Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przed naszą erą

W starożytności powstawanie państw wyjaśniano w różny sposób, m.in. wolą boską, ale wśród przyczyn tego procesu była też konieczność zorganizowania ludzi wokół jednostki i nadawanych przez nią praw. Celem było także zapewnienie im elementarnego poczucia bezpieczeństwa i przynależności.

W starożytnym Wschodzie pierwsze cywilizacje powstawały w dolinach wielkich rzek, które były dostarczycielkami żywności, ale bez odpowiednich, kontrolowanych przez administrację państwową działań mogły stać się zagrożeniem. Przykładem może być tu Egipt nad Nilem czy Mezopotamia nad Eufratem i Tygrysem.

Druga grupa państw w starożytności to greckie polis. Ze względu na górzysty teren Półwyspu Bałkańskiego Grecy nie stworzyli jednolitego państwa. Łączyły ich raczej kultura, wierzenia i działalność żeglarsko‑handlowa. W polis wykształciły się różne modele rządów, ale każdy z nich przechodził podobną ewolucję.

I w końcu państwo rzymskie. W jego ewolucji możemy prześledzić podobieństwa do wcześniej rozwijających się w różnych częściach starożytnego świata modeli ustrojowych państw.

RF4Cur956Wvdl1
Infografika, na której w centralnym miejscu znajduje się hasło państwa antyczne. Odchodzą od niego linie prowadzące do trzech innych haseł: despotie wschodnie, poleis w antycznej Grecji, ewolucja w starożytnym Rzymie. Opis punktów znajdujących się na schemacie: 1. Dyspotie wschodnie. Do państw starożytnego Wschodu zaliczamy Egipt, Mezopotamię, Indie i Chiny. Trudne warunki gospodarowania w dolinach okresowo wylewających wielkich rzek wymagały podejmowania działań, które przerastały możliwości rodów czy plemion. Konieczne było podejmowanie zorganizowanych wysiłków dużej grupy ludzi. By zaś wysiłki takie były odpowiednio skoordynowane, niezbędny okazał się scentralizowany aparat władzy. Rozwój państwa uzależniony był zatem od istnienia silnej władzy, zdolnej kontrolować życie mieszkańców i dbać o ich bezpieczeństwo. Czynniki te stały się przyczynkiem do powstawania państw o ustroju monarchii despotycznej. Władzę niepodzielną sprawował władca, ograniczony jedynie prawami boskimi, którym sam, będąc bogiem, nie w pełni podlegał. 2. Poleis w antycznej Grecji. W okresie burzliwej historii starożytnych greckich polis spotykamy trzy modele władzy, które znajdą swoje odzwierciedlenie w czasach późniejszych. Tyrania, demokracja i oligarchia to modele sprawowania władzy, których cechy dostrzeżemy również w nowożytności i współcześnie.
Demokracja ateńska jest pierwowzorem dzisiejszego systemu demokratycznego, ze wszystkimi jego zaletami i wadami. Odbicie spartańskiego systemu oligarchicznego zauważyć można m.in. w postkomunistycznych państwach Europy Środkowej. Tyranię natomiast wiele łączy z autorytarnymi lub totalitarnymi dyktaturami. 3. Ewolucja ustroju w starożytnym Rzymie. Starożytny Rzym to jeden z ciekawszych przykładów organizacji państwowej. Historia ponadtysiącletniego państwa zaczyna się od monarchii, która przypomina wschodnie despotie. W V wieku p.n.e. następuje zmiana systemu politycznego Rzymu na republikę. Okres republikański trwa kolejne 500 lat. Tuż przed początkiem naszej ery zastępuje go cesarstwo – początkowo w formie pryncypatu, a następnie w formie przypominającego nowożytne monarchie absolutne dominatu. W każdej z faz rozwoju starożytnego Rzymu można dostrzec zmieniające się wpływy kulturowe (religijne) i wzrost znaczenia innych grup społecznych. To ważne czynniki, które wpływają na system sprawowania władzy.
Porównaj dwa wybrane systemy polityczne w państwach starożytnych z dwoma systemami politycznymi współczesnej Europy.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Państwo w wiekach średnich

W okresie średniowiecza wszystkie państwa europejskie przechodziły podobny proces przemian. Wierzono, że władza pochodzi od Boga. Mimo to trwały konflikty o realne możliwości rządzenia państwem między dążącymi do scentralizowania władzy władcami oraz walczącymi o jak największe przywileje feudałami.

We wschodniej części dawnego imperium rzymskiego powstało Cesarstwo Bizantyńskie. Pod względem ustrojowym Bizancjum było systemem absolutyzmu cesarskiego z rozbudowaną biurokracją. Znaczną rolę odgrywało również wojsko. Stojący na czele państwa cesarz był pośrednikiem między poddanymi i Bogiem, był zwierzchnikiem kościoła, stanowił prawo, przewodził armii. Władzę przekazywano w drodze dziedziczenia, a jeśli władca nie zostawił następcy – przez elekcję (wyboru dokonywał Senat, a lud ten wybór uznawał).

W średniowiecznej Italii natomiast funkcjonowały republiki miejskie, np. Republika Florencka czy Sieny, a także kupieckie – np. Republika Wenecka. Republiki miejskie organizowano na wzór klasycznej republiki rzymskiej. Natomiast republiki kupieckie zapewniały władzę polityczną kilku najpotężniejszym rodom, miały więc charakter oligarchiczny. Na przykład stojący na czele takiej republiki doża, początkowo wybierany przez wszystkich dorosłych obywateli, z czasem zaczął być wybierany przez kolegium elektorów, o którego składzie z kolei decydowała wielka rada złożona z przedstawicieli bogatych rodów.

RJmZpa4XQHDw8
Ilustracja interaktywna przedstawia okazałą koronę królewską. Jest ona wysadzana kamieniami, a jej czubek wieńczy kula zakończona krzyżem. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Państwo patrymonialne Nowo powstające państwa w okresie wczesnego średniowiecza najczęściej ogniskowały się wokół jednej dynastii. Charakterystyczne dla nich było połączenie skarbu państwa i skarbu monarchy. To samo dotyczyło administracji i wojska. Państwo było traktowane jako własność monarchy, który mógł je przekazać następcy lub podzielić., 2. Rozdrobnienie feudalne Często w okresie średniowiecza zdarzało się tak, że podział państwa przez monarchę zyskiwał trwały charakter. Rozdrobnienie feudalne charakteryzowało się osłabieniem władzy centralnej, konfliktami między panami feudalnymi (prywatne wojny), niestabilnym prawem i nieuregulowaną wartością pieniądza. To ostatnie nie sprzyjało rozwojowi handlu, co doprowadziło do procesów zjednoczeniowych., 3. Monarchia stanowa Powstała w okresie późnego średniowiecza w reakcji na niekorzystne konsekwencje rozdrobnienia feudalnego – anarchię oraz osłabienie bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego. Zjednoczenie państwa pod rządami jednego władcy wymagało od niego współpracy z reprezentacją poszczególnych stanów (grup ludzi o zróżnicowanych przywilejach): duchowieństwa, rycerstwa (możnowładcy, szlachta), mieszczaństwa. W efekcie władza monarsza została ograniczona na rzecz stanów. Ich udział w rządach realizowany był poprzez zgromadzenia stanowe, z których później wykształciły się parlamenty, oraz różne formy samorządu. Władca dostrzegł grupy ludności realnie pracujące na jego dochody. Uznał konieczność odprowadzania podatków i ponoszenia odpowiedzialności przez wszystkie grupy społeczne. W monarchii stanowej doszło do zamknięcia stanów, tzn. trwałego podziału społeczeństwa na tych, którzy się modlą (duchowieństwo), tych, którzy walczą (rycerstwo) i tych, którzy pracują (chłopów i mieszczan). Przy czym na każdy z nich nałożono obowiązki obronne. Ważną cechą monarchii stanowej było również rozdzielenie skarbu i administracji władcy i państwa.
Wskaż, w jakim stopniu skupienie władzy w rękach jednostki mogło wpłynąć na stabilność polityczną państwa. Które z wyżej wymienionych państw było najbardziej stabilne?

Źródło ilustracji: Gordon Johnson, CC 0.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Państwa nowożytne

Po wielkich odkryciach geograficznych zaczęła się zwiększać różnica między państwami Europy Zachodniej, które zmieniały się również pod względem społecznym. Ukształtowała się nowa grupa społeczna: burżuazja. Początkowo miała wpływ wyłącznie na rozwój gospodarczy oraz bogacenie się państw i społeczeństw. Wykluczona z wpływu na rządy w monarchiach absolutnychabsolutyzmabsolutnych doprowadziła do rewolucyjnych zmian ustrojowych w państwach Europy Zachodniej.

R13YPoUW8Q6tA
Ilustracja interaktywna prezentuje portrety dwóch królów: Ludwika Czternastego, króla Francji i Jerzego Pierwszego, króla Wielkiej Brytanii. Ludwik Czternasty stoi prawym bokiem do wiedza. Ubrany jest w obszerną, mocno drapowaną pelerynę podbitą futrem. Na nogach ma pończochy. Podpiera lewą rękę na długiej lasce. Włosy króla są długie, ciemne, kręcone, sięgają poniżej ramion. Za królem znajduje się czerwona, udrapowana zasłona. Jerzy Pierwszy stoi przodem do widza, Ubrany jest w mocno marszczoną szatę. Pod szyją ma żabot, na ramionach łańcuch z zawieszką przedstawiającą jeźdźca na koniu. Mężczyzna ma długie, ciemne, kręcone włosy sięgające poniżej ramion. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Monarchia absolutna Na przełomie XVI i XVII w. władcy europejscy w wyniku reformacji i zmian społecznych zaczęli koncentrować władzę w swoich rękach. W wyniku tego powstały monarchie absolutne. Główne cechy tego systemu politycznego to:
– koncentracja władzy w rękach jednostki;
– kontrolowanie Kościoła lub podporządkowanie go władcy;
– stworzenie profesjonalnej scentralizowanej administracji i wojska;
– kontrola elit społecznych przy równoczesnym zwolnieniu ich z opłat na rzecz państwa.
Państwo absolutne dbało również o edukację społeczeństwa, a w swoim oświeconym wydaniu władca pozycjonował się jako sługa państwa., 2. Monarchia konstytucyjna Monarchie absolutne wykształciły nowe grupy społeczne. Pojawiła się burżuazja – bogata, często wykształcona, obciążana nieregulowanymi daninami na rzecz państwa i równocześnie pozbawiona jakiegokolwiek wpływu na jego działanie. Doprowadziło to do wybuchu rewolucji, z których pierwszą była wojna domowa w Anglii. Każde z tych powstań wybuchało w monarchiach absolutnych i było wywołane nieograniczoną władzą królewską/cesarską. W konsekwencji władcy oktrojowali konstytucję lub pozwalali na jej uchwalenie i włączali do systemu rządów parlamenty. W ten sposób rodziły się nowe formy rządów, zwane monarchiami konstytucyjnymi (monarchią parlamentarną w Wielkiej Brytanii).
Scharakteryzuj przyczyny, jakie leżały u podstaw wystąpień burżuazji przeciwko rządom absolutnym.

Źródło ilustracji: domena publiczna
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W przypadku państwa polskiego od drugiej połowy XVI w., czyli w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, ewolucja systemu politycznego przebiegała w inny sposób. Jeszcze w okresie rozbicia dzielnicowego książęta nadawali przywileje duchowieństwu (przywilej w Cieni) lub możnowładcom na terenie poszczególnych dzielnic. Zwłaszcza wygaśnięcie dynastii piastowskiej i rywalizacja o tron Polski oraz chęć zapewnienia dziedziczenia swoim potomkom wpływały na decyzje władców rozszerzające przywileje szlacheckie. Monarchia stanowa, która na zachodzie Europy ewoluowała, zmieniając się w państwo absolutne, w przypadku Polski przyniosła dominującą pozycję stanowi szlacheckiemu. Wykształcił się system demokracji szlacheckiej, oparty na równości prawa przedstawicieli tego stanu oraz na współrządach szlachty i władców elekcyjnych. Dzięki uzyskanym przywilejom szlachta miała bezpośredni wpływ na politykę państwa i decyzje królewskie. Ze zjazdów szlacheckich wyłonił się dwuizbowy sejm, składający się z trzech stanów sejmujących: króla, senatu i izby poselskiej.

Początkowo obrady sejmu zwoływane były w sytuacjach, kiedy władca potrzebował współpracy ze szlachtą. Dotyczyło to na przykład prowadzenia działań zbrojnych, kiedy to zgodę na zwołanie pospolitego ruszenia lub nowe podatki potrzebne na wojsko musiała wyrazić szlachta. Po wygaśnięciu dynastii Jagiellonów szlachta zagwarantowała sobie w artykułach henrykowskich regularne zwoływanie sejmu, co spowodowało wzrost wpływu tej grupy społecznej na politykę państwa. Niestety toczące się w XVII w. wojny i spadek świadomości państwowej szachty doprowadziły do nadużywania przez nią przywilejów (przede wszystkim liberum veto), co doprowadziło do anarchii i osłabienia państwa na arenie międzynarodowej. W końcu XVIII w., odwołując się do idei oświeceniowych, również Polacy poszli drogą uchwalenia ustawy konstytucyjnej, która dawała szansę na uporządkowanie systemu politycznego państwa i wzmocnienie władzy centralnej. Niestety Konstytucja 3 maja została uchwalona zbyt późno. Słabość państwa, polaryzacja szlachty, brak realnego otwarcia się na inne grupy społeczne oraz ekspansywna polityka państw sąsiednich doprowadziły do upadku idei konstytucyjnych i rozbiorów Polski.

bg‑yellow

Podaj, czym różniły się rozwiązania polskie od modelu zachodnioeuropejskiego.

Ewolucje systemów politycznych państw w XIX wieku

Wiek XIX był okresem znaczących przemian społecznych i gospodarczych. Nastąpił rozwój mechanizmów wolnorynkowych, a rewolucja przemysłowa doprowadziła do narodzin i rozwoju klasy robotniczej, a także do wzrostu roli burżuazji jako klasy społecznej najbardziej zaangażowanej w rozwój gospodarczy. Decyzjami kongresu wiedeńskiego po 1815 r. wprowadzono na terenie Europy ład międzynarodowy oparty na zasadach konserwatywnych. Przede wszystkim powrócono do idei legitymizmu, czyli uprawomocnienia władzy królewskiej tradycją. Zasady tego ładu były sprzeczne z rosnącymi aspiracjami politycznymi burżuazji. Prowadziło to do powstawania wielu ruchów społecznych grupujących przedstawicieli różnych narodów. Wzrastające niezadowolenie z absolutystycznych rządów dominujących w państwach europejskich zaowocowało wybuchem wielu rewolucji, znanych w historii jako Wiosna Ludów.

RFlFh8h3Z6d3n
Rewolucja lutowa we Francji w 1848 r., uznawana za początek Wiosny Ludów
Źródło: domena publiczna.

Wydarzenia te wpłynęły na złagodzenie polityki absolutystycznych władców i w wielu państwach europejskich nastąpiło oktrojowanie konstytucji, czyli nadanie konstytucji przez władców tych państw. Konstytucje te poszerzały prawa burżuazji w przestrzeni publicznej, ale w niewielkim stopniu tylko ograniczały władzę królewską. Poza Francją, gdzie ostatecznie w 1792 r. doszło do powstania republiki, oraz Wielką Brytanią, której system polityczny demokratyzował się od drugiej połowy XVII w., w większości europejskich monarchii wiek XIX zakończył się panowaniem monarchów absolutnych.

bg‑yellow

Wskaż zmiany społeczne, które mogły stać u podstaw ruchów rewolucyjnych.

Państwa współczesne – XX wiek

Wiek XX to czas kształtowania się największej liczby państw. Zaczęła dominować idea państw narodowych, a pogłębiające się w drugiej połowie XIX w. poczucie odrębności narodowej zaowocowało pojawieniem się na mapie Europy odrodzonych lub nowo utworzonych państw, które próbowano umiejscawiać w granicach etnicznych. W Europie był to bardzo trudny proces ze względu na wielowiekowe konflikty kończące się zmianami granic. Po I wojnie światowej w większości państw wprowadzano system demokratyczny. Niestety w wielu wypadkach okazał się on trudny dla nieprzygotowanych i niewykształconych społeczeństw. Dlatego dochodziło do kryzysów demokracji i państwa wchodziły na drogę autorytaryzmuautorytaryzmautorytaryzmutotalitaryzmutotalitaryzmtotalitaryzmu. Ukształtowane w XX w. modele ustrojowe państw można wyróżnić także w świecie współczesnym.

RPe5pMBoo5aBv1
Interaktywna infografika, która przedstawia modele państw w XX wieku. To główne hasło, od którego odchodzą trzy ramiona: państwo demokratyczne, państwo autorytarne, państwo totalitarne. Opis punktów znajdujących się na grafice: 1. Pierwszy to państwo demokratyczne: struktura władzy: rzeczywisty trójpodział władzy, pluralizm polityczny, wolne cykliczne wybory, wolności obywatelskie: wolność słowa, zrzeszania się, prawa wyborcze, wolność wyznania, aparat przymusu: działa w obrębie i na podstawie prawa. 2. Drugi element to państwo autorytarne: struktura władzy: jednolitość władzy państwowej przy możliwym pozornym trójpodziale władzy, ograniczony pluralizm polityczny, wolności obywatelskie: państwo honoruje wolności osobiste, brak wolności politycznych, możliwe cykliczne, kontrolowane wybory, cenzura reakcyjna, aparat przymusu: wykorzystywany przez państwo przy kontroli opozycji, działa reaktywnie. 3. Trzeci element to państwo totalitarne: struktura władzy: rządy jednej partii kontrolowanej przez charyzmatycznego przywódcę, brak pluralizmu politycznego, wolności obywatelskie: państwo kontroluje wszystkie sfery życia jednostki; celem państwa jest wpojenie wszystkim obywatelom jednej, wspólnej ideologii, brak wolności, cenzura prewencyjna. aparat przymusu: na wyłącznych usługach państwa, dba o brak opozycji, reaguje, zanim dojdzie do wystąpień przeciw władzy.
Wskaż najważniejsze różnice między systemem totalitarnym a autorytarnym.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

absolutyzm
absolutyzm

system sprawowania władzy, w którym władca stanowi prawo, ale mu nie podlega; w rękach władcy skupiona jest kontrola nad scentralizowaną administracją, Kościołem i wojskiem

autorytaryzm
autorytaryzm

system polityczny, w którym władza oparta jest na autorytecie jednostki; państwo jest scentralizowane i ogranicza swobody polityczne obywateli

demokracja bezpośrednia
demokracja bezpośrednia

system polityczny, w którym bezpośredni udział w podejmowaniu decyzji politycznych i wyborze urzędników biorą wszyscy uprawnieni obywatele

demokracja przedstawicielska
demokracja przedstawicielska

system polityczny, w którym przedstawiciele wybrani przez suwerena (naród, społeczeństwo) w jego imieniu podejmują decyzje polityczne

despotia
despotia

system sprawowania władzy, w którym władca stanowi prawa, ale im nie podlega; równocześnie na władcę i jego urzędników spada cała odpowiedzialność za funkcjonowanie państwa

oligarchia
oligarchia

system sprawowania władzy ograniczony do rządów określonej – najczęściej najbogatszej – grupy mieszkańców; „rządy najlepszych”

stan
stan

w okresie średniowiecza grupa społeczna charakteryzująca się tymi samymi prawami i obowiązkami wobec państwa

totalitaryzm
totalitaryzm

system polityczny, w którym wszystkie sfery życia jednostki są podporządkowane interesom państwa