskim – metafora właściwa korzystająca z podobieństw dwu przedmiotów, np. podobieństwo blasku gwiazd i oczu w wyrażeniu „gwiazdy oczu”

paralelne konstrukcje
paralelne konstrukcje

konstrukcje składniowe charakteryzujące się powtórzeniem lub podobieństwem budowy

pytanie retoryczne
pytanie retoryczne

pytanie zawierające w sobie tezę lub niewymagające odpowiedzi; służy jedynie wyrażeniu stosunku lub emocji do swego przedmiotu

tranzycje
tranzycje

(łac. transitio – przejście) sposoby przechodzenia od jednej do następnej części mowy: „po pierwsze…”, „tyle o … teraz…”, „kolejnym dowodem…” itp.