Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1WgPrLvmp39S
Zdjęcie przedstawia pole. Jest tu duża brzoza, złamana wpół.

Siła charakteru, czyli jak zachować „postawę wyprostowaną”

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Co pozwala nam zachować godność i bronić prawdy pomimo zagrożenia?

Dwóch poetów z dwóch różnych epok: sztandarowy polski romantyk – Adam Mickiewicz i współczesny polski klasyk – Zbigniew Herbert. Dwa teksty: wykład‑esej i liryk. Wydawałoby się, że między tymi dwoma literackimi zjawiskami jest ogromna przepaść, a jednak…

Wykłady Mickiewicza w Collège de France były poświęcone rozwojowi literatur słowiańskich, lecz ich tematem często stawało się poszukiwanie źródeł ducha wolności i przyczyn zniewolenia narodów. Temat ten pojawia się także w powstałym pod koniec stanu wojennego wierszu Herberta. Zarówno w czasach Mickiewicza, jak i Herberta, Polska była zniewolona — w wieku XIX przez Rosję, w wieku XX przez Związek Radziecki. Wolność i godność, które zostają wystawione na próbę, były dla obu poetów żywym i głębokim problemem.

Twoje cele
  • Poznasz kontekst polityczny powstania eseju Mickiewicza i wiersza Herberta.

  • Dokonasz analizy i interpretacji utworu Zbigniewa Herberta i wykładu Adama Mickiewicza.

  • Zastanowisz się, czy problem podejmowany w obu tekstach pozostaje istotnym problemem współczesnego świata.

  • Zdefiniujesz, czym w kontekście poezji Herberta i twórczości Mickiewicza jest „postawa wyprostowana”.