Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Stanowiska filozoficzne dotyczące relacji nauki i religii

Teoria Wielkiego Wybuchu jest powszechne akceptowana jako naukowe wyjaśnienie początku naszego Wszechświata nie tylko przez naukowców, ale również przez wielu zajmujących się kosmologiąkosmologiakosmologią filozofów oraz teologów. Zwróć jednak uwagę, że wyciągają z niej oni różne konsekwencje. Można rozumieć ją zarówno jako moment w dziejach stworzenia, jak i przyjąć hipotezę, że Wielki Wybuch nie był początkiem, lecz elementem procesu przemian, który sam w sobie jest nieskończony.

R16aleZ4C5mRC
Teoria Wielkiego Wybuchu jest hipotezą, zgodnie z którą ewolucja Wszechświata rozpoczęła się od tak zwanego stanu osobliwego, po czym nastąpiła trwająca po dziś dzień faza jego ekspansji (rozszerzania się). Nie rozstrzyga jednak, czy cokolwiek istniało przed Wielkim Wybuchem.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Problemy nauki, religii i filozofiifilozofiafilozofii wzajemnie się przenikają, co może prowadzić do konfliktu. NaukanaukaNauka rości sobie prawo do odpowiedzi na pytania stawiane przez religię, zaś religiareligiareligia – do rozwiązywania problemów filozoficznych. Relacje między tymi trzema dziedzinami są w istocie problematyczne. Czy nauka, która odkrywa naturę rzeczywistości materialnej mówi nam coś o niematerialnym Bogu? Czy dowodzi Jego istnienia? A może jest odwrotnie – odkrycia nauki, które opisują i wyjaśniają nasz świat odwołując się do naturalnych przyczyn powinny nas przekonać, że Boga, rozumianego jako nadnaturalna siła sprawcza, po prostu nie ma?

Wspomniane wyżej kwestie, w których problematyka religijna spotyka się z naukową, nie da się rozstrzygnąć w sposób obiektywny, definitywny i akceptowalny dla wszystkich. Rozstrzygnięcie czysto religijne w sposób oczywisty jest do zaakceptowania tylko dla tych, którzy wierzą. Natomiast nauka posiada metody obiektywnego rozstrzygania sporów, jednakże omawiane problemy – dotyczące kwestii ostatecznych – przekraczają granice możliwego poznania naukowego.

Filozofia dostarcza natomiast stanowisk, które na różne sposoby rozstrzygają kwestię stosunku religii i nauki. Dopiero gdy przyjmiemy jedno z nich, możliwe staje się udzielenie odpowiedzi na postawione przed chwilą pytania. Nasza odpowiedź zależy jednak od przyjętej perspektywy. Wybór stanowiska filozoficznego, który ustala stosunek nauki i religii nie opiera się bowiem na faktach, lecz jest wyrazem naszego światopogląduświatopoglądświatopoglądu, czyli naszych przekonań dotyczących natury świata, człowieka, społeczeństwa, miejsca człowieka w świecie i sensu jego istnienia. Główne stanowiska filozoficzne, w których uwidaczniają się relacje pomiędzy nauką a religią, to: teizmteizmteizm, ateizmateizmateizm, panteizmpanteizmpanteizm, agnostycyzmagnostycyzmagnostycyzm i deizm.deizmdeizm.

Teizm

Teizm jest wiarą w istnienie jedynego, transcendentnegoTranscendencjatranscendentnego i osobowego Boga, który nie tylko stworzył Wszechświat, lecz również nieustannie podtrzymuje jego istnienie i ingeruje w jego losy. W nauce perspektywa teistyczna dąży do uzgodnienia myśli religijnej z wynikami badań naukowych. W ten sposób ujmuje to teolog, fizyk i filozof nauki, ks. Michał Heller:

Przemówienie wygłoszone przez ks. Michała Hellera 12 marca 2008 r. w Nowym Jorku z okazji przyznania mu Nagrody Templetona

Spośród moich licznych fascynacji dwie okazały się szczególnie uporczywe i odporne na upływanie czasu – nauka i religia. Moją wadą jest to, że jestem zbyt ambitny. Zawsze chciałem robić tylko rzeczy najważniejsze. A czy może być coś ważniejszego od nauki i religii? Nauka daje nam Wiedzę, a religia daje nam Sens. I Wiedza, i Sens są niezbędnymi warunkami godnego życia. I jest paradoksem, że obie te wartości często pozostają w konflikcie. Nierzadko spotykam się z pytaniem, jak potrafię je godzić. Gdy takie pytanie bywa zadawane przez naukowca lub filozofa, nieodmiennie dziwię się, jak wykształceni ludzie mogą nie dostrzegać, iż nauka nie czyni nic innego, jak tylko eksploruje Dzieło Stworzenia.

q1 Źródło: Przemówienie wygłoszone przez ks. Michała Hellera 12 marca 2008 r. w Nowym Jorku z okazji przyznania mu Nagrody Templetona, [w:] Bartosz Brożek, Janusz Mączka, Czy nauka zastąpi religię?, Kraków 2011, s. 14.

Postulat uzgodnienia wiedzy naukowej z prawdami wiary wynika z faktu, że dla teistów poznanie naukowe, które dotyczy świata – rzeczywistości materialnej jest czymś innym, niż poznanie Boga, jako że Bóg jest transcendenty i przekracza dostępną ludzkiemu poznaniu rzeczywistość. Wyrażony przez Hellera sens teizmu sprowadzałby się do interpretacji wiedzy naukowej w kontekście teologicznym. Teologia ma w tym ujęciu nadawać sens wiedzy naukowej, zaś nauka – dowodzić ważności prawd ostatecznych.

Pod tym względem teizm jest przeciwieństwem panteizmu. To ostatnie stanowisko głosi jedność Boga i świata – świat ma boską naturę, jest przeniknięty przez Boga. W konsekwencji, poznając świat, poznajemy Boga. Za ważnego przedstawiciela panteizmupanteizmpanteizmu w filozofii należy uznać Barucha Spinozę (1632‑1677), który godził to stanowisko z racjonalizmem. W koncepcji Spinozy wszystko, co istnieje jest modyfikacją jednej, rozciągłej i myślącej substancji. Tym samym Spinoza utożsamił Boga i stwórcę świata z naturą (łac. Deus sive natura - „Bóg lub natura”).

RDg24Vk3YvKNI
Philippe de Champaigne, Święty Augustyn, ok. 1645-1650.
Św. Augustyn za jedyny przedmiot warty poznania uważał Boga i duszę, uważał też, że źródłem wiedzy jest objawienie. Stanowisko uznające prymat teologii nad nauką zostało nazwane później fideizmem.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1JYnlDzwpEQY
Ołtarz Matki Ziemi kultu Wicca
Panteizm to stanowisko, zgodnie z którym Bóg jest tożsamy ze światem – otaczający nas, materialny Wszechświat ma z tej perspektywy boską naturę
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Ateizm

Ateizm jest stanowiskiem, który z przesłanki, że nie sposób naukowo uzasadnić istnienia Boga, wyciąga wniosek, że Bóg nie istnieje. Przekonanie o nieistnieniu Boga bierze się z potraktowania kwestii istnienia Boga jak każdej hipotezy naukowej:

Victor J. Stenger Bóg: błędna hipoteza

Moja analiza opierać się będzie na uznaniu, że Boga powinno dać się wykryć przy użyciu środków naukowych po prostu dlatego, że rzekomo odgrywa centralną rolę we wszechświecie i w życiu ludzi. Istniejące modele naukowe nie uwzględniają Boga wśród tych swoich elementów, które można obserwować i opisać. Jeśli więc Bóg istnieje, to musi pojawić się gdzieś w obrębie luk lub błędów modeli naukowych. [By Go wykryć] przedstawię hipotetyczne przykłady zjawisk, które, o ile zostaną zaobserwowane, ponad uzasadnioną wątpliwość nie mogą mieć materialnego źródła. Ponieważ według wszystkich ujęć Bóg jest niematerialny, jego obecność byłaby sygnalizowana, ponad uzasadnioną wątpliwość, przez empiryczną weryfikację takich zjawiskIndeks górny 1Stenger Victor1 Indeks górny koniec.

q2 Źródło: Victor J. Stenger, Bóg: błędna hipoteza, Łódź 2018, s. 14–15.

Skoro hipoteza Boga nie daje się empirycznie zweryfikować, dowodzi to nie tyle naszej niewiedzy na temat Boga, co Jego nieistnienia. Dla ateisty, istnienie Boga z naukowego punktu widzenia zostało wykluczone, a więc jedynym możliwym stosunkiem między nauką a religią jest konflikt. Ateizm przeciwstawia się zarówno teizmowi, jak i fideizmowifideizmfideizmowi. Odrzuca bowiem zarówno pogląd, że możliwe jest dowiedzenie istnienia Boga, jak i pogląd, zgodnie z którym Bóg istnieje, choć jest niepoznawalny.

RY7a7dnSEOazd
William Blake, Wielki Architekt, 1794
W okresie Oświecenia upowszechnił się deizm, będący próbą pogodzenia materialistycznej nauki z wiarą. Deiści wierzyli w abstrakcyjnego, bezosobowego Boga, będącego stwórcą, który zaprojektował świat, ustanawiając powszechnie obowiązujące prawa przyrody, a później nie ingerował w jej bieg
Źródło: domena publiczna.
R1PS49Qh6bAxB
Richard Dawkins (po prawej) i Daniel Dennett (po lewej) są naukowcami i przedstawicielami Nowego Ateizmu – ruchu, którego działalność polega na krytyce poglądów religijnych pojawiających się w przestrzeni publicznej, prowadzonej z perspektywy racjonalistycznej i ateistycznej.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dowody na istnienie Boga

W filozofii spór między teizmem a ateizmem dotyczy możliwości przeprowadzenia dowodu na istnienie Boga.

RbUeLz47fpt2V
Dowód kosmologiczny Bóg musi istnieć, ponieważ jest pierwszą przyczyną istnienia Wszechświata. Skoro wszystko, co istnieje w przyrodzie, ma swoją przyczynę, musiała istnieć pierwsza przyczyna – tą przyczyną był Bóg., Dowód teleologiczny Bóg musi istnieć, bo istnieje porządek we Wszechświecie. Istnienie porządku we Wszechświecie świadczy, że musiała istnieć istota, która stworzyła go w określonym celu., Dowód ontologiczny Istnienie należy do pojęcia Boga. Skoro nie można pomyśleć nic większego niż Bóg, to nie może on istnieć tylko w ludzkim umyśle, bo gdyby tak było, można by pomyśleć coś większego, ponieważ istnienie w rzeczywistości jest czymś większym niż ludzka myśl.
Krytyka dowodów na istnienie Boga
Rmd71etTOjr38
Dowód kosmologiczny Wszechświat może być cykliczny lub wieczny – regres przyczyn może trwać w nieskończoność., Dowód teleologiczny Prawa natury mogą być immanentne, tzn. należeć do samej przyrody (ewolucjonizm); nie jest konieczne by miały przyczynę nadprzyrodzoną, skoro da się je wyjaśnić poprzez odwołanie do przyczyn naturalnych., Istnienie nie należy do pojęcia rzeczy Jeśli by tak było, istniałoby wszystko, o czym pomyślimy.

Jak widzisz, każdy dowód na istnienie Boga może zostać podważony. Oznacza to, że kwestia istnienia Boga rozstrzygana jest na gruncie światopoglądowym. Fakt, że nie można przeprowadzić jednego rozstrzygającego dowodu na istnienie lub nieistnienie Boga będzie różnie interpretowany. Dla ateisty prowadzi on do wniosku, że Bóg nie istnieje. Dla teisty powiedzieć, że nie jest konieczne, by Bóg istniał nie prowadzi do wniosku o Jego nieistnieniu. Jest jeszcze inne możliwe stanowisko w tym sporze. To agnostycyzm.

Agnostycyzm

Innym rozwiązaniem sporu o istnienie Boga jest agnostycyzm. Agnostyk nie akceptuje dowodów na istnienie Boga, lecz w przeciwieństwie do ateisty – który wyprowadza z tej przesłanki wniosek, że Bóg nie istnieje – stwierdza, że jest to kwestia nierozstrzygalna. Agnostycyzm religijny wywodzi sę bowiem z teorii poznania; w kontekście poznawczym głosi on, że człowiek nie możne poznać nic poza zjawiskami przyrody, dostępnymi mu za pomocą zmysłów. David HumeHume DavidDavid Hume krytykował z tej perspektywy kategorię przyczynowości – ponieważ nie sposób spostrzec czegoś takiego jak przyczyna; w rzeczywistości nazywamy tak czasowe następstwo zjawisk. Immanuel KantKant ImmanuelImmanuel Kant wyprowadził stąd wniosek, że przyczyna to pewna kategoria istniejąca w naszym umyśle (tzw. kategoria rozsądkuKategorie rozsądku (intelektu)kategoria rozsądku, za pomocą której kształtuje on dane zmysłowe w procesie poznania). Poznawać mogę jednak tylko to – stwierdzał Kant – co podpada pod zmysły. Skoro Bóg nie jest przedmiotem naturalnym, nie sposób go poznać. Nie można też udowodnić istnienia Boga z samego pojęcia (dowód ontologiczny). Istnienie przedmiotu nie zawiera się bowiem w jego pojęciu. Jak mówi Kant:

Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu

Sto rzeczywistych talarów nie zawiera nic więcej niż sto możliwych.

q3 Źródło: Immanuel Kant, Krytyka czystego rozumu, tłum. Piotr Chmielowski, s. 223.

Kwestię istnienia można rozstrzygać tylko a posterioria posterioria posteriori, czyli za pomocą doświadczenia. A to w przypadku Boga jest niemożliwe.

R1GVvAcX9ixnr
Caravaggio, Niewierny Tomasz, ok. 1601–1602
Tytułowa postać uwierzyła w zmartwychwstanie Chrystusa dopiero, gdy dotknęła jego ran.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1
Protagoras z Abdery
RTvMNllZmqw52
Salvator Rosa, Demokryt i Protagoras (1663–1664)
Protagoras z Abdery (480–410 p. n. e.), grecki filozof, który w piśmie O bogach wyraził stanowisko agnostyczne i powiązał je ze sceptycyzmem poznawczym.
Źródło: domena publiczna.

Protagoras z Abdery (480‑410 p. n. e.), grecki filozof, który w piśmie O bogach wyraził stanowisko agnostyczne i powiązał je ze sceptycyzmem poznawczym:

Barbara Markiewicz Od filozofów jońskich do Pascala. Wybór tekstów

O bogach nie mogę stwierdzić ani że istnieją, ani że nie istnieją, ani jaka jest ich istota i jak się przejawiają; wiele bowiem okoliczności stoi na przeszkodzie ich poznaniu, a między innymi ich niewidzialność i krótkość życia ludzkiego.

q4 Źródło: Barbara Markiewicz, Od filozofów jońskich do Pascala. Wybór tekstów, Warszawa 1999, s. 23.
Immanuel Kant
R1FQzPI2XNlgO
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Agnostycyzm Kanta, który negował możliwość poznania Boga, nie odrzucał samej idei Boga, ponieważ, jak pisał:

Immanuel Kant Krytyka czystego rozumu

Pojęcie istoty najwyższej jest pod niejednym względem ideą bardzo pożyteczną.

q3a Źródło: Immanuel Kant, Krytyka czystego rozumu, tłum. Piotr Chmielowski, s. 224.

Idea Boga miała szczególne znaczenie:

  • w teorii poznania Bóg był jedną z trzech idei regulatywnych, a więc wytworem ludzkiej psychiki, który gwarantował jedność poznania – wszelkiego możliwego przedmiotu poznania w ogóle.

  • w filozofii moralnej – uzasadnieniem absolutyzmu etycznegoAbsolutyzm moralny (etyczny)absolutyzmu etycznego; skoro istnieją absolutne normy moralne, musi istnieć pewna instancja, która je tworzy i egzekwuje. Założenie o istnieniu Boga rozwiązywało ten problem. Uzasadnienie moralności za pomocą idei Boga nazwane zostało argumentem moralnym.

W obu przypadkach pojawia się u Kanta myśl, że Bóg, rozumiany jako pewne założenie czynione przez ludzki umysł, nadaje całościowy sens ludzkiemu doświadczeniu. Dzięki idei Boga poznającemu człowiekowi wydaje się, że Wszechświat nie jest konglomeratem chaotycznych zjawisk, lecz pewną uporządkowaną całością, zaś działającemu człowiekowi – że prawo moralne, którym się kieruje, nie jest arbitralne.

Słownik

absolutyzm moralny (etyczny)
absolutyzm moralny (etyczny)

(łac. absolutus - zupełny, bezwzględny) pogląd głoszący, że wartości moralne są wieczne, niezmienne, powszechnie ważne, niezależnie od woli i działania człowieka oraz ocen i norm, które obowiązują w danej grupie lub społeczeństwie

agnostycyzm
agnostycyzm

(gr. agnostos - niepoznawalny) stanowisko filozoficzne, które wyklucza możliwość poznania Absolutu i sfery transcendencji. Agnostycyzm religijny wynika z agnostycyzmu poznawczego – stanowiska dotyczącego granic ludzkiego poznania, zgodnie z którym jest ono ograniczone, najczęściej do sfery zjawisk zmysłowych. Poznanie obiektywnej rzeczywistości jest według agnostycyzmu całkowicie lub częściowo niemożliwe

a posteriori
a posteriori

(łac. a posteriori - to, co późniejsze) w teorii poznania aposterioryzm to stanowisko według którego prawdziwa poznanie zawsze opiera się na doświadczeniu

ateizm
ateizm

(gr. a- nie, theos - bóg) stanowisko filozoficzne, które neguje istnienie Boga. Treść pojęcia zależy od koncepcji teologicznej, która zostaje zanegowana; współcześnie ateizm przybiera najczęściej formę negacji istnienia transcendentnego, często osobowego Boga, który stwarza świat, ingeruje w jego losy i utrzymuje w istnieniu

deizm
deizm

(łac. deus - bóg) stanowisko filozoficzne, zgodnie z którym Bóg jest stwórcą Wszechświata, który ustanowił rządzące nim prawa, lecz od momentu stworzenia nie ingeruje jego losy, pozostawiając przyrodę jej własnemu biegowi

fideizm
fideizm

(łac. fides - wiara) stanowisko filozoficzne negujące rolę znaczenia rozumu ludzkiego w poznaniu i uzasadnianiu prawd ostatecznych (np. istnienia Boga); jedynym prawomocnym źródłem wiedzy wedle fideizmu jest objawienie

filozofia
filozofia

(gr. philosophia – umiłowanie mądrości) ogólna, racjonalna i krytyczna wiedza o wszystkim, co istnieje – przede wszystkim o: istocie i strukturze bytu, sposobach jego poznania, ocenie działań z perspektywy moralnej oraz procesach rozumowania i formułowania sądów oraz ogólna refleksja na temat miejsca człowieka w świecie. Ze względu na znaczenie źródłowe filozofię można rozumieć jako praktykę polegającą na nieustannym dążeniu do prawdy i wiedzy pewnej

Hume David
Kant Immanuel
kategorie rozsądku (intelektu)
kategorie rozsądku (intelektu)

pojęcia intelektu będące formami wrażeń zmysłowych. Cztery główne grupy kategorii to: kategoria ilości, jakości, stosunku i modalności

kosmologia
kosmologia

(gr. kósmos – porządek, wszechświat; logos – słowo, nauka, rozum) pierwotnie dział filozofii zajmujący się dociekaniami dotyczącymi pierwszej przyczyny świata materialnego

nauka
nauka

sposób poznawania świata, charakteryzujący się wykorzystaniem rozumu jako jedynego narzędzia wnioskowania, uznający doświadczenie jako jedyne źródło poznania świata oraz korzystający z uzgodnionej metodologii jego badania i posługujący się precyzyjnym językiem opisu swych ustaleń

panteizm
panteizm

(gr. pan - wszystko i theós - bóg) stanowisko filozoficzne głoszące jedność Boga i świata. Utożsamienie Boga ze światem oznacza, że są one rozumiane jako jedna całość bytowa lub substancja (monizm). Jako, że panteizm wyklucza istnienie transcendencji (Bóg jest immanentny), jest on przeciwieństwem teizmu

Stenger Victor
religia
religia

system określonych wierzeń oraz praktyk, określający relacje pomiędzy sferą sacrum (świętością) i boskością a jednostką, grupą, społeczeństwem. Religia wyraża się w sferze doktrynalnej (doktryna, wiara), która określa treść wierzeń, czynnościach religijnych (kult, rytuały), organizacji (np. Kościół) oraz indywidualnej duchowości

teizm
teizm

(gr. theós - bóg) stanowisko filozoficzne przyjmujące istnienie jedynego, osobowego i transcendentnego Boga, który jest stwórcą świata i nieustannie ingeruje w jego losy, sprawując nad nim opiekę

światopogląd
światopogląd

zbiór wyobrażeń i przekonań posiadanych przez każdego człowieka dotyczących podstawowych zagadnień dotyczących świata i życia

transcendencja
transcendencja

(łac. transcendens - przekraczający) istnienie na zewnątrz, poza granicami czegoś; w ontologii, relacja Boga do świata