Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Nowe otwarcie

Król Kazimierz przeszedł do historii z przydomkiem Wielki i jest to jedyny władca polski, który ten przydomek trwale zachował. Umierając w 1370 r., pozostawiał Polskę wzmocnioną i znacznie powiększoną.

Władca odziedziczył po swoim ojcu Władysławie Łokietku kraj liczący ledwie 115 tys. kmIndeks górny 2. W granicach Polski nie znalazły się: Śląsk zhołdowany na rzecz Czech, Mazowsze (które się usamodzielniło), Pomorze Gdańskie oraz ziemia dobrzyńska i Kujawy stracone na rzecz zakonu krzyżackiego. W skład zjednoczonego państwa wchodziła natomiast Wielkopolska, Małopolska oraz ziemia sandomierska. Polska, nad którą w 1333 r. przejął panowanie Kazimierz, swoim kształtem nawiązywała do tradycji XII‑wiecznej i nie wykraczała poza obszar historycznych ziem polskich. Natomiast za czasów ostatniego Piasta terytorium państwa polskiego wzrosło przeszło dwukrotnie, osiągając 270 tys. kmIndeks górny 2. Król odzyskał utracone przez ojca Kujawy, ziemię dobrzyńską, zhołdował Mazowsze. Nie udało mu się jednak przywrócić panowania piastowskiego nad Pomorzem i Śląskiem.

Tak duży przyrost terytorialny Polska zawdzięczała głównie podbojowi Rusi Halickiej (w latach 1340–1366). Wydarzenie to stanowiło zasadniczy przełom w polskiej polityce. Wraz z podjęciem ekspansji na wschód na długie dziesięciolecia został wyznaczony nowy kształt terytorialny państwa polskiego i nowe priorytety w polityce wewnętrznej oraz zagranicznej. Podbój Rusi Halickiej oznaczał wykroczenie poza obszar etnicznych i historycznych ziem polskich, ukształtowany jeszcze w XI wieku. Kazimierz stworzył nową Polskę, bardziej otwartą na wschód.

R1C1Vwflxsm7E1
Polska za czasów panowania Władysława Łokietka i Kazimierza Wielkiego.
Na terenie których współczesnych państw rozciągała się podbita przez Kazimierza Wielkiego Ruś Halicka?
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.

Tygiel kultur

Wraz z przesunięciem granic zmienił się także charakter państwa. Polska wczesnego średniowiecza była krajem jednolitym pod względem etnicznym, językowym i religijnym. Obszar państwa zamieszkiwali głównie Polacy, od XI w. na ziemiach polskich zaczęli pojawiać się Żydzi, a od XIII w. niemieccy osadnicy. Po przyłączeniu przez Kazimierza terenów wschodnich w granicach państwa polskiego znalazł się duży odsetek ludności ruskiej wyznania prawosławnego, a obok niej pojawili się również OrmianieOrmianieOrmianie, Litwini i Tatarzy. Królestwo Polskie stało się państwem różnorodnym etnicznie i religijnie. Mniejszości zamieszkujące ziemie polskie różniły się pod względem języka, kultury i obyczajowości. Z powodu braku danych statystycznych trudno dokładnie opisać stosunki etniczne za czasów Kazimierza Wielkiego. Zdecydowaną większość stanowili Polacy, a na kolejnych miejscach plasowali się Niemcy i Rusini.

Przybysze z Zachodu

Wzrost liczby ludności niemieckiej na terenach Królestwa Polskiego związany był z prowadzoną od początku XIII w. kolonizacją na prawie niemieckimkolonizacja na prawie niemieckimkolonizacją na prawie niemieckim. Przybysze z Zachodu zasiedlali polskie tereny, zakładali nowe miasta i wsie. Niemcy zajmowali wpływowe stanowiska na dworach książęcych i w hierarchii kościelnej. Silna pozycja cudzoziemców w połączeniu ze wzrostem zagrożenia ekspansją niemiecką (konflikty z Brandenburgią i Krzyżakami) spowodowała, że na przełomie XIII i XIV w. nastąpiło nasilenie postaw antyniemieckich w polskim społeczeństwie.

Za czasów Kazimierza Wielkiego spośród Niemców rekrutowała się elita miejska, dzierżąca władzę i uczestnicząca w handlu dalekosiężnym. W Krakowie Polacy stanowili około 50 proc. ludności, Niemcy zaś 35 proc. Król kontynuował podjętą w poprzednim stuleciu akcję zakładania nowych ośrodków. Niemieccy chłopi osiedlali się na południu i na wschodnich kresach państwa polskiego (w późniejszych czasach nazwani zostali oni Głuchoniemcami od niem. Taubdeutsche), zapewniając na tym obszarze obronę.

Maciej Stryjkowski Kronika polska, litewska, etc. 1582

Niemcy na Pogórzu osadzeni – Roku zaś 1355, Kazimierz król widząc Pogórskiej Rusi krainy dla częstych najazdów Litewskich zburzone i puste, Niemieckiego narodu ludzi w krainach tamtych osadził, którzy jeszcze i dziś po wsiach mieszkają około Przeworska, Przemyśla, Sanoka i Jarosławia, a jakom sam widział, są ossobliwi gospodarze.

A Źródło: Maciej Stryjkowski, Kronika polska, litewska, etc. 1582, [w:] Zbiór dziejopisów polskich, t. II, Warszawa 1766, s. 31.

Wielu rycerzy pochodzenia niemieckiego napływało ze Śląska i Wielkopolski i osiedlało się na Rusi. Silne w tym okresie były procesy polonizacyjne. Niemieccy przybysze przyjmowali polski język i obyczajowość. Odrębność zachował jedynie patrycjat większych miast.

RvwZ5XtxR5KGC
Herb Bartosza Wezenborga, zwanego także Bartoszem z Odolanowa. W polu centralnym herbu znajduje się Tur (niem. Wezemborg). Bartosz był starostą kujawskim i wojewodą poznańskim. Jego ród pochodził z Łużyc i osiedlił się w XIII w. na terenie Śląska, gdzie miał dobra w księstwie oleśnickim. Pod koniec życia Kazimierza był on jednym z bliższych współpracowników króla. Postać Bartosza Wezenborga stanowi przykład na to, że spolonizowane rody szlacheckie robiły kariery na dworach polskich.
Wskaż na herbie element, który nawiązywał do rycerskiego pochodzenia jego posiadacza.
Źródło: Avalokitesvara, Dawid91, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Kochanka i bankier

RPEIBKeZyRUtJ1
Władysław Łuszczkiewicz, Kazimierz Wielki u Esterki, XIX w. Według legendy najsłynniejszą kochanką króla, słynącego ze słabości do płci pięknej, była Estera, kobieta „żydowskiego pochodzenia”. Taką informację przekazał XV‑wieczny kronikarz Jan Długosz, a za nim powtórzyli kolejni dziejopisarze. Jak pisał Długosz: na prośby wspomnianej (...) Estery dokumentem królewskim [władca] przyznał wszystkim Żydom mieszkającym w Królestwie Polskim nadzwyczajne przywileje i wolności […]..
Czy król Kazimierz przybywał do Esterki incognito? Zwróć uwagę na jego strój.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Drugą ważną grupą mniejszościową w miastach byli Żydzi. Ich obecność na ziemiach polskich datuje się na około XI wiek. W czasach Kazimierza Wielkiego nastąpił jednak duży napływ ludności żydowskiej, uciekającej z krajów objętych pogromamipogrompogromami: Nadrenii, Bawarii i Czech. Wielu z tych Żydów było zamożnymi przedsiębiorcami, którzy na ziemie polskie przywozili ze sobą nie tylko kapitał, ale też dobrą znajomość stosunków gospodarczych panujących na zachodzie Europy.

Największa gmina żydowska znajdowała się w Krakowie. Sytuację prawną ludności żydowskiej regulował tzw. statut kaliskistatut kaliskistatut kaliski z 1264 r., wydany przez księcia wielkopolskiego Bolesława Pobożnego i potwierdzony kilkakrotnie przez Kazimierza. Gwarantował on odrębność prawną Żydów oraz określał swobodę działalności ekonomicznej. Przywilej ten został rozciągnięty na wszystkie ziemie Królestwa Polskiego oraz na tereny Rusi, gdzie Żydzi otrzymali możliwość prowadzenia działalności. Przychylność króla wobec ludności żydowskiej przypisuje się jego bliskim kontaktom z żydowskim bankierem Lewkiem, który nieraz udzielał królowi kredytu oraz uczestniczył w jego różnych przedsięwzięciach handlowych, np. zarządzał mennicąmennicamennicą i dzierżył żupy solneżupy solneżupy solne. Mimo królewskiej przychylności różnie układały się stosunki Żydów z chrześcijanami i nieraz dochodziło do gwałtownych napięć. Fala antyżydowskich wystąpień, która w tym czasie przetoczyła się przez zachodnią Europę, nie dotarła jednak na ziemie polskie.

Zachowanie obrządku, praw i obyczajów

Inaczej sytuacja ludnościowa przedstawiała się na Rusi. O ile na ziemiach rdzennie polskich większość stanowili mimo wszystko Polacy, o tyle tereny wschodnie były prawdziwą mozaiką języków, wyznań, kultur i obyczajów. Podstawą polityki na tym obszarze stało się poszanowanie miejscowych odrębności i niepodsycanie nieporozumień z mieszkającą tu ludnością. Było to szczególnie ważne w obliczu konfliktu z Litwą i Tatarami. Kazimierz już na samym wstępie swych rządów zagwarantował bojarombojarzybojarom ruskim „zachowanie ich obrządków, praw i zwyczajów”. A w przywileju lokacyjnym Lwowa z 1356 r. władca, nadając prawo magdeburskie miastu, zobowiązywał się jednocześnie do zachowania odrębnych praw Ormian, Żydów, Tatarów i Rusinów. Pozostawił im wybór, czy chcą w konkretnej sprawie być sądzeni według prawa magdeburskiego, czy według prawa „swego narodu”. Na przykład Ormianie oprócz swojego samorządu, składającego się z wójta i rady starszych, mieli również odrębną hierarchię kościelną. Król Kazimierz w 1363 r. ufundował katedrę ormiańską, a rok później z nadania katolikosakatolikoskatolikosa Cylicji do miasta przybył metropolita Grzegorz zwany Wielkim.

R1GTiCIKLMgys
Jedna z najstarszych zachowanych macew z ok. 1174 r., obecnie przechowywana na terenie Starego Cmentarza Żydowskiego we Wrocławiu. Stanowi ona dowód na istnienie gmin żydowskich na ziemiach polskich we wczesnym średniowieczu.
Źródło: Mzungu, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Słownik

pogrom
pogrom

(z ros. po gromu – po gromie, po uderzeniu pioruna) zadanie komuś klęski, zniszczenie jego sił, termin używany współcześnie najczęściej w odniesieniu do polityki wobec ludności pochodzenia żydowskiego

żupy solne
żupy solne

w średniowieczu termin używany na określenie kopalni soli, pozostających w ręku panujących, królów lub książąt

mennica
mennica

miejsce, w którym produkuje się (bije) monety

bojarzy
bojarzy

(ze starobułgarskiego boljarin) wyższa grupa społeczna na ziemiach ruskich, zajmująca drugą po księciu pozycję w państwie

statut kaliski
statut kaliski

dokument wydany przez księcia wielkopolskiego Bolesława Pobożnego w 1264 r., regulujący prawa i obowiązki Żydów na ziemiach polskich

Ormianie
Ormianie

(orm. Hajér) naród zamieszkujący początkowo tereny Zakaukazia i Wyżyny Armeńskiej, po podboju państwa żyjący w rozproszeniu (tzw. diasporze)

kolonizacja na prawie niemieckim
kolonizacja na prawie niemieckim

zjawisko społeczno‑gospodarcze, mające miejsce w Środkowo‑Wschodniej Europie w wiekach XII‑XIV; polegała na planowym osadnictwie ludności pochodzącej głównie z zachodnich obszarów Niemiec, organizowanym przez wielkich właścicieli ziemskich; dokonywana była na mocy osobnych umów, określających prawa i obowiązki kolonistów; osadnicy niemieccy przynosili ze sobą własne prawo osadnicze, gwarantujące im swobody i prawa (tzw. prawo niemieckie), oraz stosowaną na Zachodzie technikę zakładania nowych wsi i miast (lokacji wiejskich i miejskich)

mniejszość narodowa
mniejszość narodowa

grupa ludności zamieszkująca tereny danego państwa i odróżniająca się językiem, ubiorem, obyczajowością, czasem też wyglądem, posiada lub posiadała własne państwo

mniejszość etniczna
mniejszość etniczna

grupa ludności zamieszkująca tereny danego państwa i odróżniająca się językiem, ubiorem, obyczajowością, czasem też wyglądem, nie posiada i nie posiadała w przeszłości własnego państwa

macewa
macewa

(hebr., nagrobek) stela nagrobna na żydowskich cmentarzach, najczęściej mająca formę pionową

katolikos
katolikos

(z gr. katholikos powszechny) określenie zwierzchnika Kościoła ormiańskiego, a także niektórych innych wschodnich Kościołów

Słowa kluczowe

Kazimierz Wielki, Żydzi, wielokulturowość, Polska w XIV–XV w., średniowiecze

Bibliografia

J. Wyrozumski, Kazimierz Wielki, Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Kraków–Łódź 1986.

J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej (VIII w. – 1370), Oficyna Wydawnicza FOGRA, 2017.

Wielka historia świata. Tomy 4 (Kształtowanie średniowiecza) oraz (Późne średniowiecze), praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności, Świat Książki 2004‑2006.

Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.

T. Jurek, E. Kizik,Historia Polski do 1572, PWN 2013.