Filozofia z perspektywy nauki

Jak pewnie spodziewasz się po przeczytaniu wprowadzenia, nie wystarczy sięgnąć do definicji filozofii i nauki, by odpowiedzieć na postawione pytania. Problemem jest również to, że ze względu na złożoność problemu, nie istnieje jedna i ostateczna definicja żadnej z tych dziedzin. By jednak obrać punkt wyjścia, określmy filozofię jako formę poznania i wiedzę o rzeczywistości, która jest racjonalna, krytyczna, stawia pytania fundamentalne (czyli nieustannie zastanawia się nad sensem pytań, które stawia) i może dotyczyć wszystkiego, co istnieje. Dotyczy więc bytu, czyli tego, co jest, w znaczeniu przedmiotów materialnych i niematerialnych, ale i człowieka, Boga, ludzkiego poznania, moralności, piękna  i innych, bardziej konkretnych dziedzin.

Z kolei nauka również jest poznaniem i wiedzą o rzeczywistości, szczególnie istotny jest jednak aspekt kontroli – wiedza naukowa musi bowiem sprostać ściśle zdefiniowanym wymaganiom: treściowym (dotyczyć określonego z góry przedmiotu) i metodologicznymmetodologiametodologicznym (badania muszą być prowadzone przy zachowaniu dokładnie opisanych procedur). W rezultacie wiedza naukowa może być weryfikowana, zaś po weryfikacji staje się ona wiedzą pewną. Co z tego wynika? By zrozumieć sens rozróżnienia filozofii i nauki, sięgniemy do tekstu niemieckiego filozofa Karla Jaspersa Czym jest filozofiafilozofiafilozofia? Zastanawiając się nad tym, co oddziela filozofię od nauki, będziemy mogli lepiej zrozumieć naturę samej filozofii.

Pewność poznania

bg‑pink

Zastanów się, co różni wyniki badań naukowych i filozoficznych. Czy naukowcy osiągają pewną i sprawdzoną wiedzę na temat, który zbadali? A czy w przypadku filozofów jest tak samo? Czy jest to w ogóle możliwe?

Karl Jaspers Wprowadzenie do filozofii

Dla wyznawcy nauki najgorsze jest to, że filozofia nie dochodzi do jakichś powszechnie wiążących wyników, które można by poznać, a tym samym posiąść. Podczas gdy nauki szczegółowe zdobyły w swoich dziedzinach wiedzę nieodparcie pewną i powszechnie uznawaną, filozofia celu tego nie osiągnęła […]

q1 Źródło: Karl Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, tłum. Anna Wołkowicz, Wrocław 2000, s. 5.
R1NWD47d1Zzlh
Badania naukowe prowadzone są według ściśle określonych przez metodologię procedur. Dzięki temu, eksperymenty naukowe są powtarzalne – jeśli wyniki są prawdziwe, różni naukowcy badając te same dane w ten sam sposób powinni osiągnąć identyczne wyniki. Nie da się zaprzeczyć: brak w filozofii jednomyślności co do ostatecznych wyników poznania. To, co dla nieodpartych racji zostaje uznane przez wszystkich, przeradza się tym samym w wiedzę naukową — przestaje być filozofią i odnosi się tylko do jakiegoś szczególnego obszaru tego, co poznawalne.
Źródło: domena publiczna.

Postęp

Czy w nauce i filozofii istnieje postęp? Możemy ukonkretnić to pytanie – czy wiemy więcej na temat biologii niż ArystotelesArystotelesArystoteles? Czy mamy dokładniejszy obraz Wszechświata niż jońscy filozofowie przyrodyJońska filozofia przyrodyfilozofowie przyrody? A co z etykąetykaetyką – czy współcześni filozofowie wiedzą więcej o tym, co jest dobre, a co złe, niż pierwsi etycy?

Karl Jaspers Wprowadzenie do filozofii

Myślenie filozoficzne nie jest też, w przeciwieństwie do nauk, procesem o charakterze postępu. Z pewnością zaszliśmy dziś o wiele dalej niż grecki lekarz Hipokrates.

q1 Źródło: Karl Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, tłum. Anna Wołkowicz, Wrocław 2000, s. 5.
R4jzTZxDt0cn9
Peter Paul Rubens, Hippokrates, 1638
Hippokrates z Kos (460-370 p. n. e.) - grecki lekarz, uznawany za prekursora współczesnej medycy, ponieważ jako pierwszy wyjaśniał przyczyny chorób w sposób racjonalny (a nie religijny). Autor teorii temperamentów, w leczeniu chorób stosował głównie dietę i ćwiczenia fizyczne. Autor zasady po pierwsze nie szkodzić
Źródło: domena publiczna.
Karl Jaspers Wprowadzenie do filozofii

Natomiast nie możemy chyba powiedzieć, że zaszliśmy dalej niż Platon. Wniknęliśmy tylko głębiej w materię wiedzy naukowej, którą Platon się posługiwał. W samym zaś filozofowaniu może wcale mu nie dorównujemy.

q1 Źródło: Karl Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, tłum. Anna Wołkowicz, Wrocław 2000, s. 5.
Rtsg0HgxBzJYl
Postęp naukowy oznacza proces stopniowego doskonalenia stanu wiedzy naukowej. Choć filozofowie nauki generalnie zgadzają się, że nauka się rozwija, nie dla wszystkich rozwój ten ma charakter postępu. Według teorii rewolucji naukowych Thomasa Kuhna, rozwój nauki nie jest liniowy, lecz cykliczny. Po okresie obowiązywania pewnego paradygmatu naukowego, czyli ogólnie akceptowanego modelu wyjaśniającego pewien fragment rzeczywistości, ciągłość rozwoju nauki zostaje zerwana – zerwanie to nazywa się rewolucją naukową – po której zaczyna obowiązywać inny paradygmat
Źródło: Davi.trip, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Przedmiot filozofii, przedmiot nauki

bg‑pink

Czy człowiek może obejść się bez myślenia filozoficznego? Czy przedmiot poznania nauki zajmuje kogoś, kto nie jest naukowcem? A jak ma się sprawa z filozofią – czy zajmuje się ona kwestiami, które są obojętne ludziom, którzy nie uprawiają filozofii profesjonalnie?

Karl Jaspers Wprowadzenie do filozofii

To , że filozofia — inaczej niż nauka — w żadnej ze swych postaci nie jest uznawana powszechnie i jednomyślnie, musi leżeć w samej jej naturze. Pewność, jaką uzyskujemy w filozofii, nie jest pewnością naukową, taką samą dla każdego intelektu, lecz raczej upewnieniem, w którym — gdy się powiedzie — współbrzmi cała istota człowieka. Podczas gdy poznanie naukowe odnosi się do poszczególnych przedmiotów, o których wiedza wcale nie jest niezbędna wszystkim, w filozofii chodzi o całość bytu, która obchodzi człowieka jako takiego, o prawdę, której rozbłyśnięcie przejmuje głębiej niż wszelkie poznanie naukowe.

q1a Źródło: Karl Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, tłum. Anna Wołkowicz, Wrocław 2000, s. 6.
R1cnp9aOy7zgq
W przeciwieństwie do nauki, filozofia nie jest zajęciem zarezerwowanym dla profesjonalistów. Charakterystyczne dla dzieci zdziwienie otaczającym światem również jest przejawem myślenia filozoficznego
Źródło: Pxhere, domena publiczna.
Karl Jaspers Wprowadzenie do filozofii

Rozwinięta filozofia jest wprawdzie związana z nauką: nauka w tym stadium rozwoju, jakie osiągnęła w danej epoce, stanowi jej przesłankę. Ale swój sens czerpie filozofia z innego źródła. Poprzedzając wszelką naukę, jest wszędzie tam, gdzie budzą się ludzie.

q1a Źródło: Karl Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, tłum. Anna Wołkowicz, Wrocław 2000, s. 6.

Filozofia a nauka

Na podstawie wcześniejszych rozważań Jaspers stara się uchwycić najbardziej podstawową różnicę między nauką a filozofią. Ten drugi sposób poznania wynika jego zdaniem z samej natury człowieka. Czym różni się istota poznania naukowego od istoty poznania filozoficznego? Jak koncepcja losu człowieka leży u podstaw tego poglądu na filozofię?

Karl Jaspers Wprowadzenie do filozofii

Greckie słowo „filozof” (philosophos) powstało w opozycji do terminu sophos i oznacza tego, kto kocha poznanie (istotę) w odróżnieniu od tego, kto posiadł rezultaty poznania i nazywa siebie „wiedzącym”. To znaczenie zachowało się do dziś: szukanie, a nie posiadanie prawdy stanowi istotę filozofii, istotę jakże często zdradzaną na rzecz dogmatyzmu, czyli wiedzy wypowiedzianej w twierdzeniach, ostatecznej i zupełnej, mogącej być przedmiotem nauczania. Filozofia oznacza bycie w drodze. Jej pytania są istotniejsze od odpowiedzi, a każda odpowiedź przemienia się w nowe pytanie.

Ale to bycie w drodze, które jest losem człowieka w czasie, kryje w sobie możliwość głębokiej satysfakcji, a w chwilach wzlotu — nawet możliwość spełnienia. Spełnienie zaś znajdujemy nie w dającej się wypowiedzieć wiedzy, nie w twierdzeniach czy wyznaniach wiary, lecz jedynie urzeczywistniając w dziejach nasze człowieczeństwo, przed którym odsłania się sam byt. Urzeczywistnianie go w sytuacji, jaka w danej chwili jest udziałem człowieka, to sens filozofowania.

q1b Źródło: Karl Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, tłum. Anna Wołkowicz, Wrocław 2000, s. 8.

Podsumowanie

Jaspers porusza problem stosunku filozofii i nauki. Twierdzi, że istnieje zasadnicza różnica między poznaniem naukowym a filozoficznym.

Refleksja filozoficzna – problematyzowanie i pytanie o sens ludzkiego życia – jest istotniejsza od odpowiedzi, które nigdy nie będą odpowiedziami ostatecznymi, lecz jedynie przyczynkiem do dalszych rozważań.

W odróżnieniu od tego, celem działalności naukowej jest osiągnięcie sprawdzonej i pewnej wiedzy na temat konkretnego, ściśle określonego wycinka rzeczywistości.

Różnica ta przejawia się w aspektach:

  • pewności poznania – nauka osiąga wiedzę pewną i powszechnie uznawaną, podczas gdy sens filozofowania polega na tym, że wyniki takich dociekań są zawsze dyskusyjne

  • postępu – w nauce mamy do czynienia z postępem – naukowcy wiedzą więcej niż kiedyś i lepiej potrafią wyjaśnić badane zjawiska; w filozofii postęp nie zachodzi

  • statusu przedmiotu poznania – filozofia zajmuje się problemami, które są istotne dla każdego człowieka – kim jest, jakie jest jego miejsce w świecie, jaki jest sens jego egzystencji; przedmioty poznania naukowego nie mają, według Jaspersa, bezpośredniego znaczenia dla ludzi, którzy nie zajmują się nauką

Słownik

Arystoteles
etyka
etyka

(gr. ethikoslogos - moralność, etyka) nauka o moralności, która jest ogółem ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej (zbiorowości, klasie lub grupie społecznej, środowisku) w określonej epoce

filozofia
filozofia

(gr. philosophia – umiłowanie mądrości) ogólna, racjonalna i krytyczna wiedza o wszystkim, co istnieje – przede wszystkim o: istocie i strukturze bytu, sposobach jego poznania, ocenie działań z perspektywy moralnej oraz procesach rozumowania i formułowania sądów oraz ogólna refleksja na temat miejsca człowieka w świecie. Ze względu na znaczenie źródłowe filozofię można rozumieć jako praktykę polegającą na nieustannym dążeniu do prawdy i wiedzy pewnej

jońska filozofia przyrody
jońska filozofia przyrody

grupa doktryn filozoficznych wypracowanych przez przedstawicieli pierwszego nurtu filozofii w starożytnej Grecji, których główną cechą wspólną jest poruszanie tego samego problemu: co jest zasadą (arché), z której powstały rzeczy. Zainteresowania jońskich filozofów przyrody ograniczały się do zjawisk przyrodniczych i zaowocowały koncepcjami kosmologicznymi w duchu monizmu materialistycznego, naturalizmu i hylozoizmu. Przedstawiciele: Tales z Miletu, Anaksymander, Anaksymenes, Heraklit z Efezu

metodologia
metodologia

nauka o metodach działalności naukowej i stosowanych w nauce procedurach badawczych