Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dwa obrazy społeczeństwa w polskiej prozie międzywojennej

Stefan Żeromski

Stefan Żeromski urodził się w 1864, a zmarł w 1925 roku. Rodzina pisarza miała pochodzenie ziemiańskie.

R1LgZ4S2oBsr21
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Portret Stefana Żeromskiego, ok. 1913
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pierwsze tomy nowel Żeromskiego wywołały poruszenie wśród krytyki. Oprócz znanej z utworów pozytywistycznych tematyki powstańczej i społecznej, odznaczały się one szczególnym rodzajem naturalizmunaturalizmnaturalizmu, zbliżającego się wręcz do okrucieństwa w przedstawianiu rzeczywistości (np. nowelę Rozdziobią nas kruki, wrony, przedstawiającą śmierć jednego z ostatnich powstańców, czytano podobno ze łzami w oczach). Cechą charakterystyczną nowel Żeromskiego jest doskonały zmysł obserwacji autora, wnikliwość analizy oraz emocjonalne podejście do opisywanych wydarzeń.

Przedwiośnie

Przedwiośnie było ostatnią powieścią Żeromskiego. Dla jej bohatera, wychowanego w rosyjskim Baku Cezarego Baryki, Polska jego przodków to wyidealizowana kraina dobrobytu i „szklanych domów”, o których opowiadali mu rodzice. Powróciwszy w rodzinne strony, Baryka musi bezustannie konfrontować tę wizję z rzeczywistością. Jego dzieje są jednocześnie pretekstem do pokazania Polski współczesnej – od ziemiańskiego, lekkomyślnego środowiska Nawłoci przez chłopską nędzę po rewolucyjny ferment wśród robotników.

Powieść wydana w 1925 r. podsumowuje pierwsze lata niepodległości państwa polskiego, ustosunkowuje się do problemu rewolucji społecznej. Czas akcji obejmuje dziesięciolecie 1914–1924 – z polskiej perspektywy jest to czas nadziei, realizacji marzeń o własnym państwie, konfrontacji wyobrażeń z rzeczywistością. Rozwarstwienie społeczeństwa (od stronnictw konserwatywnych po ruchy socjalistyczne) stanowi w powieści podłoże do ukazania dramatycznych wyborów etycznych Baryki jako młodego człowieka, który musi budować własną tożsamość w obliczu tak chaotycznej i dynamicznej historii. Warto przy tym wyjaśnić tytuł: Przedwiośnie, czyli czas wielkich nadziei na odwilż i odrodzenie, ale także moment przesilenia, które może być trudne. To także okres między dwiema epokami.

R9kVOjOwNaAwN
Antoni Kozakiewicz, Zła wróżba, ok. 1888
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Zofia Nałkowska

Zofia Nałkowska urodziła się w 1884, zmarła w roku 1954. Debiutowała jako nastolatka w „Przeglądzie Tygodniowym”, a pierwszą powieść wydała w „Prawdzie” w 1904 r.

RWuLAt4Mrij0G1
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Portret Zofii Nałkowskiej, 1930
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W latach 20. pracowała przy Prezydium Rządu, w okresie procesów opozycjonistów organizowała protesty w sprawie więźniów politycznych. W czasie wojny mieszkała w Warszawie, po wojnie w Krakowie zasiadła w Głównej Komisji Badania Zbrodni Niemieckich; zebrane wówczas materiały wykorzystała we wstrząsającym zbiorze opowiadań Medaliony.

W swoich pierwszych młodopolskich powieściach autorka analizowała psychikę kobiecą. Po wojnie skierowała zainteresowania w stronę człowieka jako istoty kształtowanej przez społeczeństwo, oczekiwania i opinie innych oraz historię. Romans Teresy Hennert (1924) to jedna z pierwszych powieści rozrachunkowych, ostro krytykująca rzeczywistość niepodległej Polski. Najwybitniejszą powieścią i zarazem manifestem ideowo‑filozoficznym Nałkowskiej jest Granica. Tuż przed wojną pisarka zdążyła jeszcze wydać nowatorską powieść Niecierpliwi. Po wojnie, oprócz wspomnianych Medalionów, ukazała się zaczęta w 1939 r. powieść Węzły życia. Niezwykle cenny jest także, pisany przez 55 lat, Dziennik.

Granica

Powieść drukowana w odcinkach w różnych czasopismach w latach 1932‑1934, w wydaniu książkowym ukazała się w 1935 r. Akcja toczy się w niepodległej Polsce (po 1921), ukazując życie różnych warstw społeczeństwa – od wiejskiej biedoty poprzez rodziny robotnicze, mieszczaństwo do zubożałej szlachty i ziemiaństwa.

Przedstawiając historię kariery Zenona Ziembiewicza i stopniową zmianę jego poglądów, autorka skupia się na problematyce społecznej, filozoficznej i psychologicznej. Interesuje ją przesuwanie „granic” moralnie dopuszczalnych działań (bohater w chwili objęcia stanowiska prezydenta miasta zaczyna głosić poglądy, które odrzucał jako student). Nałkowska bada rolę „schematów” (stereotypów i ról społecznych) w tym procesie, potwierdzając potoczne sformułowanie, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia („jest się takim, jak miejsce, w którym się jest”). Na osobowość i los człowieka mają także wpływ jego rodzina, dziedziczenie cech, które się w dzieciństwie odrzucało, a które w dorosłym życiu powiela się mimo woli (jako kolejne „schematy”). Powieść jest również dyskusją na temat granic ludzkiego poznania oraz analizą podstawowych problemów egzystencjalnychegzystencjaegzystencjalnych: miłości, śmierci, zła, charakteru i sposobu przeżywania młodości i starości. Ważnym wątkiem Granicy jest również rozważanie wokół natury ludzkiej: na ile człowiek jest istotą racjonalną, a na ile popychaną w swoich działaniach przez siły podświadome, bliższe ślepym popędom aniżeli moralnemu namysłowi.

Słownik

egzystencja
egzystencja

(łac. existereex – na zewnątrz + sistere – stać, znajdować się) – istnienie kogoś lub czegoś; materialne warunki czyjegoś życia; w egzystencjalizmie: swoisty sposób istnienia właściwy tylko człowiekowi

naturalizm
naturalizm

(fr. naturalisme < łac. natura – natura) – kierunek literacki ukształtowany w 2. połowie XIX wieku we Francji; zgodnie z założeniami naturalistów rzeczywistość w dziele literackim miała być przedstawiana w obiektywistyczny sposób; istotną rolę odgrywały motywacje biologiczne wpływające na postępowanie bohaterów literackich; do najwybitniejszych przedstawicieli tego kierunku zalicza się Emila Zolę