Przypomnijmy definicję procentu oraz najbardziej typowe zastosowania tego pojęcia.

jeden procent liczby
Definicja: jeden procent liczby

Jeden procent liczby M to jej setna część: 1% liczby M to M100.

Już wiesz
  • 25% liczby M to 14M,

  • 50% liczby M to 12M,

  • 75% liczby M to 34M,

  • 100% liczby M to M,

  • 200% liczby M to 2M.

Przykład 1

50% liczby 72 to 36, a 25% liczby 16 to 4.

Przykład 2

Pewien towar kosztuje netto 150 . Cena brutto jest wyższa od ceny netto o podatek VAT, który stanowi 23% ceny netto. Ustalimy, jaka jest cena brutto tego towaru.

Najpierw obliczymy, ile wynosi 23% liczby 150.
Mamy: 23% liczby 150, to 23100150=34,50. Zatem towar łącznie z podatkiem VAT kosztuje: 150 +34,50=184,50 .

W pierwszych dwóch przykładach przypomnieliśmy sobie te sytuacje, w których obliczenia procentowe wykonuje się szybko i mechanicznie. Są jednak przypadki, w których wynik obliczeń procentowych może wydać się komuś zaskakujący. Omówimy je w kolejnych przykładach.

Przykład 3

Pani dyrektor przyjęła do pracy dwie sekretarki, Anię i Kasię. Obie pracownice dostały na początek miesięczną pensję w wysokości 1000 . Po pierwszym miesiącu pracy pensja Kasi została obniżona o 10%, a po kolejnym pensję podwyższono o 10%. Odwrotnie było w przypadku drugiej sekretarki. Po pierwszym miesiącu pracy pensję Ani podwyższono o 10%, a potem zmniejszono ją o 10%.

RPwU79GvmmMaC
Wykres liniowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Pracownica: pierwszy miesiąc pracy
    • Ania: 1000
    • Kasia: 1000
  • 2. zestaw danych:
    • Pracownica: drugi miesiąc pracy
    • Ania: 900
    • Kasia: 1100
  • 3. zestaw danych:
    • Pracownica: trzeci miesiąc pracy
    • Ania: 990
    • Kasia: 990

Ustalimy, czy w trzecim miesiącu pracy obie sekretarki zarabiają więcej, mniej, czy tyle samo, co przed zmianami.

Obliczamy:

  • zarobki Kasi po zmianach są równe:

R1TVeiVKbm3q0
Ilustracja przedstawia równanie 1,1·0,9·1000=0,99·1000=990 złotych po miesiącu 0,9·1000, po dwóch miesiącach 1,1·0,9·1000
  • natomiast zarobki Ani po zmianach wynoszą:

RX6WCGWbnSMWi
Ilustracja przedstawia równanie 0,9·1,1·1000=0,99·1000=990 złotych po miesiącu 1,1·1000, po dwóch miesiącach 0,9·1,1·1000

A zatem i Ania, i Kasia zarabiają o 10  mniej po zmianach w pensji.

Przykład 4

Janek zarabia 1000 , zaś Marek otrzymuje pensję o 60% większą. Czy Janek zarabia o 60% mniej od Marka?

Marek zarabia o 60% więcej niż Janek, tzn. jego pensja jest równa:

1000+60% liczby 1000 to 160% liczby 1000, czyli 1600 .

Gdyby Janek zarabiał o 60% mniej niż Marek, to miałby 40%1600 , czyli:

40% liczby 1600 to 40100·160040·16 daje 640 , a przecież zarabia 1000 .

Ważne!

Tak naprawdę Janek zarabia o 37,5% mniej niż Marek, ponieważ: 37,5% liczby 1600 to 600 . Czyli Janek zarabia o 600 złotych mniej niż Marek.

Wprowadzimy teraz pojęcie punktu procentowego, które jest szczególnie przydatne, gdy rozważamy zmianę pewnej wielkości wyrażonej w procentach (np. bezrobocia czy stopy oprocentowania kredytu).

punkt procentowy
Definicja: punkt procentowy

Jeśli pewna wielkość wyrażona w procentach jest początkowo równa m%, a następnie n%, to mówimy, że:

  • wzrosła ona o n-m punktów procentowych, gdy n>m,

  • zmalała ona o m-n punktów procentowych, gdy n<m.

Uwaga. W posługiwaniu się punktami procentowymi trzeba być niezwykle ostrożnym, gdyż zmiana danej wielkości o x procent, to zazwyczaj zupełnie co innego niż zmiana tej wielkości o x punktów procentowych!

Przykład 5

Kandydat na burmistrza był w maju popierany przez 5% obywateli, a we wrześniu popierało go już 45% obywateli. Możemy zatem powiedzieć, że jego poparcie wzrosło o 40 punktów procentowychpunkt procentowypunktów procentowych.

Z drugiej strony widzimy, że jego poparcie zwiększyło się dziewięciokrotnie, czyli wzrosło o 800%.

RWVzYgMDM2hlS
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • miesiąc: maj
    • : 5%; Podpis osi wartości: %
  • 2. zestaw danych:
    • miesiąc: wrzesień
    • : 45%; Podpis osi wartości: %
Przykład 6

Kandydat na prezydenta miasta był w maju popierany przez 40% wyborców, a we wrześniu popierało go już tylko 10% wyborców.
Możemy więc powiedzieć, że jego poparcie spadło o 30 punktów procentowychpunkt procentowypunktów procentowych.

Z drugiej strony widzimy, że jego poparcie zmniejszyło się czterokrotnie, czyli zmalało o 75%.

RvUZAYbm0EwWH
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • miesiąc: maj
    • : 40%; Podpis osi wartości: %
  • 2. zestaw danych:
    • miesiąc: wrzesień
    • : 10%; Podpis osi wartości: %
Przykład 7

W tabeli pokazano, ilu było kandydatów do pewnego liceum i ilu z nich chciało się uczyć w klasie matematycznej.

Kandydaci

Rok ubiegły

Rok bieżący

do liceum ogółem

188

150

do klasy matematycznej

47

42

Dane te można skomentować na wiele sposobów:

  • podchodząc do problemu pesymistycznie, możemy powiedzieć, że: „W drugim roku kandydatów do klasy matematycznej było mniej niż w pierwszym”;

  • zauważmy jednak, że: 47188=0,25 oraz 42150=0,28, więc można skomentować te dane optymistycznie, mówiąc, że: „Odsetek chętnych do klasy matematycznej zwiększył się o 3 punkty procentowepunkt procentowypunkty procentowe, z 25% do 28%”.

RKCLLe5VX1l8E
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Kandydaci: rok ubiegły
    • liceum ogółem: 188; Podpis osi wartości: liczba kandydatów
    • klasa matematyczna: 47; Podpis osi wartości: liczba kandydatów
  • 2. zestaw danych:
    • Kandydaci: rok bieżący
    • liceum ogółem: 150; Podpis osi wartości: liczba kandydatów
    • klasa matematyczna: 42; Podpis osi wartości: liczba kandydatów

Słownik

punkt procentowy
punkt procentowy

jeśli pewna wielkość wyrażona w procentach jest początkowo równa m%, a następnie n%, to mówimy, że wzrosła ona o n-m punktów procentowych, gdy n>m, zmalała o m-n punktów procentowych, gdy n<m