Siła charakteru, czyli jak zachować „postawę wyprostowaną”
Mickiewicz był romantykiem o głębokiej klasycystycznej formacji. Klasyczny był przecież za czasów jego studiów Uniwersytet Wileński i taka z ducha była organizacja filomackafilomatafilomacka, którą Mickiewicz współtworzył. Wygłaszając prelekcje w Collège de France, w założeniu poświęcone rozwojowi literatur słowiańskich, w rzeczywistości poeta szukał źródeł ducha wolności bądź przyczyn zniewolenia poszczególnych narodów.
Czas, w którym wykłady powstawały, to moment, kiedy Polska była pod zaborami. Większość mężczyzn w pełni sił fizycznych i twórczych zginęła w czasie walk narodowowyzwoleńczych albo została zesłana na Syberię bądź też pędziła biedne życie emigranta.
R1bYKjsi5LMdg
Ilustracja przedstawia dwa zdjęcia:: Zbigniewa Herberta i Adama Mickiewicza. Zdjęcie po lewej stronie przedstawia portret dojrzałego mężczyzny w białym garniturze. Mężczyzna ma owalną twarz, szeroki nos, głęboko osadzone oczy. Jego włosy są proste, krótkie, zaczesane ku górze. Drugie zdjęcie przedstawia dojrzałego mężczyznę. Ma poważny wyraz twarzy. Mężczyzna ma bujne włosy, zaczesane wysoko. Ubrany jest w dwurzędowy surdut.
Zbigniew Herbert i Adam Mickiewicz
Źródło: domena publiczna.
Potęga smaku Zbigniewa Herberta ukazała się w tomie wierszy Raport z oblężonego miasta w 1983 r. w Paryżu. W Polsce trwał wtedy jeszcze stan wojenny, poprzedzony 18 miesiącami „karnawału Solidarności”. Herbert po sześciu latach pobytu za granicą (głównie w Niemczech, ale także w Austrii i we Włoszech) powrócił do kraju w 1981 r., by wspólnie z narodem przeżywać apogeum nadziei związanych z powstaniem Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego. Po wprowadzeniu stanu wojennego wspierał działania opozycji. Jako poeta stał się symbolem sprzeciwu, bezkompromisowej postawy. Dedykacja Potęgi smaku wskazuje, że tekst jest hołdem dla zmarłej w roku powstania wiersza Izydory Dąmbskiej, filozofa logika, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, która prawie dwadzieścia lat wcześniej z przyczyn politycznych została wyrzucona z uczelni i pozbawiona praw wykonywania zawodu - można powiedzieć: za wierność ideałom i godną postawę - „postawę wyprostowaną”„postawa wyprostowana”„postawę wyprostowaną”.
Zarówno w czasach Mickiewicza, jak i Herberta Polska była zniewolona przez sąsiada ze Wschodu. W wieku XIX była to Rosja, w XX – Związek Radziecki. W pierwszym przypadku rządził samowładny car, w drugim – wszechwładny komunizm, który – paradoksalnie – powstał rzekomo po to, by wyzwolić narody spod jarzma imperatora. Ten Wschód zostaje przeciwstawiony Zachodowi. Pierwszy kojarzy się Mickiewiczowi z barbarzyńcami, drugi – z cywilizacją klasyczną, z dorobkiem kultury europejskiej, która tak niezwykle połączyła grecką teorię piękna i rzymskie prawo.
W tekstach obu poetów można wyczytać to samo pytanie: jak to jest, że jedni poddają się wszechwładnej, barbarzyńskiej potędze, rezygnując z obrony swojej godności, dobra, prawdy, a inni pozostają wierni swoim ideałom – mimo tych samych nacisków – nawet za cenę utraty pracy, wolności, a nawet życia?
Mickiewicz w kończącym III część Dziadów wierszu Do przyjaciół Moskali daje wyraz przeświadczeniu, że Rosjanie są takimi samymi ofiarami carskiej władzy jak Polacy:
Adam MickiewiczDo przyjaciół Moskali
[…] Szlachetna szyja Rylejewa⁴⁴⁴, Którąm jak bratnią ściskał, carskimi wyroki Wisi do hańbiącego przywiązana drzewa; […]
Ta ręka, którą do mnie Bestużew⁵⁵⁵ wyciągnął, Wieszcz i żołnierz, ta ręka od pióra i broni Oderwana, i car ją do taczki zaprzągnął; Dziś w minachminyminach ryje, skuta obok polskiej dłoni. […]
Gorycz wyssana ze krwi i z łez mej ojczyzny Niech zrze i pali, nie was, lecz wasze okowy. [1832]
mic1 Źródło: Adam Mickiewicz, Do przyjaciół Moskali.
Kilka lat później, w Literaturze słowiańskiej będzie szukał odpowiedzi na pytanie, dlaczego opór Polaków i Rosjan wobec tej samej władzy jest tak odmienny. Herbert w omawianym wierszu stawia podobne pytanie: od czego zależy to, że decydujemy się stawić opór – wielki charakter, kwestia smaku? Współczesny poeta nie kieruje jednak pytania do narodów, ale do poszczególnych ludzi, na co wskazuje chociażby dedykacja wiersza.
Grafika przedstawia mężczyznę w długiej szacie, do którego przytula się jednorożec. W lewym, dolnym rogu widnieje napis: Ex libris profesor doktor I. Dambskiej.
Ekslibrys Izydory Dąmbskiej
Izydora Dąmbska (1904–1983) – filozof, logik i metodolog, przedstawicielka lwowsko‑warszawskiej szkoły filozoficznej, od 1957 r. profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, w 1964 r. usunięta z uczelni ze względów politycznych z zakazem wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego.
Źródło: licencja: CC BY-SA 4.0.
To wcale nie wymagało wielkiego charakteru nasza odmowa, niezgoda i upór mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku Tak smaku w którym są włókna duszy i chrząstki sumienia
Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono słano kobiety różowe płaskie jak opłatek lub fantastyczne twory z obrazów Hieronima BoschaBoschaBoscha lecz piekło w tym czasie było jakie mokry dół zaułek morderców barak nazwany pałacem sprawiedliwości samogonnysamogonnysamogonnyMefistoMefistoMefisto w leninowskiej kurtcekurtcekurtce posyłał w teren wnuczęta AuroryAuroraAurory
chłopców o twarzach ziemniaczanych bardzo brzydkie dziewczyny o czerwonych rękach
Zaiste ich retoryka była aż nazbyt parciana (Marek Tulliusz²²² obracał się w grobie) łańcuchy tautologiitautologiatautologii parę pojęć jak cepy dialektykadialektykadialektyka oprawców żadnej dystynkcjidystynkcjadystynkcji w rozumowaniu składnia pozbawiona urody koniunktiwukoniunktiwkoniunktiwu
Tak więc estetykaestetykaestetyka może być pomocna w życiu nie należy zaniedbywać nauki o pięknie
Zanim zgłosimy akcesakcesakces trzeba pilnie badać kształt architektury rytm bębnów i piszczałek kolory oficjalne nikczemny rytuał pogrzebów
To wcale nie wymagało wielkiego charakteru mieliśmy odrobinę niezbędnej odwagi lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku Tak smaku który każe wyjść skrzywić się i wycedzić szyderstwo choćby za to miał spaść bezcenny kapitelkapitelkapitel ciała głowa [1983]
her Źródło: Zbigniew Herbert, Potęga smaku.
Dąmbskiej
polska filozofka, którą Zbigniew Herbert darzył wielkim szacunkiem
Boscha
Hieronim Bosch (1450–1516) – malarz niderlandzki. Jego obrazy utrzymane były w estetyce fantastycznej i groteskowej
samogonny
samogonny – od: samogon, czyli nielegalnie i w prymitywnych warunkach przygotowywany alkohol
Mefisto
upadły anioł; postać często pojawiająca się w sztuce, z reguły jako kusiciel; także mężczyzna o demonicznym wyglądzie
kurtce
leninowska kurtka – od nazwiska Włodzimierza Lenina (1870–1924), teoretyka ideologii komunistycznej
Aurory
Aurora – rzymska bogini świtu; tu: nazwa rosyjskiego krążownika, który – według propagandy komunistycznej – rozpoczął rewolucję październikową w 1917 roku
Tulliusz
Marek Tulliusz Cyceron (106 p.n.e.–43 p.n.e.) – słynny mówca rzymski, autor traktatów retorycznych
tautologii
tautologia – konstrukcja językowa złożona z wyrazów powtarzających swoje znaczenie
dialektyka
prawo objaśniające, zdaniem komunistów, całość rzeczywistości społecznej
dystynkcji
dystynkcja – elegancja, wysoki styl
koniunktiwu
(właśc. koniunktiwus, łac. coniunctivus) – tryb przypuszczający
estetyka
estetyka – dziedzina filozofii zajmująca się pięknem
kapitel
najwyższa, wieńcząca część kolumny lub filaru
ucinek
drobny utwór literacki o złośliwej, satyrycznej treści
esprit
(z francuskiego) to w tym znaczeniu dowcip, ale też: umysł, talent
gminni
poeci gminni – poeci ludowi, wiejscy
1
Adam MickiewiczWykład XII (fragment)
R1LjM2HwJiSKJ1
Obraz przedstawia starszego mężczyznę. Jego twarz jest pociągłą, oczy szeroko osadzone, nos duży, szeroki. Mężczyzna ma siwe, zaczesane ku górze włosy. Ubrany jest w ozdobny, czerwony surdut ze stójką, przepasany szeroką szarfą. Na piersiach i szyi ma liczne medale.
Gawriła R. Dierżawin(1743- 1816) - poeta rosyjski, przedstawiciel klasycyzmu; sławę przyniosła mu oda filozoficzna Bóg oraz oda na cześć carycy Katarzyny II Felica, w której połączył panegiryczne przedstawienie monarchini z satyrycznym obrazem jej dworu.
Źródło: VladimirBorovikovsky, Portret Gawriła R. Dierżawina, domena publiczna.
Dzierżawin³³³, pierwszy poeta rosyjski przyjmowany łaskawie przez monarchinię, rozgorzał prawdziwym i szczerym dla niej zachwytem. To godne uwagi. Pragnie jej przypodobać się przez żarty, przez silenie się na dowcip, przez naśladowanie poetów francuskich, w których się lubowała. Ale przynajmniej przemawia już do swej władczyni jako do istoty ludzkiej, a nie jak do bóstwa; zaczyna się w nim budzić niewyraźne poczucie godności własnej. Słowianie […] zawdzięczają obudzenie się tego poczucia wpływowi obcemu […].
W duszę słowiańską najtrudniej było wpoić poczucie własnej godności. Lud rosyjski, od tylu wieków ujarzmiony przez obcych, przez NormanówNormanowieNormanów, potem przez Mongołów, nic niemający wspólnego z władcami, których nawykł czcić z daleka, ujrzał się obecnie zbliżonym do tronu, poczuł, że łączy go coś z władcą. Trzeba zatem wybaczyć Dzierżawinowi jego żarty w bardzo złym smaku, w których chciał czasem wydać się prostodusznym, a stawał się tylko prostackim i niezgrabnym.
Rzecz szczególna, że poeci gminnigminnipoeci gminni, jak to już zauważyliśmy w roku ubiegłym mówiąc o poetach serbskich, nie bywają nigdy prostaccy i niezgrabni. W pieśniach serbskich (które tak trudno było mi przełożyć) literaci francuscy odkryli niezmierną subtelność, delikatność, a razem wdzięk dziecięcy. Skądżeż więc to pochodzi, że ilekroć pisarze słowiańscy starają się o wdzięk, o subtelność, stają się niemal zawsze prostaccy i niezgrabni? Zjawisko to należałoby rozważyć. Ani estetyka, ani retoryka nie dają nam w tym względzie żadnego wyjaśnienia. Sądzę, że to, co zowiemy prostactwem i niezgrabnością, pochodzi z niedostatku wiary w siebie. Być prostakiem to znaczy chcieć przyjąć [cudzą] formę, pozbawioną już ducha. Kto utracił wiarę we własną godność, ten usiłuje naśladować postawę i ruch kogoś innego; za karę za to ubliżenie własnej godności staje się prostackim. Prosty, pobożny i pracowity wieśniak słowiański nie będzie nigdy prostackim i niezgrabnym. Wieśniak jako strzelec u boku swego pana lub jako powstaniec ma zawsze postawę piękną i szlachetną; ale tenże wieśniak jako lokaj bywa zawsze prostacki. Ród ten nie jest stworzony do lokajstwa. A wielu pisarzy stało się lokajami!
Tak pojmowane prostactwo i niezgrabność, ów brak wiary, niedostatek siły ducha przechodzi powoli w dowcipność. […] Mam jednak przeświadczenie, że to, co powszechnie zowie się espritespritesprit i co występuje w karykaturach, w ucinkachucinekucinkach, jest niczym innym jak tylko prostactwem i niezgrabnością w postaci doskonałej, rozwiniętej do skrajności. To, co najpierw było skażone, popadłszy pod wpływ zła, staje się złem w całej pełni, złem we właściwym znaczeniu. Oto, co nazywamy zwykle „dowcipnym” w potocznym tego słowa znaczeniu. [1840‑1844]
mic Źródło: Adam Mickiewicz, Wykład XII (fragment), [w:] Literatura słowiańska. Kurs drugi.
¹
Izydora Dąmbska (1904–1983) – filozof, logik i metodolog, przedstawicielka lwowsko‑warszawskiej szkoły filozoficznej, od 1957 r. profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, w 1964 r. usunięta z uczelni ze względów politycznych z zakazem wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego.
Aurora
Aurora – nazwa rosyjskiego, a potem radzieckiego krążownika, który podczas rewolucji lutowej w 1917 r. został opanowany przez zbuntowanych marynarzy, a potem przez bolszewików; wystrzał z działa Aurory był znakiem, że bolszewicy szturmują Pałac Zimowy, co zapoczątkowało rewolucję październikową.
²
Marek Tulliusz Cycero (Marcus Tullius Cicero, 106–43 p.n.e.) – rzymski mąż stanu, słynny mówca i filozof, autor mów sądowych, teoretyk wymowy, twórca łacińskiej terminologii filozoficznej.
tautologia
tautologia (z gr. „to samo słowo”) – błąd leksykalny, polegający na użyciu połączenia wyrazów, które są nośnikami tych samych treści, co powoduje wyrażenie tej samej myśli dwa lub więcej razy.
koniunktiw - łaciński tryb przypuszczający; tu: cecha wyrafinowanego, subtelnego języka
³
Gawriła R. Dierżawin (1743- 1816) - poeta rosyjski, przedstawiciel klasycyzmu; sławę przyniosła mu oda filozoficzna Bóg oraz oda na cześć carycy Katarzyny II Felica, w której połączył panegiryczne przedstawienie monarchini z satyrycznym obrazem jej dworu.
„postawa wyprostowana”
„postawa wyprostowana” - określenie to pochodzi z wiersza Pan Cogito o postawie wyprostowanej. Pojawia się również w utworze Przesłanie Pana Cogito
⁴
Konrad Rylejew (1795‑1826) - wybitny literat rosyjski, członek związku dekabrystów. Po klęsce grudniowego zrywu zginął na szubienicy.
⁵
Aleksander Bestużew (1797‑1837) - poeta i powieściopisarz rosyjski (pseud. Marliński), oficer gwardii, uczestnik powstania dekabrystów, skazany na więzienie, potem na pracę w kopalniach syberyjskich; jako prosty żołnierz został wysłany na Kaukaz, gdzie zginął w potyczce z góralami.
miny
miny - kopalnie
akces
gotowość do udziału w czymś
Słownik
filomata
filomata
(gr. philomathḗs – miłośnik wiedzy) Towarzystwo Filomatyczne, tajne stowarzyszenie naukowo‑literackie młodzieży działające 1817–1823 w Wilnie
Normanowie
Normanowie
ogólna nazwa nadana w zachodniej Europie Skandynawom podejmującym od końca VIII do XI w. dalekosiężne wyprawy o charakterze głównie rabunkowym i zdobywczym
tautologia
tautologia
tautologia (z gr. „to samo słowo”) – błąd leksykalny, polegający na użyciu połączenia wyrazów, które są nośnikami tych samych treści, co powoduje wyrażenie tej samej myśli dwa lub więcej razy