Zaprojektuj doświadczenie chemiczne w celu zbadania właściwości redukujących wybranych soli. Na podstawie problemu badawczego postaw hipotezę. Opisz przewidywane obserwacje, a następnie napisz równanie zachodzącej reakcji chemicznej. Z podanych obserwacji wyciągnij wniosek, a następnie porównaj swoją odpowiedź z tą podaną.
RhPYMRw9JGCGS
Problem badawczy: Czy takie sole, jak FeSO4, NaNO2, Na2SO3, Na2C2O4 redukują KMnO4 w środowisku kwasowym?. Hipoteza: (Uzupełnij).
Doświadczenie chemiczne z :
RZKeFVhcPw5qT
Ilustracja interaktywna przedstawia następujące doświadczenie: do różowego roztworu manganianu() potasu i kwasu siarkowego() dodawany jest żółty roztwór siarczanu() żelaza(), po prawej stronie przedstawiono wynik doświadczenia, czyli probówkę z żółtym roztworem.
Instrukcja:
Do roztworu manganianu() potasu, umieszczonego w probówce, należy dodać kwasu siarkowego().
Do roztworu kwasu siarkowego() oraz manganianu() potasu należy dodać roztworu siarczanu() żelaza().
Obserwacje oraz równanie reakcji chemicznej, z uwzględnieniem bilansu jonowo-elektronowego, po wymieszaniu wszystkich reagentów, zanotuj w odpowiednich miejscach, a następnie porównaj swoje notatki z odpowiedzią umieszczoną pod doświadczeniem.
Ilustracja interaktywna przedstawia następujące doświadczenie: do różowego roztworu manganianu() potasu i kwasu siarkowego() dodawany jest żółty roztwór siarczanu() żelaza(), po prawej stronie przedstawiono wynik doświadczenia, czyli probówkę z żółtym roztworem.
Instrukcja:
Do roztworu manganianu() potasu, umieszczonego w probówce, należy dodać kwasu siarkowego().
Do roztworu kwasu siarkowego() oraz manganianu() potasu należy dodać roztworu siarczanu() żelaza().
Obserwacje oraz równanie reakcji chemicznej, z uwzględnieniem bilansu jonowo-elektronowego, po wymieszaniu wszystkich reagentów, zanotuj w odpowiednich miejscach, a następnie porównaj swoje notatki z odpowiedzią umieszczoną pod doświadczeniem.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RW6ss1u1SMhUi
Obserwacje: (Uzupełnij). Równanie reakcji chemicznej z uwzględnieniem bilansu jonowo-elektronowego: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Rf2d5eGaPB2CD
(Uzupełnij).
Doświadczenie chemiczne z :
R3miKjU3UeJke
Ilustracja interaktywna przedstawia następujące doświadczenie: do różowego roztworu manganianu() potasu i kwasu siarkowego() dodawany jest bezbarwny roztwór azotanu() sodu, po prawej stronie przedstawiono wynik doświadczenia, czyli probówkę z bezbarwnym roztworem.
Instrukcja:
Do roztworu manganianu() potasu, umieszczonego w probówce, należy dodać kwasu siarkowego().
Do roztworu kwasu siarkowego() oraz manganianu() potasu należy dodać roztworu azotanu() sodu.
Obserwacje oraz równanie reakcji chemicznej, z uwzględnieniem bilansu jonowo-elektronowego, po wymieszaniu wszystkich reagentów, zanotuj w odpowiednich miejscach, a następnie porównaj swoje notatki z odpowiedzią umieszczoną pod doświadczeniem.
Ilustracja interaktywna przedstawia następujące doświadczenie: do różowego roztworu manganianu() potasu i kwasu siarkowego() dodawany jest bezbarwny roztwór azotanu() sodu, po prawej stronie przedstawiono wynik doświadczenia, czyli probówkę z bezbarwnym roztworem.
Instrukcja:
Do roztworu manganianu() potasu, umieszczonego w probówce, należy dodać kwasu siarkowego().
Do roztworu kwasu siarkowego() oraz manganianu() potasu należy dodać roztworu azotanu() sodu.
Obserwacje oraz równanie reakcji chemicznej, z uwzględnieniem bilansu jonowo-elektronowego, po wymieszaniu wszystkich reagentów, zanotuj w odpowiednich miejscach, a następnie porównaj swoje notatki z odpowiedzią umieszczoną pod doświadczeniem.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1GwmwhE7GLOE
Obserwacje: (Uzupełnij). Równanie reakcji chemicznej z uwzględnieniem bilansu jonowo-elektronowego: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RWnqacQlL7kCO
(Uzupełnij).
Doświadczenie chemiczne z :
RaQVbVbxgIOf4
Ilustracja interaktywna przedstawia następujące doświadczenie: do różowego roztworu manganianu() potasu i kwasu siarkowego() dodawany jest bezbarwny roztwór siarczanu() sodu, po prawej stronie przedstawiono wynik doświadczenia, czyli probówkę z bezbarwnym roztworem.
Instrukcja:
Do roztworu manganianu() potasu, umieszczonego w probówce, należy dodać kwasu siarkowego().
Do roztworu kwasu siarkowego() oraz manganianu() potasu należy dodać roztworu siarczanu() sodu.
Obserwacje oraz równanie reakcji chemicznej, z uwzględnieniem bilansu jonowo-elektronowego, po wymieszaniu wszystkich reagentów, zanotuj w odpowiednich miejscach, a następnie porównaj swoje notatki z odpowiedzią umieszczoną pod doświadczeniem.
Ilustracja interaktywna przedstawia następujące doświadczenie: do różowego roztworu manganianu() potasu i kwasu siarkowego() dodawany jest bezbarwny roztwór siarczanu() sodu, po prawej stronie przedstawiono wynik doświadczenia, czyli probówkę z bezbarwnym roztworem.
Instrukcja:
Do roztworu manganianu() potasu, umieszczonego w probówce, należy dodać kwasu siarkowego().
Do roztworu kwasu siarkowego() oraz manganianu() potasu należy dodać roztworu siarczanu() sodu.
Obserwacje oraz równanie reakcji chemicznej, z uwzględnieniem bilansu jonowo-elektronowego, po wymieszaniu wszystkich reagentów, zanotuj w odpowiednich miejscach, a następnie porównaj swoje notatki z odpowiedzią umieszczoną pod doświadczeniem.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R17oFQMlnn12u
Obserwacje: (Uzupełnij). Równanie reakcji chemicznej z uwzględnieniem bilansu jonowo-elektronowego: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RQSvcHJUVApqY
(Uzupełnij).
Doświadczenie chemiczne z :
RVaLI8ufvJJ1K
Ilustracja interaktywna przedstawia następujące doświadczenie: do różowego roztworu manganianu() potasu i kwasu siarkowego() dodawany jest bezbarwny roztwór szczawianu sodu, następnie probówka jest ogrzewana, a po prawej stronie przedstawiono wynik doświadczenia, czyli probówkę z bezbarwnym roztworem.
Instrukcja:
Do roztworu manganianu() potasu, umieszczonego w probówce, należy dodać kwasu siarkowego().
Z kolei do roztworu kwasu siarkowego() oraz manganianu() potasu należy dodać roztwór szczawianu sodu.
Wcześniej przygotowany roztwór należy ogrzewać w płomieniu palnika.
Obserwacje oraz równanie reakcji chemicznej, z uwzględnieniem bilansu jonowo-elektronowego, po wymieszaniu wszystkich reagentów, zanotuj w odpowiednich miejscach, a następnie porównaj swoje notatki z odpowiedzią umieszczoną pod doświadczeniem.
Ilustracja interaktywna przedstawia następujące doświadczenie: do różowego roztworu manganianu() potasu i kwasu siarkowego() dodawany jest bezbarwny roztwór szczawianu sodu, następnie probówka jest ogrzewana, a po prawej stronie przedstawiono wynik doświadczenia, czyli probówkę z bezbarwnym roztworem.
Instrukcja:
Do roztworu manganianu() potasu, umieszczonego w probówce, należy dodać kwasu siarkowego().
Z kolei do roztworu kwasu siarkowego() oraz manganianu() potasu należy dodać roztwór szczawianu sodu.
Wcześniej przygotowany roztwór należy ogrzewać w płomieniu palnika.
Obserwacje oraz równanie reakcji chemicznej, z uwzględnieniem bilansu jonowo-elektronowego, po wymieszaniu wszystkich reagentów, zanotuj w odpowiednich miejscach, a następnie porównaj swoje notatki z odpowiedzią umieszczoną pod doświadczeniem.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RSX6caNuKCIPw
Obserwacje: (Uzupełnij). Równanie reakcji chemicznej z uwzględnieniem bilansu jonowo-elektronowego: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu. Wnioski: (Uzupełnij).
R8cWgeTScyfgI
(Uzupełnij).
R1HqaBa8RLdRc
Hipoteza:
Sole wykazują właściwości redukujące w reakcji z KMnO4 w środowisku kwaśnym. Obserwacje:
Po wprowadzeniu do roztworu zawierającego KMnO4 i H2SO4 takich soli jak: FeSO4, NaNO2, Na2SO3 następuje odbarwienie fioletowego roztworu manganianu(VII) potasu. W przypadku soli Na2C2O4 odbarwienie roztworu następuje po podgrzaniu. Równania zachodzących reakcji chemicznych:
Równanie reakcji z siarczanem(VI) żelaza(II):
10 FeSO4+2 KMnO4+8 H2SO4→ 5 Fe2(SO4)3+2 MnSO4+K2SO4+8 H2O
2 Mn+VII+10 e-→ 2 Mn+II (redukcja)
10 Fe+II→10 Fe+III+10 e-(utlenianie). Wnioski:Sole wykazują właściwości redukujące.
R1S1ehfMsDHDQ
Ćwiczenie 1
Wskaż, w reakcji z którą solą manganian() potasu ulegnie redukcji dopiero w podwyższonej temperaturze. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
RPpVaglUwLAJ81
Ćwiczenie 2
Jaką rolę pełni manganian() potasu w poniższej reakcji? Zaznacz poprawną odpowiedź.
Możliwe odpowiedzi: 1. Pełni rolę utleniacza., 2. Pełni rolę reduktora.
Ćwiczenie 3
Wiedząc, że chlorek potasu odbarwia zakwaszony roztwór manganianu() potasu dopiero po ogrzaniu, w odróżnieniu do jodku potasu, który odbarwia zakwaszony roztwór manganianu() potasu w temperaturze pokojowej, wskaż sól o silniejszych właściwościach redukujących – czy będzie to jodek potasu, czy chlorek potasu? Odpowiedź uzasadnij.
RukOW16FibmzT
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Jodek potasu wykazuje silniejsze właściwości redukujące niż chlorek potasu, ponieważ jodek potasu odbarwia zakwaszony roztwór manganianu() potasu na zimno. Chlorek potasu odbarwia zakwaszony roztwór manganianu() potasu dopiero po ogrzaniu.