Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rr65OPSyRPqmJ
Obraz przedstawia mężczyznę. Mężczyzna jest nagi. Siedzi na ziemi. Zaprezentowany jest jego prawy profil. Jego ciało jest wychudzone. Tuż obok mężczyzny stoi osłonięta świeczka.

Co jest potrzebne cynikowi do szczęścia?

Jules Bastien‑Lepage, Diogenes, 1873
Źródło: domena publiczna.

Perspektywa, w ramach której filozofia jest nie tylko zbiorem teoretycznych sądów, ale także praktykowaną sztuką życia, istniała od jej początków. Z perspektywy tej wynikało dążenie do podporządkowania życia filozofa regułom, które wyprowadzał on z teoretycznego namysłu. Jedność filozoficznej teorii i życiowej praktyki miała być – w zamyśle starożytnych – drogą do szczęścia, co w ciekawy i wyrazisty sposób widoczne jest na przykład w szkole cyników. Szkoła cynicka odznaczyła się  w dziejach filozofii skromnym  dorobkiem teoretycznym, lecz zasłynęła z szokujących anegdot o życiu swoich mistrzów oraz bogatą praktyką codziennego życia, którą cynicy zaciekawiali i gorszyli sobie współczesnych. W. Galewicz nazywa Diogenesa, jednego z cyników, patronem prowokatorów i kontestatorówIndeks górny 111 Indeks górny koniec, I. Dąmbska nazywa cyników hippisami starożytnego świataIndeks górny 222 Indeks górny koniec. Warto więc się zastanowić, w czym dokładnie upatrywali szczęścia i jakie kroki zalecali do jego osiągnięcia.

1
2
Twoje cele
  • Dowiesz się, czym dla cyników było życie cnotliwe.

  • Zastanowisz się, jak prowokacyjna postawa cyników motywowała do cnotliwego życia.

  • Wyjaśnisz, na czym polegał fenomen cyników.

  • Ocenisz praktykę postępowania przedstawicieli cynizmu.

  • Dokonasz analizy argumentacji cynickiej w wybranych problemach.