Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1QlW2GR9V8PN1
Antystenes
Źródło: Marie-Lan Nguyen, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Cynizmcynizm (cynicyzm)Cynizm powstał za sprawą Antystenesa, ucznia Sokratesa. Antystenes zawdzięczał Sokratesowi postawę niezależności od zewnętrznych opinii, jak również od przymusu pożądania i zdobywania dóbr materialnych. Trzeba wszakże pamiętać, że z punktu widzenia Sokratesa wolność, którą otwierała taka postawa, była jedynie warunkiem do tego, by niezmącony pożądaniami umysł mógł dążyć do wiedzy. Antystenes i podążający za nim inni cynicy porzucili natomiast Sokratejskie rozumienie cnoty jako wiedzy na rzecz cnoty utożsamionej z umiejętnością wyzbycia się potrzeb, pragnień i respektu dla praw i obyczajów. Antystenes podtrzymywał, co prawda, Sokratejskie przekonanie, że cnoty można się nauczyć, ale nie tyle chodziło mu o tworzenie konstrukcji teoretycznych, ile o ćwiczenie woli po to, by nie ulegać pokusom i regułom świata. Cnota – pisze o poglądach Antystenesa Diogenes Laertios [dop. red.] – wystarcza do szczęścia i nie potrzebuje niczego oprócz Sokratesowej siły woli. Cnota przejawia się w czynach, nie potrzeba jej ani wielu słów, ani nauki (…). Cnota jest niezawodnym orężem, którego nikt ani nic nie może odebraćIndeks górny 111 Indeks górny koniec. Z tych założeń wprost wynikał pewien pożądany sposób życia, czego przykład podaje Ksenofont:

1
Ksenofont Pisma sokratyczne

– A teraz – rzekł Sokrates – ty mi wytłumacz, Antystenesie, jak to jest możliwe, że mając  bardzo niewiele, jesteś taki dumny z bogactwa? — Bardzo zwyczajnie — odpowiedział mu na to. — W moim rozumieniu tej sprawy, zarówno bogactwo, jak i ubóstwo, mają ludzie nie w swych domach, lecz w duszach.

1 Źródło: Ksenofont, Pisma sokratyczne, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 1967, s. 267.
2

Poza tym Antystenes lekceważył reguły społeczne, w tym religie państwowe, twierdząc, że Mędrzec postępuje nie wedle praw stanowionych, lecz wedle prawa cnotyIndeks górny 222 Indeks górny koniec. Szczęście należy więc ujmować jako sprostanie, pod przewodnictwem rozumu, trudowi życia pozbawionego złudzeń, których źródłem są  konwencjonalne w istocie potrzeby i reguły, czyli jako osiągnięcie stanu autarkiiautarkiaautarkiiapatiiapatiaapatii. Mędrzec sam sobie wystarcza, bo wszystko, co należy do innych, należy także i do niegoIndeks górny 323 Indeks górny koniec.

R1EpC3xGccCQv1
Malowidło ścienne przedstawiające cynicznych filozofów Kratesa i Hipparchię z ogrodu Villa Farnesina, Museo delle Terme, Rzym
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Radykalne konsekwencje wyprowadził z założeń Antystenesa Diogenes z Synopy, zwany Diogenesem Psem, który podjął  zadanie  życia według zasad cynizmu. Diogenes burzył swoim postępowaniem ideały klasycznej Grecji. Uważał, że do szczęścia nie trzeba wiele – należy sięgnąć do natury człowieka i odrzucić to, co ją wypacza, a więc kulturę.  Czytamy o nim u Diogenesa Laertiosa:

Diogenes Laertios Żywoty i poglądy słynnych filozofów

Z wielką pogardą odnosił się do innych, szkołę Euklidesa nazywał żółciową, a naukę Platona – marnowaniem czasu, konkursy dramatyczne na Dionizjach – wielkim widowiskiem dla głupców, a demagogów – sługami pospólstwa.

2 Źródło: Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. I. Krońska, s. 318.
RY2hIyObXyv0z1
Jean‑Léon Gérôme, Diogenes siedzący w beczce, 1860
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Uprawiając praktyczną sztukę życia, Diogenes prowokował zachowaniem oraz szydził z autorytetów, konwencji i zwyczajów. Występując przeciwko kulturze helleńskiej i porządkom państwowym, mienił się obywatelem świata oraz zwolennikiem zniesienia państwa i rodziny. Podkreślał wartość ćwiczenia się w wyzbywaniu się nie tylko przyjemności, ale w ogóle potrzeb, ponieważ dążenie do nich uzależnia człowieka od przedmiotów i czyni go niewolnikiem. Gdy raz zobaczył dzieciątko, które piło wodę z ręki, wyrzucił z torby kubek mówiąc: Dziecko prześcignęło mnie w sztuce ograniczania potrzeb życiowychIndeks górny 444 Indeks górny koniec. Znamienne było jego postępowanie wobec innych: Raz w czasie uczty współbiesiadnicy rzucili Diogenesowi kości jak psu, on zaś jak pies oblał ich moczemIndeks górny 555 Indeks górny koniec.  Stał się kulturowym symbolem postawy cynickiej, aczkolwiek za cenę pewnego uproszczenia obrazu cynizmu w oczach współczesnych i potomnych, ponieważ koncentracja uwagi na spektakularnych „happeningach” Diogenesa nie sprzyjała wydobywaniu z postawy cynickiej głębszych treści.

4
5
R10Z1n2iDaRQK1
Uproszczone recepcje postawy cynickiej są obecne w kulturze do dzisiaj i dlatego warto zapytać o warunki szczęścia rzeczywiście zawarte w filozofii cynickiej. Celem postawy cynickiej było osiągnięcie szczęścia opartego na doskonaleniu duszy i w kontekście tego celu należy widzieć obrazoburstwo cyników. Może ono być uznane za warunek osiągnięcia szczęścia tylko jeżeli przyjmiemy, że jest podporządkowane ćwiczeniu obojętności na opinie otoczenia i jego reguły. Podobnie ma się problem z  doświadczeniem cierpienia i wyzbycia się potrzeb. Takie doświadczenie sprzyja osiągnięciu szczęścia, ale tylko w tej mierze, w jakiej trud z nim związany kształtuje duszę. W przeciwnym razie staje się pozerstwem. To nie społeczne ekscesy, cierpienie czy abnegacja są istotą cynickiej drogi ku szczęściu, ale praca nad sobą, prowadząca do autarkii i apatii.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Cóż więc jest w konieczny sposób potrzebne cynikowi do szczęścia?

Diogenes Laertios Żywoty i poglądy słynnych filozofów

Ażeby żyć szczęśliwie, należy zamiast trudów niepotrzebnych wybrać tylko trudy zgodne z naturą (…); nieszczęście wynika tylko z braku rozumu.

3 Źródło: Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. I. Krońska, s. 343.

Według Diogenesa człowiek zawsze dysponuje tym, co do szczęścia jest naprawdę niezbędne, czyli rozumną duszą. Cała reszta zależy wyłącznie od niego, chociaż nie każdy człowiek jest gotów korzystać z  możliwości opisanych w cynickiej filozofii.

Słownik

apatia
apatia

(gr. apatheia – niewrażliwość) stan spokoju i obojętności wobec wzruszeń i namiętności; według cyników, stoików i sceptyków pożądany stan umysłu mędrca

autarkia
autarkia

(gr. autarkeia – poprzestawanie na swoim) stan samowystarczalności, uniezależnienia się od świata; według cyników, stoików i sceptyków pożądany stan umysłu mędrca

cynizm (cynicyzm)
cynizm (cynicyzm)

szkoła filozoficzna powstała jako postsokratejska w V w. p.n.e. i trwająca do VI wieku, koncentrowała się na problemach etycznych (sztuki  życia), marginalizując rozważania metafizyczne i epistemologiczne; głównym problemem dla cyników było szczęście, rozumiane jako umiejętność wyrzekania się wszystkiego i ćwiczenia postawy autarkii oraz apatii; cynizm wywarł poważny wpływ na filozofię stoicką oraz wczesnochrześcijańską, w okresie cesarstwa stał się bardzo popularny, ale jednocześnie zdegenerowany