Od izolacji do wspólnoty

KlasztoryklasztorKlasztory stanowiły nieodłączny komponent pejzażu średniowiecznej Europy, a zakonyzakonzakony ważny element życia średniowiecznego społeczeństwa. Było to związane z faktem, że religia w tamtych czasach odgrywała o wiele większą rolę niż obecnie, a same zgromadzenia zakonne pełniły szereg ważnych funkcji.

Ludzie, którzy decydowali się poświęcić swoje życie Bogu, tworzyli najczęściej wspólnoty. Były one oddzielone od świata zewnętrznego, a ich członkowie – zwani mnichami lub zakonnikami – żyli w odosobnieniu w klasztorach. Wspólnoty te były zarządzane przez opatówopatopatów, a życie w nich przebiegało według odgórnie ustalonych zasad, zwanych regułamireguła zakonnaregułami. Osoby podlegające tej samej regule tworzyły zakon. Na przestrzeni wieków powstało wiele zakonów różniących się profilem swojej działalności. Początkowo powstawały wyłącznie zgromadzenia męskie, z czasem zaczęto zakładać ich żeńskie odpowiedniki. Osoby wstępujące do zakonów składały specjalne śluby, zobowiązując się do przestrzegania zasad ubóstwa (zakonnicy nie mogli posiadać niczego na własność), czystości (zakonnicy nie mogli wchodzić w związki małżeńskie) oraz bezwzględnego posłuszeństwa przełożonym. Ta forma życia wspólnotowego przejawiająca się w zakładaniu zakonów zwana była monastycyzmemmonastycyzmmonastycyzmem. Osiągnęła ona duży sukces w średniowiecznej Europie.

Czarni mnisi

Najstarszą wspólnotą zakonną założoną w Europie byli benedyktyni. Na początku VI w. św. Benedykt z Nursji nadał nową regułę. Pierwsza placówka zakonu benedyktynów – noszącego nazwę wywodzącą się od założyciela – powstała we Włoszech, na Monte Cassino. Stamtąd zakonnicy wyruszyli do różnych części Europy i już wkrótce ich siedziby powstały we wszystkich państwach.

Fragment reguły św. Benedykta
  1. […] gdy tylko przełożony wyda jakieś polecenie, nie zwlekają [mnisi] ani chwili z jego wykonaniem tak, jak gdyby sam Bóg rozkazywał. […] Tacy właśnie porzucają natychmiast swoje sprawy i wyrzekają się własnej woli. Od razu wszystko wypuszczają z ręki i pozostawiają nie ukończoną pracę, którą wykonywali, aby jak najrychlej w duchu posłuszeństwa odpowiedzieć czynem na otrzymane polecenie.

  2. Bezczynność jest wrogiem duszy. Dlatego też bracia muszą się zajmować w określonych godzinach pracą fizyczną i również w określonych godzinach czytaniem duchownym.

  3. Klasztor zaś, jeśli to możliwe, tak powinien być zorganizowany, żeby można było znaleźć w obrębie jego murów wszystko, co niezbędne, a więc wodę, młyn, ogród, jak również różne warsztaty rzemieślnicze, tak aby mnisi nie musieli włóczyć się na zewnątrz, co nie przynosi zgoła pożytku ich duszom.

Indeks górny Dlaczego św. Benedykt uważał, że bezczynność jest „wrogiem duszy” i opuszczanie przez mnichów klasztoru „nie przynosi zgoła pożytku ich duszom”? Indeks górny koniec

t Źródło: Fragment reguły św. Benedykta. Cytat za: opoka.org.pl.

Benedyktyni byli zakonem kontemplacyjnymzakon kontemplacyjnyzakonem kontemplacyjnym, co oznacza, że poświęcali się głównie modlitwie i mieli ograniczony kontakt ze światem zewnętrznym (zakon klauzurowy). Każdy mnich przebywał w tym samym klasztorze od czasów złożenia ślubów aż do śmierci. Placówki zakonne powstawały poza murami miejskimi, w miejscach oddalonych od siedzib ludzkich. Według reguły zakonnicy oddawali się nie tylko modlitwie, lecz także pracy fizycznej, czy to w ogrodach i sadach, czy w skryptoriachskryptoriumskryptoriach przy kopiowaniu ksiąg. Łacińska zasada ora et labora („módl się i pracuj”) stała się podstawą funkcjonowania wspólnot benedyktyńskich.

RDL2l6uJTufe51
Średniowieczne skryptorium. W pomieszczeniach tych zakonnicy przepisywali ręcznie księgi. Praca ta miała na celu nie tylko powielanie kopii rzadkich egzemplarzy, ale także służyła jako ćwiczenie dla rąk i umysłu. Pisano gęsim piórem na pergaminie, a atrament wyrabiano z soku kapuścianego, siarczanu miedzi i specjalnych owadów (galasówek) gotowanych z winem lub piwem. Blat pulpitu, przy którym pisano, był pochylony w stronę użytkownika, dzięki temu trudniej było zrobić kleksa.
Czy uważasz przepisywanie ksiąg za zajęcie interesujące? Jakie cechy charakteru mogły się przy tym zajęciu kształtować?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kościoły bez wież i ubogi habit

RFZokYJ8apbJb1
Cystersi przy pracy z Życia św. Bernarda, XVI w. W zakonie cystersów praca fizyczna, w tym szczególnie praca w gospodarstwie, odgrywała ważną rolę. Cystersi noszą biały habit z czarnym szkaplerzem przepasanym płóciennym pasem (dlatego nazywani bywają białymi mnichami).
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Benedyktyńska idea łącząca pracę fizyczną z umysłową odniosła duży sukces w średniowiecznej Europie. Osoby świeckie dokonywały hojnych dotacji na rzecz klasztorów benedyktynów, chcąc zapewnić sobie wstawiennictwo pobożnych mnichów. Dzięki temu zakon szybko zaczął się bogacić (wprawdzie poszczególni zakonnicy nie mogli posiadać własności prywatnej, ale zgromadzenie jako całość mogło) i wkrótce klasztory stały się wielkimi posiadaczami ziemskimi, zakonnicy zaś zaczęli w wielu przypadkach prowadzić życie przypominające życie świeckich. Benedyktyni odeszli od promowanej przez założyciela idei ubóstwa i poświęceniu Bogu i ludziom. Na fali krytyki zakonu powstali cystersi. Nazwa pochodzi od założonego na początku XII w. przez św. Bernarda z Clairvaux (czyt. Klerwo) klasztoru w Cîteaux (czyt. Sito) we Francji.

Cystersi uważali siebie za prawdziwych i jedynych kontynuatorów reguły św. Benedykta, która została wypaczona przez benedyktynów. Nowy zakon dążył do przywrócenia rygoryzmu zalecanego przez założyciela, odnowienia zasad ewangelicznego ubóstwa i pokory. Cystersi, podobnie jak benedyktyni, zajmowali się także prowadzeniem gospodarstw, byli prekursorami w dziedzinie upowszechniania nowych metod uprawy ziemi (trójpolówki). Zakon stał się bardzo popularny w Europie. Do końca XII w. powstało ok. 500 klasztorów.

R1YakRqSruWiB
Rozprzestrzenianie się zakonu cystersów w Europie w średniowieczu. Odpowiedz, dlaczego rozprzestrzenianie się klasztorów cysterskich w średniowiecznej Europie zatrzymało się na południu Półwyspu Iberyjskiego.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Chabacano, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Franciszku, idź odbuduj mój Kościół, bo popada w ruinę

Z czasem rygoryzm cystersów osłabł, a sam zakon w coraz mniejszym stopniu odpowiadał na wyzwania czasów współczesnych. Przełom wieków XII i XIII był bardzo trudny dla chrześcijaństwa zachodniego. Powstały ruchy religijne, które wystąpiły przeciwko instytucji kościelnej i nauczaniu Kościoła. Przemiany życia społecznego zrodziły nowe potrzeby duchowe i religijne, którym nie mogły sprostać zakony starego typu. Ich bogactwo oraz odizolowanie od spraw świata doczesnego powodowały, że w oczach wiernych benedyktyni oraz cystersi stracili wiarygodność. Zaczęto zatem poszukiwać nowych form życia konsekrowanego, które w sposób bardziej radykalny realizowałyby ideał ewangelicznego ubóstwa. Najstarszym tego typu zakonem był Zakon Braci Mniejszych, zwany zakonem franciszkanów, założony na początku XIII w. przez św. Franciszka z Asyżu.

RldL3eLpvOxYL
Św. Franciszek z Asyżu, fresk Giovanniego Belliniego z XV w. Franciszek właściwie nazywał się Giovanni Bernardone i był synem bogatego kupca z Asyżu. Pewnego dnia doznał wizji, która całkowicie zmieniła jego życie. Odtąd chciał służyć tylko Bogu, pragnąc naśladować Chrystusa. Franciszek rozdał cały swój majątek, wyrzekł się dostatniego życia i wraz z grupą uczniów poświęcił się działalności kaznodziejskiej, prowadząc życie wędrownego kaznodziei. Czy obraz ukazany powyżej jest przykładem sztuki średniowiecznej? Uzasadnij swoje zdanie.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Fragment Hymnu do Słońca św. Franciszka

Pochwalony bądź, Panie, ze wszystkimi Twymi stworzeniami,

Szczególnie z panem bratem Słońcem,

przez które staje się dzień i nas przez nie oświecasz.

I ono jest piękne i świecące wielkim blaskiem;

Twoim, Najwyższy, jest wyobrażeniem.

Indeks górny Określ na podstawie tekstu, na czym polegała pobożność franciszkańska. Indeks górny koniec

t2 Źródło: Fragment Hymnu do Słońca św. Franciszka. Cytat za: Artykuł Hymn do Słońca, Wikisource.org .

W tym samym mniej więcej czasie (1216 r.) powstał inny ważny zakon – dominikanów, założony przez hiszpańskiego prezbitera Dominika Guzmána (hiszp. Domingo de Guzmán Garcés). Oba zgromadzenia realizowały ideał ewangelicznego ubóstwa. W przeciwieństwie do zakonów starego typu i u franciszkanów, i dominikanów nie tylko zakonnicy nie mieli prawa posiadać żadnej własności, ale także wspólnota jako całość. Zgromadzenia te utrzymywały się przede wszystkim z jałmużnyjałmużnajałmużny (stąd nazwa zakony żebraczezakony mendykanckie (żebracze)zakony żebracze). Ich domy zakonne powstawały w miastach, a głównym zadaniem braci było prowadzenie działalności kaznodziejskiej, zwłaszcza w środowiskach miejskich. Różnica między zgromadzeniami franciszkanów i dominikanów polegała na tym, że ci pierwsi koncentrowali się na przesłaniu moralnym, wzorując się na życiu Chrystusa i starając się dawać przykład ludziom i ich nawracać. Dominikanie zaś większą wagę przywiązywali do głoszenia kazań i prowadzenie dysput. W obu zakonach papież Innocenty III dostrzegł dużą szansę na odrodzenie Kościoła i zwiększenie skuteczności jego działań przeciwko heretykomherezjaheretykom.

R1eGRYmpu23Gp
Święty Dominik i albigensi, obraz Pedra Berruguete’a z XV w. Przedstawiono na nim cud z Fanjeaux, polegający na tym, że wrzucone w ogień księgi katolickie nie zostały strawione przez ogień, a księgi heretyckie tak. Palenie ksiąg uznanych za heretyckie, a więc niezgodnych z nauką Kościoła, było popularną praktyką stosowaną przez inkwizycję. W skład tej instytucji wchodzili głównie dominikanie. Wskaż na obrazie albigensów.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ludzie modlitwy i nauki

Zakony w średniowieczu pełniły ważne funkcje religijne. Tysiące mnichów o różnych porach dnia odprawiało modlitwy i nabożeństwa za pomyślność świata, wyjednując w ten sposób świeckim łaski u Boga. Ponadto zakony przyczyniły się w znaczącym stopniu do chrystianizacji Europy, przybliżały wiernym podstawowe prawdy wiary i wprowadzały w obcy dla wielu świat religii. Z klasztorów rekrutowała się elita religijna i intelektualna tamtych czasów, która – zwłaszcza na początku – zasilała kadry administracyjne państwa. Dzięki mnichom i ich mrówczej pracy w skryptoriach zachowało się wiele ksiąg. Zakony przyczyniły się także do upowszechnienia nowych wzorców architektonicznych i metod uprawy ziemi. W niespokojnych czasach, pełnych walk i najazdów, dla wielu ludzi stanowiły miejsce ucieczki od świata i gwarantowały spokój oraz bezpieczeństwo, którego nie można było zaznać poza klasztornymi murami. Od początku swojego istnienia klasztory pełniły funkcje społeczne. To tutaj trafiało wielu synów i córek z zamożnych rodzin, także książęcych i królewskich. Fundacji klasztorów dokonywali możni – królowie, książęta, rycerze – którymi kierowały w tym różne względy, m.in. religijne, polityczne, społeczne i prestiżowe.

Słownik

albigens
albigens

(śrdw.-łac. albigenses - od Albi, miasta we Francji) powstała w XII w. we Francji sekta, ruch społeczno‑religijny; także: uczestnik tego ruchu

anachoretyzm
anachoretyzm

(z gr. anachorein – wycofywać się) forma życia religijnego popularna pod koniec starożytności i we wczesnym średniowieczu, oparta na idei życia w odosobnieniu

dormitorium
dormitorium

(łac. dormitorium – sypialnia) wspólna sypialnia w budynkach klasztornych

herezja
herezja

(łac. haeresis - doktryna, gr. hairesis - wybór) pogląd religijny niezgodny z religię panującą, sprzeczny z przyjętymi dogmatami

inkwizycja
inkwizycja

łac. inquisitio - badanie) instytucja śledczo‑sądownicza Kościoła, która zajmowała się wyszukiwaniem, nawracaniem i karaniem heretyków

jałmużna
jałmużna

zapomoga, wsparcie datek ofiarowany osobie ubogiej

kapitularz
kapitularz

(z łac. capitulum – rozdział, ustęp, główka, zrobn. od caput – głowa) jedno z pomieszczeń klasztornych służące do zebrań wspólnoty zakonnej

klasztor
klasztor

(z łac. claustrum– zamknięcie) budynek lub zespół budynków przeznaczonych do mieszkania dla wspólnot zakonnych

kleks
kleks

plama z atramentu na papierze

monastycyzm
monastycyzm

(z łac. monasticus – zakonny, z gr. monachos – samotny, jedyny) forma życia zakonnego opartego na idei życia we wspólnocie

opat
opat

(z łac. abbas, od aram. abba – ojciec) przełożony w męskich wspólnotach zakonnych o charakterze kontemplacyjnym

refektarz
refektarz

(z łac. refectorium od reficere – odnawiać) jedno z pomieszczeń klasztornych służące jako sala jadalna

reguła zakonna
reguła zakonna

(z łac. regula) zbiór przepisów regulujących życie zakonne w klasztorach

skryptorium
skryptorium

(z łac. scriptorium od scribere – pisać) jedno z pomieszczeń klasztornych, w którym przepisywano ręcznie księgi

zakon
zakon

(łac. ordo) grupa osób oddająca się służbie Bogu, składająca śluby i żyjąca według pewnych reguł

zakon kontemplacyjny
zakon kontemplacyjny

(łac. contemplatio - przypatrywanie się, rozważanie), kontemplacja to modlitwa wewnętrzna, skupianie się na czymś i pogrążanie w myslach; zakon kontemplacyjny to taki, którego członkowie głównie poświęcają się modlitwie;

zakony mendykanckie (żebracze)
zakony mendykanckie (żebracze)

(z łac. mendicans – żebrzący, od mendicare – żebrać) zakony, które realizują ideały ewangelicznego ubóstwa i poświęcają się pracy duszpasterskiej; pierwsze zakony żebracze zostały powołane w XIII w. – dominikanie i franciszkanie

zakony rycerskie
zakony rycerskie

zakony powstałe w Ziemi Świętej w XII/XIII w., które prócz złożenia tradycyjnych ślubów zobowiązały się do walki z niewiernymi

Słowa kluczowe

zakon, benedyktyni, klasztor, franciszkanie, dominikanie, cystersi, Europa w okresie krucjat

Bibliografia

Historia chrześcijaństwa, red. T. Dowley, Oficyna Wydawnicza Vocatio, Warszawa 2002.

J. Kłoczowski, Od pustelni do wspólnoty. Grupy zakonne w wielkich religiach, Czytelnik, Warszawa 1987.

L. Moulin, Życie codzienne zakonników w średniowieczu: (X–XV wiek), przeł. z franc. E. Bakowska, Warszawa 1986.