Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Geneza sarmatyzmu związana jest z tzw. mitem sarmackim. Jego zwolennicy wywodzili pochodzenie narodów zamieszkujących Rzeczpospolitą, a niekiedy wręcz wszystkich Słowian od starożytnego ludu Sarmatów, który między I wiekiem p.n.e. a IV wiekiem n.e. zamieszkiwał tereny dzisiejszej Ukrainy. Informacje o waleczności tego plemienia pojawiają się już w pismach rzymskich i greckich kronikarzy, którzy kraje położone na północ od Morza Czarnego określali mianem Sarmacji. Jak twierdzi Janusz Maciejewski:

Janusz Maciejewski Sarmatyzm jako formacja kulturowa. Geneza i główne cechy wyodrębniające

[...] historyczni Sarmaci pod naporem Hunów, opuścili te ziemie wraz z Germanami w okresie Wędrówki Ludów, ale znajomość historii przełomu starożytności i średniowiecza była w XVI i XVII wieku znikoma. Dlatego też nic nie stało na przeszkodzie, aby skojarzenia od antycznej Sarmacji biegły ku państwu polsko‑litewskiemu.

C1 Źródło: Janusz Maciejewski, Sarmatyzm jako formacja kulturowa. Geneza i główne cechy wyodrębniające, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1974, nr 4 (16), s. 13–14.
RyKZK1LJIlyaq1
Apollodoros z Damaszku, Sarmaci z zbrojach łuskowych, określanych mianem karacenów (fragm. pochodzący z Kolumny Trajana), 113 r.
Źródło: domena publiczna.

Przekonanie o sarmackim rodowodzie mieszkańców Rzeczypospolitej głosili XVI‑wieczni polscy historycy, m.in. Marcin Kromer, Maciej Stryjkowski, Stanisław Sarnicki. Maciej Miechowita, autor traktatu De duabus Sarmatiis. Europeana et Asiana, nie zgadzał się z poglądami Eneasza Piccolominiego, który pochodzenie Słowian wywodził od Scytów. W swoich tekstach powoływał się na autorytet starożytnego greckiego geografa PtolemeuszaPtolemeusz Klaudiusz (100‑168)Ptolemeusza z Aleksandrii, który równiny wschodniej i północno‑wschodniej Europy określał mianem Sarmacji. Mit zaczął być traktowany w Rzeczypospolitej jak wiarygodny przekaz. W wydanej w 1597 roku Kronice polskiej Marcin Bielski pisał:

Marcin Bielski Kronika polska

Wszakże skądbykolwiek to imię było, tedy to jawna i jasna rzecz jest, żechmy my są Sarmatae własni; i przeto cokolwiek o Sarmatach pisano, to się słusznie ma rozumieć o przodkach naszych.

C2 Źródło: Marcin Bielski, Kronika polska. Cytat za: J. Pelc, Sarmatyzm a barok, [w:] Problemy literatury staropolskiej, t. 1, Wrocław 1972, s. 105.

Popularność mitu sarmackiego miała kilka przyczyn. Antyczny rodowód dodawał młodemu państwu splendoru. Istotniejsza jednak była moc budowania wspólnoty i  tożsamości narodowej w Rzeczypospolitej Obojga NarodówRzeczypospolita Obojga NarodówRzeczypospolitej Obojga Narodów zamieszkiwanej wówczas przez różne nacje: Polaków, RusinówRusiniRusinów, Litwinów, Prusaków, Inflantczyków. Janusz Majewski dowodzi, że:

Janusz Maciejewski Sarmatyzm jako formacja kulturowa. Geneza i główne cechy wyodrębniające

Termin „Sarmata” [...] oznaczał początkowo swego rodzaju przynależność „narodową” (choć złożoną aż z trzech głównych - polskiego, litewskiego i ruskiego - pierwiastków etnicznych). Ponieważ jednak pojęcie narodu właśnie w XVII wieku zaczęło być utożsamiane wyłącznie z panującym [...] i polonizującym się stanem szlacheckim, więc też pojęcie sarmaty na ogół kojarzono ze szlachcicem.

C3 Źródło: Janusz Maciejewski, Sarmatyzm jako formacja kulturowa. Geneza i główne cechy wyodrębniające, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1974, nr 4 (16), s. 16.
Rzeczypospolita Obojga Narodów
Rusini

Szlachta polska, litewska i ruska różniły się nie tylko językiem i tradycją, ale także religią. Jednak ideologia sarmacka czyniła z nich jedną wspólnotę, łagodziła podziały.

Wiara w szczególną rolę Sarmatów, a przede wszystkim w obdarzenie ich przez Boga wyjątkowymi łaskami oraz zadaniami stała się podstawą ideologii politycznej zakładającej władzę szlachty w całej Rzeczypospolitej. Głoszono hasła demokracji, równości i braterstwa, podkreślano znaczenie „złotej wolności” stanowiącej gwarancję szlacheckich swobód politycznych. Najwyżej ceniona była wśród nich zasada liberum veto, pozwalająca każdemu posłowi wpływać na decyzje sejmu. Umiłowanie wolności i ustrój Rzeczypospolitej porównywano do tradycji Imperium Rzymskiego.

Kultura sarmacka była bardzo bogata i wypływała z określonego systemu wartości. U jej podstaw legła tzw. triada sarmacka, opierająca się na wolności, wierze oraz ojczyźnie. Sarmata był postrzegany jako z jednej strony obrońca wiary, honorowy, waleczny rycerz broniący wiary katolickiej, z drugiej zaś – poczciwy gospodarz, ziemianin, ceniący spokój, wielbiciel wiejskiej arkadii. Rok liturgiczny sarmatów był spleciony z tradycją szlachecką, ich obrzędowość wpływała na bogate mieszczaństwo, a dopełniały tego kuchnia oraz strój.

Pomimo tego bogactwa kulturowego, szybko okazało się, że ideologia sarmacka poza budowaniem narodowej wspólnoty, solidarności i patriotyzmu sprzyja anarchizacji życia publicznego. Szlachta była skłonna egzekwować swoje ,,święte prawa” siłą, przemocą, szantażem, z pominięciem rzeczowych argumentów. Mit sarmacki zaczął służyć do usprawiedliwiania działań nieetycznych, co doprowadziło do rozwoju megalomaniimegalomaniamegalomanii, ksenofobiiksenofobiaksenofobii, zaściankowości, negatywnie wpłynęło na sytuację wewnętrzną w Rzeczypospolitej oraz sposób jej postrzegania przez państwa ościenne.

Słownik

Irokezi Europy
Irokezi Europy

określenie, którego używał wobec polskiej szlachty król Prus Fryderyk II, szydząc z sarmackiej mody, podgolonych głów z czubami, braku ogłady i wykształcenia

ksenofobia
ksenofobia

(stgr. ksenós – obcy, gość; stgr. phóbos – strach) wrogość lub nadmierna niechęć w stosunku do cudzoziemców oraz wszystkiego, co obce

megalomania
megalomania

(fr. mégalomanie) przesadne poczucie własnej wartości, przekonanie o posiadaniu wyjątkowych możliwości intelektualnych, przecenianie swoich sukcesów i osiągnięć

Ptolemeusz Klaudiusz (100‑168)