Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Co to jest styl?

Rw112mzSCfsWO1
Rzymska tabliczka woskowa z rysikiem
Źródło: domena publiczna.

Słowo styl wywodzi się od łacińskiego rzeczownika stilus oznaczającego rylec, który służył do pisania na drewnianych tabliczkach pokrytych woskiem. Już w antyku wyraz ten oznaczał – podobnie jak dziś – sposób językowego ukształtowania tekstu pisanego lub mówionego. Pojęcie stylu ewoluowało: dawniej używano go głównie w odniesieniu do piśmiennictwa, od ok. XVIII wieku zaczęto je stosować również w kontekście innych rodzajów sztuki (np. styl w architekturze, w malarstwie, w tańcu). Dziś znaczenie wyrazu styl jest jeszcze szersze: współcześnie mówimy o np. stylu życia, stylu jazdy czy stylu ubierania się.

R1KuowPj8yo581
Retoryka. Drzeworyt w: Gregor ReichMargarita Philosophica, Strasbourg 1512. Napisgłosi: Retoryka (...) jest najcudowniejszą ze wszystkich umiejętności.
Źródło: domena publiczna.

Refleksja nad stylem w odniesieniu do literatury pojawiła się już w starożytności, w dziełach między innymi Arystotelesa i Kwintyliana. PoetykaRetoryka Arystotelesa czy Kształcenie mówcy Kwintyliana są – jak byśmy dziś je nazwali – poradnikami właściwego wysławiania się. Ich twórcy opierali się na założeniu, że pisaniem i mówieniem rządzą niepodważalne reguły, które warto poznać, aby piękniej mówić i pisać. Opisane w tych dziełach reguły i zalecenia dotyczyły głównie tekstów artystycznych oraz wygłaszanych publicznie. Z antyku wywodzą się stosowane do dziś w literaturoznawstwie kategorie stylu niskiegowysokiego, nadal za cechy dobrego wysławiania się uważamy poprawność, jasność, stosowność.

Narodziny stylistyki

Dla badacza literatury styl to – w najogólniejszym ujęciu – zbiór cech językowych utworu, który świadczy o jego specyfice; sposób wysławiania się właściwy danemu pisarzowi, epoce lub nurtowi literackiemu. Styl wiąże się ze stosowaniem środków językowych o określonej wartości stylistycznej, takich jak np. metafory, powtórzenia, hiperbole itp.

Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Andrzej Kaliszewski, Wojciech Furman Gatunki dziennikarskie

„Definicję stylu w odniesieniu do tekstu zaproponował w 1946 r. Juliusz Kleiner: styl to „język zorganizowanych tworów słownych, ukształtowany – poza działaniem praw ogólnych języka – według praw odrębnych w związku z określoną fizjonomią psychiczną zbiorową lub indywidualną. (…)
Według definicji Sierotwińskiego stylistyka to „Nauka o środkach ekspresji językowej; bada sposoby posługiwania się językiem dla wyrażania myśli i uczuć, ocenia ich poprawność, celowość i wartości artystyczne”.

cyt4 Źródło: Wojciech Furman, Andrzej Kaliszewski, Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Gatunki dziennikarskie, Warszawa 2009.

Stylistyka jako samodzielna dyscyplina filologiczna wyłoniła się na przełomie XIX/XX wieku. Obecnie jest autonomiczną dziedziną z pogranicza poetyki, językoznawstwa i teorii literatury. Współcześnie stylistyka stosuje różne ujęcia badawczeIndeks górny 11Indeks górny 1:

  • indywidualistyczne – styl jest traktowany jako forma twórczej ekspresji jednostki;

  • funkcjonalne – oparte na kategorii wyboru środków językowych ze względu na ich funkcję, style tak ujmowane charakteryzuje typowość;

  • tekstologiczne ujęcie stylu;

  • pragmatyczne – wypowiedź traktowana jest jako akt działania, akt komunikacji, brane pod uwagę są m.in. okoliczności, nadawca, odbiorca, intencje;

  • ujęcie semiotyczno‑kulturowe.

1

Rodzaje stylów

Z punktu widzenia stylistyki przeprowadza się podział stylów na indywidualne oraz typowe.
Styl indywidualny to zbiór cech rozpoznawalnych przez odbiorców u danego autora.

Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Andrzej Kaliszewski, Wojciech Furman Gatunki dziennikarskie

Styl może być niepowtarzalny jak odcisk palca, więc charakterystyczny dla jednego autora (styl Gombrowicza) czy dzieła (np. styl Pana Tadeusza, styl Ulissesa, styl biblijny). Z drugiej strony stylem jest zespół cech wspólnych dla całej epoki, prądu czy gatunku (styl gotycki, styl secesyjny, styl ody).

gat Źródło: Wojciech Furman, Andrzej Kaliszewski, Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Gatunki dziennikarskie, Warszawa 2009, s. 178–183.

Styl typowy to schematyczny sposób realizacji intencji komunikacyjnych związany z sytuacjami komunikacyjnymi, epokami, prądami, gatunkami. Przykładem stylu typowego w odniesieniu do architektury jest styl gotyckich katedr:

R3S3SpNM5nxkY
Katedra w Reims
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.

Style indywidualne możemy podzielić na:
- styl autora,
- styl utworu.

Style typowe to:
- styl gatunku literackiego,
- styl kierunku bądź epoki.
- style funkcjonalne, czyli odmiany stylistyczne języka ogólnonarodowego.

Z punktu widzenia funkcjonalności możemy wyróżnić następujące style:
- potoczny (mówiony),
- urzędowo - kancelaryjny,
- przemówień (inaczej tez: polityczny, osób na stanowisku, dyplomatyczny),
- naukowy,
- popularnonaukowy,
- artystyczny,
- dziennikarski - informacyjny,
- dziennikarski - publicystyczny.

Styl dziennikarski informacyjny służy aktualnemu, szybkiemu informowaniu, z zachowaniem obiektywizmu, trafiając do jak najszerszego odbiorcy. Cechy charakterystyczne to:
- bezosobowość, ewentualnie mowa zależna,
- brak emocji, ekspresji, impresji, wartościowania,
- wyraziste ogólne słownictwo,
- mało zapożyczeń, terminologizacji (tylko gdy to bezwzględnie konieczne dla pełni informacji),
- zwięzłość, skrótowość,
- prosta logiczna składnia (zdania dłuższe pojedyncze bądź złożone krótkie),
- używanie skrótowców, liczb,
- używanie utartych frazeologizm6w - to odświeża, przyciąga uwagę (np. stać na straży interesów, rzucane kłody pod nogi), ale zarazem nie utrudnia rozumienia,
- mało środków artystycznych.

Styl informacyjny ulega wpływom stylu urzędowego (informacje dotyczą i pochodzą od różnych instytucji, życia społecznego i politycznego) oraz potocznego (potrzeba demokratyzacji przekazu, zbliżenia się do odbiorcy, zwrócenia uwagi na komunikat).

ROxMHPDkwtvZj
Źródło: domena publiczna.

Styl dziennikarski publicystyczny służy realizacji celów publicystyki, takich jak poszerzanie, pogłębianie informacji, urabianie odbiorcy, komentowanie wydarzeń. Ma to robić w sposób zwięzły, ale i atrakcyjny. Styl publicystyczny jest więc jak żaden inny wewnętrznie zróżnicowany, poprzez podporządkowanie jego podtypów poszczególnym gatunkom publicystyki oraz tematom. I tak styl felietonu będzie miał wiele wspólnego ze stylem potocznym i artystycznym, styl artykułu będzie posiłkował się stylem naukowym, popularnonaukowym i urzędowym, recenzja – naukowym, esej – naukowym i artystycznym, reportaż publicystyczny – potocznym i artystycznym.

W stylu tym:
- muszą występować terminy fachowe, ale tylko jako niezbędne minimum;
- to samo dotyczy składni, która powinna być możliwie prosta i jak w nauce logiczna;
- publicysta winien dbać ciągle o komunikatywność i aktualność;
- w stylu publicystycznym jest miejsce na indywidualność pisarską autora, na fikcję, dialog, pointę, nawet patos, emfazę, na środki artystyczne - ale wszystkie te składniki muszą być w pełni sfunkcjonalizowane, czytelne. Dlatego publicystyka posługuje się wyżej wymienionymi składnikami w wersji prostszej, konwencjonalnej, bliskiej szablonu – unika zarówno udziwnień, estetyzacji, wieloznaczności właściwych literaturze, jak i hermetyzmu typowego dla nauki;
- poprzez styl i gatunki publicystyczne dziennikarstwo najściślej wiąże się z literaturą. Wielu badaczy (np. Halina Kurkowska i Stanisław Skorupka) uważa nawet publicystykę za dział literacko‑dziennikarski piśmiennictwa (powieść, nowela, poemat, dramat mogą być publicystyką, tak jak i reportaż czy felieton), presja stylu jest tu więc obustronna (por. pojęcia: literatura faktu, powieść reportażowa a reportaż literacki)Indeks górny 22Indeks górny 2.

2

Dziennikarstwo i publicystyka

Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Andrzej Kaliszewski, Wojciech Furman Gatunki dziennikarskie
RpbyugOe6CuIp1
Źródło: domena publiczna.

Od czego zaczyna się dziennikarstwo? Od potrzeby informowania o wszystkim, co dzieje się wokół nas. Informowanie jest podstawą pracy dziennikarza. Jednak dziennikarze powinni rozglądać się także za tematami spoza sfery oczywistości. Cechować ma ich bowiem wrażliwość i intuicja, pomagająca dostrzegać to, czego nie widzą inni, zwykli obywatele. Dziennikarze mają być odważni, prawi, bystrzy, a ich sumienność posunięta do granic pasji, nieustępliwi i agresywni, jednak nie prostaccy, mają zachowywać się jak lekarze pogotowia ratunkowego – jeździć do wszystkich nagłych wypadków i nie odkładać zainteresowania sprawą na później.

gat Źródło: Wojciech Furman, Andrzej Kaliszewski, Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Gatunki dziennikarskie, Warszawa 2009, s. 178–183.

Dziennikarz powinien stosować się do następujących zasad:
– mówić, nie szkodząc
– pokazywać, nie szokując
– dawać świadectwo, nie atakując
– ujawniać, nie potępiając

Podstawowe rodzaje wypowiedzi w dziennikarstwie to:
– informacja
– publicystyka
– gatunki pośrednie

Pod pojęciem publicystykipublicystykapublicystyki rozumiemy wypowiedzi (piśmiennicze i kolokwialne) na aktualne tematy, przedstawiające wyraźne poglądy i opinie, często o charakterze polemicznym, tendencyjnym lub wręcz prowokacyjnym. Dzieje publicystyki sięgają początków piśmiennictwa (retoryka rzymska), a jej upowszechnienie związane jest z wynalazkiem druku. W zależności od dziedziny, której dotyczy, publicystyka jest klasyfikowana na: społeczną, polityczną, gospodarczą, kulturalną.

Publicystyka prasowa (artykuł, felieton, kronika, reportaż, wywiad, polemika itp.) kształtowała się wraz z rozwojem prasy. Pojawienie się nowych mediów, tj. radia i telewizji umożliwiło powstanie nowych form wypowiedzi publicystycznej. Styl publicystyczny znajdziesz zatem przede wszystkim w środkach masowego przekazu – w prasie codziennej, tygodnikach, w telewizji, radiu i Internecie. Teksty takie tworzą dziennikarze i publicyści. Mogą one przyjmować formy: artykułu, felietonu, reportażu, komentarza lub recenzji. Kształtowanie opinii publicznej, przekonywanie, propagowanie określonych poglądów to główne cele wypowiedzi publicystycznej Indeks górny 33Indeks górny 3.

3
R3CuC77rxinSh1
Sześciocylindrowa maszyna drukarska skonstruowana przez Richarda Hoe w 1864 r.
Źródło: domena publiczna.
Wojciech Furman, Andrzej Kaliszewski, Kazimierz Wolny-Zmorzyński Gatunki dziennikarskie

Rodzaj publicystyczny – to publiczne informowanie o ważnych społecznie wydarzeniach, ale połączone z interpretacją rzeczywistości, wyjaśnianiem, odnoszeniem do szerszych kontekstów, także z subiektywną, lecz motywowaną oceną, prognozowaniem na podstawie faktów. Dopuszczalne jest puentowanie faktów, stawianie pytań czy tzw. dawanie do myślenia. Podmiot (osoba mówiąca, autor) jest w publicystyce widoczny i słyszalny, może też wzorem gatunków literackich podlegać w imię konstruowanej tezy niewielkiej autokreacji (np. autor felietonu czy eseju). Teksty publicystyczne korzystają ze środków artystycznych właściwych dla tekstów literackich, ale w zakresie sprowadzonym do ich faktycznej funkcjonalności poznawczej – nie mogą budować autonomicznej warstwy estetycznej, zaciemniającej, relatywizującej treści, tak jak ma to miejsce w wielu tekstach artystycznych, celowo dążących do atomizacji świata przedstawionego na rzecz tzw. czystej sztuki czy nihilizmu filozoficznoetycznego. Istotą rodzaju publicystycznego jest więc pogłębianie, problematyzowanie wiedzy o rzeczywistości.

gat1 Źródło: Wojciech Furman, Andrzej Kaliszewski, Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Gatunki dziennikarskie, Warszawa 2009, s. 29.
Autor

Tekst publicystyczny jest subiektywny i polemiczny. Autor przedstawia w nim swój stosunek do omawianej sprawy, prezentuje własny światopogląd, konfrontuje go z poglądami innych. Autor jest zawsze widoczny w tekście.

Temat

Punktem wyjścia dla wypowiedzi publicystycznej jest zazwyczaj aktualne wydarzenie ze świata polityki, kultury, gospodarki czy sportu. Nie znajdziesz w niej jednak szczegółowych i obiektywnych informacji na poruszany temat. Autor go komentuje, traktuje jako pretekst do ujawnienia swoich poglądów, konfrontacji swoich racji z innymi.

Język i kompozycja

Teksty publicystyczne pisane są prostym i zrozumiałym językiem, by trafić do jak najszerszego grona odbiorców. Często wykorzystują wyrazy i zwroty należące do mowy potocznej. Kompozycja jest uporządkowana i przejrzysta. Poszczególne części noszą śródtytuły, wyraźny jest podział na wstęp z tezą, rozwinięcie z argumentacją i zakończenie.

Słownik

polemika
polemika

(gr. polomikós – wojowniczy) dyskusja, najczęściej publiczna, na ważne tematy

publicystyka
publicystyka

(łac. publicus – powszechny, społeczny) – gatunki wypowiedzi w środkach komunikacji społecznej (prasa, radio, telewizja, internet etc.) podejmujące aktualne w danym momencie tematy dotyczące m.in. kultury, polityki, społeczeństwa; zawierają opinie dziennikarzy, którzy prezentując własny punkt widzenia, dążą do kształtowania opinii publicznej; do gatunków publicystyki należą m.in.: reportaż, felieton, recenzja