Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia

W powtórkowych lekcjach skupimy się na części poświęconej pytaniom. Odnoszą się one do wielu różnych materiałów źródłowych (nie tylko tekstów oraz ilustracji, ale również map, tabel czy wykresów itp.). Przede wszystkim musisz dokładnie zapoznać się z materiałami źródłowymi, ale także zwrócić uwagę na polecenia. Poniżej przybliżamy, jak rozumieć polecenia w zadaniach różnego typu:

RAmy0nWs0M2VC
wyjaśnij twoim zadaniem jest zrekonstruowanie związku przyczynowo‑skutkowego, opisanie od początku do końca, o co chodzi i dlaczego;, scharakteryzuj należy przeanalizować genezę, przebieg oraz konsekwencje danego procesu czy zjawiska, wymieniając uczestników wydarzeń (postacie, organizacje) lub inne istotne elementy;, porównaj twoim zadaniem jest zestawienie wydarzeń, zachodzących procesów, danych itp. pod kątem występujących między nimi podobieństw oraz różnic;, rozstrzygnij w tym wypadku oczekiwana odpowiedź jest jedna: „tak” lub „nie” - oczywiście wraz z uzasadnieniem, ale bez formułowania własnych ocen;, rozważ należy tu sformułować zarówno argumenty, jak i kontrargumenty, czyli „za” i „przeciw”, wartościując słuszność danego rozumowania;, oceń to polecenie pozwala ci przedstawić własną, subiektywną opinię na temat opisywanych zjawisk i procesów;
każda przedstawiona ocena – o ile będzie dobrze uzasadniona – zostanie uznana, dlatego też kluczową rolę odgrywa umiejętność budowania argumentacji;, udowodnij w poleceniu tym zawarta jest teza, a twoim zadaniem jest stworzenia krótkiej narracji z podaniem argumentów na rzecz jej prawdziwości;, uzasadnij zadanie podobne jak powyżej, ale w tym przypadku powinno się określić sposób rozumowania, który umożliwia postawienie danej tezy;, wykaż należy tu wykazać prawdziwość lub nieprawdziwość związków przyczynowo‑skutkowych, odnoszących się do tezy; podaj, wymień, wskaż – takie polecenia występują w zadaniach półotwartych, w których jest miejsce na twoją odpowiedź; podajesz wtedy pojęcie, nazwę własną (pełną, bez skrótów), imię i nazwisko osoby itp.

Pamiętajcie, że odpowiedź musi odnosić się do źródła – błędem jest bazowanie wyłącznie na swojej wiedzy i zignorowanie podanego materiału. Chodzi bowiem o to, aby osoba odpowiadająca na pytanie umiejętnie połączyła analizę tekstu źródłowego z własną wiedzą. Nie bójcie się korzystać z posiadanych informacji i zawsze odwołujcie się do podanych źródeł. Pamiętajcie również o tym, by wczytywać się w polecenia – czasem wiedza własna nie jest potrzebna, czasem tekst to tylko inspiracja, a innym razem należy połączyć wiedzę z jego interpretacją.

Historia idei praw człowieka

Prawo naturalne i prawo stanowione

Stan natury to hipotetyczny stan, w którym człowiekowi przysługuje prawo do korzystania z pełni praw przynależnych mu wyłącznie na mocy urodzenia: jest to prawo do życia, wolności, korzystania z własności i posiadania równego statusu prawnego z pozostałymi ludźmi. Z tego punktu widzenia stan natury służy do oceny istniejących porządków polityczno‑prawnych i stanowi podstawę formułowania postulatów politycznych i prawnych w zakresie praw człowieka. Ustrój niegwarantujący wspomnianego naturalnego minimum praw człowieka jest traktowany jako bezprawny, co w rozumieniu twórców koncepcji prawa natury uzasadnia dążenie do zmiany władzy, a nawet do jej obalenia.

Podstawę społeczeństwa stanowią wolni ludzie, a państwo jest tylko instytucją gwarantującą zachowanie możliwie maksymalnej wolności dla każdego z nich. Tak więc ludzie w celu zachowania swojej wolności umawiają się między sobą co do sposobu ochrony swoich praw i zawierają umowę społeczną. Wybierają spośród siebie tych, którzy mają sprawować władzę, i zawierają z nimi umowę: władza ma charakter czasowy i podlega ocenie wyborców – niezaakceptowana przez nich musi ustąpić miejsca innej.

Aby zapewnić możliwie szeroką ochronę praw człowieka, scentralizowany model władzy został zastąpiony koncepcją trójpodziału władzy – na władzę ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą. Taki model funkcjonowania państwa miał doprowadzić do zapewnienia możliwie najszerszych gwarancji dla przyrodzonych człowiekowi praw zwanych wolnościami. Miał także dać człowiekowi możliwość negocjowania kolejnych uprawnień, czyli jego praw.

Z koncepcją praw naturalnych związane jest przekonanie o uprawnieniu każdego człowieka do oporu (ius resistendiius resistendiius resistendi) przeciwko władzy, która narusza prawa natury. Stanowisko takie akceptowali już Sokrates i św. Tomasz z Akwinu. To dzięki nim, a przede wszystkim za przyczyną Johna Locke’a, koncepcja ta przeobraziła się w model obywatelskiego (cywilne) nieposłuszeństwacywilne nieposłuszeństwonieposłuszeństwa.

Prawna realizacja idei praw człowieka, polegająca na ograniczeniu praw władcy wobec poddanych rozpoczęła się w XIII wiecznej Anglii. w roku 1215 król Jan bez Ziemi, chcąc ułagodzić poddanych, wprowadził zasadę nietykalności osobistej i majątkowej. Był to początek długiego procesu rozwoju idei praw człowieka. Kolejne odsłony prawnych ograniczeń władzy królewskiej to przywileje jedleńsko‑krakowskie w Królestwie Polskim, Habeas Corpus Act czy Bill of Rights w Anglii. Każdy kolejny dokument wprowadzał kolejne prawa chroniące poddanych przed nadużyciami władzy królewskiej. Przełomowy we wprowadzaniu prawnej ochrony jednostki przed „tyranią” był wiek XVIII. Wpływ idei oświeceniowych i wzrost znaczenia upośledzonej politycznie burżuazji, doprowadziło do uchwalenia dwóch ważnych dokumentów. Deklaracji Niepodległości, która została uchwalona przez kolonistów angielskich rozpoczynających wojnę o niepodległość 4 lipca 1776 roku oraz Deklarację Praw Człowieka i Obywatela, uchwaloną przez francuską Konstytuantę, 26 sierpnia 1789 roku, w czasie Rewolucji Burżuazyjnej we Francji. Ten ostatni dokument stał się podstawą rozwiązań prawnych, gwarantujących tzw. praw I generacji. Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela to także pierwszy tego rodzaju dokument prawa stanowionego.

Słownik

ius resistendi
ius resistendi

prawo wypowiedzenia posłuszeństwa władcy

cywilne nieposłuszeństwo
cywilne nieposłuszeństwo

zachowanie, które polega na tym, że celowo łamie się dane przepisy prawa; robi się to w imię przekonania, że owe regulacje rażąco naruszają wartości istotne dla stosującego nieposłuszeństwo obywatelskie; istotnym elementem cywilnego nieposłuszeństwa jest świadomość tego, że można ponieść konsekwencje prawne

prawo naturalne
prawo naturalne

nie jest ustanowione przez władców, sędziów czy instytucje i obowiązuje niezależnie od tego czy zostało zatwierdzone przez władze państwowe, ponadto jest niezbywalne, wiec nikt nie może go człowieka pozbawić. Wynika z natury ludzkiej, z samego faktu istnienia człowieka

prawo stanowione
prawo stanowione

zbiór norm prawnych, które zostały ustanowione przez organy ustawodawcze posiadające do tego uprawnienia, w procesie legislacyjnym uwzględniane zostały ogólne normy przyjęte w społeczeństwie.