R1WgPrLvmp39S
Zdjęcie przedstawia pole. Jest tu duża brzoza, złamana wpół.

Siła charakteru, czyli jak zachować „postawę wyprostowaną”

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Co pozwala nam zachować godność i bronić prawdy pomimo zagrożenia?

Dwóch poetów z dwóch różnych epok: sztandarowy polski romantyk – Adam Mickiewicz i współczesny polski klasyk – Zbigniew Herbert. Dwa teksty: wykład‑esej i liryk. Wydawałoby się, że między tymi dwoma literackimi zjawiskami jest ogromna przepaść, a jednak…

Wykłady Mickiewicza w Collège de France były poświęcone rozwojowi literatur słowiańskich, lecz ich tematem często stawało się poszukiwanie źródeł ducha wolności i przyczyn zniewolenia narodów. Temat ten pojawia się także w powstałym pod koniec stanu wojennego wierszu Herberta. Zarówno w czasach Mickiewicza, jak i Herberta, Polska była zniewolona — w wieku XIX przez Rosję, w wieku XX przez Związek Radziecki. Wolność i godność, które zostają wystawione na próbę, były dla obu poetów żywym i głębokim problemem.

Twoje cele
  • Poznasz kontekst polityczny powstania eseju Mickiewicza i wiersza Herberta.

  • Dokonasz analizy i interpretacji utworu Zbigniewa Herberta i wykładu Adama Mickiewicza.

  • Zastanowisz się, czy problem podejmowany w obu tekstach pozostaje istotnym problemem współczesnego świata.

  • Zdefiniujesz, czym w kontekście poezji Herberta i twórczości Mickiewicza jest „postawa wyprostowana”.