Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kontekst pokoleniowy – Marzec 1968

Poetów pochodzących z ośrodków akademickich Krakowa, Poznania, Warszawy i Łodzi połączył bunt studencki znany pod nazwą „Marzec 1968”. Młodzież akademicka wystąpiła wówczas przeciwko represjom politycznym i cenzurze. Bezpośrednią przyczyną zajść było zdjęcie z afisza Dziadów Adama Mickiewicza w reżyserii Kazimierza Dejmka, granych w Teatrze Narodowym w Warszawie. Na uniwersytetach doszło wówczas do demonstracji i strajków, które zostały brutalnie stłumione. Wobec uczestników protestów stosowano represje: aresztowania, relegowanie z uczelni, zwolnienie z pracy, zakaz publikacji dla protestujących pisarzy. Atak władz został skierowany w stronę inteligencji, a także – osób pochodzenia żydowskiego, które obarczono winą za ówczesny kryzys. W propagandziepropagandapropagandzie znalazł wyraz szczególnie zajadły antysemityzm. Efektem tych działań władz była emigracja tysięcy Polaków pochodzenia żydowskiego. Marzec 1968 i następujące po nim miesiące uchodzą za jeden z najbardziej ponurych epizodów w historii PRL.

Dla zainteresowanych

Poezja jako komentarz

Twórczość poetów debiutujących około 1968 roku była komentarzem do sytuacji społecznej i politycznej Polski w czasach PRL. W ich wierszach demaskowane były kłamstwa władzy i manipulacja społeczeństwem. Stanisław Barańczak, Adam Zagajewski, Ryszard Krynicki i Ewa Lipska prowadzili rodzaj intelektualnej gry z odbiorcą.

RoY8RDl7gGJ7R1
Od lewej: Stanisław Barańczak, Adam Zagajewski, Ryszard Krynicki i Ewa Lipska
Źródło: Kolaż ze zdjęć udostępnionych na wolnej licencji: Mariusz Kubik, CC BY-SA 2.5; Frankie Fouganthin, CC BY-SA 2.5; Mariusz Kubik, CC BY 3.0; Krzysztof Poboży, CC BY-SA 3.0.

Sięgali do powtarzanych bezmyślnie kalk językowych, by ujawnić inne znaczenie, zwykle niezauważane przy mechanicznym używaniu języka. Stanisław Barańczak, gdy pisał w wierszu Spójrzmy prawdzie w oczy: stańmy na wysokości / oczu, nawiązywał do frazeologizmu stanąć na wysokości zadania. Kiedy stanie się na wysokości oczu, można dostrzec to, czego nie widać z innej perspektywy, zdemaskować przymus i zniewolenie, fałsz świata. Podobnie w utworze Ryszarda Krynickiego Język to dzikie mięso: knebel, który dławi / powstania słów nawiązuje do zwrotu o zdławionych powstaniach, w które obfitowała polska historia. Poeta sugeruje, że słowa prawdy są podobnie dławione. Ta gra słów to zarazem demaskacja fałszu w życiu społecznym.

IroniaironiaIronia jako postawa

Istnieje wiele sposobów poetyckiego demaskowania fałszu rzeczywistości. Poeci  Nowej Fali jako główne narzędzie do tego celu wybrali ironię. Warto zwrócić uwagę, że ironia rozpatrywana jest jako środek wyrazu, ale także jako postawa społeczna. Jak pisze badacz ironii Piotr Łaguna:

Piotr Łaguna Ironia jako postawa i jako wyraz

(...) można mówić o postawie ironicznej jako wyniku działania konkretnych bodźców środowiskowych (potrzeba obrony jednostki przed agresywnością otoczenia, złośliwa intencja polemiczna) oraz jako konsekwencji przyjęcia określonego sposobu widzenia świata, odczucia logiki zjawisk, nieustannej konfliktowości ludzkiego bytu, mechanizmu kształtowania się rzeczywistości historycznej epoki.

cyt1 Źródło: Piotr Łaguna, Ironia jako postawa i jako wyraz, Kraków 1984, s. 24.

Celowość ironii

Według teorii Piotra Łaguny – teoretyka ironii literackiej – stosowanie tego środka wyrazu ma kilka celów, m.in.:

RFbXjUOuoYjun1
Źródło cytatów: Piotr Łaguna, Ironia jako postawa i jako wyraz, Kraków 1984, s. 40–41.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Trzeba pamiętać, że przedstawiciele Nowej Fali tworzyli w bardzo trudnych czasach, w okresie PRL, który charakteryzował się propagandową polityką. Poeci sprzeciwiali się władzy, która nie chroniła prawa jednostki do wolności, dlatego można przyjąć, że w twórczości Nowej Fali dominuje cel dydaktyczny.

Ironia w poetyce Nowej Fali

Językiem ironii posługuje się na przykład Ewa Lipska w wierszu Egzamin, ukazującym absurdalną sytuację ofiarowania narodu królowi, zwycięzcy konkursu na króla:

Ewa Lipska Egzamin

Egzamin konkursowy na króla
wypadł doskonale.

Zgłosiła się pewna ilość królów
i jeden kandydat na króla.

Królem wybrano pewnego króla
który miał zostać królem.

Otrzymał dodatkowe punkty za pochodzenie
spartańskie wychowanie
i za uśmiech
ujmujący wszystkich za szyję.

Z historii odpowiadał
ze świetnym wyczuciem milczenia.

Obowiązkowy język
okazał się jego własnym.

Gdy mówił o sprawach sztuki
chwycił komisję za serce.

Jednego z członków komisji
chwycił odrobinę za mocno.

Tak
to na pewno był król.

Przewodniczący komisji
pobiegł po naród
aby móc uroczyście
wręczyć go królowi.

Naród
oprawiony był
w
skórę.

3 Źródło: Ewa Lipska, Egzamin, [w:] tegoż, Literatura współczesna „źle” obecna w szkole. Antologia tekstów literackich i pomocniczych dla klas maturalnych, oprac. B. Chrząstowska, Wrocław 1991, s. 85–86.

Inaczej wybrzmiewa ironia w utworze Adama Zagajewskiego Klęska, który rozpoczyna się gorzkim zdaniem: Naprawdę umiemy żyć dopiero w klęsce. Natomiast wiele wierszy Stanisława Barańczaka to ironiczne ośmieszenie tak nowomowynowomowanowomowy, jak bezmyślnego posługiwania się językiem, który traci jakikolwiek sens. Ironia pod piórem poetów przestała być jedynie tropem retorycznym, a stała się narzędziem walki o ocalenie wartości, w tym przede wszystkim prawdy.

Materiałem poetyckim dla twórców Nowej Fali były teksty z gazet i innych mediów, w których ówczesna władza posługiwała się kłamstwem w celach propagandowychpropagandapropagandowych. Zadaniem ich było zdemaskowanie tego fałszu przy pomocy, między innymi, ironii:

Stanisław Barańczak Sześćdziesiąt osiem

Zauważmy jak wiele w poezji Pokolenia’68 wierszy które w gruncie rzeczy stanowią stylizacjęstylizacja językowastylizację na notatkę prasową, tytuł artykułu, przemówienie, ulotkę, ankietę personalną, protokół zebrania, inseratinseratinserat. Jednym słowem, wszelkie odmiany słowa oficjalnego, autorytatywnego i masowo upowszechnianego. I jednocześnie: jak niezmienna jest w tych stylizacjach tendencja do krytycyzmu i skompromitowania słowa oficjalnego niejako «od wewnątrz» przez samo wykazanie jego wewnętrznej absurdalności czy oderwania od realnego świata zjawisk społecznych (...).

cyt3 Źródło: Stanisław Barańczak, Sześćdziesiąt osiem, [w:] tegoż, Etyka i poetyka, Kraków 2009, s. 302.

Słownik

ironia
ironia

(gr. eironeía – przestawianie, pozorowanie) – drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną

nowomowa
nowomowa

(ang. New Speak) – język władzy totalitarnej, służący indoktrynacji obywateli; określenie ukuł George Orwell w powieści Rok 1984

oksymoron
oksymoron

inaczej antylogia, epitet sprzeczny; figura retoryczna tworzona przez dodanie do wyrazu określenia sprzecznego ze znaczeniem tego wyrazu, np. sucha woda

poezja lingwistyczna
poezja lingwistyczna

(łac. lingua – język) – poezja poddająca analizie język pozaliteracki, zwłaszcza codzienny, kolokwialny

propaganda
propaganda

(łac. propagare – rozkrzewiać, rozszerzać, rozciągać) – rodzaj perswazji, która służy do zmiany w odbiorcach ich przekonań lub nakłonieniu ich do przyjęcia jakiejś racji bez względu na ich prawdziwość

stylizacja językowa
stylizacja językowa

nadanie tekstowi cech językowych właściwych innemu stylowi; ze względu na użycie typowych dla stylu wzorcowego form wyróżnia się: archaizację, dialektyzację, kolokwializację (czyli użycie form pochodzących z języka potocznego)

Nowa Fala
oksymoronicznych
inserat
nowomowy