Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Źródła

Pascala traktuje się jako następcę Kartezjusza, jednakże – pod wpływem jansenistówjansenizmjansenistów – w swych poglądach filozof nawiązuje w większym stopniu do św. Augustyna i wyraźniej zaznacza się stanowisko fideistyczne i mistyczne. Duży wpływ na poglądy Pascala wywarła także postawa sceptyczna Michela de Montaigne'a.

Wpływ i recepcja

Nawiązania do Pascala odnajdziemy u wielu późniejszych filozofów, wśród których warto wymienić Bergsona (intuicjonizmintuicjonizmintuicjonizm), przedstawicieli psychoanalizypsychoanalizapsychoanalizy, przede wszystkim zaś tych, których określa się jako egzystencjalistówegzystencjalizmegzystencjalistów, a dla których istotne było ujęcie tragizmu i paradoksów ludzkiej egzystencji (Kierkegaard, Jaspers, Sartre).

Pascal w Polsce

Polska recepcja Pascala nie różni się od zachodniej. Ponieważ myśliciel ten nie stworzył spójnego systemu, jego myśl oddziaływała raczej spontanicznie, bardziej na artystów niż filozofów. Dodajmy, że Myśli zostały przełożone na język polski dopiero w 1921 r.

RUzl2VXIFKEMr1
Caspar David Friedrich, Wędrowiec nad morzem mgły, 1817
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pascal w literaturze i kulturze

Pomiędzy poglądami Pascala a epoką baroku, w której żył, można odnaleźć wiele analogii. Myśl Pascala o tyle wyrastała z atmosfery epoki, ile ją współtworzyła. Warto przywołać analogie pomiędzy XVII‑wieczną poezją mistyczną (szczególnie silny jej nurt wystąpił w Hiszpanii) a mistycyzmem Pascala. W Polsce tworzyli w tym duchu m.in. Mikołaj Sęp Szarzyński, Daniel Naborowski, Mikołaj Grabowiecki czy Zbigniew Morsztyn. Myśl Pascala weszła z czasem do kanonu tekstów filozoficznych, dlatego inspirowała w późniejszych czasach tych twórców, dla których istotny był problem rozdartej egzystencji człowieka. Ze szczególnym nasileniem problematyka ta uwidoczniła się w twórczości romantyków, w Polsce dla przykładu można przywołać Wielką Improwizacją z III części Dziadów Mickiewicza czy mistyczny wiersz Zachwycenie Słowackiego, przypominający Pamiątkę Pascala. Na świadectwo Pascala jako „duchem dotkniętego apostoła” powoła się też autor Kordiana w swym Kazaniu na Dzień Wniebowstąpienia.

Również w późniejszej literaturze inspiracje Pascalowskie są widoczne, przede wszystkim u tych pisarzy, którzy, związani z myślą chrześcijańską, poszukiwali drogi człowieka do Boga (Dostojewski, Bernanos). Pascal ważny był także dla pisarzy egzystencjalistów, którzy odsłaniali absurdalność egzystencji człowieka (Sartre, Camus). Do myśli Pascala nawiązują niejednokrotnie poeci współcześni, m.in.: Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert, ks. Jan Twardowski.

Słownik

egzystencjalizm
egzystencjalizm

(fr. existentialisme, łac. existentia – istnienie) współczesny, niejednolity kierunek filozoficzny i zjawisko kulturowe analizujący indywidualną egzystencję człowieka, jego miejsce i rolę w świecie

intuicjonizm
intuicjonizm

(łac. intueri – wglądać, przeczuwać) nurt w filozofii współczesnej przyjmujący intuicję za podstawę poznania; intuicja ma tu naturę organiczną, równą rzeczom poznawanym, a jej przedmiotem jest rzeczywistość wewnętrzna

jansenizm
jansenizm

ruch teologiczny i duchowy postulujący odnowę katolicyzmu w duchu nauk św. Augustyna; nazwa pochodzi od nazwiska Kornela Ottona Jansena (1585‑1638), który dowodził, że łaska Boża ogranicza wolne wybory człowieka i że bez szczególnej łaski Bożej nie możemy zachować przykazań

psychoanaliza
psychoanaliza

(gr. psyche – dusza + analysis — rozkładanie, rozbiór) metoda poznania i leczenia człowieka oraz teoria pozwalająca wyjaśnić różne zjawiska społeczne i kulturowe; zapoczątkowana na przełomie XIX i XX w. przez Zygmunta Freuda