Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1JgB6SP9VDz5
Zdjęcie przedstawia drewnianą tacę, na niej stoją dwie filiżanki z kawą. Lewa jest z mlekiem i śmietanką, prawa czarna. Pomiędzy nimi leży ukośnie drewniany patyczek i dwie śmietanki do kawy układające się wraz z patyczkiem w znak procentów. Na obu śmietankach jest narysowany symbol procentów.

Diagramy procentowe

Źródło: Karim Manjra, dostępny w internecie: www.unsplash.com.
Ruesi0RVHv3K41
Jakob Steiner (1796 – 1863)
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Często uzyskane informacje są bardziej czytelne, gdy przedstawimy je graficznie, na przykład za pomocą diagramów. Diagramy ułatwiają zrozumienie, zinterpretowanie, zapamiętanie i wykorzystanie związków między prezentowanymi wielkościami. Sposób wizualizacji zależy od ilości tekstu, który należy zapisać oraz specyfiki informacji. Obecnie użycie komputerów umożliwia szybkie i łatwe sporządzanie diagramów nie tylko statycznych, ale również dynamicznych – animowanych i interaktywnych.

Jednym z prekursorów myślenia obrazowego i przykładem możliwości wykorzystania takiego myślenia, był szwajcarski matematyk Jakob Steiner (1796 – 1863). W dzieciństwie i w młodości bazował głównie na wizualizacji zagadnień, gdyż czytać nauczył się dopiero w wieku 14 lat, a do szkoły poszedł, gdy skończył 18 lat. W rezultacie uważany jest za jednego z największych geometrów wszechczasów.

Czytelnym sposobem przedstawiania danych wyrażonych w procentach są diagramy procentowe i o nich będzie mowa w tym materiale.

Twoje cele
  • Przedstawisz dane za pomocą diagramu procentowego.

  • Przeanalizujesz i zinterpretujesz dane zamieszczone na diagramie procentowym.