Przeczytaj
Najczęściej wykorzystywane diagramy procentowe to:
diagram prostokątny,
diagram słupkowy,
diagram kołowy.
Na procentowym diagramie prostokątnym przedstawione są dane zebrane wśród grupy uczniów na temat ich wyjazdów wypoczynkowych w czasie ostatnich wakacji.
Z diagramu można odczytać na przykład, że:
ponad uczniów () przynajmniej raz uczestniczyła w wyjeździe trwającym i więcej dni,
tylko uczniów () uczestniczyła w wyjeździe krótkoterminowym (– dni),
ponad połowa uczniów () nigdzie nie wyjeżdżała.
W praktyce chcąc sporządzić prostokątny diagram procentowy, rysujemy na przykład prostokąt składający się ze kratek (każda kratka odpowiada wtedy ) i zaznaczamy na nim zebrane dane. Informacje dotyczące wyjazdów wypoczynkowych uczniów możemy przedstawić nieco inaczej.
Gdy zachodzi potrzeba prezentacji danych ilościowych służących do ukazania struktury określonego zjawiska (np. odsetek osób oglądających dany serial telewizyjny), albo zmiany określonej cechy statystycznej (np. dynamiki wzrostu dochodów ludności w danym czasie), można wykorzystać diagram słupkowy (zwany też histogramem). Za pomocą słupków (zarówno poziomych, jak i pionowych) przedstawiane są też dane procentowe, które niekoniecznie muszą sumować się do stu procent (tak, jak to było w przypadku diagramu prostokątnego).
Na diagramie zamieszczone są dane, zebrane wśród grupy uczniów, dotyczące tego, kto organizował ich wakacyjne wyjazdy turystyczno – wypoczynkowe. Dane na tym diagramie nie sumują się do , część uczniów bowiem wyjeżdżała więcej niż raz i w różny sposób organizowała wyjazdy.
Na podstawie diagramu można wywnioskować na przykład, że:
większość respondentówrespondentów () organizowała swoje wyjazdy bez pomocy profesjonalnych organizatorów,
co dwudziesty wyjeżdżający skorzystał z wyjazdu organizowanego w inny sposób niż prywatnie, przez biuro podróży lub innego profesjonalnego organizatora,
z usług biur podróży lub innego profesjonalnego organizatora turystyki skorzystało tylko wyjeżdżających.
Najtrudniejszym do wykonania jest procentowy diagram kołowy. Chcąc go wykonać, przyjmujemy, że kątowi pełnemu odpowiada . Wtedy odpowiada kąt, którego wierzchołkiem jest środek koła, o mierze .
Grupie uczniów zadano pytanie: Czy w tym roku w czasie wakacji zamierzasz wyjechać w celach wypoczynkowych lub turystycznych co najmniej na dni?
Wyniki przedstawiono na procentowym diagramie kołowym.
Na diagramie przedstawionym na rysunku, odpowiedzi:
„tak” odpowiada część diagramu wyznaczona przez kąt ,
„nie” odpowiada część diagramu wyznaczona przez kąt ,
„jeszcze nie wiem” odpowiada część diagramu wyznaczona przez kąt .
Z diagramu możemy odczytać na przykład, że:
ponad połowa uczniów () w czasie wakacji zamierza wyjechać w celach wypoczynkowych lub turystycznych na co najmniej dwa dni,
co trzecia osoba () nie planuje takiego wyjazdu,
co dziesiąty badany () jeszcze nie podjął decyzji, czy wyjedzie.
Jeśli znamy liczbę respondentówrespondentów, możemy obliczyć ile osób wybrało daną odpowiedź.
Przyjmijmy, że w badaniach wzięło udział osób. Wtedy:
wszystkich osób, czyli osób odpowiedziało „jeszcze nie wiem”,
wszystkich osób, czyli odpowiedziało „nie”,
wszystkich osób, czyli odpowiedziało „tak”.
Słownik
to osoba, która odpowiada na pytanie zawarte w ankiecie lub zadawane podczas wywiadu