Przeczytaj
Francja
We Francji od 1958 r. funkcjonuje system półprezydenckisystem półprezydencki. Oznacza on rozległe prerogatywy głowy państwa, pochodzącej z wyborów powszechnych, w tym jej bezpośredni wpływ na obsadę stanowisk w rządzie. Ten ostatni organ, choć powoływany przez prezydenta, musi cieszyć się także zaufaniem parlamentu. Od 2002 r. każde wybory parlamentarne we Francji odbywają się kilka tygodni po wyborach prezydenckich. Dynamikę kampanii wyborczej nadaje rywalizacja partii popierających prezydenta oraz tych, które są nastawione opozycyjnie względem niego. Specyfika systemu wyborczego w wyborach do Zgromadzenia Narodowego wpłynęła na ukształtowanie się we Francji systemu dwublokowegosystemu dwublokowego – o większość parlamentarną walczy ze sobą koalicja partii proprezydenckich oraz koalicja partii antyprezydenckich. Bloki takie powstają jeszcze przed wyborami i odgrywają istotną rolę między pierwszą a drugą turą głosowania. Ugrupowania tworzące daną koalicję zawierają wówczas taktyczne porozumienia, pozwalające na uzyskanie przez dany blok mandatów w jak największej liczbie okręgów.
Wybory do francuskiego Zgromadzenia Narodowego są większościowewiększościowe i odbywają się w jednomandatowych okręgach wyborczych. Aby otrzymać mandat, kandydat musi uzyskać w swoim okręgu bezwzględną większość głosów. W tych okręgach, w których żaden z kandydatów nie spełni tego warunku, przeprowadzana jest druga tura. Przechodzą do niej ci kandydaci, którzy zdobyli co najmniej 12,5% głosów. Wygrywa ta osoba, która w drugim głosowaniu otrzyma największą liczbę głosów.
Koalicja, która zdobywa większość w Zgromadzeniu Narodowym, staje się koalicją rządową. Blok przegrywający wybory przechodzi do opozycji. Od 2002 r. wybory te zawsze wygrywał sojusz partii popierających aktualnego prezydenta. W takiej sytuacji kierunki polityki rządu wyznacza głowa państwa. Dysponując zapleczem w parlamencie, prezydent koncentruje w swoich rękach największą władzę w państwie. Sytuacja komplikuje się, gdy większość parlamentarną uzyskują partie koalicji antyprezydenckiej. Rząd tworzą wówczas ugrupowania opozycyjne wobec prezydenta, co oznacza konieczność zawierania kompromisów przez politycznych przywódców oraz relatywny spadek znaczenia prezydenta. Francuzi nazywają taką sytuację cohabitation – czyli współzamieszkiwaniem prezydenta i premiera z dwóch różnych partii. Ostatni raz taka sytuacja miała miejsce w latach 1997–2002 (prezydentem był wówczas prawicowy polityk Jacques Chirac, rząd zaś tworzyli socjaliści i komuniści pod przywództwem premiera Lionela Jospina). Prawdopodobieństwo występowania kohabitacjikohabitacji zostało znacznie zmniejszone, po tym gdy w 2002 r. zrównano we Francji kadencję prezydenta z kadencją Zgromadzenia Narodowego.
Niemcy
W Republice Federalnej Niemiec w 1949 r. został wprowadzony system parlamentarnysystem parlamentarny. Rola prezydenta (który nie jest wyłaniany w wyborach powszechnych) jest bardzo ograniczona, a o kształcie rządu przesądza wyłącznie polityczny układ sił w Bundestagu – głównej izbie niemieckiego parlamentu. Wybory do tego organu odbywają się co 4 lata i stanowią najważniejszą elekcję w tym kraju. Mają one – inaczej niż we Francji – charakter proporcjonalnyproporcjonalny, a zawieranie przedwyborczych koalicji nie jest możliwe. W związku z tym w niemieckim parlamencie nie ma typowych dla Francji bloków politycznych (specyficznym wyjątkiem jest tutaj Unia – porozumienie dwóch stronnictw chadeckich: bawarskiej CSU i w piętnastu pozostałych landach CDU). Niemiecki parlament jest w związku z tym bardziej rozdrobniony, jednocześnie jednak rywalizacja między partiami jest tu mniej konfrontacyjna. Żadna grupa polityczna nie walczy o pełnię władzy, a możliwe warianty koalicyjne są rozmaite i przed wyborami do Bundestagu nie sposób przewidzieć, który z nich ostatecznie zostanie zrealizowany.
Wybory do niemieckiego Bundestagu są proporcjonalne. Każdy wyborca ma dwa głosy – jeden oddaje na kandydata w okręgu jednomandatowym, drugi – na listę partyjną w okręgu wielomandatowym. Mandaty rozdziela się proporcjonalnie między partie – na podstawie tych drugich głosów. W ramach puli miejsc przyznanych danej partii w pierwszej kolejności otrzymują je ci kandydaci, którzy zwyciężyli w okręgach jednomandatowych.
Negocjacje koalicyjne między partiami w Niemczech rozpoczynają się zatem dopiero po ustaleniu składu nowego Bundestagu. Do lat 80. XX wieku funkcjonował w tym kraju system dwuipółpartyjnysystem dwuipółpartyjny – głównymi rywalami byli chadecy (CDU/CSU) i socjaldemokraci (SPD), a trzecią – dużo mniejszą – siłą polityczną była liberalna FDP. Ta ostatnia partia uzyskała w ten sposób znaczenie polityczne daleko wykraczające poza jej społeczne poparcie, gdyż od jej decyzji w sprawie koalicji zależało to, czy rządzić krajem będą chadecy, czy socjaldemokraci. Przykładowo opuszczenie przez FDP koalicji z SPD w 1982 r. doprowadziło do upadku socjaldemokratycznego kanclerza Helmuta Schmidta. Od tego czasu jednak liczba partii w Bundestagu zaczęła stopniowo się zwiększać. Obok trzech tradycyjnych sił politycznych, pojawili się Zieloni, po zjednoczeniu Niemiec – postkomunistyczna partia Die Linke, a w ostatnich latach Alternatywa dla Niemiec. Ponieważ parlament niemiecki jest coraz bardziej rozdrobniony, przybywa wariantów koalicyjnych, ale negocjacje między partiami trwają coraz dłużej i są coraz bardziej skomplikowane. Przykładowo, po wyborach do Bundestagu w 2017 r. zajęły one ponad 4 miesiące i po raz czwarty w historii RFN doprowadziły do powstania wielkiej koalicji CDU‑CSU‑SPD.
Słownik
sytuacja w państwie demokratycznym, gdy rząd i prezydent pochodzą z różnych ugrupowań politycznych i współpracują ze sobą
system wyborczy, w którym mandaty rozdziela się między partie polityczne proporcjonalnie do otrzymanego przez nie poparcia w wyborach
system partyjny zdominowany przez dwa rywalizujące ze sobą bloki partii (najczęściej lewicowy i prawicowy)
system partyjny zdominowany przez dwie rywalizujące ze sobą partie, z których żadna jednak nie zdobywa samodzielnej większości, co zmusza je do zabiegania o koalicję z trzecim ugrupowaniem, znacznie mniejszym
system polityczny oparty na odpowiedzialności politycznej rządu przed parlamentem, charakteryzujący się względnie słabą pozycją ustrojową głowy państwa
system polityczny, w którym występuje prezydent z rozległymi prerogatywami, ale jednocześnie powoływany przez niego rząd ponosi odpowiedzialność polityczną przed parlamentem
system wyborczy charakteryzujący się tym, że mandaty trafiają do kandydatów, którzy w swoich okręgach uzyskali większość głosów