Religia jako zjawisko społeczne

Jak można zdefiniować religię?

Zgodnie ze słownikami języka polskiego religia może być określana na przykład jako:

  • „wiara w Boga i cześć Mu oddawana, kult boski, sposób chwalenia Boga, wiara, wyznanie, Kościół, obrządek, zasady wiary i moralności”Indeks górny 11Indeks górny 1;

  • „zespół wierzeń dotyczących istnienia Boga lub bogów, pochodzenia i celu życia, a także zasady moralne i obrzędy związane z tymi wierzeniami”Indeks górny 22Indeks górny 2;

  • „zespół wierzeń dotyczących genezy, struktury i celu istnienia człowieka, ludzkości i świata; wiara w Boga, bóstwa i nieśmiertelność duszy oraz związane z nią zachowania i formy organizacyjne”Indeks górny 33Indeks górny 3.

1
2
3
Rflx9eIkGi0H7
Wskaż różnice między religią a światopoglądem.
Źródło: Iván Rivero, domena publiczna.

Największe pod względem liczebności wyznawców religie to:

  • chrześcijaństwo;

  • islam;

  • hinduizm;

  • buddyzm;

  • sikhizm;

  • judaizm.

R1eW0vA0mj69F
Czy znasz wszystkie przedstawione tu symbole różnych religii? Poszukaj informacji na temat tych, które z niczym ci się nie kojarzą.
Źródło: Szczepan1990, licencja: CC BY-SA 3.0.

Typy organizacji religijnych

Wśród organizacji religijnych wyróżnić możemy:

R1MFJWHR0Sh0c
związki wyznaniowe Związek wyznaniowy to wspólnota powołana do celów kultu religijnego, a także do propagowania i nauczania określonej tradycji religijnej. Ma własny ustrój, doktrynę i obrzędy. Regulację sytuacji prawnej uzyskuje przez rejestrację w rejestrze kościołów i związków wyznaniowych prowadzonym przez ministra właściwego do spraw wyznań religijnych. Aby zarejestrować w Polsce związek wyznaniowy, grupa co najmniej 100 obywateli polskich, posiadających pełną zdolność do czynności prawnych, musi złożyć odpowiedni wniosek., kościoły Kościół to określenie niektórych związków wyznaniowych. Odnosi się najczęściej do związków wyznaniowych chrześcijańskich. Jest wspólnotą religijną, która kieruje się własną doktryną religijną, sprawuje własny kult religijny, określa zasady moralne i utrzymuje wewnętrzny, autonomiczny ład prawny i organizacyjny w stosunku do porządku państwowego. Może posiadać przymiot podmiotowości prawnej albo działać bez niej. Do największych działających w Polsce kościołów i związków wyznaniowych, ujętych w wykazie prowadzonym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, należą:
  • Kościół katolicki w RP, obrządek łaciński (rzymskokatolicki, łaciński);
  • Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny;
  • Świadkowie Jehowy w Polsce;
  • Kościół Ewangelicko-Augsburski w RP (luterański);
  • Kościół Greckokatolicki w Polsce;
  • Kościół Zielonoświątkowy;
  • Kościół Starokatolicki Mariawitów w RP;
  • Kościół Polskokatolicki w RP.
Zgodnie z polską konstytucją, kościoły i związki wyznaniowe powinny być traktowane równoprawnie, a szczegółowe uregulowania w zakresie ich stosunków z państwem zawierają ustawy przyjęte na podstawie umów zawartych przez polski rząd z właściwymi przedstawicielami kościołów i związków wyznaniowych. W przypadku stosunków Rzeczypospolitej Polskiej i Kościoła katolickiego wzajemne stosunki reguluje konkordat i ustawy., stowarzyszenia religijne Stowarzyszenie religijne to zrzeszenie osób lub grup reprezentujących wspólne wartości oraz cele i zadania. Prowadzą one działalność społeczną, edukacyjną i charytatywną oraz podlegają prawu państwowemu. W klasyfikacji stowarzyszeń religijnych w Polsce wyróżnia się m.in. publiczne stowarzyszenia świeckie, powoływane przez władzę kościelną, i stowarzyszenia prywatne, zakładane przez wiernych i zatwierdzane przez władzę kościelną (np. ruchy i wspólnoty)., sekty Sekta to grupa religijna wyłoniona z religii macierzystej albo powstała z różnych tradycji religijnych i kulturowych. Jest to grupa nieformalna, posiadająca specyficzny zespół cech takich jak: autorytarne sprawowanie władzy przez przywódcę sekty, instrumentalne podejście do członków sekty przez jej kierownictwo, połączenie celów politycznych i ekonomicznych z celami religijnymi, brak samokrytycyzmu, dążenie do całkowitej autonomii od czynników kontroli społecznej. Istnieją różne kategorie sekt, m.in dzieli się je na:
  • sekty religijne (m.in. wschodnie, islamskie, neopogańskie, ekologiczne, czcicieli UFO, satanistyczne);
  • sekty pozareligijne (m.in. psychoanalityczne, terapeutyczne, ekonomiczne, edukacyjne, polityczne, uzdrowicielskie).

Religijność we współczesnym społeczeństwie polskim

Według sondażu opublikowanego przez CBOS w 2020 r. 83% respondentów zadeklarowało się jako osoby wierzące, 9% określiło siebie jako osoby niewierzące, a 8% jako osoby głęboko wierzące.

Najliczniejsze grupy wyznaniowe w Polsce to:

  • wierni Kościoła rzymskokatolickiego (32 460 984);

  • wierni Kościoła prawosławnego (509 186);

  • członkowie Kościołów protestanckich (136 370);

  • Świadkowie Jehowy (116 085);

  • wierni Kościoła greckokatolickiego (55 000);

  • członkowie Islamskiego Zgromadzenia Ahl‑ul‑Bayt (6030).

Dane opracowane na podstawie Małego Rocznika Statystycznego Polski (2020).

R1PRPEoCdOdqZ
Cerkiew Świętego Ducha w Białymstoku. Wskaż zalety różnorodności wyznań w Polsce.
Źródło: Akir, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zbiorowe praktyki religijne

Przejawem religijności jest udział w praktykach religijnych. Na pytanie Centrum Badania Opinii Społecznej w maju 2020 r. o udział w praktykach religijnych udzielono następujących odpowiedzi:

RX2liHjcLsNX8
Wykres kołowy. Czy bierze Pan(i) udział w praktykach religijnych, takich jak: msze, nabożeństwa lub spotkania religijne?. Lista elementów: uczestniczę kilka razy w tygodniu; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%uczestniczę raz w tygodniu; Wartość: 35; Udział procentowy: 35%uczestniczę przeciętnie raz lub dwa razy w miesiącu; Wartość: 13; Udział procentowy: 13%uczestniczę kilka razy w roku; Wartość: 23; Udział procentowy: 23%w ogóle nie uczestniczę; Wartość: 24; Udział procentowy: 24%
CBOS, Czy bierze Pan(i) udział w praktykach religijnych, takich jak: msze, nabożeństwa lub spotkania religijne?, cbos.pl, [dostęp: 21.09.2021 r.]
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RziaLNS8gUD84
Procesja podczas odpustu parafialnego w Krościenku nad Dunajcem (2011). Podaj znaczenie zbiorowych praktyk religijnych dla wspólnoty wiernych.
Źródło: Happa, licencja: CC BY 3.0.

Modlitwa

Jednym z wymiarów religijności prywatnej jest modlitwa. Osoba wierząca może modlić się zarówno podczas uczestnictwa w różnego rodzaju obrzędach (np. w czasie mszy czy nabożeństwa), jak i w samotności lub z rodziną. Modlitwa może mieć więc charakter zarówno indywidualny, jak i zbiorowy.

R1Bm5Ubhhq3af
Wykres kolumnowy. Częstotliwość modlitwy (w % osób w wieku 16 lat i więcej). Lista elementów: 1. zestaw danych:częstotliwość: kilka razy w ciągu dnia2015 r.: 5,52018 r.: 6,62. zestaw danych:częstotliwość: codziennie lub prawie codziennie2015 r.: 34,72018 r.: 34,93. zestaw danych:częstotliwość: przynajmniej raz w tygodniu2015 r.: 25,62018 r.: 284. zestaw danych:częstotliwość: raz lub dwa razy w miesiącu2015 r.: 10,22018 r.: 8,95. zestaw danych:częstotliwość: kilka razy w roku2015 r.: 11,12018 r.: 9,86. zestaw danych:częstotliwość: raz w roku i rzadziej2015 r.: 5,22018 r.: 4,27. zestaw danych:częstotliwość: nigdy2015 r.: 7,72018 r.: 7,6
Źródło: GUS, Życie religijne w Polsce. Wyniki Badania spójności społecznej 2018, stat.gov.pl [dostęp: 21.09.2021 r.]
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Związki z własną wspólnotą religijną

W 2018 r. związek ze swoją parafią, zborem, kościołem lokalnym czy wspólnotą religijną odczuwało ok. 66% mieszkańców Polski w wieku 16 lat i więcej. Znaczny odsetek tych osób (22%) określało ten związek jako bardzo silny. Poczucia więzi z parafią nie deklarowało ponad 27% osób, w tym 14% nie czuło żadnego związku.

Śluby

Od pewnego czasu w Polsce ślub udzielony przez kapłana jest w świetle prawa tak samo ważny, jak małżeństwo zawarte przed urzędnikiem w Urzędzie Stanu Cywilnego (tzw. ślub konkordatowy). Z roku na rok jednak coraz mniej par korzysta z tej możliwości.

Rhy9IdwRCyUIk
Wykres liniowy. Małżeństwa zawarte cywilnie i wyznaniowe. Lista elementów: 1. zestaw danych:rok: 1999małżeństwa cywilne: 68708małżeństwa wyznaniowe: 1506902. zestaw danych:rok: 2000małżeństwa cywilne: 59393małżeństwa wyznaniowe: 1517573. zestaw danych:rok: 2001małżeństwa cywilne: 51943małżeństwa wyznaniowe: 1431794. zestaw danych:rok: 2002małżeństwa cywilne: 51003małżeństwa wyznaniowe: 1409325. zestaw danych:rok: 2003małżeństwa cywilne: 52871małżeństwa wyznaniowe: 1425756. zestaw danych:rok: 2004małżeństwa cywilne: 51634małżeństwa wyznaniowe: 1401907. zestaw danych:rok: 2005małżeństwa cywilne: 59649małżeństwa wyznaniowe: 1472678. zestaw danych:rok: 2006małżeństwa cywilne: 68950małżeństwa wyznaniowe: 1572319. zestaw danych:rok: 2007małżeństwa cywilne: 76061małżeństwa wyznaniowe: 17264110. zestaw danych:rok: 2008małżeństwa cywilne: 79290małżeństwa wyznaniowe: 17845411. zestaw danych:rok: 2009małżeństwa cywilne: 78760małżeństwa wyznaniowe: 17203412. zestaw danych:rok: 2010małżeństwa cywilne: 72828małżeństwa wyznaniowe: 15550913. zestaw danych:rok: 2011małżeństwa cywilne: 72418małżeństwa wyznaniowe: 13405314. zestaw danych:rok: 2012małżeństwa cywilne: 73453małżeństwa wyznaniowe: 13039715. zestaw danych:rok: 2013małżeństwa cywilne: 65804małżeństwa wyznaniowe: 11459216. zestaw danych:rok: 2014małżeństwa cywilne: 70263małżeństwa wyznaniowe: 11822517. zestaw danych:rok: 2015małżeństwa cywilne: 71373małżeństwa wyznaniowe: 11745918. zestaw danych:rok: 2016małżeństwa cywilne: 71571małżeństwa wyznaniowe: 12188419. zestaw danych:rok: 2017małżeństwa cywilne: 72604małżeństwa wyznaniowe: 11997220. zestaw danych:rok: 2018małżeństwa cywilne: 73369małżeństwa wyznaniowe: 11907421. zestaw danych:rok: 2019małżeństwa cywilne: 74158małżeństwa wyznaniowe: 10921322. zestaw danych:rok: 2020małżeństwa cywilne: 67265małżeństwa wyznaniowe: 77780
GUS, Bank Danych Lokalnych, bdl.stat.gov.pl [dostęp: 21.09.2021 r.]
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Religijność w Polsce i we Francji

Wyznawana religia i szerzej rozumiana religijność są ściśle związane z wyznawanym światopoglądem, wartościami i wynikającym z nich postępowaniem. Jest to trudny przedmiot badań statystycznych z racji swojej wieloaspektowości i różnorodności, w jakiej się przejawia. Tym trudniejsze ze względu na różnice metodologiczne jest porównanie religijności dwóch różnych społeczeństw.

Badania na temat religijności w Polsce prowadzone są regularnie przez wiele instytucji. Dane Narodowego Spisu Powszechnego z 2011 r. dotyczące struktury wyznaniowej wskazują, że 89% naszego społeczeństwa identyfikuje się z jakąś instytucją wyznaniową, zaś Główny Urząd Statystyczny od 1990 r. prowadzi wykaz kościołów i związków wyznaniowych, który jest co roku aktualizowany.

Z kolei obowiązujący we Francji od 1905 r. ścisły rozdział państwa i związków wyznaniowych przekłada się na brak oficjalnych danych na temat religijności francuskiego społeczeństwa. Dane dotyczące funkcjonujących tam kościołów i związków wyznaniowych pochodzą z badań i szacunków prowadzonych przez prywatne, w dużej mierze zagraniczne, instytuty badawcze.

Struktura wyznaniowa Polski w 2011 r.

Przynależność do wyznania religijnego

% ogółu udzielających odpowiedzi na to pytanieIndeks górny 666 Indeks górny koniec

Kościół Katolicki (obrządek łaciński) 

95,95

Kościół Prawosławny 

0,44

Świadkowie Jehowy

0,39

Kościół Ewangelicko‑Augsburski 

0,2

Kościół Greckokatolicki (obrządek bizantyjsko‑ukraiński)

0,09

Kościół Zielonoświątkowy

0,08

 Kościół Starokatolicki Mariawitów 

 0,93

 Inne

 2,64

Indeks górny Oprac. na podst.: GUS, NSP 2011 [za:] GUS, Wyznania religijne w Polsce w latach 2015–2018, Warszawa 2019, s. 326 Indeks górny koniec

6

Struktura wyznaniowa Francji w 2010 r.

Przynależność do wyznania religijnego

% deklaracji w 2010 r.

Katolicy

60,4

Nienależący do żadnego wyznania

28

Muzułmanie

7,5

Protestanci 

2,6

Żydzi

0,5

Buddyści

0,45

Wyznawcy religii tradycyjnych

0,35

Hinduiści

0,05

Inni

0,15

Indeks górny Oprac. na podst.: Pew Research Center 2010 r. [za:] GUS, Wyznania religijne w Polsce w latach 2015–2018, Warszawa 2019, s. 327. Indeks górny koniec

Mimo że w obydwu porównywanych krajach dominującą religią jest katolicyzm, jego losy kształtowały się odmiennie – pierwsze ślady chrześcijaństwa na terenie dzisiejszej Francji sięgają II w., od V w. nastąpiła jego szybka ekspansja. Francuski Avignon był w średniowieczu stolicą papieży, a następnie antypapieży, zaś spór między władzą państwową a Kościołem katolickim trwał przez stulecia, znajdując swoją kontynuację w Rewolucji Francuskiej. To właśnie ustanowiony przez nią porządek społeczny zapoczątkował proces rozłączenia państwa od religii, którego efektem jest postępująca sekularyzacja francuskiego społeczeństwa.

Wydarzenie określane jako chrzest Polski nastąpiło dopiero niemal pięćset lat później niż chrzest Francji. W czasach najazdów na polskie ziemie, zaborów, wojen, okupacji, a na koniec komunizmu to właśnie wiara katolicka stała się swoistym wyznacznikiem polskości, przynależności narodowo‑kulturowej. Niebagatelną rolę w kształtowaniu się religijności Polaków w ostatnich kilkudziesięciu latach odegrał również papież Jan Paweł II. Kościół katolicki u schyłku komunizmu stał się mediatorem między władzą a społeczeństwem, co po upadku komunizmu dało mu możliwość nieskrępowanego działania – podpisano konkordatkonkordatkonkordat, a religia powróciła do szkół.

Podobieństwa i różnice między religijnością społeczeństwa polskiego i francuskiego (którego sekularyzacja jest znacznie bardziej zaawansowana) wyraźnie pokazują wyniki badania Europejskiego Sondażu Społecznego (ESS), przeprowadzanego wśród osób powyżej 15 lat, oraz Europejskiego Badania Wartości (EVS), przeprowadzonego wśród osób od 18 roku życia.

Francuzi i Polacy w wieku 15 lat i więcej według deklarowanej przynależności do jakiejkolwiek religii lub wyznania w 2012 r.Indeks górny 444 Indeks górny koniec

Deklarowana przynależność do religii lub wyznania

Francja

Polska

 tak

48,1%

89,3%

 nie/trudno powiedzieć

51,9%

 10,7%

Indeks górny Oprac. na podst.: ESS 2012 [za:] GUS, Wyznania religijne w Polsce w latach 2015–2018, Warszawa 2019, s. 332. Indeks górny koniec

4

Znaczącą różnicę widać także w postrzeganiu prawdziwości wiary w odniesieniu do różnych wyznań.

Polacy i Francuzi w wieku 18 lat i więcej według rozumienia prawdy w religiach w 2008 r.Indeks górny 555 Indeks górny koniec

 Rozumienie prawdy w religiach

Francja 

 Polska

Jest tylko jedna prawdziwa religia.

 7,5%

30,9%

Jest tylko jedna prawdziwa religia, ale wszystkie zawierają niektóre podstawowe prawdy.

 14,2%

38,2% 

Nie ma jednej prawdziwej religii - wszystkie zawierają niektóre podstawowe prawdy.

 47,9%

 26,5%

Żadna religia nie zawiera żadnej prawdy.

 30,4%

 4,4%

Indeks górny Oprac. na podst.: EVS 2008 [za:] GUS, Wyznania religijne w Polsce w latach 2015–2018, Warszawa 2019, s. 326. Indeks górny koniec

5

Słownik

ateizm
ateizm

brak wiary w istnienie jednego lub wielu bogów

konkordat
konkordat

umowa międzynarodowa zawierana między państwem a Stolicą Apostolską, regulująca sprawy dotyczące obu stron

monoteizm
monoteizm

wiara w istnienie jednego boga

transcendentny
transcendentny

wymykający się zwykłemu ludzkiemu doświadczeniu; niepoznawalny przy użyciu dostępnych środków naukowych