Przeczytaj
Kształt świata
Kulistego kształtu ziemi dowodził już w V w. p.n.e. grecki filozof Parmenides, a jego tezy powtarzali Platon i Arystoteles. Wykorzystując to założenie, Eratostenes, bibliotekarz aleksandryjski z III w. p.n.e., obliczył obwód kuli ziemskiej. Jak dzisiaj wiemy, uzyskany przezeń rezultat – 39 774 km – różni się tylko o 330 km od stanu faktycznego. Racjonalne argumenty greckich uczonych nie przyjęły się jednak w średniowieczu. Dlaczego? Na łacińskie przekłady ich dzieł trzeba było bowiem czekać do XIII w., a w przypadku najwybitniejszego starożytnego geografa Klaudiusza PtolemeuszaKlaudiusza Ptolemeusza – aż do 1478 r., kiedy po raz pierwszy wydano drukiem jego atlas świata.
Na średniowiecznych mapach świata (łac. mappae mundi) przedstawiano z reguły trzy kontynenty: Europę, Afrykę i Azję, które przypisywano trzem synom biblijnego Noego. Afryka jednak, oprócz swych północnych wybrzeży, pozostawała dla Europejczyków niedostępna. Dlaczego? Z powodu klimatu i bezkresnej pustyni Sahary, na zachodzie zaś trudną do przebycia przeszkodą był ocean. Najbardziej pociągający więc dla europejskiej wyobraźni pozostawał Wschód. Wyobrażano sobie, że na jego najdalszym krańcu znajduje się raj. Europejczycy wiedzieli o istnieniu Indii, dzięki żywotom Aleksandra Wielkiego, a pod koniec XIII w. wenecjanin Marco Polo dotarł do Chin. Jednak panowanie Arabów na Bliskim Wschodzie i Mongołów na bezkresnych terenach rozciągających się na wschód od Rusi odcięło Europę od bezpośrednich kontaktów z Orientem (od łac. oriens – wschód).
Wyprawa Marco Polo
W 1271 r. liczący wówczas 17 lat Marco Polo wyruszył w podróż Jedwabnym Szlakiem, prowadzącym przez Azję Mniejszą, Persję i Azję Środkową do Chin. Towarzyszył on swemu ojcu i stryjowi, weneckim kupcom. Z polecenia papieża mieli oni udać się też z misją dyplomatyczną do mongolskiego chana Kubilaja. Miało to związek z ówczesnymi próbami ocalenia państw krzyżowców w Ziemi Świętej (śmiertelnie już wówczas zagrożonych przez Arabów) poprzez zawiązanie antymuzułmańskiego sojuszu z Mongołami. Podejmowanie przez uczestników wyprawy o charakterze kupieckim zadań politycznych, a czasem wręcz szpiegowskich, było w średniowieczu zjawiskiem typowym.
Po trwającej trzy lata wędrówce, wenecjanie dotarli do Pekinu i pozostali w Państwie Środka aż do 1292 r. W drodze powrotnej, również trzyletniej, najpierw opłynęli wybrzeża Azji Południowo‑Wschodniej i Indii, aż do Persji, skąd lądem przemierzyli szlak do Morza Czarnego, by znów, płynąc morzem via Konstantynopol, zawinąć wreszcie do portu w rodzinnym mieście. W drodze podróżnicy musieli zmagać się z egzotycznymi chorobami i trudami marszu przez pustynię. Swoje wspomnienia z kilkunastoletniego pobytu w Chinach oraz zasłyszane w latach wędrówki informacje o innych krajach Dalekiego Wschodu i Afryki Marco Polo spisał w relacji zatytułowanej Opisanie świata. Wprawdzie wielu współczesnych mu Europejczyków uznało jego sprawozdanie za zmyślone, niemniej rozbudziło ono znacząco zainteresowanie Wschodem, geografią i podróżami.
Odkrywanie oceanu
Już w starożytności transport wodny był najważniejszym sposobem przewożenia ładunków. Rzadka sieć dróg lądowych, nieznajomość skrętnego dyszla i wynikające stąd powszechne użycie wozów dwukołowych powodowały, że transport lądowy był powolny i kosztowny. Nawet w cesarstwie rzymskim, które dysponowało rozwiniętą siecią dróg, większość ładunków przewożono drogą wodną. Żegluga po Morzu Śródziemnym nie była pozbawiona niebezpieczeństw, ale w porównaniu z oceaniczną była znacznie prostsza. Stosunkowo nieduże dystanse z północy na południe nie budziły strachu, a w razie niesprzyjających wiatrów można było polegać na pracy wioślarzy. Płynąc kursem równoleżnikowym, trzymano się zwykle w pobliżu brzegu. Podobnie było w przypadku żeglugi po Bałtyku i Morzu Północnym.
Podstawowym typem statku, używanym w żegludze śródziemnomorskiej w średniowieczu, była płaskodenna galeragalera o napędzie wiosłowym. Wraz ze zwiększaniem wagi ładunków i tonażu statków malało znaczenie wioślarzy, rosła za to rola napędu żaglowego. Budowanie coraz większych statków nie byłoby możliwe bez zmiany konstrukcji steru: umieszczone w tylnej części kadłuba wiosło zastąpiono sterem osiowym montowanym na rufierufie. Pomysł ten zastosowano po raz pierwszy na Bałtyku, gdzie żeglarze przewozili ładunki masowe o niskiej cenie jednostkowej (śledzie, piwo, zboże), a opłacalność przedsięwzięcia zależała od wielkości statku. U schyłku XIII w. ster osiowy znany był pływającym po Zatoce Biskajskiej żeglarzom z Półwyspu Iberyjskiego. Na początku XIV w. pojawił się za ich pośrednictwem w basenie Morza Śródziemnego.
Wyprawy oceaniczne nie byłyby możliwe bez trójkątnego żagla łacińskiego, przejętego od żeglarzy arabskich. Pozwalał on bowiem płynąć skośnie w stosunku do wiatru, podczas gdy używane dotąd przez Europejczyków prostokątne żagle rejowe umożliwiały osiąganie dużych prędkości, lecz tylko z wiatrem. Mocując trójkątne żagle na karawelachkarawelach, marynarze musieli w charakterystyczny sposób przekrzywiać reje – belki, które wcześniej przytwierdzano do masztów poziomo i zwieszano z nich żagle prostokątne. Z czasem najpopularniejszy stał się takielunek mieszany, łączący ożaglowanie rejowe z jednym żaglem łacińskim na rufie. Do tego typu okrętów, zwanych karakamikarakami, należała flagowa „Santa Maria” Kolumba, a mniejsze „Pinta” i „Niña” [ninia] były karawelami.
Kolejnym przełomowym wynalazkiem, który trafił do Europy w średniowieczu, był kompaskompas. Wywodził się on z Chin, gdzie używano go już w I tysiącleciu p.n.e. w trakcie podróży lądowych. Stamtąd przejęli go Arabowie, a od nich w XII w. Europejczycy. Powszechniejsze używanie kompasu legło u podstaw kolejnego wynalazku – kompasowych map morskich, zwanych portolanami, które były poprzedniczkami dzisiejszych map płaskich. W 1406 r. przełożono na łacinę Geografię Ptolemeusza i z niej właśnie europejscy kartografowie przejęli zasadę ustalania pozycji obiektów na mapie za pomocą współrzędnych. Doskonalenie techniki sporządzania map w XV w. doprowadziło do powszechnego przyjęcia siatki kartograficznejkartograficznej.
Koniecznym uzupełnieniem nowego typu statków (karaweli), a także ożaglowania, kompasu i map były przyrządy do nawigacji astronomicznej. W warunkach żeglugi oceanicznej zawodziły bowiem techniki stosowane na morzach śródlądowych, takie jak obserwacja koloru i smaku wody, wypatrywanie wodorostów, itp. Już w starożytności wiedziano, że szerokość geograficzną można wyznaczyć, określając wysokość położenia słońca nad horyzontem w południe. W tym celu do dziś używa się sekstansusekstansu, którego przodkami były kwadranty, astrolabium i – od początku XVI w. – laska św. Jakuba. Przyrządy te znali Arabowie, a w Europie laskę św. Jakuba jako pierwszy skonstruował w 1472 r. niemiecki astronom Johannes Müller, zwany Regiomontanusem. W tym samym czasie żeglarze kastylijscy używali do nawigacji starszego urządzenia – astrolabium. Za pomoc w interpretacji wyników pomiarów służyły tablice trygonometryczne.
Znacznie trudniejsze okazało się wyznaczenie długości geograficznej, wymaga to bowiem dokładnej znajomości czasu. Można ją ustalić, porównując zaobserwowany czas górowania słońca z czasem uniwersalnym (albo z czasem w punkcie wypłynięcia). Dzisiaj wystarczy odebrać drogą radiową sygnał czasu, by obliczyć, jak daleko znajduje się statek na wschód bądź zachód od południka 0 (1 godzina różnicy to 15°). Dawni żeglarze nie dysponowali jednak ani radiem, ani zegarem, który byłby niezawodny na kołyszącym się pokładzie statku. Tymczasem pomyłka o 20 sekund oznaczała błąd rzędu 5 mil! Problem rozwiązano dopiero dzięki skonstruowanemu w XVIII w. chronometrowichronometrowi morskiemu.
Niemal każda z oceanicznych podróży Portugalczyków i Hiszpanów była źródłem cennych informacji o nowych lądach, kształcie wybrzeża afrykańskiego, układzie wiatrów i prądów oraz wynikających stąd trudnościach nawigacyjnych. Aby na bieżąco rozwiązywać te problemy, w portugalskim Sagres [sagresz] na przylądku São Vincente [sao winsente] powstały obserwatorium astronomiczne i szkoła żeglarzy.
Półwysep Iberyjski u schyłku XV w.
Przez całe niemal średniowiecze Półwysep Iberyjski był areną walk pomiędzy chrześcijanami i muzułmanami. W 1469 r. doszło do unii personalnej największych królestw Półwyspu: Kastylii i Aragonii, rządzonych przez Izabelę i Ferdynanda. Poza granicami zjednoczonej monarchii pozostawały: położona na granicy z Francją Nawarra (złączona z Kastylią i Aragonią w 1512 r.) i leżąca na zachodzie Portugalia. Kastylijczycy kontynuowali rekonkwistęrekonkwistę aż do 1492 r., kiedy upadł emirat Granady, a cztery lata po likwidacji władztwa muzułmańskiego na Półwyspie opanowali dzięki wsparciu ze strony rycerstwa francuskiego Wyspy Kanaryjskie. Aragończycy prowadzili ekspansję w kierunku wschodnim (w 1282 r. dynastia aragońska opanowała Sycylię), Portugalczycy zaś po wypędzeniu Arabów ze swego kraju planowali podbój Afryki Północnej.
Nie przypadkiem europejskim odkryciom geograficznym dali początek właśnie mieszkańcy Półwyspu Iberyjskiego. Zamieszkiwanie na styku świata śródziemnomorskiego i atlantyckiego sprzyjało korzystaniu z doświadczeń żeglarzy zarówno z basenu Morza Śródziemnego, jak i z północy. Nie brakło też chętnych do finansowania wypraw, które przynosiły znaczne zyski.
Cechą charakterystyczną struktury społecznej państw iberyjskich był wysoki – sięgający 10% – odsetek szlachty. Straty ludnościowe w wyniku epidemii dżumy w połowie XIV w. i spowodowany tym spadek dochodów z czynszów chłopskich, zwłaszcza zaś koniec rekonkwisty, dla sporej części szlachty oznaczały utratę statusu społecznego. Warunki naturalne nie pozwalały bowiem na zrekompensowanie utraconych zysków wojennych dochodami z uprawy roli, jako że ziemie półwyspu nie są urodzajne i wymagają kosztownych inwestycji irygacyjnychirygacyjnych. Uprawę utrudniała dodatkowo rozwinięta na wielką skalę hodowla owiec. Przemierzające półwysep z południa na północ wielotysięczne stada niszczyły zasiewy, a ich wywodzący się z arystokracji właściciele dławili wszelkie protesty przeciw tym praktykom hodowców. Dopiero zyski z wypraw zamorskich pozwoliły szlachcie zażegnać groźbę kryzysu.
Ponieważ aż do czasu opłynięcia Przylądka Dobrej Nadziei nie zdawano sobie sprawy, że Afrykę w ogóle da się ominąć, głównym powodem wczesnych wypraw portugalskich wzdłuż jej wybrzeży było poszukiwanie złota i niewolników. Nie bez znaczenia były również motywy religijne. Wyzwolenie Półwyspu Iberyjskiego spod władzy Arabów nie oznaczało końca walki z islamem. W Europie od dawna krążyły legendy o znajdującym się gdzieś w głębi Afryki, w Abisynii, chrześcijańskim państwie księdza Jana, które mogłoby stać się sojusznikiem w zmaganiach z muzułmanami.
Warto mieć świadomość, że dla ludów zamieszkujących lądy, eksplorowane w czasach nowożytnych przez Europejczyków wielkie odkrycia geograficzne wiązały się z przybyciem najeźdźców z nieznanych im wcześniej kontynentów - brutalnym zniewoleniem, wyzyskiem oraz trwającą wiele stuleci dominacją polityczną i gospodarczą Europy nad ludnością rdzenną. Dlatego we współczesnych tekstach krytycznych, np. brazylijskich, zawierających inną niż europejska perspektywę, to samo zjawisko opisuje się określeniem wielkie podróże morskie, podróże w poszukiwaniu nowych dróg handlowych, podróże w celu ekspansji terytorialnej lub europejska ekspansja morska. W tekstach tych zamiast określenia „żeglarz odkrył nowy ląd” używa się bardziej neutralnego opisu „żeglarz jako pierwszy Europejczyk dopłynął do tego lądu”.
Polecenia
Wyjaśnij skąd starożytni kartografowie czerpali wiedzę do tworzenia map?
Napisz co współcześnie zastępuje rumby?
Wymień kulturowe, społeczne i gospodarcze przyczyny wielkich odkryć geograficznych.
Zastanów się, czy rdzenni mieszkańcy Ameryki powiedzieliby, że Kolumb odkrył Amerykę? Odpowiedź uzasadnij.
Słownik
(gr. chrόnos - czas; métron - miara), zegar o dużej dokładności pomiaru, stosowany w astronomii, geodezji i nawigacji
(wł. galera), dawny okręt wojenny lub statek handlowy o niskich burtach, z dwoma lub trzema żaglami, poruszany jednak głównie wiosłami
sztuczne nawadnianie w rolnictwie, np. za pomocą specjalnie budowanych kanałów
statek żaglowy z XV i XVI w., mający trzy lub cztery maszty i wystającą poza dziób nadbudówkę przednią oraz wysoką, wielopokładową nadbudówkę rufową
(wł. caravella), jednopokładowy żaglowiec z XV–XVIII w.
(łac. charta - papier; gr. grápho - pisać), nauka o metodach sporządzania oraz sposobach wykorzystania map
(wł. compasso), przyrząd wyposażony w igłę magnetyczną, wskazującą swym położeniem strony świata
walka prowadzona przez chrześcijan od VIII do XV w., mająca na celu wyparcie Maurów z Półwyspu Iberyjskiego
tylna część statku lub łodzi, na której mocuje się urządzenia sterownicze i napędowe
(łac. sextans - szósta część), przyrząd nawigacyjny do określenia położenia statku na podstawie pomiaru wysokości ciał niebieskich
Słowa kluczowe
Ptolemeusz, Marco Polo, mapa świata, Półwysep Iberyjski, Kastylia, Aragonia, żegluga, odkrycia geograficzne, nowożytny kolonializm europejski
Bibliografia
Historia powszechna XIV‑XV w. Wybór tekstów, A. Wyrobisz, B. Geremek, M. Małowist, Warszawa 1964.
M.L. Pisarek, Świat oczami odkrywców, Warszawa 1971.
Wiek XVI–XVIII w źródłach, S.B. Lenard, M.Sobańska‑Bondaruk; tłum. E. Milewska, Warszawa 1999.
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.