Makbet Williama Szekspira to dramat poruszający problem zła, ambicji, przekraczania granic moralnych i tego, że z raz obranej drogi trudno zejść. Tytułowy bohater przechodzi przemianę: z postaci targanej wyrzutami sumienia i rozterkami staje się kimś bezwzględnym i owładniętym żądzą panowania. Nie tkwi w tym sam: jego towarzyszką i powiernicą jest żona, równie złowieszcza Lady Makbet.
Jak pisał teoretyk teatru, Jan Kott:
Jan KottSzekspir współczesny
Zdławienie buntu postawiło Makbeta w pobliżu tronu. Może zostać królem, a więc musi zostać królem. Zabija prawowitego władcę. Zabić musi świadków zbrodni i tych, którzy ją podejrzewają. Zabić musi synów i przyjaciół tych, których przedtem zabił. Potem musi zabijać wszystkich, bo wszyscy są przeciwko niemu:
Wzdłuż i wszerz przetrząsnąć kraj. Tych, co sieją panikę - powiesić. Podaj mi zbroję.
W końcu sam zostanie zabity. Odbył całą drogę po wielkich schodach historii.
kott Źródło: Jan Kott, Szekspir współczesny, Warszawa, s. 109–114.
Według badacza ambicja Makbeta staje się więc koniecznością, możliwość objęcia władzy przeradza się w obowiązek. Szekspir ukazywał bowiem tragizm losu ludzkiego, który wynika nie tyle ze zrządzeń bogów, co tkwiących w duszy człowieka mrocznych namiętności.
Jan KottSzekspir współczesny
Historia w Makbecie jest lepka i gęsta jak brejabrejabreja i krew. Po prologu z trzema wiedźmami – właściwa akcja Makbeta zaczyna się od słów Dunkana:
Kim jest ten człowiek, co tak broczy krwią?
Unurzani we krwi są tutaj wszyscy: mordercy i ofiary. Unurzany we krwi jest świat. Mówi Donalbein, syn Dunkana:
Tu każdy uśmiech jest nożem, Im kto krwią bliższy, tym bliższy krwotoku.
Krew w Makbecie nie jest tylko przenośnią, jest materialna i fizyczna, wypływa z ciał pomordowanych. Osiada na rękach i twarzach, na sztyletach i mieczach. Mówi Lady Makbet:
Kilka kropel wody Oczyści nas z plamy tego czynu. Jakże on wtedy będzie lekkim!
RKJhywntRGSmo
Zdjęcie przedstawia dojrzałego mężczyznę. Stoi on z wyciągniętą przed siebie prawą ręką. Dłoń ma całą zakrwawioną.
Bob Frazer w roli Makbeta podczas festiwalu szekspirowskiego Bard on the Beach w Kanadzie w 2012 r.
Źródło: Flickr, licencja: CC BY 2.0.
[...]
Ambicja jest tutaj zamiarem morderstwa i planem morderstwa. Strach jest pamięcią o morderstwach, które były, i lękiem przed koniecznością nowej zbrodni.
Wielkim morderstwem, prawdziwym morderstwem, morderstwem, od którego zaczyna się historia, jest zamordowanie króla. Potem już trzeba zabijać. Tak długo, aż ten, który zabijał, sam zostanie zabity. Nowym królem będzie ten, który zabił króla. [...] Ale w Makbecie ten ciąg morderstw nie jest logiką mechanizmu, ma w sobie coś z przerażającego rozrastania się sennego koszmaru.
kott Źródło: Jan Kott, Szekspir współczesny, Warszawa, s. 109–114.
Kott wskazuje na krew jako element kluczowy dla dramatu, dla rozwoju akcji, ale i konstrukcji świata przedstawionego. Wyróżnia także makiawellicznąmakiawelizmmakiawelliczną ambicję jako kluczową motywację dla kolejnych morderstw dokonywanych przez Makbeta.
Jan KottSzekspir współczesny
MAKBET Czy bardzo późno? Jaka pora nocy?
LADY MAKBET Noc sama nie wie, czy jest jeszcze nocą, Czy już porankiem.
Większość scen dzieje się w nocy. Są wszystkie godziny nocy: późny wieczór, północ i blady świt. Noc jest tutaj ciągle obecna, przypominana i przywoływana nieustannie i natrętnie; w metaforyce; ,,Nie ujrzy słońce tego jutra”, w inscenizacji: wnoszą, zapalają i gaszą pochodnie; w samym przebiegu akcji i w nagłych, jak zawsze u Szekspira, prozaicznych i wstrząsających realiach: „A teraz włóż nocną koszulę.” Jest to noc, z której wygnano sen. W żadnej z tragedii Szekspira nie mówi się tyle o śnie. Makbet zamordował sen. Makbet nie może już zasnąć. W całej Szkocji nie może już nikt zasnąć. Nie ma już snu, są tylko koszmary.
A gdy w śnie bydlęcym legną jak w śmierci...
R6BjpcLQNak3u
Obraz przedstawia młodą kobietę. Kobieta ubrana w długą suknię siedzi na fotelu, jest lekko pochylona. Ma wyciągnięte przed siebie dłonie, które zdaje się myć bez wody.
Aktorka Sarah Bernhardt jako Lady Makbet, ok. 1884
Źródło: Nadar, licencja: CC BY-SA 2.0.
Przed tym snem gęstym i lepkim, w którym powraca jawa i który nie daje zapomnienia, przed snem, który jest mono‑myślą o zbrodni, przed snem, który nie jest snem, ale koszmarem, bronią się nie tylko Makbet i Lady Makbet. Ten sam sen‑koszmar dręczy Banka.
Senność zaczyna mi ciążyć jak ołów, Jednak spać nie chcę. Miłosierne moce! Wyzwólcie mnie od tych przeklętych myśli, Którym natura daje ujście we śnie.
Zatruty został sen i zatrute zostało jadło. W świecie Makbeta, najbardziej obsesyjnym ze wszystkich światów, jakie stworzył Szekspir, morderstwo, myśl o morderstwie i lęk przed morderstwem przenika wszystko. W tragedii są tylko dwie wielkie role, ale trzecią z osób dramatu jest świat. Na twarze Makbeta i Lady Makbet patrzymy dłużej i dlatego łatwiej nam je zapamiętać, ale wszystkie twarze mają ten sam grymas i wykrzywione są tą samą trwogą. Wszystkie ciała są tak samo umęczone. Świat Makbeta jest szczelny i nie ma z niego ucieczki. Nawet natura ma w nim charakter koszmaru. Jest tak samo nieprzejrzysta, gęsta i lepka. Jest z błota i majaków.
BANKO Ziemia wydaje bańki tak jak woda: ...Gdzież one prysły?
MAKBET W powietrze. Co się zdawało cielesne, To się rozwiało jako z wiatrem oddech.
kott Źródło: Jan Kott, Szekspir współczesny, Warszawa, s. 109–114.
Kolejnym ważnym elementem konstrukcji literackiej dramatu jest według Kotta noc; to wówczas rozgrywa się większość scen dramatu. Taka strategia estetyczna dopełnia precyzyjnej konstrukcji świata, który badacz nazywa trzecią z osób dramatu.
Słownik
breja
breja
papka; gęsta, półpłynna masa o nieprzyjemnym wyglądzie
makiawelizm
makiawelizm
doktryna sformułowana przez Niccolo Machiavellego; pogląd etyczny, zgodnie z którym cele polityczne uświęcają wszelkie środki użyte do ich realizacji; makiawelizm usprawiedliwia nawet niemoralne postępowanie
prolog
prolog
(gr. prólogos) część ropoczynająca dzieło, w której monolog albo dialog aktorski służył prezentowaniu konfliktu dramatycznego
Jak pracować z tekstem literackim?
Rozpoczynając analizę tekstu literackiego, należy pamiętać, że:
utwór jest całością i znaczy jako całość,
utwór jest powiązanym systemem znaków – strukturą,
każdy element utworu pełni określoną funkcję i jest rozpatrywany na tle całości,
elementy utworu są funkcjonalnie powiązane i z tych powiązań wynikają znaczenia,
najważniejsze są relacje pomiędzy poszczególnymi elementami tekstu.
Przebieg analizy zależy od indywidualnego kształtu utworu, ale można ustalić ogólne jego etapy:
a) uważne czytanie tekstu:
określenie problematyki zgodne ze wskazówką interpretacyjną zawartą w temacie,
wybór elementów pełniących zasadniczą funkcję w utworze
b) właściwa analiza:
rozpoznanie i wyodrębnienie elementów poddających się analizie, np. w liryce: sposób obrazowania, środki stylistyczne, typ monologu lirycznego, itp.,
w epice: postaci, wątki, motywy, sposób narracji, itp.,
odnalezienie zależności pomiędzy wyodrębnionymi składnikami: wzajemnej hierarchii i funkcji tych elementów.
c) interpretacja utworu:
sformułowanie wniosków na podstawie analizy utworu,
w zależności od polecenia zawartego w temacie – usytuowanie utworu w kontekstach: prądu artystycznego, konwencji i tradycji literackich, gatunku, biografii i twórczości autora.
Proponowany model analizy i interpretacji utworu lirycznego
1. Wstępne rozpoznanie całości:
a) poszukiwania nadrzędnego sensu utworu, sprecyzowanie zakresu owych poszukiwań,
b) sformułowanie wstępnej hipotezy interpretacyjnej.
2. Nadawca – adresat:
a) kto do kogo mówi:
kreacja podmiotu lirycznego („ja” liryczne),
konstrukcja adresata monologu („ty” liryczne),
relacje między podmiotem a adresatem: dystans (ja – ty; ja – wy), identyfikacja (my, ja – my).
b) w jakiej sytuacji:
sytuacja liryczna (okoliczności wypowiedzi, uwarunkowania sytuacyjne),
rodzaj liryki (bezpośrednia, pośrednia, wyznania, itp.).
3. Ukształtowanie wypowiedzi:
a) jak mówi:
konstrukcja (organizacja) wypowiedzi lirycznej (np. monolog, dialog, wyznanie),
związek pomiędzy ukształtowaniem formalnym a charakterem wypowiedzi,
dostrzeganie funkcjonalności rozwiązania artystycznego, funkcjonalna analiza uwzględniająca znajomość konwencji oraz znaczeniotwórczą rolę zabiegów formalnych,
opis i analiza jako podstawa uogólnień interpretacyjnych, poprawne i funkcjonalne operowanie podstawowymi pojęciami z zakresu poetyki oraz budowy języka.
c) dominanta kompozycyjna (nadrzędna zasada organizacji utworu):
wpływ odczytanej dominanty na przyjętą hipotezę interpretacyjną.
4. Temat utworu:
a) o czym mówi:
uwzględnienie miejsc nacechowanych znaczeniowo (tytuł, puenta, gatunek),
kluczowe wyrażenia i znaczące motywy kulturowe, funkcjonalne wykorzystanie przywołanych w utworze odwołań do kontekstu kulturowego (motywy, nawiązania intertekstualne).
b) jak wpisuje się w powszechnie obowiązujące poglądy (kontekst macierzysty).
5. Przywołanie właściwych kontekstów oraz sposób ich wyzyskania w odczytaniu sensu utworu:
a) nawiązania przywołane w utworze bezpośrednio,
b) inne układy odniesienia, które oświetlają utwór: konteksty kulturowe (filozoficzny, estetyczny, historycznoliteracki) i konteksty osobiste ucznia.
6. Interpretacja uogólniająca:
a) wynikająca z odczytania całości teza interpretacyjna,
b) sposób oceny i wartościowania.
Proponowany model analizy i interpretacji tekstu epickiego
1. Wstępne rozpoznanie całości:
a) poszukiwanie nadrzędnego sensu utworu, sprecyzowanie zakresu oczekiwań,
b) sformułowanie wstępnej hipotezy interpretacyjnej.
2. Relacja: narracja – świat przedstawiony:
a) obecność narratora:
narrator ukryty za światem przedstawionym,
narrator ujawniający swoją obecność przez komentarze, oceny, przewidywanie zdarzeń; przez działania kreacyjne lub uczestnictwo w zdarzeniach.
b) sytuacja narracyjna
okoliczności wypowiedzi,
obecność adresata i jego wpływ na kształtowanie wypowiedzi,
usytuowanie narratora wobec świata przedstawionego, np. abstrakcyjny, osobowy.
c) postawa narratora:
sprawozdawczo‑informacyjna,
interpretująco‑oceniająca,
dygresyjna.
d) analiza wypowiedzi i języka narratora:
rozwiązania i nawiązania stylistyczne,
sposoby uobecniania się narratora i adresata narracji.
e) charakterystyka narratora:
wiarygodność,
ironia,
kreacja,
zaangażowanie,
wpływ relacji na kształt świata przedstawionego (np. chronologia zdarzeń, subiektywność przedstawiania).
3. Ukształtowanie świata przedstawionego:
a) sposób prezentacji świata przedstawionego:
hierarchia podstawowych elementów świata dominanta: postać, akcja, czas itd.
sposób konstruowania elementów świata przedstawionego
b) zasada motywacji (np. realistyczna, fantastyczna, groteskowa),
c) pozycja narratora wobec świata przedstawionego (informacyjna, interpretująca).
4. Ogólny sens utworu:
a) o czym mówi:
uwzględnienie miejsc nacechowanych znaczeniowo (tytuł, początek i koniec, gatunek, dosłowne lub metaforyczne znaczenie),
kluczowe wyrażenia i znaczące motywy kulturowe,
funkcjonalne wykorzystanie przywołanych w utworze odwołań do kontekstu kulturowego (motywy, nawiązania intertekstualne),
relacje między analizowanym fragmentem a całością tekstu.
b) jak utwór jako całość wpisuje się w obowiązujące poglądy (kontekst macierzysty dzieła).
5. Przywołanie właściwych kontekstów oraz ich wyzyskanie w odczytaniu sensu utworu:
a) nawiązania przywołane w utworze bezpośrednio,
b) inne układy odniesienia, które oświetlają utwór: konteksty kulturowe (np. filozoficzny, estetyczny, historycznoliteracki) i konteksty osobiste ucznia.
Interpretacja uogólniająca:
a) wynikająca z odczytania całości teza interpretacyjna,
b) sposób oceny i wartościowania.
Proponowany model analizy i interpretacji tekstu dramatycznego
Analiza utworów dramatycznych niewiele różni się od analizy utworów epickich. Podstawową różnicą między nimi jest brak narratora, stąd konieczne jest akcentowanie elementów świata przedstawionego, który budują wypowiedzi bohaterów (monolog, monolog na stronie i dialog). Ważną rolę odgrywa także tekst poboczny.
1. Wstępne rozpoznanie całości:
a) poszukiwanie nadrzędnego sensu utworu, sprecyzowanie zakresu oczekiwań,
b) sformułowanie wstępnej hipotezy interpretacyjnej.
2. Ukształtowanie świata przedstawionego:
a) sposób prezentacji świata przedstawionego:
hierarchia podstawowych elementów świata, dominanta: postać, akcja, czas itd.
sposób konstruowania elementów świata przedstawionego.
b) zasada motywacji (np. realistyczna, fantastyczna, groteskowa).
3. Ogólny sens utworu:
a) o czym mówi:
uwzględnienie miejsc nacechowanych znaczeniowo (tytuł, początek i koniec, gatunek, dosłowne lub metaforyczne znaczenie),
kluczowe wyrażenia i znaczące motywy kulturowe,
funkcjonalne wykorzystanie przywołanych w utworze odwołań do kontekstu kulturowego (motywy, nawiązania intertekstualne),
relacje między analizowanym fragmentem a całością tekstu.
b) jak utwór jako całość wpisuje się w obowiązujące poglądy (kontekst macierzysty dzieła).
4. Przywołanie właściwych kontekstów oraz ich wyzyskanie w odczytaniu sensu utworu:
a) nawiązania przywołane w utworze bezpośrednio,
b) inne układy odniesienia, które oświetlają utwór: konteksty kulturowe (np. filozoficzny, estetyczny, historycznoliteracki) i konteksty osobiste ucznia.
5. Interpretacja uogólniająca:
a) wynikająca z odczytania całości teza interpretacyjna,