R1UpkcNyYOSbS
Nagranie dźwiękowe dotyczące Adama Mickiewicza.

Siła charakteru, czyli jak zachować „postawę wyprostowaną”

Mickiewicz był romantykiem o głębokiej klasycystycznej formacji. Klasyczny był przecież za czasów jego studiów Uniwersytet Wileński i taka z ducha była organizacja filomackafilomatafilomacka, którą Mickiewicz współtworzył. Wygłaszając prelekcje w Collège de France, w założeniu poświęcone rozwojowi literatur słowiańskich, w rzeczywistości poeta szukał źródeł ducha wolności bądź przyczyn zniewolenia poszczególnych narodów.

Czas, w którym wykłady powstawały, to moment, kiedy Polska była pod zaborami. Większość mężczyzn w pełni sił fizycznych i twórczych zginęła w czasie walk narodowowyzwoleńczych albo została zesłana na Syberię bądź też pędziła biedne życie emigranta.

R1bYKjsi5LMdg
Zbigniew Herbert i Adam Mickiewicz
Źródło: domena publiczna.

Potęga smaku Zbigniewa Herberta ukazała się w tomie wierszy Raport z oblężonego miasta w 1983 r. w Paryżu. W Polsce trwał wtedy jeszcze stan wojenny, poprzedzony 18 miesiącami „karnawału Solidarności”. Herbert po sześciu latach pobytu za granicą (głównie w Niemczech, ale także w Austrii i we Włoszech) powrócił do kraju w 1981 r., by wspólnie z narodem przeżywać apogeum nadziei związanych z powstaniem Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego. Po wprowadzeniu stanu wojennego wspierał działania opozycji. Jako poeta stał się symbolem sprzeciwu, bezkompromisowej postawy. Dedykacja Potęgi smaku wskazuje, że tekst jest hołdem dla zmarłej w roku powstania wiersza Izydory Dąmbskiej, filozofa logika, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, która prawie dwadzieścia lat wcześniej z przyczyn politycznych została wyrzucona z uczelni i pozbawiona praw wykonywania zawodu - można powiedzieć: za wierność ideałom i godną postawę - „postawę wyprostowaną”„postawa wyprostowana”„postawę wyprostowaną”.

Zarówno w czasach Mickiewicza, jak i Herberta Polska była zniewolona przez sąsiada ze Wschodu. W wieku XIX była to Rosja, w XX – Związek Radziecki. W pierwszym przypadku rządził samowładny car, w drugim – wszechwładny komunizm, który – paradoksalnie – powstał rzekomo po to, by wyzwolić narody spod jarzma imperatora. Ten Wschód zostaje przeciwstawiony Zachodowi. Pierwszy kojarzy się Mickiewiczowi z barbarzyńcami, drugi – z cywilizacją klasyczną, z dorobkiem kultury europejskiej, która tak niezwykle połączyła grecką teorię piękna i rzymskie prawo.

W tekstach obu poetów można wyczytać to samo pytanie: jak to jest, że jedni poddają się wszechwładnej, barbarzyńskiej potędze, rezygnując z obrony swojej godności, dobra, prawdy, a inni pozostają wierni swoim ideałom – mimo tych samych nacisków – nawet za cenę utraty pracy, wolności, a nawet życia?

Mickiewicz w kończącym III część Dziadów wierszu Do przyjaciół Moskali daje wyraz przeświadczeniu, że Rosjanie są takimi samymi ofiarami carskiej władzy jak Polacy:

Adam Mickiewicz Do przyjaciół Moskali

[…] Szlachetna szyja Rylejewa,  
Którąm jak bratnią ściskał, carskimi wyroki  
Wisi do hańbiącego przywiązana drzewa;  
[…]

Ta ręka, którą do mnie Bestużew wyciągnął,  
Wieszcz i żołnierz, ta ręka od pióra i broni  
Oderwana, i car ją do taczki zaprzągnął;  
Dziś w minachminyminach ryje, skuta obok polskiej dłoni.  
[…]  

Gorycz wyssana ze krwi i z łez mej ojczyzny  
Niech zrze i pali, nie was, lecz wasze okowy.
[1832]

mic1 Źródło: Adam Mickiewicz, Do przyjaciół Moskali.

Kilka lat później, w Literaturze słowiańskiej będzie szukał odpowiedzi na pytanie, dlaczego opór Polaków i Rosjan wobec tej samej władzy jest tak odmienny. Herbert  w omawianym wierszu stawia podobne pytanie: od czego zależy to, że decydujemy się stawić opór – wielki charakter, kwestia smaku? Współczesny poeta nie kieruje jednak pytania do narodów, ale do poszczególnych ludzi, na co wskazuje chociażby dedykacja wiersza.

1
Zbigniew Herbert Potęga smaku

Pani Profesor Izydorze Dąmbskiej ¹¹¹

R11z2Rz4fCKeW11
Ekslibrys Izydory Dąmbskiej

Izydora Dąmbska (1904–1983) – filozof, logik i metodolog, przedstawicielka lwowsko‑warszawskiej szkoły filozoficznej, od 1957 r. profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, w 1964 r. usunięta z uczelni ze względów politycznych z zakazem wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego.
Źródło: licencja: CC BY-SA 4.0.

To wcale nie wymagało wielkiego charakteru
nasza odmowa, niezgoda i upór  
mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi  
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku  
Tak smaku
w którym są włókna duszy i chrząstki sumienia

Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono  
słano kobiety różowe płaskie jak opłatek  
lub fantastyczne twory z obrazów Hieronima BoschaBoschaBoscha
lecz piekło w tym czasie było jakie  
mokry dół zaułek morderców barak  
nazwany pałacem sprawiedliwości  
samogonnysamogonnysamogonny MefistoMefistoMefisto w leninowskiej kurtcekurtcekurtce
posyłał w teren wnuczęta AuroryAuroraAurory

chłopców o twarzach ziemniaczanych  
bardzo brzydkie dziewczyny o czerwonych rękach

Zaiste ich retoryka była aż nazbyt parciana
(Marek Tulliusz²²² obracał się w grobie)
łańcuchy tautologiitautologiatautologii parę pojęć jak cepy
dialektykadialektykadialektyka oprawców żadnej dystynkcjidystynkcjadystynkcji w rozumowaniu
składnia pozbawiona urody koniunktiwukoniunktiwkoniunktiwu

Tak więc estetykaestetykaestetyka może być pomocna w życiu  
nie należy zaniedbywać nauki o pięknie

Zanim zgłosimy akcesakcesakces trzeba pilnie badać  
kształt architektury rytm bębnów i piszczałek  
kolory oficjalne nikczemny rytuał pogrzebów

Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu  
książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanie

To wcale nie wymagało wielkiego charakteru  
mieliśmy odrobinę niezbędnej odwagi 
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku
Tak smaku  
który każe wyjść skrzywić się i wycedzić szyderstwo  
choćby za to miał spaść bezcenny kapitelkapitelkapitel ciała  
głowa
[1983]

her Źródło: Zbigniew Herbert, Potęga smaku.
Dąmbskiej
Boscha
samogonny
Mefisto
kurtce
Aurory
Tulliusz
tautologii
dialektyka
dystynkcji
koniunktiwu
estetyka
kapitel
ucinek
esprit
gminni
1
Adam Mickiewicz Wykład XII (fragment)
R1LjM2HwJiSKJ1
Gawriła R. Dierżawin(1743- 1816) - poeta rosyjski, przedstawiciel klasycyzmu; sławę przyniosła mu oda filozoficzna Bóg oraz oda na cześć carycy Katarzyny II Felica, w której połączył panegiryczne przedstawienie monarchini z satyrycznym obrazem jej dworu.
Źródło: Vladimir Borovikovsky, Portret Gawriła R. Dierżawina, domena publiczna.

Dzierżawin³³³, pierwszy poeta rosyjski przyjmowany łaskawie przez monarchinię, rozgorzał prawdziwym i szczerym dla niej zachwytem. To godne uwagi. Pragnie jej przypodobać się przez żarty, przez silenie się na dowcip, przez naśladowanie poetów francuskich, w których się lubowała. Ale przynajmniej przemawia już do swej władczyni jako do istoty ludzkiej, a nie jak do bóstwa; zaczyna się w nim budzić niewyraźne poczucie godności własnej. Słowianie […] zawdzięczają obudzenie się tego poczucia wpływowi obcemu […].

W duszę słowiańską najtrudniej było wpoić poczucie własnej godności. Lud rosyjski, od tylu wieków ujarzmiony przez obcych, przez NormanówNormanowieNormanów, potem przez Mongołów, nic niemający wspólnego z władcami, których nawykł czcić z daleka, ujrzał się obecnie zbliżonym do tronu, poczuł, że łączy go coś z władcą. Trzeba zatem wybaczyć Dzierżawinowi jego żarty w bardzo złym smaku, w których chciał czasem wydać się prostodusznym,  a stawał się tylko prostackim i niezgrabnym.

Rzecz szczególna, że poeci gminnigminnipoeci gminni, jak to już zauważyliśmy w roku ubiegłym mówiąc o poetach serbskich, nie bywają nigdy prostaccy i niezgrabni. W pieśniach serbskich (które tak trudno było mi przełożyć) literaci francuscy odkryli niezmierną subtelność, delikatność, a razem wdzięk dziecięcy. Skądżeż więc to pochodzi, że ilekroć pisarze słowiańscy starają się o wdzięk,  o subtelność, stają się niemal zawsze prostaccy i niezgrabni? Zjawisko to należałoby rozważyć. Ani estetyka, ani retoryka nie dają nam w tym względzie żadnego wyjaśnienia. Sądzę, że to, co zowiemy prostactwem i niezgrabnością, pochodzi z niedostatku wiary w siebie. Być prostakiem to znaczy chcieć przyjąć [cudzą] formę, pozbawioną już ducha. Kto utracił wiarę we własną godność, ten usiłuje naśladować postawę i ruch kogoś innego;  za karę za to ubliżenie własnej godności staje się prostackim. Prosty, pobożny i pracowity wieśniak słowiański nie będzie nigdy prostackim i niezgrabnym. Wieśniak jako strzelec u boku swego pana lub jako powstaniec ma zawsze postawę piękną i szlachetną; ale tenże wieśniak jako lokaj bywa zawsze prostacki. Ród ten nie jest stworzony do lokajstwa. 
A wielu pisarzy stało się lokajami!

Tak pojmowane prostactwo i niezgrabność, ów brak wiary, niedostatek siły ducha przechodzi powoli w dowcipność. […] Mam jednak przeświadczenie, że to, co powszechnie zowie się espritespritesprit i co występuje w karykaturach, w ucinkachucinekucinkach, jest niczym innym jak tylko prostactwem i niezgrabnością w postaci doskonałej, rozwiniętej do skrajności. To, co najpierw było skażone, popadłszy pod wpływ zła, staje się złem w całej pełni, złem we właściwym znaczeniu. Oto, co nazywamy zwykle „dowcipnym” w potocznym tego słowa znaczeniu. [1840‑1844]

mic Źródło: Adam Mickiewicz, Wykład XII (fragment), [w:] Literatura słowiańska. Kurs drugi.
¹
Aurora
²
tautologia
dystynkcja
koniunktiw
³
„postawa wyprostowana”
miny
akces

Słownik

filomata
filomata

(gr. philomathḗs – miłośnik wiedzy) Towarzystwo Filomatyczne, tajne stowarzyszenie naukowo‑literackie młodzieży działające 1817–1823 w Wilnie

Normanowie
Normanowie

ogólna nazwa nadana w zachodniej Europie Skandynawom podejmującym od końca VIII do XI w. dalekosiężne wyprawy o charakterze głównie rabunkowym i zdobywczym

tautologia
tautologia

tautologia (z gr. „to samo słowo”) – błąd leksykalny, polegający na użyciu połączenia wyrazów, które są nośnikami tych samych treści, co powoduje wyrażenie tej samej myśli dwa lub więcej razy