R17ZDmz6aBqjR1
Stanisław Batowski-Kaczor, Portret kobiety, 1898
Źródło: ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, domena publiczna.

Bohaterki kobiece pojawiające się w Lalce Bolesława Prusa łączy zdaniem Edyty Jarosz‑Mackiewicz jedna podstawowa kwestia – czytelnik poznaje je wszystkie z perspektywy mężczyzn, którzy w pierwszej kolejności oceniają walory ich urody:

Edyta Jarosz-Mackiewicz Uroda

Były idealne, ponętne, czasem intrygujące, lecz daremnie by u nich szukać śladu głębszej myśli. Nie tego od nich oczekiwano.

2 Źródło: Edyta Jarosz-Mackiewicz, Uroda, „Nowa Panorama Literatury Polskiej ”, dostępny w internecie: http://nplp.pl/artykul/uroda/ [dostęp 2021.05.21 r.].
patriarchalny
gorset
RYroXbXKc6m9k
Ilustracja pt. Loża pierwszego piętra autorstwa Stanisława Wolskiego do Lalki, 1985
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kobiety w powieści Prusa są uwięzione w gorseciegorsetgorsecie patriarchalnejpatriarchalnypatriarchalnej kultury, często zredukowane do roli panien na wydaniu, żon, matek czy kochanek. Nawet przebojowa i pozornie wyzwolona Kazia Wąsowska zostaje ostatecznie spętana przez społeczne konwenansekonwenanskonwenanse

O tym, że losy bohaterek Lalki mają niewiele wspólnego z głoszonymi w 2. połowie XIX wieku postulatami emancypacjiemancypacjaemancypacji kobiet, świadczą słowa doktora Szumana, który w czasie rozmowy z Ignacym Rzeckim stwierdza:

Bolesław Prus Lalka

Czy nie spostrzegłeś, panie Ignacy, że jeżeli mężczyzna pod względem duchowym jest muchą, to kobieta jest jeszcze gorszą muchą, gdyż – pozbawioną łap i skrzydeł. Wychowanie, tradycja, a może nawet dziedziczność, pod pozorem zrobienia jej istotą wyższą, robią z niej istotę potworną. I ten próżnujący dziwoląg, ze skrzywionymi stopami, ze ściśniętym tułowiem, czczym mózgiem, ma jeszcze obowiązek wychowywać przyszłe pokolenia ludzkości! […] Nasze kobiety są owocem klerykalno‑feudalno‑poetyckiej teorii miłości, która jest obelgą dla higieny i zdrowego rozsądku…

3 Źródło: Bolesław Prus, Lalka, t. 1, Wrocław 1991, s. 193.
R1UpIkxChoPJj
Beata Tyszkiewicz w roli Izabeli Łęckiej (Lalka, reż. Wojciech Has, Polska 1968)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przestrzenią kobiecej wolności pozostają w Lalce marzenia, w przypadku Izabeli Łęckiej przyjmujące skrajną postać. Prus nie był zwolennikiem haseł emancypacyjnych. Jak zauważa Grażyna Borkowska: 

Edyta Jarosz-Mackiewicz Uroda

Pośrednio Prus zauważa, że emancypacja kobiet, emancypacja w sferze erotyki może przynieść tylko negatywne skutki społeczne. Swoboda obyczajowa mężczyzn, sprzyjająca np. prostytucji, może zostać zrównoważona tylko przez „czynnik” kobiecy: przez ich uczciwość, nieskazitelność, anielskość. To jedyna droga do nawrócenia grzeszników i uratowania świata przed upadkiem.

2 Źródło: Edyta Jarosz-Mackiewicz, Uroda, „Nowa Panorama Literatury Polskiej ”, dostępny w internecie: http://nplp.pl/artykul/uroda/ [dostęp 2021.05.21 r.].
RpwbS6twSRUXz1
Obraz przedstawia wnętrze salonu. Przy fortepianie siedzi mężczyzna, gra. Obok niego stoi kobieta w długiej sukni, grająca na skrzypcach. Muzykującym przyglądają się dwie kobiety w sukniach i kilkuletnia dziewczynka.
Józef Wodziński, Koncert domowy, ok. 1890
Źródło: ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, domena publiczna.

Bohaterki Lalki obserwują zmiany zachodzące w świecie, ale same im nie podlegają. Pisarz pozostawia im do dyspozycji repertuar sztuczek – wykorzystują swoje wdzięki, flirtują, szantażują, rzadko mogąc być naprawdę sobą. W świecie Lalki warunki dyktują bowiem mężczyźni, kobiety bezwzględnie im podlegają.

Biografka Prusa, Monika Piątkowska uważa, że pisarz oglądał świat kobiet „jak rozeznany w akcji widz patrzy na przedstawienie teatralne”Indeks górny 111 Indeks górny koniec.

Słownik

emancypacja
emancypacja

(łac. emancipare – oswobodzić, uwolnić) – uwolnienie od zależności, poddaństwa, ucisku; usamodzielnienie, uzyskanie równouprawnienia

konwenans
konwenans

(fr. convenance) – obowiązująca w jakimś środowisku norma zachowania się w określonej sytuacji

mizoginia
mizoginia

(gr. misos – nienawiść) – antypatia do kobiet

1