Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czarny romantyzm

Czarny romantyzmczarny romantyzmCzarny romantyzm (ang. Black Romanticism, Dark Romanticism) to jeden z nurtów w ramach literatury, sztuki oraz innych przejawów kultury doby romantyzmu, który charakteryzował się pesymistyczną, mroczną wizją świata. Choć był on już wcześniej obecny w dziełach europejskich, najpełniej rozwinął się w XIX‑wiecznej literaturze amerykańskiej, w twórczości takich autorów, jak Edgar Allan Poe, Nathaniel Hawthorne (Dom o siedmiu szczytach), Henry James (W kleszczach lęku) czy Herman Melville (Oszust).

Autorzy amerykańscy zgłębiali w swoich utworach tajemnice ludzkiej natury, poruszali problem zła i grzechu. Przepajająca ich dzieła atmosfera grozy wynikała często z pesymistycznych założeń filozoficznych dotyczących natury ludzkiej, lęku przed tymi obszarami ludzkiego umysłu, które nazwalibyśmy dziś podświadomością, jak również poczuciem winy związanym z niechlubnymi dziejami Stanów Zjednoczonych (np. niewolnictwo, proces czarownic z Salem, okrutne traktowanie Indian). Kreując mroczną wizję świata, twórcy ci nawiązywali do estetyki gotycyzmugotycyzmgotycyzmu, jednak typowe dla literatury gotyckiej wątki i schematy wykorzystywali głównie do budowania nastroju, a nie budzenia strachu.

R2NNXGbd2dXah1
Harry Clarke, ilustracja do noweli Berenice, 1919
Źródło: publicdomainreview.org, domena publiczna.
Dorota Dobrzyńska Czarny romantyzm we współczesnej literaturze popularnej. Wybrane zagadnienia

Powieść gotycka dostarczyła [...] twórcom tego nurtu narzędzi, jak np. scenerii czy specyficznego typu bohatera, które umożliwiły ukazywanie mrocznej strony bytu oraz zła w otaczającym świecie. Nastąpiło tu jednak swoiste przesunięcie akcentów. O ile gotycki romans skupiał się [...] głównie na wywołaniu u czytelnika strachu, a potencjalne zagrożenie nadchodziło w nim najczęściej ze świata zewnętrznego, np. w postaci duchów, upiorów czy innych niepokojących zjawisk, o tyle w dziełach zaliczanych do nurtu Dark Romanticism zło rodzi się w człowieku, jest owiane tajemnicą, a gotyckie motywy i rekwizyty mogą jedynie wzmocnić i podkreślić zamierzony efekt, a także wytworzyć odpowiednią atmosferę utworu. Dlatego też nie da się postawić znaku równości między gotycyzmem i czarnym romantyzmem.

2 Źródło: Dorota Dobrzyńska, Czarny romantyzm we współczesnej literaturze popularnej. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2020, s. 40–41.

Czarny romantyzm eksponuje tajemnice kryjące się w duszy i umyśle człowieka – ukazuje jednostkę jako istotę skłonną do grzechu i dążącą do samodestrukcji.  W prozie zaliczanej do tego nurtu pojawiają się motywy szaleństwa, rozdwojenia jaźni, zbrodni, samobójstwa, przemocy itp. Charakterystyczne dla nurtu tematy i motywy to także noc, śmierć, ciemność, cisza. Fascynacja ciemną stroną natury i okrucieństwem człowieka przejawia się również w wykorzystaniu motywów frenetycznychfrenezja romantycznafrenetycznych.

Termin „frenezja” wywodzi się z języka francuskiego, w którym słowo frénésie oznacza „szaleństwo”. Do najważniejszych wyróżników obrazowania frenetycznego należy wprowadzanie do utworu mrocznych i krwawych motywów, pozwalających wyeksponować problem zła, jak również deformowanie świata przedstawionego, tak aby odpowiadał on temu, jak postrzega go schorowany umysł.

Berenice

Edgar Allan Poe to twórca, którego uznaje się za jednego z głównych przedstawicieli czarnego romantyzmu. Nowela Berenice (alternatywny tytuł polski: Berenika) została po raz pierwszy opublikowana w 1835 roku na łamach „Southern Literary Messenger”.

R1GkhwBNyB8zH1
Strona pierwodruku noweli Berenice, 1835
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Głównym bohaterem noweli, a zarazem jej narratorem, jest Egeusz, który mieszka wraz z kuzynką, Berenice. Mężczyzna cierpi na monomanię ‒ chorobę objawiającą się skupianiem uwagi na banalnych przedmiotach i obiektach. Bohater podkreśla, że z uwagi na swoje schorzenie miewa luki w pamięci i niekiedy nie jest w stanie przypomnieć sobie, czym się zajmował. Często nie rozumie także motywów swojego postępowania. Podkreśla chorobliwą pracę własnej wyobraźni, która zniekształca jego ogląd rzeczywistości. Pewnego dnia Egeusz dostrzega uśmiech kuzynki i od tej chwili nie przestaje myśleć o jej pięknych zębach. Wkrótce Berenice umiera i zostaje pochowana. Egeusz popada w otępienie, a kiedy wraca mu świadomość, dostrzega na swoim biurku tajemnicze pudełko i lampę. Służący informuje o profanacji grobu Berenice. Egeusz dostrzega plamy krwi i błota na swoich ubraniach. Otwiera pudełko, w którym odkrywa narzędzia dentystyczne oraz trzydzieści dwa wyrwane zęby.

Utwór wywołał poruszenie i oburzenie. Zszokowani drastycznymi opisami czytelnicy wysyłali skargi do wydawcy magazynu, w skutek czego nowelę Poego ocenzurowano, usuwając kilka akapitów.

Słownik

czarny romantyzm
czarny romantyzm

(ang. Black Romanticism, Dark Romanticism) – jeden z najważniejszych nurtów romantyzmu europejskiego; charakteryzuje się mroczną wizją świata i człowieka

frenezja romantyczna
frenezja romantyczna

(fr. frénétique – gwałtowny, szaleńczy) – typowa dla wczesnego romantyzmu skłonność do przesycania utworów literackich motywami okrucieństwa, makabry, krwawych zbrodni i szaleństwa oraz do ukazywania bohaterów ogarniętych wielkimi namiętnościami i strasznymi skłonnościami. W literaturze polskiej po obrazowanie frenetyczne sięgali np. Seweryn Goszczyński, Zygmunt Krasiński i Juliusz Słowacki

gotycyzm
gotycyzm

nurt kultury europejskiej, stanowiący jeden z jej przedromantycznych prądów. Dążył do przywrócenia rangi i znaczenia utworom i budowlom pochodzącym ze średniowiecza. Prądowi nadano nazwę gotycyzmu, gdyż tradycje średniowieczne były wiązane przede wszystkim z gotyckim stylem architektonicznym. Gotycyzm obecny był w sztuce ogrodowej, malarstwie i literaturze