Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RM6WbsAyre5hH
Zdjęcie przedstawia pustą szosę, która prowadzi w kierunku gór i zachodzącego słońca.

Filozofia po Heglu. Nowe perspektywy: Karol Marks – materialistyczne pojmowanie dziejów

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Jak dojrzewała myśl polityczna Marksa? Co stanowiło o jej sile? Wyrosła na podłożu ruchu zwanego lewicą Heglowską. Od krytyki teologii do krytyki religii, od krytyki religii do krytyki filozofii i od krytyki filozofii do krytyki polityki – tak kształtowały się kolejne fazy buntu wobec Heglowskiej wizji filozofii jako ostatecznej realizacji ducha absolutnego. W końcu nadszedł czas, by od krytyki przejść do czynu, czyli publicystyki politycznej. Marks skierował ją na nowy tor przez podkreślenie roli czynnika ekonomicznego, związanego z rozwojem form ludzkiej pracy. Ulegając wpływom materialistycznego naturalizmu Feuerbacha, przejął jednak z idealizmu heglowskiego metody dialektyki i historyzmu, które Feuerbach zagubił.

Twoje cele
  • Poznasz genezę filozofii Karola Marksa.

  • Przeanalizujesz wpływ krytyczno‑rewolucyjnej retoryki lewicy heglowskiej, materialistycznej antropologii Feuerbacha oraz francuskiego socjalizmu na filozofię Marksa.

  • Wyjaśnisz, na czym polegało Marksowskie materialistyczne pojmowanie dziejów.