Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Środowisko lewicy heglowskiej

Zrozumienie genezygenezagenezy poglądów Marksa i podejmowanej przez niego problematyki wymaga krótkiego choćby omówienia dyskusji toczonych w obrębie lewicy heglowskiej, do której Marks w początkowym okresie swej twórczości należał.

Działalność publiczna lewicy heglowskiej jako dosyć zwartego ideowo i towarzysko kręgu nie trwała długo, bo przypadała mniej więcej na lata 1838–1845. Polegała ona – poza wydaniem kilku żywo dyskutowanych książek o charakterze filozoficznym i poza wykładami uniwersyteckimi, od których reprezentanci tego kręgu zwykle rozpoczynali swe kariery, aby je na ogół szybko wskutek administracyjnych szykan skończyć – na publicystyce filozoficznej i politycznej, uderzającej w skostniałe struktury społeczne i polityczne ówczesnych Prus. Publicystyka ta spotkała się z szerokim oddźwiękiem czytelników i z niechęcią kręgów konserwatywnych, a nawet szykanami ze strony władz państwowych. W poglądach filozoficznych młodoheglistów zauważalna jest zarazem ciągłość i nieciągłość wobec metody i rozwiązań niektórych problemów filozoficznych, które proponował Hegel. Głównymi przedstawicielami lewicy heglowskiej byli Bruno Bauer (i jego brat Edgar), Ludwig Feuerbach, Arnold Ruge i Max Stirner.

RXd8U0HOWQrNE1
1802 - 1880 Arnold Ruge Właściwy lider ruchu młodoheglowskiego, nie miał na swym koncie znaczących prac filozoficznych, ale jego poglądy odzwierciedlały zwrot, jaki dokonywał się w ramach tego kręgu od problematyki teologicznej i metafizycznej do problematyki społecznej i politycznej. Był on działaczem politycznym oraz publicystą, założycielem pisma "Hallische Jahrbücher für deutsche Wissenschaft und Kunst" (1838) — głównego organu lewicy heglowskiej — z którym współpracował również Marks. Po zamknięciu pisma przez rząd pruski założył w Paryżu kolejny periodyk, "Deutsch-Französische Jahrbücher", który miał jeszcze krótszy żywot. Ruge w swych artykułach, odwołując się do idei wolnościowych i demokratycznych wyrastających z koncepcji "woli powszechnej" Rousseau, krytykował nawiązującego zresztą do tych samych idei Hegla za nadmiernie schematyczne, zgodne z logiką systemu, interpretowanie historii. Taka interpretacja to w istocie akceptacja istniejącego status quo i niedostrzeganie palących, aktualnych problemów. Tymczasem baczny obserwator powinien wyczuwać "ducha czasu" i poddawać krytyce te konkretne porządki społeczne i polityczne, które należąc do poprzedniej epoki, hamują naturalne dążenia wolnościowe ludzi. Przy czym krytyka nie może pozostać w sferze czystej myśli — by przynieść praktyczne skutki, musi czasem stać się aktem praktycznym, rewolucją. Ilustracja przedstawia dojrzałego mężczyznę. Ma owalną twarz, zaczesane na bok włosy, wąsy oraz drugi podbródek. Ubrany jest w surdut z muszką. 1804 - 1872 Ludwig Feuerbach Po studiach teologicznych w Heidelbergu i studiach filozoficznych u Hegla w Berlinie Feuerbach swe pierwsze prace poświęcił tematom z zakresu historii filozofii nowożytnej, a ich zwieńczeniem była powstała w 1839 r. krytyczna rozprawa o filozofii Hegla. Jednak dopiero prace z filozofii religii przyniosły mu sławę. Były to przede wszystkim: O istocie chrześcijaństwa (1841), Das Wesen der Religion (O istocie religii, 1845) oraz Wykłady o istocie religii (1851). Feuerbach, analizując Heglowski mechanizm koniecznego uprzedmiotowienia absolutnej idei w przyrodzie i w historii, dochodzi do wniosku, że nie na tym polega rzeczywiste wyobcowanie, czyli alienacja, i że trzeba Hegla "postawić z głowy na nogi" (sam Hegel powiadał, że filozofia to próba chodzenia na głowie). To religia stanowi najdobitniejszy wyraz alienacji rzeczywistej istoty człowieka, którego bytowym fundamentem jest przyroda. Pierwotne religie, tzw. religia naturalna, są różnymi formami ubóstwienia przyrody, a religia rozwinięta, na przykład chrześcijaństwo, to wyobcowanie się człowieka wobec samego siebie, polegające na wytworzeniu idei Boga jako istoty doskonałej, w przeciwieństwie do której człowiek to istota niedoskonała. Owo wyobcowanie odegrało w historii ważną rolę: dzięki niemu człowiek sobie uświadomił, że obraz Boga to jego własna istota — w tym sensie chrześcijaństwo miało ważne znaczenie. Skoro jednak już wiadomo, że idea Boga stanowi projekcję ideałów ludzkich w nierzeczywistym świecie fantazji, to trzeba tę alienację poddać krytyce i przezwyciężyć; trzeba od teologii powrócić do rzeczywistości, a rzeczywistością człowieka jest jego byt przyrodniczy, zmysłowy. Tym samym Feuerbach projektuje jako dziedzinę filozoficznie podstawową nową antropologię — filozofię człowieka jako istoty biologicznej, zmysłowej. Nie interesuje go jednak jednostka, indywiduum, ale "istota gatunkowa" człowieka, która będąc bytem przyrodniczym, jest jednocześnie ideałem do realizacji w życiu społecznym. Człowiek bowiem stanowi z natury istotę społeczną, dążącą do zjednoczenia się z innymi ludźmi: "człowiek dla człowieka jest Bogiem" — powiada Feuerbach. Otóż środkiem służącym owemu zjednoczeniu jest miłość, a ta może się pojawić na gruncie realności zmysłowej tyko dzięki rzeczywistej różnicy między ludźmi, a więc różnicy płci. To zróżnicowanie płciowe pokazuje, że ludzkie indywiduum jest istotą niepełną, że Ja domaga się dopełnienia przez Ty, że każde Ja staje się podmiotem dopiero dzięki zapośredniczeniu przez Ty (notabene dzięki temu wątkowi Feuerbach stał się jednym z prekursorów XX-wiecznej "filozofii dialogu"). Owo "postawienie" przez Feuerbacha Hegla "na nogi" było zatem ustanowieniem materialistycznej ontologii jako punktu wyjścia filozofii — i na gruncie młodoheglizmu stanowiło rzecz wyjątkową. Ceną za to było jednak zgubienie przez Feuerbacha historyzmu Hegla i jego finezyjnej dialektyki oraz powrót do nieco archaicznych, bo przedkantowskich formuł filozoficznych. Ilustracja przedstawia dojrzałego mężczyznę. Na jego twarzy widoczne są zmarszczki. Mężczyzna ma krótkie, proste, zaczesane ku górze, proste włosy oraz gęstą, długą brodę i wąsy. Nos mężczyzny jest lekko garbaty. Mężczyzna ubrany jest w marynarkę, koszulę i krawat. 1806 - 1856 Max Stirner Osobną nieco postacią w kręgu lewicy heglowskiej był Max Stirner (właśc. Johann Kaspar Schmidt). Był on autorem — nietypowej na tle współczesnej sobie twórczości intelektualnej — książki Jedyny i jego własność (1845). Nawiązując do humanistycznych idei głoszonych przez Brunona Bauera i do dewizy Feuerbacha twierdzącego, iż dla człowieka najwyższą istotą jest człowiek, zarzucał im, że pod mianem "człowiek" widzą abstrakcję, a nie konkretnego, żywego osobnika. Prawdziwą rzeczywistością człowieka jest jego jednostkowe Ja, które realizuje swą wolność, troszcząc się o zaspokojenie swych potrzeb, możliwe na drodze zawłaszczania i posiadania. "Istota gatunkowa", ludzkość to takie same abstrakcje jak Heglowski absolut, tymczasem rzeczywistemu człowiekowi chodzi o nieskrępowane wyrażanie swej niepowtarzalnej indywidualności. W takim świecie konkurujących ze sobą egoizmów żadna realna wspólnota nie jest możliwa, a historia przestaje jawić się jako racjonalny, teleologiczny proces. Myśli sformułowane przez Stirnera w jego książce zostały po latach uznane za w pewnej mierze prekursorskie wobec XX-wiecznego egzystencjalizmu, z drugiej strony oznaczały faktyczne wyczerpanie się dynamiki ruchu młodoheglowskiego. Rysunek przedstawia lewy profil mężczyzny. Ma krótkie włosy i bokobrody, nosi okulary. Ubrany jest w strój ze stójką. 1809 - 1882 Bruno Bauer kontynuował krytykę Pisma Świętego jako dokumentu historycznego, rozpoczętą przez Davida Straussa. Dowodził, że religia, w tym chrześcijaństwo, jest wytworem ludzkim, ale też — ważnym komponentem kształtującej się w ciągu dziejów ludzkiej kultury. Religia stanowi bowiem wytwór rozwijającej się samoświadomości ludzkości, która w historycznym procesie stopniowo odkrywa samą siebie jako rzeczywisty podmiot dziejów. Jest więc zmistyfikowanym, ale koniecznym etapem rozwoju kultury wiodącego do samoafirmacji ludzkości. Tym samym Bauer przechodził od krytyki teologii do krytyki religii, a jego interpretacja Hegla w duchu immanentyzmu (czyli niewykraczająca zasadniczo poza terminologię i problematykę mistrza), ale stawiająca na pierwszym miejscu nie "absolut", lecz samowiedzę ludzkości — nosiła wyraźnie humanistyczne zabarwienie. Ilustracja przedstawia młodego mężczyznę. Mężczyzna ma owalną twarz, krótkie, zaczesane na prawy bok włosy. Ubrany jest w surdut.
R1AmmeuAeQ0r71
Notabene inspiracji dostarczył w tej kwestii August Cieszkowski (1814—1894), który studiując w Berlinie, zetknął się z młodoheglistami (nigdy jednak się do nich nie przyłączył): w swoim wczesnym dziele Prolegomena do historiozofii (wyd. niem. 1838) krytykował Hegla za kontemplatywność i afirmację teraźniejszości oraz wysuwał ideę "czynu" przede wszystkim jako moralnego narzędzia kształtowania przyszłości.

Ogólnie rzecz ujmując, dynamika tego ruchu polegała na stopniowym przechodzeniu od krytyki teologiiteologiateologii do krytyki religii, od krytyki religii do krytyki filozofii i od krytyki filozofii do krytyki polityki. Krytyka filozofii wyrażała się w proteście przeciwko Heglowskiemu uznaniu filozofii za obszar ostatecznej realizacji ducha absolutnegoabsolutabsolutnego, uwieczniającej się poza czasem historycznym. Protest ów opierał się od strony teoretycznej na znacznym wyostrzeniu w stosunku do Heglowskiego użycia – kategorii „negacji”: ciągłe zaprzeczanie osiągniętego stanu rzeczy na wszystkich poziomach rzeczywistości jest immanentną siłą napędową procesu historycznego; „negacja” działa w nieskończonym czasie historycznym bez „zachowywania” momentu negowanego, słowem, oznacza burzenie starych porządków bez możliwości mediatyzacji: pełna realizacja „pojęcia”, ostateczne spełnienie samowiedzy i kres historii są niemożliwe. Taka krytyka otwierała młodoheglizm na możliwość projektowania przyszłości i przechodzenia od krytyki do „czynu”. W ujęciu młodoheglowskim to krytyka stawała się aktem praktyczno‑politycznym. Akt ten przybierał formę publicystyki politycznej piętnującej instytucje państwa pruskiego za to, że stanowiły przeszkodę w walce o realizację racjonalnego ideału organizacji społeczeństwa. Początkowo ideał ten utożsamiano z „protestanckim państwem racjonalnym”, przeciwstawianym przestarzałemu „katolickiemu państwu stanowemu”. Szybko jednak pojawiły się publiczne postulaty wprowadzenia ustroju republikańskiego i odrzucenia „zasady protestanckości”, jeśli nie na drodze prawnej, to przez rewolucję. Oczywiście, postulaty te, choć współgrały z rewolucyjnymi nastrojami w ówczesnych Niemczech, w wydaniu lewicy heglowskiej nie wykroczyły poza obszar publicystyki politycznej.

Karol Marks. Życie i twórczość

RtO4z7Ut3QRAk1
Ilustracja interaktywna. Zdjęcie przedstawia dojrzałego mężczyznę. Mężczyzna ma bujne, siwe włosy. Ma wyraźnie zaznaczone brwi i głęboko osadzone oczy. Twarz mężczyzny okala gęsta, siwa broda. Mężczyzna ma także bujne, ciemne wąsy. Jest ubrany w garnitur, kamizelkę i koszulę. Opisane elementy ilustracji interaktywnej. 1. Karol Marks Karol Marks urodził się w 1818 r. w Trewirze w Nadrenii w zasymilowanej rodzinie żydowskiej, która przyjęła protestantyzm i kultywowała ideały politycznego liberalizmu. Studiował prawo i filozofię na uniwersytecie w Bonn, a potem w Berlinie, gdzie zbliżył się do środowiska lewicy heglowskiej. Doktorat z filozofii uzyskał w 1841 r. na podstawie rozprawy Różnica między filozofią przyrody Demokryta a filozofią przyrody Epikura, po czym, porzucając pierwotny zamiar poświęcenia się karierze akademickiej, podjął działalność publicystyczną. Od 1842 r. współpracował z "Rheinische Zeitung", której został redaktorem naczelnym. Pod wpływem tej pracy, stykając się z praktycznymi problemami życia ekonomicznego i politycznego, postanowił podjąć samodzielne studia z zakresu ekonomii politycznej. Od strony filozoficznej największy wpływ na Marksa wywarło w tym okresie stanowisko Feuerbacha, skłaniając go do porzucenia idealistycznego stanowiska heglowskiego na rzecz materializmu. W 1843 r. Marks napisał rozprawę Przyczynek do krytyki heglowskiej filozofii prawa, w której już z nowych pozycji poddał krytycznemu rozbiorowi wymienioną w tytule część filozofii Hegla (praca ta ukazała się drukiem dopiero w 1927 r.). W 1843 r. ożenił się, a gdy władze pruskie zlikwidowały kierowaną przez niego gazetę, przeniósł się do Paryża, gdzie wspólnie z Arnoldem Rugem zaczął wydawać "Deutsch-Französische Jahrbücher". Ukazał się tylko pierwszy zeszyt rocznika (1844), a w nim dwie kolejne prace Marksa: W kwestii żydowskiejPrzyczynek do krytyki heglowskiej filozofii prawa. Wstęp. 2. W tym okresie w poglądach Marksa wyraźnie się już zaznacza ewolucja od radykalnej postawy liberalno-demokratycznej do komunizmu, którego mgliste idee krążyły wówczas po Europie dzięki socjalizmowi utopijnemu (Claude Henri de Saint-Simon, 1760—1825; Charles Fourier, 1772—1837) i dzięki działalności osobiście znanych Marksowi socjalistów (Louis Blanc, Pierre Joseph Proudhon) czy rewolucjonistów (Michaił Bakunin). Marks, widząc bezsilność "teoretycznej krytyki", zrywa współpracę z Rugem i z całym środowiskiem lewicy heglowskiej.
Zdjęcie przedstawia portret mężczyzny. Jest w średnim wieku. Jest odwrócony do widza prawym półprofilem. Mężczyzna na krótkie, ciemne, proste włosy. Ma wyraźnie zaznaczone brwi. Jego nos jest proporcjonalny. Mężczyzna ma długie wąsy i gęstą brodę. Jest ubrany w garnitur.
Nawiązuje natomiast trwałą przyjaźń z poznanym w Paryżu Fryderykiem Engelsem (1820—1895). Następuje w jego życiu okres intensywnej pracy nad sformułowaniem własnego stanowiska filozoficznego i politycznego, którego efektem są: Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne z 1844 roku (wyd. 1932); wspólnie z Engelsem napisany i wydany w 1845 r. pamflet na lewicę heglowską Święta rodzina; krótki, ale ważny tekst z 1845 r. Tezy o Feuerbachu (wyd. 1888) i wspólnie z Engelsem napisana w latach 1845—1846 Ideologia niemiecka (wyd. 1932) — obszerna książka zawierająca zarówno krytykę filozofii lewicy heglowskiej, jak i zarys dojrzałego programu materialistycznego pojmowania dziejów. 3. Kolejne lata Marks z jednej strony poświęca na praktyczną działalność polityczną, a z drugiej na pracę twórczą. Jej owocem były dwa rodzaje pism: historyczno-polityczne, poświęcone analizie konkretnych wydarzeń i procesów historycznych, oraz ekonomiczno-filozoficzne, rozwijające teorię materializmu historycznego. Po wydaleniu z Francji w 1844 r. na skutek interwencji rządu pruskiego Marks przez kilka lat przemieszkuje to w Brukseli, to w Kolonii, to znowu w Paryżu; ostatecznie osiada w Londynie, gdzie spędza resztę swego życia. Pieniądze na utrzymanie czerpie ze skromnych honorariów dziennikarskich i w dużej mierze z pomocy finansowej Engelsa — syna zamożnego fabrykanta.
Ilustracja przedstawia wysoką salę z ławami, przy których siedzą mężczyźni. Jeden z nich stoi i przemawia do zgromadzonych.
W 1847 r. wraz z Engelsem przekształca tajną organizację robotniczą Związek Sprawiedliwych w Związek Komunistów. Razem też opracowują dla niego program — Manifest komunistyczny (1848), który stał się teoretyczną podstawą międzynarodowego ruchu robotniczego. W 1864 r. w wyniku starań Marksa zostało założone w Londynie Międzynarodowe Stowarzyszenie Robotników (tzw. I Międzynarodówka, rozwiązana w roku 1876), Marks był też autorem dokumentów programowych organizacji. 4. Ilustracja przedstawia piramidę społeczną podpisaną jako Pyramid of Capitalist System. Na szczycie znajduje się worek z pieniędzmi i napis capitalism. Pod spodem stoją trzej mężczyźni: jeden w stroju królewskim, dwóch w wytwornych frakach. Obok jest napiswe rule you. Pod spodem są trzej duchowni. Obok jest napis: we fool you. Pod spodem są żołnierze z bronią. Obok jest napis: we shoot at you. Pod spodem są elegancko ubrani mężczyźni i kobiety, którzy siedzą przy suto zastawionym stole. Obok jest napis: we eat for you. Cała piramida jest utrzymywana przez największą grupę ludzi, są to kobiety i mężczyźni w strojach robotników, a także dzieci. Jedna z osób trzyma czerwoną flagę. Obok są napisy: we work for all, we feed all.
Z pism Marksa o charakterze historyczno-politycznym należy wymienić Walki klasowe we Francji 1848—1850 (1850), 18 brumaire’a Ludwika Bonaparte (1852) oraz Wojnę domową we Francji (1871). Na szczególną uwagę zasługuje druga praca stanowiąca przykład błyskotliwej analizy politycznych i społecznych uwarunkowań dojścia do władzy Napoleona III, zakończonej czymś w rodzaju proroctwa jego upadku i wizją rewolucji. Wśród pism o charakterze ekonomiczno-filozoficznym, nad którymi Marks pracował od lat pięćdziesiątych do końca życia, wyróżniają się Przyczynek do krytyki ekonomii politycznej (1859) oraz Kapitał (t. 1, 1867). Pracę nad kolejnymi tomami Kapitału przerwała śmierć Marksa w 1883 r. Drugi i trzeci tom tego dzieła wydał (1885—1895) na podstawie opracowanych przez siebie rękopisów Fryderyk Engels, a rękopisy zatytułowane Teorie wartości dodatkowej, składające się na tom czwarty (1905—1910) — Karl Kautsky, ideolog II Międzynarodówki. W Kapitale Marks rozwinął podbudowaną analizami ekonomicznymi teorię mechanizmu dziejowego, ujawniającego konieczność przejścia od rozwiniętego społeczeństwa kapitalistycznego do socjalistycznej, a w perspektywie komunistycznej organizacji życia społecznego i produkcji. Kiedy Marks umierał, jego idee opanowały już znaczną część socjaldemokratycznego ruchu robotniczego w Niemczech oraz stały się zaczynem ideowym samokształceniowych kółek zrewoltowanej młodzieży w Rosji. Marksizm przybierał kształty ideologiczno-politycznej doktryny.

Krytyka alienacji

Pisma Marksa z okresu młodości – kiedy ulegał wpływom (ale zarazem je przezwyciężał) krytyczno‑rewolucyjnej retorykiretorykaretoryki lewicy heglowskiej i materialistycznej antropologii Feuerbacha oraz kiedy zetknął się z ideami francuskiego socjalizmusocjalizmsocjalizmu – przeniknięte są swoistym idealizmem. Nie jest to jednak w żadnym razie idealizm metafizyczny (ontologiczny), lecz szczególna romantyczno‑utopijna aura, jaka cechuje jego projekty rozwiązania rzeczywistych dylematów współczesności, wydobywanych na światło dzienne poprzez jego własne analizy. Już w tych pierwszych pracach widać przewagę Marksa nad „krytyczną krytyką” (jak ją sam ironicznie nazywał) młodoheglistów, gdyż w swoich analizach rzeczywistości społecznej dostrzega on znaczenie czynnika ekonomicznego, związanego z historycznym rozwojem form ludzkiej pracy. Znaczenie to docenił dzięki swoim studiom nad klasyczną ekonomią angielską (Adamem SmithemDavidem Ricardo). Marks ma też przewagę nad materialistycznym naturalizmem Feuerbacha dzięki przejęciu z idealizmu heglowskiego metody dialektykidialektykadialektykihistoryzmuhistoryzmhistoryzmu, które Feuerbach zagubił.

R17r0zoPKHRx21
Dla Marksa rzeczywistość przyrodnicza nie stanowi rzeczywistości "samej w sobie", niezależnej od działalności ludzi, nie stanowi też żadnego ostatecznego, metafizycznego punktu wyjścia dla filozoficznej interpretacji. Rzeczywistość nie jest czymś, co ludzie zastają w gotowym kształcie — przeobraża się pod wpływem aktywności kolejnych pokoleń, wpływając zwrotnie na formy tej aktywności. Nie ma dziejów przyrody poza historią ludzkiego gatunku, a świat, w którym żyjemy, to wytwór historyczny, wynik interakcji między przyrodą a człowiekiem zaspokajającym swoje potrzeby w rozwijających się formach pracy. Nie ma też żadnej niezmiennej "natury ludzkiej", bo w procesie przekształcania świata człowiek przekształca również samego siebie - jest wytworem autokreacji, a jego natura to nic innego jak "całokształt historycznie określonych stosunków społecznych". Punktem wyjścia dla właściwego rozumienia rzeczywistości musi być historyczna działalność człowieka przybierająca różne formy życia zbiorowego, społecznego. Problem tkwi w tym, że współcześnie owe formy ujawniły swą zdegenerowaną postać, bowiem — w przeciwieństwie do Heglowskiej koncepcji koniecznej alienacji samowiedzy, która tylko w sferze świadomości może zostać zniesiona i "powrócić do siebie" — to historyczna działalność ludzi uległa wyobcowaniu, odrywając się od właściwych istocie człowieka, życiowych korzeni. Chociaż samo "uzewnętrznienie", wyobcowanie istoty człowieka w procesie pracy i uspołecznienia ma także swoje pozytywne strony, to jednak panujące kapitalistyczne formy stosunków społecznych ujawniają najbardziej złowrogie dla ludzi oblicze alienacji. To współczesne wyobcowanie, oderwanie, jest historyczną postacią zła, trzeba je zatem przezwyciężyć, przywracając "naturalną" harmonię między życiowymi potrzebami człowieka a kształtowaną przezeń w procesie pracy historyczną rzeczywistością.
Źródło: domena publiczna.

Jak widać, materializm Marksa wskutek przejęcia heglowskiej dialektyki i jednoczesnego odrzucenia samowiedzy jako właściwego podmiotu dziejów oraz wskutek podkreślenia indywidualistycznego aspektu ludzkiej egzystencji w ramach interesów gatunkowych różni się zasadniczo – swoim aktywizmem i dynamizmem – od materializmu tradycyjnego. Cała ta przewaga Marksa nie prowadzi go jednak do sformułowania we wczesnym okresie twórczości jakiejś rozwiniętej teorii rewolucji. Rewolucja występuje tu jeszcze jako postulat radykalnej zmiany stosunków społecznych i politycznych (nędza mas oraz despotyzm państwa), jako hasło bojowe, ale nie jako dziejowa konieczność odkryta przez teorię mechanizmu dziejowego; hasło rewolucji ma tu właśnie ową romantyczno‑utopijną aurę.

RuIURKUSjo5D31
Prezentacja multimedialna.

Analizy Marksa dotyczące pracy wyobcowanej wiązały ze sobą formy alienacji i własność prywatną zależnością funkcyjną: z jednej strony praca wyobcowana stanowi wynik rozwoju typów własności prywatnej, a z drugiej strony własność prywatna to konieczna konsekwencja pracy wyobcowanej. Wniosek narzuca się sam – trzeba zaprowadzić takie porządki społeczne, w których własność prywatna zniknie. Dla Marksa organizacją społeczeństwa umożliwiającą realizację tego postulatu jest komunizmkomunizmkomunizm – przy czym Marks zastrzega się, że nie może to być ani komunizm prymitywny, wprowadzający abstrakcyjną wspólnotę wszelkich dóbr, ani komunizm o charakterze tylko politycznym. Ma to być komunizm opierający się na „całym bogactwie dotychczasowego rozwoju”.

Komunizm ten, jako skończony naturalizm = humanizmowi, jako skończony humanizm = naturalizmowi; stanowi on prawdziwe rozwiązanie konfliktu między człowiekiem a przyrodą oraz między człowiekiem a człowiekiem, prawdziwe rozwiązanie konfliktu między istnieniem a istotą, między uprzedmiotowieniem a samostanowieniem, między wolnością a koniecznością, między osobnikiem a gatunkiem. Stanowi on rozwiązanie zagadki historii i jest świadomy tego.

Warto zwrócić uwagę na humanistyczny patos i ogólnikowość przytoczonych określeń, niezakorzenionych jeszcze w materiale empirycznym. Również środek wiodący do zniesienia własności prywatnej i zaprowadzenia takiej doskonałej postaci komunizmu – a więc rewolucja – we wczesnych pismach Marksa prezentowany jest w dyskursie pełnym idealistycznego patosu. Jednak idealizm ów, jak już wskazywaliśmy, nie ma charakteru stanowiska ontologicznego: Marks czyni ontologicznym fundamentem historycznie kształtowanej rzeczywistości nie uprzedmiotowianie świadomości czy „ducha”, lecz „praktykę społeczną”, rzeczywiste działanie ludzi. W słynnej jedenastej Tezie o Feuerbachu pisze: „Filozofowie rozmaicie tylko interpretowali świat; idzie jednak o to, aby go zmienić” – uznając najwyraźniej działanie prowadzące do „zmiany świata” za treść i cel swojej nowej filozofii. Można nawet stwierdzić, że afirmacja praktyki i uznanie historycznej praxis, czyli „działalności rewolucyjnej, praktyczno‑krytycznej” za podstawową kategorię służącą zrozumieniu rzeczywistości jest znakiem rozpoznawczym marksizmu. Ale owa rewolucyjna praktyka na tym etapie kształtowania się poglądów Marksa ma jeszcze nader ogólnikowy i czysto postulatywny kształt.

Słownik

absolut
absolut

(łac. absolutus — zupełny, bezwględny) byt istniejący samoistnie, bez przyczyny, utożsamiany najczęściej z Bogiem; człowiek w myśl koncepcji Hegla uczestniczy w Absolucie, ale w toku codziennego życia nie ogarnia go w pełni

dialektyka
dialektyka

(gr. dialektike — sztuka dyskutowania) teoria teoria filozoficzna ujmująca rzeczywistość jako proces rozwijający się na zasadzie wyłaniania się i przezwyciężania przeciwieństw

geneza
geneza

(gr. genesis — narodzenie, pochodzenie) czynniki, które złożyły się na powstanie i rozwój czegoś; sposób powstawania i rozwoju czegoś

historyzm
historyzm

(gr. historia — badanie, informacja) stanowisko filozoficzne i metodologiczne postulujące poznawanie rzeczywistości oraz ujmowanie zjawisk w sposób historyczny 

komunizm
komunizm

( łac. communis – wspólny – powszechny) ideologia i doktryna społeczna postulująca zbudowanie społeczeństwa bezklasowego, opartego na społecznej własności środków produkcji i równym podziale dóbr, w innym znaczeniu ustrój totalitarny realizowany w ZSRR, narzucony krajom Europy Środkowej i Wschodniej po II wojnie światowej, oparty na monopolu władzy skupionej w rękach jednej partii

retoryka
retoryka

(gr. rethor — mówca) sztuka wymowy; nauka o skutecznym i pięknym wygłaszaniu mów

socjalizm
socjalizm

(łac. socialis – społeczna) ideologia społeczna głosząca zniesienie prywatnej własności środków produkcji i postulująca zbudowanie ustroju społecznego, który doprowadzi do usunięcia podziałów klasowych, także ustrój społeczny panujący w krajach rządzonych przez partie komunistyczne

teologia
teologia

(gr. theos — bóg + logos — słowo, nauka) nauka o Bogu, jego naturze i relacji do świata i ludzi, odrębna dla każdej religii