Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1CJUiMSEZwbD
Zdjęcie przedstawia kobiece usta. Są one lekko uchylone w uśmiechu. Widoczne są zęby.

Wybuch czarnej wyobraźni. Estetyka czarnego romantyzmu na przykładzie noweli Berenice Edgara Allana Poego

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Horace Walpole, preromantyczny twórca powieści gotyckiej, mówił o swojej twórczości:

Pozwoliłem, aby rządziła mną nieskrępowana imaginacja, niekontrolowane wizje i namiętności. Pisałem wbrew prawidłom, krytykom i filozofom; zdaje mi się, że tak chyba było najlepiej.

1 Cytat za: Maria Janion, Projekt krytyki fantazmatycznej, Warszawa 1991, s. 8.

Słowa angielskiego twórcy można uznać za wyraz dążeń romantyków, którzy w swoich dziełach odsłaniali rzeczywistość mroczną, przerażającą, zepchniętą na margines.

Ta specyficzna wrażliwość dziewiętnastowiecznych pisarzy i poetów, początkowo związana z gotycyzmem, dała początek nowemu nurtowi, który z czasem przyjął nazwę czarnego romantyzmu.

Twoje cele
  • Wskażesz w noweli Edgara Poego Berenice cechy charakterystyczne dla nurtu czarnego romantyzmu.

  • Wskażesz w utworze Poego motywy frenetyczne oraz wyjaśnisz ich funkcje.

  • Omówisz sposób budowania grozy w tekście kultury.

  • Scharakteryzujesz rolę narracji w noweli Berenice.

  • Odczytasz i prawidłowo zinterpretujesz znaczenia symboliczne i sensy naddane utworu.

  • Omówisz sposób ukazania kondycji ludzkiej w noweli Berenice Edgara Allana Poego.