Warto przeczytać

Wektor jest to uporządkowana para punktów, którą graficznie przedstawiamy jako strzałkę. Ponieważ mamy dwa sposoby przedstawienia wektora: za pomocą współrzędnych i graficznie, to również działania na wektorach możemy wykonywać na dwa sposoby: za pomocą współrzędnych oraz graficznie. Wektor możemy oznaczyć zarówno małą literą ze strzałką nad nią, np. y, jak i dwoma dużymi literami (oznaczającymi początek i koniec wektora) ze strzałką nad nimi, np. AB.

Jakie działania możemy wykonywać na wektorach? Przede wszystkim są to dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie wektora przez liczbę, iloczyn wektorowy oraz skalarny wektorów.

  • Dodawanie i odejmowanie wektorów

Jeśli znane są współrzędne początku oraz końca wektora, to metoda rachunkowa jest zawsze najprostszą możliwą do zastosowania.

W metodzie rachunkowej, aby dodawać wektory, w pierwszej kolejności należy podać ich współrzędne (więcej na temat wyznaczania współrzędnych wektora przeczytasz w e‑materiale „Jak posługiwać się współrzędnymi wektora?”). Następnie dodajemy do siebie współrzędne obu wektorów wzdłuż osi x oraz dodajemy do siebie współrzędne obu wektorów wzdłuż osi y. W ten sposób otrzymujemy współrzędne wektorawspółrzędne wektorawspółrzędne wektora będącego sumą dwóch wektorów.

Wektory możemy dodawać i odejmować również za pomocą metody graficznej. Mamy dwie takie metody: metodę wieloboku oraz metodę równoległoboku.

Metoda wieloboku

Aby dodać do siebie dwa wektory ABCD, rysujemy wektor AB, a następnie początek wektora CD umieszczamy w punkcie końcowym wektora AB. Potem z punktu początkowego wektora AB wyprowadzany wektor o grocie w punkcie końcowym wektora CD.

R16UflWXIyD3d
Rys. 1. Dodawanie wektorów metodą wieloboku: AD=AB + CD.

Dodawanie wektorów jest przemienne, tzn. AB + CD = CD + AB.

Aby od wektora IJ odjąć wektor KL: wykreślamy wektor IJ, następnie z początku wektora IJ wykreślamy wektor KL. Po czym z końca wektora KL wykreślamy wektor w kierunku końca wektora IJ (jak pokazano na Rys. 2).

R1YXDBi4gY2nP
Rys. 2. Odejmowanie wektorów: LJ=IJ - KL.

Istnieje też drugi sposób, aby odjąć wektory. Podobnie jak w przypadku działania na liczbach 5 – 2 = 5+(–2), zamiast odejmować wektor KL, możesz do wektora IJ dodać wektor przeciwny do KL, czyli wektor LK.

Metoda równoległoboku

Aby dodać do siebie dwa wektory ABCD, narysuj wektor AB, a następnie początek wektora CD umieść w tym samym punkcie co początek wektora AB. Narysuj proste równoległe przechodzące przez końce obu wektorów, następnie z punktu początkowego wektorów ABCD wykreśl wektor, którego grot znajduje się w punkcie przecięcia prostych równoległych (jak na Rys. 3). Wyznaczony w ten sposób wektor jest sumą wektorów ABCD.

R1IqalijSmwb5
Rys. 3. Dodawanie wektorów metodą równoległoboku: AE=AB + CD.
  • Mnożenie i dzielenie wektora przez skalar

Mnożenie wektora przez skalar (liczbę) powoduje zwiększenie jego długości, jeśli liczba jest większa od 1 lub mniejsza od -1. Jeśli liczba jest mniejsza od -1, wtedy długość wektora się zwiększa tyle razy, ile wynosi moduł z liczby, przez którą mnożymy. Jeśli mnożymy wektor przez liczbę k taką, że -1 < k < 1, to długość wektora będzie zmniejszona tyle razy, ile wynosi moduł odwrotności k:

b=k·a.

Wynikiem takiego działania jest zawsze wektor. Zwrot wektora b jest taki sam jak wektora a, jeśli k jest większe od zera. Gdy k jest mniejsze od zera, zwrot wektora b jest przeciwny niż zwrot wektora a.

R1bvtWaGSyjqx
Rys. 4. Przykład iloczynu wektora przez skalar b=k·a, dla k większego od zera (Rys. 4 a) oraz dla k mniejszego od zera (Rys. 4 b).

Mnożenie wektora przez skalar możemy również zapisać w postaci współrzędnych. Zapiszmy wektor a w postaci współrzędnych wzdłuż poszczególnych osi a=[ax,ay]. W wyniku działania b=k·a otrzymamy wektor b o współrzędnych b=[kax,kay]=[bx,by].

Iloczyn skalarny

Gdy mnożymy wektory skalarnie c=b·a, wartość c jest równa iloczynowi wartości tych wektorów oraz kosinusa kąta α między nimi: c=|b|·|a|·cosα. Wynikiem mnożenia skalarnego jest zawsze skalar.

Działając na współrzędnych, iloczyn skalarny zapisujemy następująco:

a=[ax,ay],
b=[bx,by],
c=b·a,
c=[bx,by]·[ax,ay]=bxax+byay.

Iloczyn wektorowy

Wynikiem iloczynu wektorowego dwóch wektorów a i bjest zawsze wektor, nazwijmy go c i zapiszmy tę operację następująco:

c=ab.

Znak ⨯ jest symbolem iloczynu wektorowego.

Wektorc jest skierowany pod kątem 90 stopni do płaszczyzny utworzonej przez wektory ab. Zwrot wektora c ustalamy w oparciu o regułę śruby prawoskrętnej: gdy mnożymy wektor a przez wektorb, to (w wyobraźni) przekręcamy śrubę w taki sposób, aby kręcić nią od wektora a do wektora b (po mniejszym kącie). Wtedy czubek śruby wskazuje zwrot wektora.

R1azkEuSY1gj7
Rys. 5a. Prawidłowy zwrot wektora c będącego wynikiem iloczynu wektorowego: c=a×b.
RK35eH1aTDbTR
Rys. 5b. Prawidłowy zwrot wektora c będącego wynikiem iloczynu wektorowego: c=a×b.

Wartość wektora będącego wynikiem iloczynu wektorowego wektora a przez wektor b jest równa iloczynowi wartości wektorów a i b oraz sinusa kąta między nimi.

Dla iloczynu wektorowego:

c=a×b,
|c|=|a|·|b|·sinα.

Słowniczek

współrzędne wektora
współrzędne wektora

(ang. vector coordinates) określają jego przesunięcie wzdłuż osi x i wzdłuż osi y. Współrzędne wektora AB o początku w punkcie A o współrzędnych (aIndeks dolny x; aIndeks dolny y) i końcu w punkcie B o współrzędnych (bx; by) wyznaczamy korzystając ze wzoru

AB = [ b x a x ;   b y a y ]