Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Człowiek nieobeznany z tradycją swojej kultury jest skłonny traktować obrzędy, z którymi ma do czynienia, jako odgłosy z zamierzchłej przeszłości, element folkloru albo zwykły obyczaj. Nic bardziej mylnego. Obrzędy (inaczej rytuałyrytuałrytuały) mają głęboki sens kulturowy i pełnią istotne funkcje w stabilizacji struktury społecznej.

bg‑yellow

Jak to się dzieje, że rzecz najzwyklejsza na świecie nagle nabiera niezwykłego znaczenia? Na przykład pęk ziół zebrany przez mieszkańca wsi na łące, którym – przez akt poświęcenia ich w dniu Matki Boskiej Zielnej – wieśniacy przypisują odmienne właściwości.

Owa przemiana rzeczy świeckich, należących do sfery profanumprofanumprofanum i ich przeniesienie do sfery sacrumsacrumsacrum możliwa jest przez zestandaryzowane działania i wypowiedzi zwane rytuałami lub obrzędami. Rytuały nie zanikają wraz z rozwojem społecznym. Inna jest jedynie ich natura, co wynika ze zmiany relacji między sferą sacrum a sferą profanum.

W dawnych społeczeństwach sfera sacrum obejmowała wszystkie aspekty życia jednostkowego i grupowego. W społecznościach plemiennych każde doświadczenie miało charakter religijnyRytuałycharakter religijny.

Rytuały
RhwdVpwNO5Yte1
Émile Durkheim (1858–1917), francuski socjolog
Źródło: Christian Baudelot, licencja: CC BY-SA 4.0.

Wraz z rozwojem społecznym, przynajmniej od czasów renesansu, sukcesywnie poszerza się sfera profanum, a kurczy sfera sacrum – spychana do wymiaru uczestnictwa w grupach wyznaniowych i do prywatnej sfery egzystencji jednostek i grup społecznych. Współcześnie tylko niewielka część zachowań ma kontekst religijny. Jednak mimo świeckiego charakteru niekiedy nawet proste czynności mają w swym głębszym znaczeniu charakter rytuału. Rytuały zmieniają swoją naturę, stając się świeckimi obrzędami ważnymi dla sfery publicznej (rytuały polityczne), sfery edukacyjnej i zawodowej. Występują w rozrywce, sporcie, na koncertach. Rytualny charakter mają też codzienne praktyki czy zachowania, związane z pielęgnacją urody, wyglądu i ze sprawnością fizyczną.

Émile Durkheim Elementarne formy życia religijnego

Charakterystyczną cechą zjawiska religijnego jest to, że zawsze wymaga ono dychotomicznego podziału znanego i poznawalnego uniwersumuniwersumuniwersum na dwa rodzaje obejmujące wszystko, co istnieje, ale zdecydowanie się wykluczające. Rzeczy święte to rzeczy chronione i izolowane przez zakazy, rzeczy świeckie to rzeczy, do których te zakazy się stosują (…), obrzędy to reguły postępowania określające właściwe zachowanie się człowieka w stosunku do rzeczy świętych. (…) kontakt [między sacrum i profanum – dop. red.] jest możliwy tylko wtedy, gdy profanum utraci swoje cechy swoiste, gdy w jakiejś mierze i w pewnym stopniu stanie się sacrum.

durk Źródło: Émile Durkheim, Elementarne formy życia religijnego, Warszawa 1990, s. 35.
Re3aekXkRe5Nn1
Mary Douglas Leakey (1921–2007), brytyjska antropolożka, kontynuatorka myśli Émile'a Durkheima (na zdjęciu z mężem)
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
Mary Douglas Leakey Czystość i zmaza

Zastanowimy się nad naszym szorowaniem i czyszczeniem, zobaczymy, że wcale nie chodzi nam przede wszystkim o uniknięcie choroby. Oddzielamy, wyznaczamy granice, składając widzialne deklaracje co do ogniska domowego, które chcemy ustanowić w materialnym domu. Jeśli przechowujemy środki czystości do kuchni i do łazienki osobno lub każemy mężczyznom korzystać z łazienki na dole, a kobietom na górze, postępujemy w zasadzie tak samo, jak żona Buszmena, kiedy przybywa do nowego obozu. Wybiera ona miejsce, gdzie umieści ognisko, następnie zaś wbija w ziemię tyczkę. W ten sposób orientuje ognisko i wyznacza jego prawą i lewą stronę. W ten sposób dom zostaje podzielony na kwatery kobiet i mężczyzn.

doug Źródło: Mary Douglas Leakey, Czystość i zmaza, Warszawa 2007, s. 106.
bg‑yellow

Czy coś łączy pogrzeby, śluby, uzyskiwanie święceń, pielgrzymki z tzw. osiemnastką, pasowaniem na ucznia czy studniówką?

Odpowiedzi na to pytanie udzielił Arnold van GennepArnold van GennepArnold van Gennep, który pisał:

Arnold van Gennep
Arnold van Gennep Obrzędy przejścia

Życie jednostek niezależnie od typu społeczności zasadza się na sukcesywnym przechodzeniu z jednej grupy do drugiej, od jednego typu zajęć do drugiego. (…) Sam fakt istnienia narzuca konieczność sukcesywnego przechodzenia z jednej społeczności do drugiej, z jednej sytuacji społecznej do kolejnej w taki sposób, że życie jednostki staje się serią etapów, których początek i koniec tworzą zamkniętą całość o niezmiennym porządku: narodziny, dojrzałość społeczna, małżeństwo, rodzicielstwo, awans klasowy, specjalizacja zawodowa, śmierć. Każdemu z tych etapów towarzyszą ceremonie. Ich cel jest niezmienny: przeprowadzić jednostkę z jednego określonego stanu do drugiego – równie ściśle zdefiniowanego. A skoro cel jest ten sam, to i środki są bardzo podobne, jeśli nie identyczne. Jednostka zaś radykalnie się zmienia, ponieważ ma za sobą szereg etapów i granic. Stąd też ogólne podobieństwo ceremonii narodzin, ceremonii związanych z dzieciństwem, ceremonii dojrzałości społecznej, zaręczyn, zaślubin, ciąży, rodzicielstwa, wstępowania do społeczności religijnych czy w końcu pogrzebów.

gennep Źródło: Arnold van Gennep, Obrzędy przejścia, Warszawa 2006, s. 30.

Rytuały przejścia składają się z trzech faz.

Faza preliminalna (faza wyłączenia, separacji)

Faza pierwsza, w której następuje wyłączenie z dotychczasowej grupy (społeczności, kategorii wiekowej etc.). Wyłączenie dokonuje się przez ubiór lub jego brak, malowanie lub widoczne okaleczenia ciała, izolację lub oddalenie. Dzięki temu grupa (społeczność) uzyskuje informację, że osobnik rozpoczął rytuał przejścia.

Faza liminalna (faza zawieszenia, marginalizacji)

Jednostka nie jest już kimś, kim była uprzednio, ale nie jest jeszcze kimś, kim będzie w najbliższej przyszłości. Faza ta jest specyficznym okresem zawieszenia „między”. Uczestnicy tracą swoje dotychczasowe miejsce w społeczności, a tym samym swoje uprawnienia i obowiązki. Dotychczasowe normy i wzory regulujące ich wcześniejsze zachowania przestają obowiązywać. Faza liminalna wytwarza wspólnotę między uczestnikami rytuału przejścia.

Faza postliminalna (faza włączenia, integracji, agregacji)

Faza ostatnia, w której uzyskuje się nowe właściwości, nowy status i tym samym odmienne uprawnienia i obowiązki. Jest to faza ponownego włączenia. Z nowym statusem związane są określone oczekiwania dotyczące wyglądu zewnętrznego, sposobów poruszania się i zachowania, komunikowania z innymi i wchodzenia z nimi w interakcje, w zależności od ich statusów w grupie lub społeczności.

Słownik

agregacja
agregacja

ostatni z etapów rytuału przejścia; polega na powrocie podmiotu na łono społeczności już w nowej roli

communitas
communitas

rzeczownik oznaczający wspólnotę, określony rodzaj więzi społecznej łączącej członków zbiorowości społecznej; według Wiktora Turnera ma dwa podstawowe wymiary (aspekty) – pierwszy to więź spontaniczna, egzystencjalna, wytworzona w środkowej fazie obrzędu przejścia, drugi to więź normatywna, kiedy wspólnota egzystencjalna przekształca się w trwały system społeczny

faza liminalna
faza liminalna

przejściowy etap rytuału przejścia; faza ta to swoiste zawieszenie; pozycja i rola podmiotu nie są jeszcze ukonstytuowane

marginalizacja
marginalizacja

wykluczenie; w naukach społecznych oznacza wykluczenie społeczne, czyli pozbawienie jednostki dostępu do pewnych dóbr lub możliwości działania

paternalizm
paternalizm

(z łac. pater – ojciec); ingerencja w życie innej osoby lub grupy (najczęściej związane z ograniczeniem ich wolności), uzasadniane dobrem tych osób lub grup i/lub koniecznością ich ochrony; przy czym, co jest dobre dla tych osób lub grup, określa podmiot ograniczający, który uznaje, że dane osoby lub grupy nie są zdolne do samodzielnej ochrony własnych interesów; w podobnym znaczeniu: arbitralny i autorytarny sposób zarządzania

profanum
profanum

(z łac. pro – przed oraz fanum – świątynia); sfera świecka, to co ludzkie, antonim sacrum

rytuał
rytuał

(z łac. ritualis; ritus – obrządek, zwyczaj); zespół sekwencji zestandaryzowanych działań i wypowiedzi w celu osiągnięcia zdefiniowanego uprzednio skutku

sacrum
sacrum

sfera świętości; przypisana przez ludzi właściwość rzeczy, osób, przestrzeni niektórym okresom, a także działaniom jednostek lub grup

separacja
separacja

pierwszy z etapów rytuału przejścia; polega na wyłączeniu podmiotu z jego dotychczasowej roli; rozdzielenie, oddzielenie

uniwersum
uniwersum

inaczej: wszechświat