Kształt świata

Kulistego kształtu ziemi dowodził już w V w. p.n.e. grecki filozof Parmenides, a jego tezy powtarzali Platon i Arystoteles. Wykorzystując to założenie, Eratostenes, bibliotekarz aleksandryjski z III w. p.n.e., obliczył obwód kuli ziemskiej. Jak dzisiaj wiemy, uzyskany przezeń rezultat – 39 774 km – różni się tylko o 330 km od stanu faktycznego. Racjonalne argumenty greckich uczonych nie przyjęły się jednak w średniowieczu. Dlaczego? Na łacińskie przekłady ich dzieł trzeba było bowiem czekać do XIII w., a w przypadku najwybitniejszego starożytnego geografa Klaudiusza PtolemeuszaKlaudiusz PtolemeuszKlaudiusza Ptolemeusza – aż do 1478 r., kiedy po raz pierwszy wydano drukiem jego atlas świata.

R1Y9ODWo99NWO
Mapa wszechświata Ptolemeusza według Andreasa Cellariusa. Udowodnij, że przedstawia ona teorię geocentryczną, wg której Ziemia nie porusza się, a inne ciała niebieskie krążą wokół niej .
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Klaudiusz Ptolemeusz

Na średniowiecznych mapach świata (łac. mappae mundi) przedstawiano z reguły trzy kontynenty: Europę, Afrykę i Azję, które przypisywano trzem synom biblijnego Noego. Afryka jednak, oprócz swych północnych wybrzeży, pozostawała dla Europejczyków niedostępna. Dlaczego? Z powodu klimatu i bezkresnej pustyni Sahary, na zachodzie zaś trudną do przebycia przeszkodą był ocean. Najbardziej pociągający więc dla europejskiej wyobraźni pozostawał Wschód. Wyobrażano sobie, że na jego najdalszym krańcu znajduje się raj. Europejczycy wiedzieli o istnieniu Indii, dzięki żywotom Aleksandra Wielkiego, a pod koniec XIII w. wenecjanin Marco Polo dotarł do Chin. Jednak panowanie Arabów na Bliskim Wschodzie i Mongołów na bezkresnych terenach rozciągających się na wschód od Rusi odcięło Europę od bezpośrednich kontaktów z Orientem (od łac. oriens – wschód).

Ciekawostka

Wyprawa Marco Polo

W 1271 r. liczący wówczas 17 lat Marco Polo wyruszył w podróż Jedwabnym Szlakiem, prowadzącym przez Azję Mniejszą, Persję i Azję Środkową do Chin. Towarzyszył on swemu ojcu i stryjowi, weneckim kupcom. Z polecenia papieża mieli oni udać się też z misją dyplomatyczną do mongolskiego chana Kubilaja. Miało to związek z ówczesnymi próbami ocalenia państw krzyżowców w Ziemi Świętej (śmiertelnie już wówczas zagrożonych przez Arabów) poprzez zawiązanie antymuzułmańskiego sojuszu z Mongołami. Podejmowanie przez uczestników wyprawy o charakterze kupieckim zadań politycznych, a czasem wręcz szpiegowskich, było w średniowieczu zjawiskiem typowym.

R1YVfoJTUFbGk
Mapa przedstawiająca Jedwabny Szlak – dawną drogę handlowa łącząca Chiny z Europą i Bliskim Wschodem. Szlak miał długość ok. 12 tys. km. Skąd się wzięła nazwa Jedwabny Szlak?
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ro4MODvv4H4cS1
Marco Polo. Kupiec i podróżnik trzyma w dłoni wydanie swojego dziennika podróży oraz mapy. Jak myślisz, kiedy powstał portret - za życia Marco Polo czy w czasach późniejszych? Odpowiedź uzasadnij.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Po trwającej trzy lata wędrówce, wenecjanie dotarli do Pekinu i pozostali w Państwie Środka aż do 1292 r. W drodze powrotnej, również trzyletniej, najpierw opłynęli wybrzeża Azji Południowo‑Wschodniej i Indii, aż do Persji, skąd lądem przemierzyli szlak do Morza Czarnego, by znów, płynąc morzem via Konstantynopol, zawinąć wreszcie do portu w rodzinnym mieście. W drodze podróżnicy musieli zmagać się z egzotycznymi chorobami i trudami marszu przez pustynię. Swoje wspomnienia z kilkunastoletniego pobytu w Chinach oraz zasłyszane w latach wędrówki informacje o innych krajach Dalekiego Wschodu i Afryki Marco Polo spisał w relacji zatytułowanej Opisanie świata. Wprawdzie wielu współczesnych mu Europejczyków uznało jego sprawozdanie za zmyślone, niemniej rozbudziło ono znacząco zainteresowanie Wschodem, geografią i podróżami.

R1PjVgx6EwfmJ
Mapa przedstawiająca wielkie odkrycia geograficzne. Prześledź na mapie podróż Marco Polo.
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.

Odkrywanie oceanu

Już w starożytności transport wodny był najważniejszym sposobem przewożenia ładunków. Rzadka sieć dróg lądowych, nieznajomość skrętnego dyszla i wynikające stąd powszechne użycie wozów dwukołowych powodowały, że transport lądowy był powolny i kosztowny. Nawet w cesarstwie rzymskim, które dysponowało rozwiniętą siecią dróg, większość ładunków przewożono drogą wodną. Żegluga po Morzu Śródziemnym nie była pozbawiona niebezpieczeństw, ale w porównaniu z oceaniczną była znacznie prostsza. Stosunkowo nieduże dystanse z północy na południe nie budziły strachu, a w razie niesprzyjających wiatrów można było polegać na pracy wioślarzy. Płynąc kursem równoleżnikowym, trzymano się zwykle w pobliżu brzegu. Podobnie było w przypadku żeglugi po Bałtyku i Morzu Północnym.

RG7rXSazn2Kuy1
Mapa przedstawiająca główne szlaki handlowe w XIII w.
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.
RXPjjGlHCdMIR1
Okręty o prostokątnych żaglach rejowych, rycina z epoki. Wyjaśnij, z czego wynikała przewaga ożaglowania trójkątnego nad prostokątnym.
Źródło: Stentor, licencja: CC BY-SA 3.0.

Podstawowym typem statku, używanym w żegludze śródziemnomorskiej w średniowieczu, była płaskodenna galeragaleragalera o napędzie wiosłowym. Wraz ze zwiększaniem wagi ładunków i tonażu statków malało znaczenie wioślarzy, rosła za to rola napędu żaglowego. Budowanie coraz większych statków nie byłoby możliwe bez zmiany konstrukcji steru: umieszczone w tylnej części kadłuba wiosło zastąpiono sterem osiowym montowanym na rufierufarufie. Pomysł ten zastosowano po raz pierwszy na Bałtyku, gdzie żeglarze przewozili ładunki masowe o niskiej cenie jednostkowej (śledzie, piwo, zboże), a opłacalność przedsięwzięcia zależała od wielkości statku. U schyłku XIII w. ster osiowy znany był pływającym po Zatoce Biskajskiej żeglarzom z Półwyspu Iberyjskiego. Na początku XIV w. pojawił się za ich pośrednictwem w basenie Morza Śródziemnego.

Rf0ucxsKpmEcA1
Santa Maria. Wskaż widoczne na ilustracji cechy okrętu typu karakami.
Źródło: Andries van Eertvelt (1590–1652), ok. 1628, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wyprawy oceaniczne nie byłyby możliwe bez trójkątnego żagla łacińskiego, przejętego od żeglarzy arabskich. Pozwalał on bowiem płynąć skośnie w stosunku do wiatru, podczas gdy używane dotąd przez Europejczyków prostokątne żagle rejowe umożliwiały osiąganie dużych prędkości, lecz tylko z wiatrem. Mocując trójkątne żagle na karawelachkarawelakarawelach, marynarze musieli w charakterystyczny sposób przekrzywiać reje – belki, które wcześniej przytwierdzano do masztów poziomo i zwieszano z nich żagle prostokątne. Z czasem najpopularniejszy stał się takielunek mieszany, łączący ożaglowanie rejowe z jednym żaglem łacińskim na rufie. Do tego typu okrętów, zwanych karakamikarakakarakami, należała flagowa „Santa Maria” Kolumba, a mniejsze „Pinta”Niña [ninia] były karawelami.

R1NSjKjxJgkXJ
Krajobraz rzeczny. O czym świadczy duża liczba statków widoczna na rzece?
Źródło: Jan Brueghel the Elder (1568–1625), ok. 1607, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Kolejnym przełomowym wynalazkiem, który trafił do Europy w średniowieczu, był kompaskompaskompas. Wywodził się on z Chin, gdzie używano go już w I tysiącleciu p.n.e. w trakcie podróży lądowych. Stamtąd przejęli go Arabowie, a od nich w XII w. Europejczycy. Powszechniejsze używanie kompasu legło u podstaw kolejnego wynalazku – kompasowych map morskich, zwanych portolanami, które były poprzedniczkami dzisiejszych map płaskich. W 1406 r. przełożono na łacinę Geografię Ptolemeusza i z niej właśnie europejscy kartografowie przejęli zasadę ustalania pozycji obiektów na mapie za pomocą współrzędnych. Doskonalenie techniki sporządzania map w XV w. doprowadziło do powszechnego przyjęcia siatki kartograficznejkartografiakartograficznej.

R1FR4ALz2R3gl
Film opowiadający o przyczynach odkryć geograficznych.
R1RFC4up0Ug9O
Mapa z pierwszej połowy XIV w. Pierwsza wzmianka o użyciu portolanów pochodzi z 1270 r. Ich charakterystyczną cechę stanowiło pokreślenie powierzchni mórz liniami rumbowymi, jak widać to na mapie. Linie rumbowe ułatwiały wyznaczenie kursu za pomocą kompasu. Sprawdź w słowniku znaczenie słowa „rumb”.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RrBCaVByb6Ruf1
Sekstans, optyczny przyrząd nawigacyjny, stosowany w żeglarstwie i astronomii, służący do mierzenia wysokości ciał niebieskich nad horyzontem, a także kątów poziomych i pionowych pomiędzy obiektami widocznymi na Ziemi.
Źródło: fot. współczesna, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Koniecznym uzupełnieniem nowego typu statków (karaweli), a także ożaglowania, kompasu i map były przyrządy do nawigacji astronomicznej. W warunkach żeglugi oceanicznej zawodziły bowiem techniki stosowane na morzach śródlądowych, takie jak obserwacja koloru i smaku wody, wypatrywanie wodorostów, itp. Już w starożytności wiedziano, że szerokość geograficzną można wyznaczyć, określając wysokość położenia słońca nad horyzontem w południe. W tym celu do dziś używa się sekstansusekstanssekstansu, którego przodkami były kwadranty, astrolabium i – od początku XVI w. – laska św. Jakuba. Przyrządy te znali Arabowie, a w Europie laskę św. Jakuba jako pierwszy skonstruował w 1472 r. niemiecki astronom Johannes Müller, zwany Regiomontanusem. W tym samym czasie żeglarze kastylijscy używali do nawigacji starszego urządzenia – astrolabium. Za pomoc w interpretacji wyników pomiarów służyły tablice trygonometryczne.

R1WnUIPo8Xold
Laska (krzyż) św. Jakuba, rycina z epoki. Początkowo służył do obliczania wielkości ciał niebieskich. Wkrótce okazało się, że może on oddać nieocenione usługi w nawigacji. Aby określić wysokość położenia ciała niebieskiego, należało poprzeczne ramię krzyża skierować dolną krawędzią na horyzont, a górną na ciało niebieskie. Szerokość geograficzną lub (jak natej rycinie z pierwszej połowy XVI w.) wysokośćobiektu nad horyzontem ustalało się, odczytującliczby na dłuższym ramieniu krzyża i odwołując siędo tablic trygonometrycznych. Podaj, jakie warunki pogodowe musiały być spełnione, by można było używać instrumentów astronawigacyjnych.
Źródło: akg-images, tylko do użytku edukacyjnego.

Znacznie trudniejsze okazało się wyznaczenie długości geograficznej, wymaga to bowiem dokładnej znajomości czasu. Można ją ustalić, porównując zaobserwowany czas górowania słońca z czasem uniwersalnym (albo z czasem w punkcie wypłynięcia). Dzisiaj wystarczy odebrać drogą radiową sygnał czasu, by obliczyć, jak daleko znajduje się statek na wschód bądź zachód od południka 0 (1 godzina różnicy to 15°). Dawni żeglarze nie dysponowali jednak ani radiem, ani zegarem, który byłby niezawodny na kołyszącym się pokładzie statku. Tymczasem pomyłka o 20 sekund oznaczała błąd rzędu 5 mil! Problem rozwiązano dopiero dzięki skonstruowanemu w XVIII w. chronometrowichronometrchronometrowi morskiemu.

Rre75UWJ1tAmE
Chronometr morski. Chronometr mechaniczny skonstruował angielski stolarz John Harrison w 1759 r. Po raz pierwszy został użyty w czasie drugiej wyprawy Jamesa Cooka. Jakie inne urządzenie przypomina chronometr?
Źródło: Rémi Kaupp (fotograf), fot. współczesna, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Niemal każda z oceanicznych podróży Portugalczyków i Hiszpanów była źródłem cennych informacji o nowych lądach, kształcie wybrzeża afrykańskiego, układzie wiatrów i prądów oraz wynikających stąd trudnościach nawigacyjnych. Aby na bieżąco rozwiązywać te problemy, w portugalskim Sagres [sagresz] na przylądku São Vincente [sao winsente] powstały obserwatorium astronomiczne i szkoła żeglarzy.

Półwysep Iberyjski u schyłku XV w.

Przez całe niemal średniowiecze Półwysep Iberyjski był areną walk pomiędzy chrześcijanami i muzułmanami. W 1469 r. doszło do unii personalnej największych królestw Półwyspu: Kastylii i Aragonii, rządzonych przez Izabelę i Ferdynanda. Poza granicami zjednoczonej monarchii pozostawały: położona na granicy z Francją Nawarra (złączona z Kastylią i Aragonią w 1512 r.) i leżąca na zachodzie Portugalia. Kastylijczycy kontynuowali rekonkwistęrekonkwistarekonkwistę aż do 1492 r., kiedy upadł emirat Granady, a cztery lata po likwidacji władztwa muzułmańskiego na Półwyspie opanowali dzięki wsparciu ze strony rycerstwa francuskiego Wyspy Kanaryjskie. Aragończycy prowadzili ekspansję w kierunku wschodnim (w 1282 r. dynastia aragońska opanowała Sycylię), Portugalczycy zaś po wypędzeniu Arabów ze swego kraju planowali podbój Afryki Północnej.

R1MTFcRpTR4rR1
Pałac Alhambra wzniesiony w andaluzyjskiej Grenadzie dla arabskich władców w XIII w., fotografia współczesna.
Znajdź Grenadę na mapie Hiszpanii.
Źródło: Jebulon, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nie przypadkiem europejskim odkryciom geograficznym dali początek właśnie mieszkańcy Półwyspu Iberyjskiego. Zamieszkiwanie na styku świata śródziemnomorskiego i atlantyckiego sprzyjało korzystaniu z doświadczeń żeglarzy zarówno z basenu Morza Śródziemnego, jak i z północy. Nie brakło też chętnych do finansowania wypraw, które przynosiły znaczne zyski.

RmXIZGFIaQDNA
Port w Sewilli.
Źródło: Attributed to Alonso Sánchez Coello (–1588), 1576-1600, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Cechą charakterystyczną struktury społecznej państw iberyjskich był wysoki – sięgający 10% – odsetek szlachty. Straty ludnościowe w wyniku epidemii dżumy w połowie XIV w. i spowodowany tym spadek dochodów z czynszów chłopskich, zwłaszcza zaś koniec rekonkwisty, dla sporej części szlachty oznaczały utratę statusu społecznego. Warunki naturalne nie pozwalały bowiem na zrekompensowanie utraconych zysków wojennych dochodami z uprawy roli, jako że ziemie półwyspu nie są urodzajne i wymagają kosztownych inwestycji irygacyjnychirygacjairygacyjnych. Uprawę utrudniała dodatkowo rozwinięta na wielką skalę hodowla owiec. Przemierzające półwysep z południa na północ wielotysięczne stada niszczyły zasiewy, a ich wywodzący się z arystokracji właściciele dławili wszelkie protesty przeciw tym praktykom hodowców. Dopiero zyski z wypraw zamorskich pozwoliły szlachcie zażegnać groźbę kryzysu.

Ponieważ aż do czasu opłynięcia Przylądka Dobrej Nadziei nie zdawano sobie sprawy, że Afrykę w ogóle da się ominąć, głównym powodem wczesnych wypraw portugalskich wzdłuż jej wybrzeży było poszukiwanie złota i niewolników. Nie bez znaczenia były również motywy religijne. Wyzwolenie Półwyspu Iberyjskiego spod władzy Arabów nie oznaczało końca walki z islamem. W Europie od dawna krążyły legendy o znajdującym się gdzieś w głębi Afryki, w Abisynii, chrześcijańskim państwie księdza Jana, które mogłoby stać się sojusznikiem w zmaganiach z muzułmanami.

Ciekawostka

Warto mieć świadomość, że dla ludów zamieszkujących lądy, eksplorowane w czasach nowożytnych przez Europejczyków wielkie odkrycia geograficzne wiązały się z przybyciem najeźdźców z nieznanych im wcześniej kontynentów - brutalnym zniewoleniem, wyzyskiem oraz trwającą wiele stuleci dominacją polityczną i gospodarczą Europy nad ludnością rdzenną. Dlatego we współczesnych tekstach krytycznych, np. brazylijskich, zawierających inną niż europejska perspektywę, to samo zjawisko opisuje się określeniem wielkie podróże morskie, podróże w poszukiwaniu nowych dróg handlowych, podróże w celu ekspansji terytorialnej lub europejska ekspansja morska. W tekstach tych zamiast określenia „żeglarz odkrył nowy ląd” używa się bardziej neutralnego opisu „żeglarz jako pierwszy Europejczyk dopłynął do tego lądu”.

RDX6ZlwIejaUA1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: [bold]Przyczyny odkryć geograficznych[/]
    • Elementy należące do kategorii [bold]Przyczyny odkryć geograficznych[/]
    • Nazwa kategorii: poszukiwanie złóż złota i innych surowców
    • Nazwa kategorii: chęć odkrycia nowej drogi do Indii
    • Nazwa kategorii: żądza sławy i bogactw
    • Nazwa kategorii: szerzenia chrześcijaństwa i cywilizacji
    • Nazwa kategorii: ciekawość świata
    • Nazwa kategorii: rozwój kartografii
    • Nazwa kategorii: wynalezienie nowych przyrządów nawigacyjnych
    • Koniec elementów należących do kategorii [bold]Przyczyny odkryć geograficznych[/]
Ilustracja przedstawia graf. W centralnej części grafu w kole jest napis przyczyny odkryć geograficznych. Od tego koła odchodzą mniejsze koła i znajdują się w nich następujące napisy szerzenia chrześcijaństwa i cywilizacji, wynalezienie nowych przyrządów nawigacyjnych, poszukiwanie złóż złota i innych surowców, rozwój kartografii, chęć odkrycia nowej drogi do Indii, żądza sławy i bogactw, ciekawość świata.

Polecenia

Polecenie 1

Wyjaśnij skąd starożytni kartografowie czerpali wiedzę do tworzenia map?

R1VM1HsP6t9Vq
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 2

Napisz co współcześnie zastępuje rumby?

R1csoMTZ7KI3j
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Wymień kulturowe, społeczne i gospodarcze przyczyny wielkich odkryć geograficznych.

R1Z2DuospFHe1
Kulturowe: (Uzupełnij) Kulturowe: (Uzupełnij) Kulturowe: (Uzupełnij).
Polecenie 4

Zastanów się, czy rdzenni mieszkańcy Ameryki powiedzieliby, że Kolumb odkrył Amerykę? Odpowiedź uzasadnij.

RHwoikmCj9Whk
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Słownik

chronometr
chronometr

(gr. chrόnos - czas; métron - miara), zegar o dużej dokładności pomiaru, stosowany w astronomii, geodezji i nawigacji

galera
galera

(wł. galera), dawny okręt wojenny lub statek handlowy o niskich burtach, z dwoma lub trzema żaglami, poruszany jednak głównie wiosłami

irygacja
irygacja

sztuczne nawadnianie w rolnictwie, np. za pomocą specjalnie budowanych kanałów

karaka
karaka

statek żaglowy z XV i XVI w., mający trzy lub cztery maszty i wystającą poza dziób nadbudówkę przednią oraz wysoką, wielopokładową nadbudówkę rufową

karawela
karawela

(wł. caravella), jednopokładowy żaglowiec z XV–XVIII w.

kartografia
kartografia

(łac. charta - papier; gr. grápho - pisać), nauka o metodach sporządzania oraz sposobach wykorzystania map

kompas
kompas

(wł. compasso), przyrząd wyposażony w igłę magnetyczną, wskazującą swym położeniem strony świata

rekonkwista
rekonkwista

walka prowadzona przez chrześcijan od VIII do XV w., mająca na celu wyparcie Maurów z Półwyspu Iberyjskiego

rufa
rufa

tylna część statku lub łodzi, na której mocuje się urządzenia sterownicze i napędowe

sekstans
sekstans

(łac. sextans - szósta część), przyrząd nawigacyjny do określenia położenia statku na podstawie pomiaru wysokości ciał niebieskich

Słowa kluczowe

Ptolemeusz, Marco Polo, mapa świata, Półwysep Iberyjski, Kastylia, Aragonia, żegluga, odkrycia geograficzne, nowożytny kolonializm europejski

Bibliografia

Historia powszechna XIV‑XV w. Wybór tekstów, A. Wyrobisz, B. Geremek, M. Małowist, Warszawa 1964.

M.L. Pisarek, Świat oczami odkrywców, Warszawa 1971.

Wiek XVI–XVIII w źródłach, S.B. Lenard, M.Sobańska‑Bondaruk; tłum. E. Milewska, Warszawa 1999.

Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.

Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.