Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1UpkcNyYOSbS
Nagranie dźwiękowe dotyczące Adama Mickiewicza.

Siła charakteru, czyli jak zachować „postawę wyprostowaną”

Mickiewicz był romantykiem o głębokiej klasycystycznej formacji. Klasyczny był przecież za czasów jego studiów Uniwersytet Wileński i taka z ducha była organizacja filomackafilomatafilomacka, którą Mickiewicz współtworzył. Wygłaszając prelekcje w Collège de France, w założeniu poświęcone rozwojowi literatur słowiańskich, w rzeczywistości poeta szukał źródeł ducha wolności bądź przyczyn zniewolenia poszczególnych narodów.

Czas, w którym wykłady powstawały, to moment, kiedy Polska była pod zaborami. Większość mężczyzn w pełni sił fizycznych i twórczych zginęła w czasie walk narodowowyzwoleńczych albo została zesłana na Syberię bądź też pędziła biedne życie emigranta.

R1bYKjsi5LMdg
Zbigniew Herbert i Adam Mickiewicz
Źródło: domena publiczna.

Potęga smaku Zbigniewa Herberta ukazała się w tomie wierszy Raport z oblężonego miasta w 1983 r. w Paryżu. W Polsce trwał wtedy jeszcze stan wojenny, poprzedzony 18 miesiącami „karnawału Solidarności”. Herbert po sześciu latach pobytu za granicą (głównie w Niemczech, ale także w Austrii i we Włoszech) powrócił do kraju w 1981 r., by wspólnie z narodem przeżywać apogeum nadziei związanych z powstaniem Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego. Po wprowadzeniu stanu wojennego wspierał działania opozycji. Jako poeta stał się symbolem sprzeciwu, bezkompromisowej postawy. Dedykacja Potęgi smaku wskazuje, że tekst jest hołdem dla zmarłej w roku powstania wiersza Izydory Dąmbskiej, filozofa logika, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, która prawie dwadzieścia lat wcześniej z przyczyn politycznych została wyrzucona z uczelni i pozbawiona praw wykonywania zawodu - można powiedzieć: za wierność ideałom i godną postawę - „postawę wyprostowaną”„postawa wyprostowana”„postawę wyprostowaną”.

Zarówno w czasach Mickiewicza, jak i Herberta Polska była zniewolona przez sąsiada ze Wschodu. W wieku XIX była to Rosja, w XX – Związek Radziecki. W pierwszym przypadku rządził samowładny car, w drugim – wszechwładny komunizm, który – paradoksalnie – powstał rzekomo po to, by wyzwolić narody spod jarzma imperatora. Ten Wschód zostaje przeciwstawiony Zachodowi. Pierwszy kojarzy się Mickiewiczowi z barbarzyńcami, drugi – z cywilizacją klasyczną, z dorobkiem kultury europejskiej, która tak niezwykle połączyła grecką teorię piękna i rzymskie prawo.

W tekstach obu poetów można wyczytać to samo pytanie: jak to jest, że jedni poddają się wszechwładnej, barbarzyńskiej potędze, rezygnując z obrony swojej godności, dobra, prawdy, a inni pozostają wierni swoim ideałom – mimo tych samych nacisków – nawet za cenę utraty pracy, wolności, a nawet życia?

Mickiewicz w kończącym III część Dziadów wierszu Do przyjaciół Moskali daje wyraz przeświadczeniu, że Rosjanie są takimi samymi ofiarami carskiej władzy jak Polacy:

Adam Mickiewicz Do przyjaciół Moskali

[…] Szlachetna szyja Rylejewa,  
Którąm jak bratnią ściskał, carskimi wyroki  
Wisi do hańbiącego przywiązana drzewa;  
[…]

Ta ręka, którą do mnie Bestużew wyciągnął,  
Wieszcz i żołnierz, ta ręka od pióra i broni  
Oderwana, i car ją do taczki zaprzągnął;  
Dziś w minachminyminach ryje, skuta obok polskiej dłoni.  
[…]  

Gorycz wyssana ze krwi i z łez mej ojczyzny  
Niech zrze i pali, nie was, lecz wasze okowy.
[1832]

mic1 Źródło: Adam Mickiewicz, Do przyjaciół Moskali.

Kilka lat później, w Literaturze słowiańskiej będzie szukał odpowiedzi na pytanie, dlaczego opór Polaków i Rosjan wobec tej samej władzy jest tak odmienny. Herbert  w omawianym wierszu stawia podobne pytanie: od czego zależy to, że decydujemy się stawić opór – wielki charakter, kwestia smaku? Współczesny poeta nie kieruje jednak pytania do narodów, ale do poszczególnych ludzi, na co wskazuje chociażby dedykacja wiersza.

1
Zbigniew Herbert Potęga smaku

Pani Profesor Izydorze Dąmbskiej ¹¹¹

R11z2Rz4fCKeW11
Ekslibrys Izydory Dąmbskiej

Izydora Dąmbska (1904–1983) – filozof, logik i metodolog, przedstawicielka lwowsko‑warszawskiej szkoły filozoficznej, od 1957 r. profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, w 1964 r. usunięta z uczelni ze względów politycznych z zakazem wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego.
Źródło: licencja: CC BY-SA 4.0.

To wcale nie wymagało wielkiego charakteru
nasza odmowa, niezgoda i upór  
mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi  
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku  
Tak smaku
w którym są włókna duszy i chrząstki sumienia

Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono  
słano kobiety różowe płaskie jak opłatek  
lub fantastyczne twory z obrazów Hieronima BoschaBoschaBoscha
lecz piekło w tym czasie było jakie  
mokry dół zaułek morderców barak  
nazwany pałacem sprawiedliwości  
samogonnysamogonnysamogonny MefistoMefistoMefisto w leninowskiej kurtcekurtcekurtce
posyłał w teren wnuczęta AuroryAuroraAurory

chłopców o twarzach ziemniaczanych  
bardzo brzydkie dziewczyny o czerwonych rękach

Zaiste ich retoryka była aż nazbyt parciana
(Marek Tulliusz²²² obracał się w grobie)
łańcuchy tautologiitautologiatautologii parę pojęć jak cepy
dialektykadialektykadialektyka oprawców żadnej dystynkcjidystynkcjadystynkcji w rozumowaniu
składnia pozbawiona urody koniunktiwukoniunktiwkoniunktiwu

Tak więc estetykaestetykaestetyka może być pomocna w życiu  
nie należy zaniedbywać nauki o pięknie

Zanim zgłosimy akcesakcesakces trzeba pilnie badać  
kształt architektury rytm bębnów i piszczałek  
kolory oficjalne nikczemny rytuał pogrzebów

Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu  
książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanie

To wcale nie wymagało wielkiego charakteru  
mieliśmy odrobinę niezbędnej odwagi 
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku
Tak smaku  
który każe wyjść skrzywić się i wycedzić szyderstwo  
choćby za to miał spaść bezcenny kapitelkapitelkapitel ciała  
głowa
[1983]

her Źródło: Zbigniew Herbert, Potęga smaku.
Dąmbskiej
Boscha
samogonny
Mefisto
kurtce
Aurory
Tulliusz
tautologii
dialektyka
dystynkcji
koniunktiwu
estetyka
kapitel
ucinek
esprit
gminni
1
Adam Mickiewicz Wykład XII (fragment)
R1LjM2HwJiSKJ1
Gawriła R. Dierżawin(1743- 1816) - poeta rosyjski, przedstawiciel klasycyzmu; sławę przyniosła mu oda filozoficzna Bóg oraz oda na cześć carycy Katarzyny II Felica, w której połączył panegiryczne przedstawienie monarchini z satyrycznym obrazem jej dworu.
Źródło: Vladimir Borovikovsky, Portret Gawriła R. Dierżawina, domena publiczna.

Dzierżawin³³³, pierwszy poeta rosyjski przyjmowany łaskawie przez monarchinię, rozgorzał prawdziwym i szczerym dla niej zachwytem. To godne uwagi. Pragnie jej przypodobać się przez żarty, przez silenie się na dowcip, przez naśladowanie poetów francuskich, w których się lubowała. Ale przynajmniej przemawia już do swej władczyni jako do istoty ludzkiej, a nie jak do bóstwa; zaczyna się w nim budzić niewyraźne poczucie godności własnej. Słowianie […] zawdzięczają obudzenie się tego poczucia wpływowi obcemu […].

W duszę słowiańską najtrudniej było wpoić poczucie własnej godności. Lud rosyjski, od tylu wieków ujarzmiony przez obcych, przez NormanówNormanowieNormanów, potem przez Mongołów, nic niemający wspólnego z władcami, których nawykł czcić z daleka, ujrzał się obecnie zbliżonym do tronu, poczuł, że łączy go coś z władcą. Trzeba zatem wybaczyć Dzierżawinowi jego żarty w bardzo złym smaku, w których chciał czasem wydać się prostodusznym,  a stawał się tylko prostackim i niezgrabnym.

Rzecz szczególna, że poeci gminnigminnipoeci gminni, jak to już zauważyliśmy w roku ubiegłym mówiąc o poetach serbskich, nie bywają nigdy prostaccy i niezgrabni. W pieśniach serbskich (które tak trudno było mi przełożyć) literaci francuscy odkryli niezmierną subtelność, delikatność, a razem wdzięk dziecięcy. Skądżeż więc to pochodzi, że ilekroć pisarze słowiańscy starają się o wdzięk,  o subtelność, stają się niemal zawsze prostaccy i niezgrabni? Zjawisko to należałoby rozważyć. Ani estetyka, ani retoryka nie dają nam w tym względzie żadnego wyjaśnienia. Sądzę, że to, co zowiemy prostactwem i niezgrabnością, pochodzi z niedostatku wiary w siebie. Być prostakiem to znaczy chcieć przyjąć [cudzą] formę, pozbawioną już ducha. Kto utracił wiarę we własną godność, ten usiłuje naśladować postawę i ruch kogoś innego;  za karę za to ubliżenie własnej godności staje się prostackim. Prosty, pobożny i pracowity wieśniak słowiański nie będzie nigdy prostackim i niezgrabnym. Wieśniak jako strzelec u boku swego pana lub jako powstaniec ma zawsze postawę piękną i szlachetną; ale tenże wieśniak jako lokaj bywa zawsze prostacki. Ród ten nie jest stworzony do lokajstwa. 
A wielu pisarzy stało się lokajami!

Tak pojmowane prostactwo i niezgrabność, ów brak wiary, niedostatek siły ducha przechodzi powoli w dowcipność. […] Mam jednak przeświadczenie, że to, co powszechnie zowie się espritespritesprit i co występuje w karykaturach, w ucinkachucinekucinkach, jest niczym innym jak tylko prostactwem i niezgrabnością w postaci doskonałej, rozwiniętej do skrajności. To, co najpierw było skażone, popadłszy pod wpływ zła, staje się złem w całej pełni, złem we właściwym znaczeniu. Oto, co nazywamy zwykle „dowcipnym” w potocznym tego słowa znaczeniu. [1840‑1844]

mic Źródło: Adam Mickiewicz, Wykład XII (fragment), [w:] Literatura słowiańska. Kurs drugi.
¹
Aurora
²
tautologia
dystynkcja
koniunktiw
³
„postawa wyprostowana”
miny
akces

Słownik

filomata
filomata

(gr. philomathḗs – miłośnik wiedzy) Towarzystwo Filomatyczne, tajne stowarzyszenie naukowo‑literackie młodzieży działające 1817–1823 w Wilnie

Normanowie
Normanowie

ogólna nazwa nadana w zachodniej Europie Skandynawom podejmującym od końca VIII do XI w. dalekosiężne wyprawy o charakterze głównie rabunkowym i zdobywczym

tautologia
tautologia

tautologia (z gr. „to samo słowo”) – błąd leksykalny, polegający na użyciu połączenia wyrazów, które są nośnikami tych samych treści, co powoduje wyrażenie tej samej myśli dwa lub więcej razy