bg‑gray2

Redukcja i reduktory

RedukcjaredukcjaRedukcja to proces, w czasie którego atom, jon lub cząsteczka przyjmują elektrony, co skutkuje obniżeniem stopni utlenienia atomów tych indywiduów chemicznych. Reduktorem z kolei nazywamy cząstkę, której atomy ulegają procesowi utlenienia i podwyższają swój stopień utlenieniastopień utlenieniastopień utlenienia, oddając tym samym elektrony.

Aby sól wykazywała właściwości redukujące, musi posiadać w swojej strukturze atomy (lub jony), których stopnie utlenienia nie przyjmują najwyższych możliwych wartości – muszą mieć bowiem możliwość utlenieniautlenianieutlenienia do wyższych stopni. Stąd więc łatwo stwierdzić, że manganian(VII) potasu nie może brać udziału w reakcjach, w których dochodzi do utlenienia atomu manganu, ponieważ znajduje się już na najwyższym możliwym, VII stopniu utlenienia, a zatem nie może również pełnić funkcji reduktorareduktorreduktora w takich procesach. Do popularnych reduktorów zaliczają się następujące sole: chlorek cyny(II) SnCl2, tiosiarczan sodu Na2S2O3, tiocyjanian potasu (rodanek potasu) KSCN, siarczan(IV) sodu Na2SO3, szczawian sodu Na2C2O4, sole zawierające jon chlorkowy Cl, bromkowy Br oraz jodkowy I.

Należy pamiętać, że pełnienie funkcji reduktora przez dany czynnik jest uzależnione również od właściwości innych substancji. Nawet najsilniejszy reduktor nie wywoła reakcji redoks, jeśli nie znajdzie do tego dobrego partnera w postaci utleniacza.

bg‑yellow

Badanie właściwości redukujących chlorku cyny(II) SnCl2

1
Badanie 1

Właściwości redukujące chlorku cyny(II) SnCl2

R1Ncu4l4tjYX3
Sprzęt i odczynniki:
  • probówka;
  • 10% wodny roztwór chlorku żelaza(III) FeCl3;
  • 10% wodny roztwór chlorku cyny(II).
  • , Wykonanie:
1. W probówce umieść 3 cm3 wodnego roztworu chlorku żelaza(III).
2. Do probówki dodaj 3 cm3 wodnego roztworu chlorku cyny(II) SnCl2.
3. Obserwuj zmiany., Schemat doświadczenia: opis WCAG, Obserwacje: W probówce nastąpiła zmiana barwy roztworu z żółtej na jasnozieloną., Wnioski: Zaszła reakcja chemiczna, w czasie której doszło do redukcji jonów żelaza(III) do jonów żelaza(II) oraz utlenienia jonów cyny(II) do jonów cyny(IV)., Równania reakcji chemicznych: SnCl2+2 FeCl3SnCl4+2 FeCl2
Sn2+Sn4++2 e-              |·1
Fe3++e-Fe2+               |·2
Sn2++2 Fe3+Sn4++2 Fe2+
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Chlorek cyny(II) SnCl2 (dokładniej cyna występująca w tym związku na II stopniu utlenienia) wykazuje właściwości redukujące. Ponadto sama utlenia się do soli, która zawiera cynę na IV stopniu utlenienia (chlorek cyny(IV) SnCl4).

bg‑yellow

Badanie właściwości redukujących siarczku żelaza(II) FeS

1
Badanie 2

Właściwości redukujące siarczku żelaza(II) FeS

R1FDH95Ij3kJa
Sprzęt i odczynniki:
  • probówka;
  • 10% kwas azotowy(V);
  • stały siarczek żelaza(II).
, Wykonanie: 1. W probówce umieść 3 g siarczku żelaza(II).
2. Następnie dodaj nadmiar 10% roztworu kwasu azotowego(V).
3. Obserwuj zmiany., Schemat doświadczenia: opis WCAG, Obserwacje: Po dodaniu kwasu azotowego(V) nastąpiło roztworzenie siarczku żelaza(II). Powstała w ten sposób mieszanina niejednorodna ciała stałego w cieczy., Wnioski: Siarczek żelaza(II) zredukował azot, który występuje na V stopniu utlenienia w kwasie azotowym(V), do azotu na II stopniu utlenienia., Równania reakcji chemicznych: FeS+4 HNO3FeNO33+NO+S+2 H2O
NO3-+4 H3O++3 e-NO+6 H2O
Fe2+Fe3++e-
S2-S+2 e-
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑yellow

Badanie właściwości redukujących szczawianu sodu Na2C2O4

1
Badanie 3

Właściwości redukujące szczawianu sodu Na2C2O4

Rc2Pp2Yd1hVso
Sprzęt i odczynniki:
  • cztery probówki;
  • łaźnia wodna;
  • 10% wodny roztwór szczawianu sodu;
  • 10% wodny roztwór manganianu(VII) potasu;
  • 10% wodny roztwór dichromianu(VI) potasu;
  • stężony kwas siarkowy(VI).
, Wykonanie: 1. W probówkach 12 umieść po 3 cm3 wodnego roztworu manganianu(VII) potasu.
2. Następnie dodaj do nich kilka kropli stężonego kwasu siarkowego(VI).
3. W probówkach 34 umieść 3 cm3 wodnego roztworu dichromianu(VI) potasu.
4. Następnie dodaj do nich kilka kropli stężonego kwasu siarkowego(VI).
5. Do probówek 1, 2, 34 dodaj 3 cm3 wodnego roztworu szczawianu sodu.
6. Probówki 24 ogrzewaj w łaźni wodnej.
7. Obserwuj zmiany., Schemat doświadczenia: opis WCAG, Obserwacje: Po dodaniu szczawianu sodu do probówek 13 nie zaobserwowano żadnych zmian. Po dodaniu szczawianu sodu do probówki 2, ogrzewanej w łaźni wodnej, nastąpiło odbarwienie roztworu i wydzielały się pęcherzyki gazu. Po dodaniu szczawianu sodu do probówki 4, ogrzewanej w łaźni wodnej, nastąpiła zmiana barwy roztworu z pomarańczowej na zieloną i również wydzielały się pęcherzyki gazu., Wnioski: Szczawian sodu wykazuje właściwości redukujące po ogrzaniu (na gorąco). Z tego powodu spowodował redukcję atomu manganu z VII na II stopień utlenienia i dzięki temu powstała sól manganu(II). Zredukował również atom chromu z VI na III stopień utlenienia, dając w efekcie sól chromu(III). Pęcherzyki gazu to tlenek węgla(IV), powstały w wyniku utlenienia szczawianu sodu.
Na zimno reakcja szczawianu sodu z manganianem(VII) potasu oraz dichromianem(VI) potasu jest bardzo powolna. Aby ją przyspieszyć, należy ogrzać badane roztwory., Równania reakcji chemicznych: 2 KMnO4+8 H2SO4+5 Na2C2O42 MnSO4+10 CO2+8 H2O+5 Na2SO4+K2SO4
MnO4-+8 H3O++5 e-Mn2++12 H2O    |·2
C2O42-2 CO2+2 e-                                      |·5
2 MnO4-+16 H3O++5 C2O42-2 Mn2++10 CO2+24 H2O

K2Cr2O7+7 H2SO4+3 Na2C2O4Cr2SO43+ K2SO4+3 Na2SO4+6 CO2+ 7 H2O
Cr2O72-+14 H3O++6 e-2 Cr3++21 H2O
C2O42-2 CO2+2 e-                                      |·3
Cr2O72-+14 H3O++3 C2O42-2 Cr3++21 H2O+6 CO2
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑yellow

Badanie właściwości redukujących tiosiarczanu sodu Na2S2O3

1
Badanie 4

Właściwości redukujące tiosiarczanu sodu Na2S2O3

RFTDGM8RsxfDT
Sprzęt i odczynniki:
  • dwie probówki;
  • 20% wodny roztwór tiosiarczanu sodu;
  • 3% jodyna (jod w jodku potasu i etanolu);
  • 10% wodny roztwór manganianu(VII) potasu;
  • stężony kwas siarkowy(VI).
, Wykonanie: 1. W probówce 1 umieść 3 cm3 jodyny.
2. W probówce 2 umieść 3 cm3 wodnego roztworu manganianu(VII) potasu.
3. Dodaj do probówki 2 kilka kropli stężonego kwasu siarkowego(VI).
4. Do probówek 12 dodaj 3 cm3 wodnego roztworu tiosiarczanu sodu.
5. Obserwuj zmiany., Schemat doświadczenia: opis WCAG, Obserwacje: Po dodaniu roztworu tiosiarczanu sodu do probówki z jodyną nastąpiło odbarwienie brązowego roztworu. Po dodaniu roztworu tiosiarczanu sodu do probówki z roztworem manganianu(VII) potasu nastąpiło odbarwienie fioletowego roztworu., Wnioski: Tiosiarczan sodu wykazuje właściwości redukujące. Zredukował atom jodu, który buduje cząsteczki jodu do jonów jodkowych. Tiosiarczan sodu zredukował z kolei atom manganu, tworzący anion manganianowy(VII) z VII na II stopień utlenienia. W wyniku utleniania anionów tiosiarczanowych S2O32- powstają jony tetrationianowe S4O62-. Natomiast manganian(VII) potasu utlenił jony tiosiarczanowe do jonów siarczanowych(VI)., Równania reakcji chemicznych: 2 Na2S2O3+I2Na2S4O6+2 NaI
I2+2 e-2 I-
2 S2O32-S4O62-+2 e-
2 S2O32-+I2S4O62-+2 I-

8 KMnO4+7 H2SO4+5 Na2S2O38 MnSO4+5 Na2SO4+4 K2SO4+7 H2O
MnO4-+8 H3O++5 e-Mn2++12 H2O             |·8
S2O32-+15 H2O2 SO42-+10 H3O++8 e-        |·5
8 MnO4-+14 H3O++5 S2O32-8 Mn2++10 SO42-+21 H2O
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

reakcja redoks
reakcja redoks

reakcja, w której dochodzi do przeniesienia jednego lub więcej elektronów od atomu, jonu lub cząsteczki donora (czyli reduktora) do akceptora (czyli utleniacza)

stopień utlenienia
stopień utlenienia

pojęcie umowne, określające liczbę dodatnich lub ujemnych ładunków elementarnych, które można przypisać atomowi pierwiastka chemicznego, wchodzącego w skład określonego związku, gdyby cząsteczki tego związku miały budowę jonową

reduktor
reduktor

(łac. reductio „cofnięcie”, „odzyskanie”) atom, jon lub cząsteczka, które w reakcji redoks są donorem elektronu (elektronów)

utleniacz
utleniacz

(fr. oxygéne, dosłownie „kwasoród”, „tlen”) atom, jon lub cząsteczka, które w reakcji redoks są akceptorem elektronu (elektronów)

redukcja
redukcja

proces przyjmowania elektronów, związany z obniżaniem stopnia utlenienia utleniacza

utlenianie
utlenianie

proces oddawania elektronów, związany z podwyższaniem stopnia utlenienia reduktora

Bibliografia

Jones L., Atkins P., Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje, tłum. Jan Kuryłowicz, Warszawa 2012.

Litwin M., Styska‑Wlazło S., Szymońska J., To jest chemia 1. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony, Warszawa 2012.

Minczewski J., Marczenko Z., Chemia analityczna. Chemiczne metody analizy ilościowej 2, Warszawa 2009.