Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O autorze

R1MHbvGSAYf3O1
Julian Stryjkowski
Źródło: Władysław Miernicki, domena publiczna.

Julian Stryjkowski urodził się w 1905 roku w Stryju w rodzinie żydowskiej jako Pesach Stark, syn Cwi Rosenmanna i Hany Stark. Studiował polonistykę we Lwowie.

Niedługo po rozpoczęciu studiów, w 1928 roku, zadebiutował na łamach dziennika „Chwila” opowiadaniem Skrzyżowanie się dwóch pociągów. W  1943 roku rozpoczął pracę nad powieścią Głosy w ciemności, która  ukazała się drukiem w 1956 roku. Jest to pierwsza część tzw. tetralogii galicyjskiej tego autora, do której należą także Austeria, Sen AzrilaEcho.

Przez ponad 20 lat współtworzył miesięcznik „Twórczość”, w którym kierował działem prozy. Blisko współpracował z Jarosławem Iwaszkiewiczem, który był redaktorem naczelnym tego czasopisma i zaprosił Stryjkowskiego do grona redakcyjnego.

Stryjkowski początkowo był silnie związany z ideologią komunistyczną.  Za powieść Bieg do Fragala otrzymał Nagrodę Państwową I stopnia.  Z czasem jednak stawał się coraz bardziej nieufny wobec poczynań władz komunistycznych, a w 1966 roku wystąpił z partii.

Austerii

Powieść Austeria pochodzi z tetralogiitetralogiatetralogii galicyjskiej prezentującej najważniejszy wątek  pisarstwa Juliana Stryjkowskiego:

Beata Łukarska Religia i obrzędy Żydów polskich w tetralogii galicyjskiej Juliana Stryjkowskiego
Rcy7EHRaNZ9XV1
Zbigiew Kresowaty, Julian Stryjkowski, 1994.
Źródło: domena publiczna.

Wielkość pisarstwa Juliana Stryjkowskiego uwidacznia się w jego pasji dokumentowania i przywracania współczesnemu czytelnikowi kolorytu i egzotyki obyczajowo‑religijnej małych galicyjskich miasteczek, zaginionych w kataklizmie II wojny światowej. Na kartach jego powieści ożywają postacie inaczej ubrane, określające swój byt zasadami innej religii i obyczaju, ale myślące, cierpiące i czujące tak samo jak my. (…) Poznajemy zwyczaje żydowskiej diaspory, obrzędy religijne związane z funkcjonowaniem świątyni, obrzędy rodzinne. (…). Do tak zwanej tetralogii galicyjskiej należą cztery spośród utworów pisarza. Są to: Sen Azrila (z 1975), Głosy w ciemności (wydana w 1956), Echo (z 1988), Austeria (z 1966). (…) Płaszczyzna religijno‑obrzędowa organizuje całość utworów Stryjkowskiego. (…) Sam Stryjkowski zdradza autobiograficzne podłoże cyklu galicyjskiego. (…) „... To są wspomnienia z mojego dzieciństwa. Wspomnienia najintymniejsze”.

2 Źródło: Beata Łukarska, Religia i obrzędy Żydów polskich w tetralogii galicyjskiej Juliana Stryjkowskiego, „Historia i Teoria Literatury” 1995/1996, t. 5, s. 61.
tetralogia

Powieść Austeria opisuje losy społeczności żydowskiej zamieszkującej jedno z galicyjskich miasteczek na wschodnich kresach zaboru austriackiego. Społeczność Żydów jest odizolowana od reszty miasteczka, m.in. z powodu odrębności religijnej, kulturowej i obyczajowej. Spokój żydowskiej enklawyenklawaenklawy zakłócają jednak pewne jednostki i wydarzenia, które zaczynają burzyć dotychczasowy porządek i ustaloną hierarchię. Powolne, ale konsekwentne zmiany w świadomości członków wspólnoty doprowadzają do buntu przeciwko ortodoksjiortodoksjaortodoksji, rozluźnienia moralnego, a nawet do utraty wiary. Akcja Austerii rozgrywa się w momencie wybuchu pierwszej wojny światowej, będącym symbolicznym przejściem od starego porządku wieku XIX do pełnego zamętu wieku XX. Tytułową austerią jest karczma Żyda Taga, w której niczym w arce Noego chronią się uciekający przed carskimi wojskami Żydzi. Karczma staje się ostoją ginących wartości i namiastką odchodzącego w zapomnienie świata.

Z pokolenia na pokolenie

Aby zrozumieć mentalność żydowską, czyli swoisty dla tej nacji sposób myślenia i postrzegania rzeczywistości, trzeba odwołać się do religii. Obecnie odróżnia się członków narodu żydowskiego od wyznawców judaizmu. Aby to rozróżnienie było czytelne, tych pierwszych zapisać należy wielką literą (Żydzi), drugich zaś - małą (żydzi). Jednak akcja Austerii ma miejsce przed I wojną światową, gdy taki podział dopiero się rodził. Żydzi byli mniej lub bardziej ortodoksyjni, wszyscy jednak tworzyli naród wybrany, w przeciwieństwie do pozostałych nacji. Nie tylko inaczej postrzegali świat i swoją w nim rolę, ale i odmiennie niż inni mierzyli czas (kalendarz żydowski oparty jest na cyklu księżycowo‑słonecznym). Taką wizję świata i mentalności żydowskiej, cementującą żydowską tożsamość.

RWMkomPtxDO2Q
Maurycy Gottlieb, Tańczący chasydzi, 1875
Źródło: domena publiczna.
Robert Szuchta, Piotr Trojański Zrozumieć Holokaust

Przekazywanie z pokolenia na pokolenie obyczajów, przekonań, zasad wiary i postępowania odgrywało zawsze bardzo ważną rolę wśród Żydów. Religia mojżeszowa wymagała od wyznawców szacunku dla tradycji oraz jej kultywowania. Różne święta, obrzędy i obyczaje żydowskie, których rodowód sięga czasów biblijnych pozwalały Żydom na zachowanie swej tożsamości. Kształtowały się one w warunkach pogłębiającej się izolacji od otoczenia, przez co przyczyniły się do powstania specyficznej kultury żydowskiej, która nie przestała istnieć i wciąż się rozwija.

1 Źródło: Robert Szuchta, Piotr Trojański, Zrozumieć Holokaust, Warszawa 2012, s. 25.

Austerii poczynania bohaterów i rytuały postrzegane są przez pryzmat wiary. Stryjkowski opowiada zarówno o chasydach - pobożnych żydach, cadyku (ich przywódcy), jak i o mieszkańcach miasteczka - przede wszystkim Żydach, ale nie tylko, ponieważ pojawiają się tam reprezentanci różnych narodowości i profesji. Chasydzi, w obliczu wybuchu  wojny, wznoszą modły o wszystkich.

Kolejnym, wyrosłym z religii, fundamentem tożsamości żydowskiej jest Biblia.

R8RMqw2wjf3cu
Tora
Źródło: domena publiczna.
Ks. Henryk Zieliński Izrael i czerwona jałówka. O fundamencie tożsamości Żydów

Biblia hebrajska jest dla Żydów nie tylko świętą księgą – bo większość współczesnych Żydów stanowią ateiści. Tego faktu nie zmieniają wysiłki grup ortodoksów ani władz Izraela podejmowane wobec młodzieży, szczególnie w szkołach i w wojsku. Ale nawet dla nich Biblia jest ważna. Stanowi rodzaj narodowego eposu zawierającego najważniejsze „mity założycielskie”, na których zbudowana jest żydowska tożsamość.

(...)

Do takich fundamentalnych wydarzeń w dziejach Izraela, prócz powołania Abrahama, wyjścia z Egiptu i powrotu z niewoli babilońskiej, dołączył w ostatnich czasach Holokaust (religijni Żydzi wolą mówić w swoim języku: Szoah). Żydowskie podejście do tego wydarzenia jest dla większości z nas trudne do zrozumienia i stąd biorą się czasem konflikty Żydów z „gojami” (goim) – bo właśnie tak nas, nie‑Żydów, nazywają.

3 Źródło: Ks. Henryk Zieliński, Izrael i czerwona jałówka. O fundamencie tożsamości Żydów, „Idziemy” 2018, t. 6.

Żydów jako wspólnotę spajała więc w czasach Austerii przede wszystkim wiara, studiowanie Biblii oraz przestrzeganie świąt: część z nich została nakazana przez Pięcioksiąg, część została dodana później i uświęcona tradycją. Rolę kulturotwórczą pełniły, oprócz wymiaru religijnego świąt, towarzyszące im śpiew, muzyka, oprawa plastyczna i specjalne rodzaje potraw.

Słownik

enklawa
enklawa
  1. terytorium państwa lub jego części ze wszystkich stron otoczone przez terytorium innego państwa

  2. teren otoczony obszarem o innym charakterze

  3. miejsce dające komuś poczucie bezpieczeństwa

ortodoksja
ortodoksja

(gr. orthós – słuszny, dóxa – wiara, chwała) – rygorystyczne wyznawanie danej doktryny, np. religijnej, przestrzeganie jej reguł