Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Najczęściej wykorzystywane diagramy procentowe to:

  • diagram prostokątny,

  • diagram słupkowy,

  • diagram kołowy.

Przykład 1

Na procentowym diagramie prostokątnym przedstawione są dane zebrane wśród grupy uczniów na temat ich wyjazdów wypoczynkowych w czasie ostatnich wakacji.

RDZxG8cv2tj4G

Z diagramu można odczytać na przykład, że:

  • ponad 13 uczniów (36%) przynajmniej raz uczestniczyła w wyjeździe trwającym 5 i więcej dni,

  • tylko 110 uczniów (10%) uczestniczyła w wyjeździe krótkoterminowym (14 dni),

  • ponad połowa uczniów (54%) nigdzie nie wyjeżdżała.

W praktyce chcąc sporządzić prostokątny diagram procentowy, rysujemy na przykład prostokąt składający się ze 100 kratek (każda kratka odpowiada wtedy 1%) i zaznaczamy na nim zebrane dane. Informacje dotyczące wyjazdów wypoczynkowych uczniów możemy przedstawić nieco inaczej.

RP190IjD2fMcf

Gdy zachodzi potrzeba prezentacji danych ilościowych służących do ukazania struktury określonego zjawiska (np. odsetek osób oglądających dany serial telewizyjny), albo zmiany określonej cechy statystycznej (np. dynamiki wzrostu dochodów ludności w danym czasie), można wykorzystać diagram słupkowy (zwany też histogramem). Za pomocą słupków (zarówno poziomych, jak i pionowych) przedstawiane są też dane procentowe, które niekoniecznie muszą sumować się do stu procent (tak, jak to było w przypadku diagramu prostokątnego).

Przykład 2

Na diagramie zamieszczone są dane, zebrane wśród grupy uczniów, dotyczące tego, kto organizował ich wakacyjne wyjazdy turystyczno – wypoczynkowe. Dane na tym diagramie nie sumują się do 100%, część uczniów bowiem wyjeżdżała więcej niż raz i w różny sposób organizowała wyjazdy.

RuaJXgTNVOdyz

Na podstawie diagramu można wywnioskować na przykład, że:

  • większość respondentówrespondentrespondentów (92%) organizowała swoje wyjazdy bez pomocy profesjonalnych organizatorów,

  • co dwudziesty wyjeżdżający skorzystał z wyjazdu organizowanego w inny sposób niż prywatnie, przez biuro podróży lub innego profesjonalnego organizatora,

  • z usług biur podróży lub innego profesjonalnego organizatora turystyki skorzystało tylko 425 wyjeżdżających.

Najtrudniejszym do wykonania jest procentowy diagram kołowy. Chcąc go wykonać, przyjmujemy, że kątowi pełnemu 360° odpowiada 100%. Wtedy 1% odpowiada kąt, którego wierzchołkiem jest środek koła, o mierze 360°100=3,6°.

Przykład 3

Grupie uczniów zadano pytanie: Czy w tym roku w czasie wakacji zamierzasz wyjechać w celach wypoczynkowych lub turystycznych co najmniej na 2 dni? Wyniki przedstawiono na procentowym diagramie kołowym.

R1SrsaHhFjrjC

Na diagramie przedstawionym na rysunku, odpowiedzi:

  • „tak” odpowiada część diagramu wyznaczona przez kąt 3,6°·54=194,4°,

  • „nie” odpowiada część diagramu wyznaczona przez kąt 3,6°·35=126°,

  • „jeszcze nie wiem” odpowiada część diagramu wyznaczona przez kąt 3,6°·11=39,6°.

Z diagramu możemy odczytać na przykład, że:

  • ponad połowa uczniów (54%) w czasie wakacji zamierza wyjechać w celach wypoczynkowych lub turystycznych na co najmniej dwa dni,

  • co trzecia osoba (35%) nie planuje takiego wyjazdu,

  • co dziesiąty badany (11%) jeszcze nie podjął decyzji, czy wyjedzie.

Jeśli znamy liczbę respondentówrespondentrespondentów, możemy obliczyć ile osób wybrało daną odpowiedź.

Przyjmijmy, że w badaniach wzięło udział 207 900 osób. Wtedy:

  • 11% wszystkich osób, czyli 0,11·207900=22869 osób odpowiedziało „jeszcze nie wiem”,

  • 35% wszystkich osób, czyli 0,35·207900=72765 odpowiedziało „nie”,

  • 54% wszystkich osób, czyli 0,54·207900=112266 odpowiedziało „tak”.

Słownik

respondent
respondent

to osoba, która odpowiada na pytanie zawarte w ankiecie lub zadawane podczas wywiadu