Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Normy społeczne

Normy społeczne to nakazy lub zakazy. Norma obowiązuje te podmioty, dla których została ustanowiona, co oznacza, że porządkuje ich działania, ich praktykę życiową. Jeśli podmiot zachowuje się zgodnie z nakazem, poleceniem zawartym w normie, wtedy mówimy, że norma jest spełniona. Niektóre z wielu typologii stworzonych w naukach społecznych mają charakter ogólny (pozwalają na uporządkowanie bardzo dużej liczby norm). Jedną z nich stworzył polski socjolog – Czesław ZnamierowskiCzesław ZnamierowskiCzesław Znamierowski.

Czesław Znamierowski
RaeZokBk1ZGCq1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: normyElementy należące do kategorii normyNazwa kategorii: aksjologiczneElementy należące do kategorii aksjologiczneNazwa kategorii: Mają swe [br]źródło [br]i uzasadnienie [br]w wartościach.Koniec elementów należących do kategorii aksjologiczneNazwa kategorii: etyczneElementy należące do kategorii etyczneNazwa kategorii: Wynikają [br]z aktu [br]prawomocnego [br]ustanowienia.Koniec elementów należących do kategorii etyczneNazwa kategorii: konstrukcyjneElementy należące do kategorii konstrukcyjneNazwa kategorii: Stwarzają [br]możliwości [br]działania, [br]bez których to [br]działanie nie[br] mogłoby zaistnieć.Koniec elementów należących do kategorii konstrukcyjneKoniec elementów należących do kategorii normy
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Rodzaje norm

Normy obyczajowe

bg‑pink

Co myślisz o tzw. cmoknonsensie, jak w niektórych kręgach społecznych nazywane jest całowanie kobiety w rękę na przywitanie i pożegnanie? Czy obserwujesz w swoim otoczeniu takie zachowania? A jeśli nie, czy w twoim kręgu społecznym dostrzegasz jakieś zwyczaje?

R1awOVcKUfdza1
Czy jakaś nieznajoma ci osoba powiedziała kiedyś „dzień dobry”, wchodząc do windy? Jak myślisz, dlaczego jedni to robią, a inni nie rozumieją, dlaczego ktoś się wita z nieznajomymi w windzie, a nie robi tego na przykład na przystanku autobusowym?
Źródło: domena publiczna.

Całowanie kobiet w rękę, przepuszczanie ich w drzwiach, rzucanie za siebie bukietem przez pannę młodą, mówienie „dzień dobry” przy wchodzeniu do urzędu… To wszystko przykłady norm zwyczajowych. Stanowią one szczególny przypadek norm obyczajowych. Obyczajem jest np. ustępowanie starszym osobom miejsca w środkach komunikacji zbiorowej, zdejmowanie czapki w świątyni, używanie form grzecznościowych w komunikacji werbalnej czy zakładanie ubioru właściwego do okoliczności. Normy obyczajowe mają kilka cech charakterystycznych.

RBUZ2p3DA6Vld1
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat blokowy o tytule Normy obyczajowe. Wskazane są w nim cztery bloki: 1. Pochodzenie, 2. Zakres obowiązywania. 3. Umocowania. 4. Sankcje. Opis punktów znajdujących się na schemacie: 1. Pochodzenie. Zbiorowość wykształca je po długim czasie., 2. Zakres obowiązywania. Zawężony przestrzennie i kulturowo – regulują codzienne praktyki, definiując wygląd członków zbiorowości, sposoby wchodzenia w interakcje, aprobowany sposób zachowania; niekiedy wyróżnia się normy zwyczajowe wynikające z naśladownictwa zachowań innych członków zbiorowości., 3. Umocowanie. Swą moc obowiązywania czerpią z tradycji aprobowanej przez członków zbiorowości., 4. Sankcje. Ich respektowanie wywołuje aprobatę pozostałych członków zbiorowości, a łamanie dezaprobatę. Brak respektowania norm zwyczajowych nie pociąga natomiast za sobą sankcji ze strony pozostałych członków zbiorowości. W nowoczesnym społeczeństwie brak podporządkowania normom obyczajowym nie wywołuje tak negatywnych konsekwencji dla podmiotu jak w społeczeństwach tradycyjnych lub w społecznościach izolowanych.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Normy moralne

bg‑pink

Niebo gwiaździste nade mną i prawo moralne we mnie. Czy znasz te słowa? Wiesz, co to jest imperatyw kategoryczny?

ImperatywimperatywImperatyw kategoryczny to bardzo krótka i prosta zasada, na jakiej niemiecki filozof Immanuel Kant chciał oprzeć ludzką moralność. W myśl tej koncepcji powinniśmy zawsze postępować według zasad, które chcielibyśmy widzieć jako powszechnie obowiązujące prawo. Innymi słowy: nie powinniśmy czynić drugiemu tego, co nam samym jest niemiłe. Wychodząc z takiego założenia, nie będziemy już nigdy mieli problemów z odróżnieniem tego, co jest zgodne z normami moralnymi, od tego, co się im przeciwstawia. Mówimy prawdę, bo sami nie chcemy być okłamywani. Nie okradamy nikogo, by nas nie dotknęła taka sama strata. Okazujemy szacunek innym, jeśli sami chcemy być szanowani – przykłady można mnożyć.

Normy moralne mają kilka cech charakterystycznych.

RBa9ykpcvZXm01
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat blokowy o tytule Normy moralne. Wskazane są w nim cztery bloki: 1. Pochodzenie, 2. Zakres obowiązywania. 3. Umocowania. 4. Sankcje. Opis punktów znajdujących się na schemacie: 1. Pochodzenie Wykształcone w zbiorowości w długim okresie czasu, bardzo często mają genezę religijną i odwołują się do podstawowej opozycji pomiędzy dobrem i złem. Ponieważ jednak różne system idei roszczą sobie prawo do rozstrzygania co jest dobre, a co złe w ludzkim postępowaniu, stąd wynika istnienie różnych systemów moralnych (np. moralność stoicka, socjalistyczna, obywatelska, itp.)., 2. Zakres obowiązywania Różnią się zakresem obowiązywania i poziomem obligatoryjności. Jedne kategorycznie coś nakazują, zawierają duży stopień powinności. Nakładają na człowieka obowiązek, od którego nie może się uchylić. Inne mają mniejszy stopień powinności. Są to tzw. reguły ideału, lub inaczej nadstandardy moralne, oraz normy fakultatywne. Zalecają one i zachęcają do określonych zachowań, działań wykraczających poza zakres ścisłych nakazów, czyli norm kategorycznych. Na przykład: poświęcenie się innym ludziom potrzebującym pomocy, wsparcia, podjęcie działań na rzecz ochrony środowiska, itp., 3. Umocowanie Swą moc obowiązywania czerpią z tradycji aprobowanej przez członków zbiorowości, ale także z religii i prawa stanowionego., 4. Sankcje Przestrzeganie norm moralnych jest sankcjonowane społecznie. Brak respektowania norm kategorycznych spotyka się z ostrą reakcją otoczenia. Przestrzeganie tych norm jest uznawane za coś oczywistego. Inaczej jest trochę w wypadku norm fakultatywnych: ich przestrzeganie wywołuje aprobatę społeczną, podziw, szacunek. Brak zaangażowania w takich przypadkach nie jest jednak sankcjonowany negatywnie. Z samego faktu, że podmiot nie dostrzega pewnych powinności, nie jest zdolny do podjęcia określonych działań wykraczających poza zakres powinności wyznaczanych przez normy kategoryczne, nie spotyka go nagana, czy potępienie.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑pink

Jak myślisz, dlaczego sąsiedzi często nie reagują na przemoc domową? Dlaczego zachowują się tak, jakby taka przemoc nie łamała norm moralnych?

Normy religijne

bg‑pink

Na pasterce często spotykają się wierzący z niewierzącymi. Czy to, co dla jednych ma charakter jedynie obyczajowy, dla innych może być ścisłym nakazem religijnym?

Normy religijne to jedyny rodzaj norm o pozaspołecznej genezie. Dla ludzi wierzących w Boga są one źródłem wszelkich norm postępowania. Nawet jeśli człowiek tworzy normy szczegółowe, muszą być one zgodne z boskim nakazem. Nie wyklucza to jednak opinii przeciwstawnych, na których bazują nauki społeczne. Osadzają one normy religijne w ich społecznym kontekście. Normy religijne mają kilka cech charakterystycznych.

R15wJrmtJAdJI1
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat blokowy o tytule Normy religijne. Wskazane są w nim cztery bloki: 1. Pochodzenie, 2. Zakres obowiązywania. 3. Umocowania. 4. Sankcje. Opis punktów znajdujących się na schemacie: 1. Pochodzenie Ich geneza związana jest religijną naturą człowieka, w tak szerokim ujęciu religijności, w myśl którego i ateizm jest jakąś formą religii; podstawowe normy religijne zostały ukształtowane w czasach historycznie odległych. Zmianie natomiast podlegają niektóre normy regulujące stosunki społeczne wewnątrz wspólnoty wiernych. Zmiana ta wynika ze zmieniającej się praktyki społecznej, ale zasadniczo nie dotyczy już raz przyjętych dogmatów., 2. Zakres obowiązywania Obowiązują wyznawców określonej religii lub inaczej wspólnoty religijnej i odnoszą się do wierzeń, przekonań religijnych oraz do relacji pomiędzy członkami wspólnoty religijnej. Większość norm religijnych ma moc obowiązującą wszystkich członków wspólnoty religijnej. Część z nich obowiązuje tylko funkcjonariuszy instytucji: duchownych, kapłanów. Te normy mają najczęściej historycznie zmienny charakter. Na przykład zakaz zawierania związków małżeńskich przez duchownych kościoła katolickiego., 3. Umocowanie Jeśli religia wykształciła, a najczęściej tak jest, struktury instytucjonalne, to one z reguły w praktyce ustalają treść norm, zakres ich obowiązywania oraz sankcje doczesne., 4. Sankcje Spełnianie przez wiernych norm religijnych ma prowadzić ich do zbawienia, łamanie zaś do potępienia. Sankcje negatywne o charakterze doczesnym najczęściej mają charakter moralny. Zdarza się jednak, że kary za nieprzestrzeganie norm religijnych mają charakter dolegliwości instytucjonalnej (np. odmowa udzielenia sakramentów).
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑pink

Czy siła ekskomunikiekskomunikaekskomuniki jest obecnie taka sama, jak dawniej? Czy gwarantem wszystkich przykazań przestrzeganych przez Polaków jest Kościół katolicki?

Normy prawne

RZb6LUuFWqx441
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat blokowy o tytule Normy prawne. Wskazane są w nim cztery bloki: 1. Pochodzenie, 2. Zakres obowiązywania. 3. Umocowania. 4. Sankcje. Opis punktów znajdujących się na schemacie: 1. Pochodzenie. Normy prawne najczęściej stanowione są przez jakiś podmiot, któremu zostało przyznane uprawnienie do wydawania i formułowania zbiorów norm prawnych zawartych w ustawach o różnym stopniu ogólności i zakresie obowiązywania: konstytucja, kodeksy, itp., 2. Zakres obowiązywania. Adresowane są bądź do każdego członka społeczeństwa, który uczestniczy w zdarzeniach przewidzianych przepisami prawa we wszystkich możliwych aspektach życia społecznego, lub do grup społecznych uczestniczących, na zasadzie wyłączności, w określonych aspektach życia społecznego. Na przykład: każdy dorosły obywatel ma obowiązek udzielenia pomocy w sytuacji zagrożenia innemu obywatelowi pod groźbą kary (w wersji minimum oznacza to powiadomienie odpowiednich służb), ale już za błąd medyczny popełniony w trakcie ratowania życia odpowiada tylko lekarz biorący udział w akcji ratowniczej., 3. Umocowanie. Normy prawne ustanowione zgodnie z obowiązującą w danym czasie procedurą są prawomocne, a system instytucjonalny państwa (sądy, prokuratura, policja i inne) są uprawnione do kontroli, czy są one spełniane przez podmioty do których były adresowane., 4. Sankcje. Poszczególne dokumenty opisujące prawne normy postępowania zawierają także kary, jakie grożą za nieprzestrzeganie tych norm. Można owe sankcje podzielić na egzekucyjne (zmuszające do wypełnienia obowiązku, który nie został dopełniony dobrowolnie) i represyjne (polegają na pozbawieniu podmiotu jakichś dóbr).
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑pink

Czy zakaz przechodzenia na czerwonym świetle to to samo, co nakaz złożenia zeznania podatkowego do ostatniego dnia kwietnia? Jeśli dostrzegasz podobieństwa, to zastanów się, skąd się bierze powszechność norm prawnych.

Prawo ma charakter powszechny. Przenika nasze życie we wszystkich aspektach. Reguluje sposób poruszania się po ulicy i zakaz hałasowania po godzinie 22:00. Określa konsekwencje błędu lekarskiego i przymusza nas do przestrzegania przykazańPrzykazanieprzykazań, choć możemy tego nawet nie dostrzegać.

Przykazanie
bg‑pink

Kiedy prawo staje się bezprawiem? Czy przykłady takich sytuacji mają tylko historyczny charakter?

Norma a…

Normy społeczne są powiązane z innymi zjawiskami społecznymi.

REDKd83cz7RBJ
Wartości Pozwalają podtrzymywać i/lub realizować (osiągać) wartości cenione w społeczeństwie; wartość (z niem. der Wert – godność, honor, powaga) mają pożądane obiekty (materialne lub o symbolicznym charakterze) lub sądy (opinie) egzystencjalne (dotyczące tego, co istnieje) oraz normatywne (dotyczące tego, co powinno być i jak to osiągnąć)., Ład aksjonormatywny Wartości oraz normy stanowią podstawowy składnik ładu aksjonormatywnego. Jego rozregulowanie zagraża ładowi społecznemu w tych obszarach praktyki, w których dochodzi do dewiacji. Normy, wraz ze wzorami zachowań, które stanowią behawioralny komponent norm, gwarantują wartościom trwanie w czasie. Tym samym stabilizują porządek społeczny, który bez tych wartości uległby rozpadowi., Kontrola społeczna Przestrzeganie norm podlega kontroli społecznej. Kontrola społeczna to mechanizmy regulujące zgodność zachowań jednostek i zbiorowości społecznych z normami i regułami obowiązującymi w społeczeństwie lub szerszych zbiorowościach społecznych., Dewiacja Normy są ciągle narażone na zachowania dewiacyjne. Dewiacja to naruszenie obowiązujących w różnych wymiarach życia społecznego wzorów normatywnych przez jednostki i grupy społeczne., Anomia W wyniku zachowań dewiacyjnych może dojść do rozpadu ładu społecznego. Anomia to stan, w którym w społeczeństwie przestają obowiązywać dotychczasowe normy postępowania bądź przestrzeganie norm postępowania nie gwarantuje jednostce realizacji wartości związanych z daną normą.

Słownik

dogmat
dogmat

w nauce katolickiej oznacza prawdę objawioną przez Boga; potocznie oznacza jakieś twierdzenie, które akceptowane jest ze względu na to, kto je wygłasza; przyjmowane bez sprawdzania, które w przypadku twierdzeń dogmatycznych i tak nie jest możliwe, bo ich wygłaszanie nie przewiduje żadnej dyskusji nad prawdziwością danego twierdzenia

ekskomunika
ekskomunika

(z łac. excommunicatio – poza wspólnotą, wyłączenie ze wspólnoty); w potocznym znaczeniu to klątwa, wyklęcie i anatema; kara religijna polegająca na wykluczeniu członka Kościoła ze wspólnoty religijnej

imperatyw
imperatyw

nakaz, reguła postępowania, która nie podlega dyskusji; może to być zasada moralna, ideowa, artystyczna itp.

instytucja
instytucja

element struktury grupy lub społeczeństwa organizujący zachowania i działania jednostek bądź grup społecznych, wyposażony w sankcje wymuszające podporządkowanie się działaniu instytucjonalnemu

instytucjonalizacja
instytucjonalizacja

proces społeczny, w wyniku którego niesformalizowane sposoby działania społecznego zostają uregulowane; działaniom tym nadana zostaje względnie stała forma i podlegają one społecznym sankcjom; jest to też nadanie charakteru obowiązującego istniejącym formom działania społecznego; w tym sensie instytucją jest nie tylko Urząd Stanu Cywilnego, ale i małżeństwo jako ustabilizowana forma społecznego działania, regulowana normami i zmierzająca do realizacji określonych celów oraz potwierdzania społecznie akceptowanych wartości

konserwatyzm
konserwatyzm

(z łac. conservare – zachowywać); doktryna, która ceni porządek (społeczny, artystyczny, aksjologiczny itp.); w wymiarze społecznym zmierza do ochrony oraz umacniania tradycyjnych wartość (takich jak religia, naród); akceptuje porządek hierarchiczny i autorytety

liberalizm
liberalizm

(z łac. liberalis – wolnościowy, od łac. liber – wolny); koncepcja teoretyczna (a także światopogląd) oparta na indywidualistycznej koncepcji człowieka i społeczeństwa; zgodnie z nią wolność działania jednostek ma wartość nadrzędną nad rygorami zbiorowości i jest źródłem postępu we wszystkich sferach życia zbiorowego

restrykcja
restrykcja

ograniczenie, zakaz, obostrzenie, utrudnienie

sankcja
sankcja

reakcja na zachowanie członka zbiorowości, wynikająca z oceny, na ile to zachowanie, działanie jest zgodne z normami w niej obowiązującymi