Zgodnie ze słownikami języka polskiego religia może być określana na przykład jako:
„wiara w Boga i cześć Mu oddawana, kult boski, sposób chwalenia Boga, wiara, wyznanie, Kościół, obrządek, zasady wiary i moralności”Indeks górny 111Indeks górny 11;
„zespół wierzeń dotyczących istnienia Boga lub bogów, pochodzenia i celu życia, a także zasady moralne i obrzędy związane z tymi wierzeniami”Indeks górny 222Indeks górny 22;
„zespół wierzeń dotyczących genezy, struktury i celu istnienia człowieka, ludzkości i świata; wiara w Boga, bóstwa i nieśmiertelność duszy oraz związane z nią zachowania i formy organizacyjne”Indeks górny 333Indeks górny 33.
1
Źródło: Inny słownik języka polskiego PWN, t. II, Warszawa 2000, s. 432.
2
Źródło: Stanisław Dubisz (red.), Uniwersalny słownik języka polskiego, t. IV, Warszawa 2003, s. 63.
3
Źródło: Nowy słownik języka polskiego, Warszawa 2002, s. 836.
Rflx9eIkGi0H7
Największe pod względem liczebności wyznawców religie to:
chrześcijaństwo;
islam;
hinduizm;
buddyzm;
sikhizm;
judaizm.
R1eW0vA0mj69F
Typy organizacji religijnych
Wśród organizacji religijnych wyróżnić możemy:
R1MFJWHR0Sh0c
Religijność we współczesnym społeczeństwie polskim
Według sondażu opublikowanego przez CBOS w 2020 r. 83% respondentów zadeklarowało się jako osoby wierzące, 9% określiło siebie jako osoby niewierzące, a 8% jako osoby głęboko wierzące.
Najliczniejsze grupy wyznaniowe w Polsce to:
wierni Kościoła rzymskokatolickiego (32 460 984);
wierni Kościoła prawosławnego (509 186);
członkowie Kościołów protestanckich (136 370);
Świadkowie Jehowy (116 085);
wierni Kościoła greckokatolickiego (55 000);
członkowie Islamskiego Zgromadzenia Ahl‑ul‑Bayt (6030).
Dane opracowane na podstawie Małego Rocznika Statystycznego Polski (2020).
R1PRPEoCdOdqZ
Zbiorowe praktyki religijne
Przejawem religijności jest udział w praktykach religijnych. Na pytanie Centrum Badania Opinii Społecznej w maju 2020 r. o udział w praktykach religijnych udzielono następujących odpowiedzi:
RX2liHjcLsNX8
RziaLNS8gUD84
Modlitwa
Jednym z wymiarów religijności prywatnej jest modlitwa. Osoba wierząca może modlić się zarówno podczas uczestnictwa w różnego rodzaju obrzędach (np. w czasie mszy czy nabożeństwa), jak i w samotności lub z rodziną. Modlitwa może mieć więc charakter zarówno indywidualny, jak i zbiorowy.
R1Bm5Ubhhq3af
Związki z własną wspólnotą religijną
W 2018 r. związek ze swoją parafią, zborem, kościołem lokalnym czy wspólnotą religijną odczuwało ok. 66% mieszkańców Polski w wieku 16 lat i więcej. Znaczny odsetek tych osób (22%) określało ten związek jako bardzo silny. Poczucia więzi z parafią nie deklarowało ponad 27% osób, w tym 14% nie czuło żadnego związku.
Śluby
Od pewnego czasu w Polsce ślub udzielony przez kapłana jest w świetle prawa tak samo ważny, jak małżeństwo zawarte przed urzędnikiem w Urzędzie Stanu Cywilnego (tzw. ślub konkordatowy). Z roku na rok jednak coraz mniej par korzysta z tej możliwości.
Rhy9IdwRCyUIk
Religijność w Polsce i we Francji
Wyznawana religia i szerzej rozumiana religijność są ściśle związane z wyznawanym światopoglądem, wartościami i wynikającym z nich postępowaniem. Jest to trudny przedmiot badań statystycznych z racji swojej wieloaspektowości i różnorodności, w jakiej się przejawia. Tym trudniejsze ze względu na różnice metodologiczne jest porównanie religijności dwóch różnych społeczeństw.
Badania na temat religijności w Polsce prowadzone są regularnie przez wiele instytucji. Dane Narodowego Spisu Powszechnego z 2011 r. dotyczące struktury wyznaniowej wskazują, że 89% naszego społeczeństwa identyfikuje się z jakąś instytucją wyznaniową, zaś Główny Urząd Statystyczny od 1990 r. prowadzi wykaz kościołów i związków wyznaniowych, który jest co roku aktualizowany.
Z kolei obowiązujący we Francji od 1905 r. ścisły rozdział państwa i związków wyznaniowych przekłada się na brak oficjalnych danych na temat religijności francuskiego społeczeństwa. Dane dotyczące funkcjonujących tam kościołów i związków wyznaniowych pochodzą z badań i szacunków prowadzonych przez prywatne, w dużej mierze zagraniczne, instytuty badawcze.
Struktura wyznaniowa Polski w 2011 r.
Przynależność do wyznania religijnego
% ogółu udzielających odpowiedzi na to pytanieIndeks górny 666 Indeks górny koniec666
Kościół Katolicki (obrządek łaciński)
95,95
Kościół Prawosławny
0,44
Świadkowie Jehowy
0,39
Kościół Ewangelicko‑Augsburski
0,2
Kościół Greckokatolicki (obrządek bizantyjsko‑ukraiński)
0,09
Kościół Zielonoświątkowy
0,08
Kościół Starokatolicki Mariawitów
0,93
Inne
2,64
Indeks górny Oprac. na podst.: GUS, NSP 2011 [za:] GUS, Wyznania religijne w Polsce w latach 2015–2018, Warszawa 2019, s. 326 Indeks górny koniecOprac. na podst.: GUS, NSP 2011 [za:] GUS, Wyznania religijne w Polsce w latach 2015–2018, Warszawa 2019, s. 326
6
7,1% ankietowanych odmówiła odpowiedzi na to pytanie, a 1,63% ankietowanych udzieliło odpowiedzi nierozstrzygającej.
Struktura wyznaniowa Francji w 2010 r.
Przynależność do wyznania religijnego
% deklaracji w 2010 r.
Katolicy
60,4
Nienależący do żadnego wyznania
28
Muzułmanie
7,5
Protestanci
2,6
Żydzi
0,5
Buddyści
0,45
Wyznawcy religii tradycyjnych
0,35
Hinduiści
0,05
Inni
0,15
Indeks górny Oprac. na podst.: Pew Research Center 2010 r. [za:] GUS, Wyznania religijne w Polsce w latach 2015–2018, Warszawa 2019, s. 327. Indeks górny koniecOprac. na podst.: Pew Research Center 2010 r. [za:] GUS, Wyznania religijne w Polsce w latach 2015–2018, Warszawa 2019, s. 327.
Mimo że w obydwu porównywanych krajach dominującą religią jest katolicyzm, jego losy kształtowały się odmiennie – pierwsze ślady chrześcijaństwa na terenie dzisiejszej Francji sięgają II w., od V w. nastąpiła jego szybka ekspansja. Francuski Avignon był w średniowieczu stolicą papieży, a następnie antypapieży, zaś spór między władzą państwową a Kościołem katolickim trwał przez stulecia, znajdując swoją kontynuację w Rewolucji Francuskiej. To właśnie ustanowiony przez nią porządek społeczny zapoczątkował proces rozłączenia państwa od religii, którego efektem jest postępująca sekularyzacja francuskiego społeczeństwa.
Wydarzenie określane jako chrzest Polski nastąpiło dopiero niemal pięćset lat później niż chrzest Francji. W czasach najazdów na polskie ziemie, zaborów, wojen, okupacji, a na koniec komunizmu to właśnie wiara katolicka stała się swoistym wyznacznikiem polskości, przynależności narodowo‑kulturowej. Niebagatelną rolę w kształtowaniu się religijności Polaków w ostatnich kilkudziesięciu latach odegrał również papież Jan Paweł II. Kościół katolicki u schyłku komunizmu stał się mediatorem między władzą a społeczeństwem, co po upadku komunizmu dało mu możliwość nieskrępowanego działania – podpisano konkordatkonkordatkonkordat, a religia powróciła do szkół.
Podobieństwa i różnice między religijnością społeczeństwa polskiego i francuskiego (którego sekularyzacja jest znacznie bardziej zaawansowana) wyraźnie pokazują wyniki badania Europejskiego Sondażu Społecznego (ESS), przeprowadzanego wśród osób powyżej 15 lat, oraz Europejskiego Badania Wartości (EVS), przeprowadzonego wśród osób od 18 roku życia.
Francuzi i Polacy w wieku 15 lat i więcej według deklarowanej przynależności do jakiejkolwiek religii lub wyznania w 2012 r.Indeks górny 444 Indeks górny koniec444
Deklarowana przynależność do religii lub wyznania
Francja
Polska
tak
48,1%
89,3%
nie/trudno powiedzieć
51,9%
10,7%
Indeks górny Oprac. na podst.: ESS 2012 [za:] GUS, Wyznania religijne w Polsce w latach 2015–2018, Warszawa 2019, s. 332. Indeks górny koniecOprac. na podst.: ESS 2012 [za:] GUS, Wyznania religijne w Polsce w latach 2015–2018, Warszawa 2019, s. 332.
4
wielkość próby dla Francji N=1959, dla Polski N=1883
Znaczącą różnicę widać także w postrzeganiu prawdziwości wiary w odniesieniu do różnych wyznań.
Polacy i Francuzi w wieku 18 lat i więcej według rozumienia prawdy w religiach w 2008 r.Indeks górny 555 Indeks górny koniec555
Rozumienie prawdy w religiach
Francja
Polska
Jest tylko jedna prawdziwa religia.
7,5%
30,9%
Jest tylko jedna prawdziwa religia, ale wszystkie zawierają niektóre podstawowe prawdy.
14,2%
38,2%
Nie ma jednej prawdziwej religii - wszystkie zawierają niektóre podstawowe prawdy.
47,9%
26,5%
Żadna religia nie zawiera żadnej prawdy.
30,4%
4,4%
Indeks górny Oprac. na podst.: EVS 2008 [za:] GUS, Wyznania religijne w Polsce w latach 2015–2018, Warszawa 2019, s. 326. Indeks górny koniecOprac. na podst.: EVS 2008 [za:] GUS, Wyznania religijne w Polsce w latach 2015–2018, Warszawa 2019, s. 326.
5
Wielkość próby dla Francji N=3071, dla Polski N=1510
Słownik
ateizm
ateizm
brak wiary w istnienie jednego lub wielu bogów
konkordat
konkordat
umowa międzynarodowa zawierana między państwem a Stolicą Apostolską, regulująca sprawy dotyczące obu stron
monoteizm
monoteizm
wiara w istnienie jednego boga
transcendentny
transcendentny
wymykający się zwykłemu ludzkiemu doświadczeniu; niepoznawalny przy użyciu dostępnych środków naukowych