Przeczytaj
Ład aksjonormatywny w społeczeństwie
Jak sama nazwa wskazuje, na ład aksjonormatywnyaksjonormatywny składają się wartości oraz normynormy. Te ostatnie, wraz ze wzorami zachowań, stanowiącymi behawioralnybehawioralny komponent norm, gwarantują wartościom trwanie w czasie. Tym samym stabilizują porządek społeczny, który bez tych wartości uległby rozpadowi.
Zaburzenia w obrębie tego ładu nie przeczą jego istnieniu. Społeczeństwo bowiem jest czymś trwałym, niezależnie od tego, że istnieją w nim grupy kontrkulturowekontrkulturowe. Z drugiej strony ład aksjonormatywny nie jest czymś wiecznym. Podlega zmianom, tak jak wszystkie inne wymiary społeczeństwa. Tę dwoistość dostrzeżemy, analizując charakter, strukturę i funkcję ładu aksjonormatywnego.
Rodzaje norm
Kontrola społeczna i jej odpowiedź na destabilizację ładu aksjonormatywnego
Zachowania ludzkie podlegają ciągłej kontroli społecznej, którą rozumiemy jako stosowanie przez społeczeństwo różnych środków w celu przywołania jego członków do porządku, gdy się z niego wyłamują (uzyskania odpowiedniego, to jest stabilizującego ład aksjonormatywny, poziomu konformizmukonformizmu). Oczywiście w zależności od sytuacji owe środki ulegają zmianie.
Kontroli dokonują instytucje i jednostki. Kontrola społeczna może być procesem zaplanowanym i zorganizowanym. Może się też sprowadzać do bezwiednej reakcji jednych osobników na zachowania innych. Ten ostatni typ kontroli możesz czasami odczuwać jako nieuprawnione „wtrącanie” się innych osób w twoje prywatne życie.
Wprowadzenie do socjologiiWiedzą sąsiedzi kto jak siedzi. Wiadomo, kto jak się prowadzi, kto bije żonę, kto jest pijakiem, kto złodziejem. A także kto jest dobrym gospodarzem […]. Wszyscy wiedzą, jaki kto jest, a widząc, osądzają. W rezultacie całe życie człowieka jest przezroczyste i podlega kontroli zbiorowości.
Takie działania stanowią przejaw kontroli społecznej. Rozpoczyna się ona od porównywania konkretnych zachowań z normami. Kończy się nałożeniem sankcjinałożeniem sankcji, gdy zachowanie okazuje się z nimi niezgodne, lub nagrodąnagrodą za zachowanie zgodne z nimi.
Sankcje – instrument kontroli społecznej służący stabilizowaniu ładu aksjonormatywnego
Kontrola społeczna dysponuje sankcjami, które mają korygować zachowanie lub karać w przypadku szczególnie ostrego naruszenia norm przez jednostki lub grupy społeczne. Pozytywna ocena powoduje najczęściej nagradzanie osób i grup wzorowo wywiązujących się ze swych obowiązków i przestrzegających zasad obowiązujących w zbiorowościach lub społeczeństwie. Nagród nie należy w tym wypadku kojarzyć tylko z dobrami materialnymi. Czasami już samo potwierdzenie przynależności do grupy (co daje jednostce poczucie bezpieczeństwa) działa jak nagroda.
Wyróżniamy zatem sankcje pozytywne, czyli nagrody w postaci szacunku, uznania, popularności, dóbr materialnych czy nagród pozycyjnych. Natomiast sankcje negatywne to różnego rodzaju kary, którymi dysponuje zbiorowość lub społeczeństwo w stosunku do jednostek czy grup.
Sankcje negatywne dają się teoretycznie uszeregować w hierarchicznym porządku dolegliwości dla sprawcy czynu nieakceptowanego społecznie (na przykład kary od upomnienia do długotrwałego więzienia). W rzeczywistości jednak zestaw kar, jakimi dysponuje społeczeństwo przez system kontroli społecznej, jest niezwykle skomplikowany. Efektywność tych kar jest uzależniona od wielu czynników. Można to wyrazić w następującym stwierdzeniu:
Im większe zagrożenie dla porządku społecznego lub ładu aksjonormatywnego grupy stanowi odstępstwo od normy i im mniejsza skłonność jednostki do – przynajmniej deklaratywnego – jej akceptowania, tym ostrzejsze i dotkliwsze dla jednostki sankcje stosowane są przez społeczeństwo (grupę) w ramach kontroli społecznej.
Kontrola społeczna – formy i rodzaje
Sposoby sprawowania kontroli społecznej nie poddają się jednoznacznej klasyfikacji. W powszechnym ujęciu państwowy system kontroli społecznej kojarzy się z przemocą i przymusem, a rodzicielski – z łagodnością i komunikacją. Zadają temu jednak kłam rodzice karzący „szlabanami” i policjanci stosujący pouczenia zamiast mandatów.
Pogarda i wykluczenie to z jednej strony jeden z najbardziej wyniszczających jednostki instrumentów karania, ale z drugiej – sankcja preferowana w grupach przeciwstawiających się z zasady stosowaniu przemocy.
Słownik
dotyczący zachowań i reakcji organizmu na bodźce zewnętrzne
odstępstwo od obowiązujących jednostkę reguł zachowania; destrukcyjne, szkodliwe zarówno w swych konsekwencjach, jak i pobudkach skłaniających jednostkę do określonych działań
mechanizm i zarazem proces przyjmowania ze środowiska społecznego i uznawania za własne poglądów, norm, wartości, wzorów zachowań, postaw w stosunku do świata, rzeczy i ludzi
mechanizm nagradzanie samego siebie za jakieś braki, defekty (np. jedzenie słodyczy jako pociecha za złą ocenę); może również oznaczać wyrównanie strat (rekompensata)
zmiana zachowania pod naciskiem faktycznym lub wyobrażonym innych osób; podporządkowanie zasadom, regułom obowiązującym w zbiorowościach lub w całym społeczeństwie
określenie trwałej grupy społecznej istniejącej w obrębie społeczeństwa globalnego, która sprzeciwia się kulturze oficjalnej, nie tworząc kultury własnej, alternatywnej wobec oficjalnej
nakaz lub zakaz określonego zachowania czy działania, mający chronić i zarazem podtrzymywać wartość cenioną w grupie lub całym społeczeństwie; trwały, przyjęty w społeczeństwie lub zbiorowościach sposób działania
wykluczenie z grupy społecznej, zbiorowości lub środowiska osoby, która czymś się naraziła, której postawa jest niezgodna z oczekiwaniami grupy w stopniu zdecydowanym
zjawiska, które naruszają normy i wartości wywołujące potępienie społeczne zbiorowości lub całego społeczeństwa i wywołujące społeczne działania mające ograniczyć, likwidować, przeciwdziałać zjawiskom
uznawanie danego czynu za zabroniony, zagrożony karą
uspołecznienie, proces nabywania przez podmiot umiejętności, przyswajania systemu wartości, norm i wzorów zachowań akceptowanych i podtrzymywanych przez zbiorowość lub społeczeństwo