Przeczytaj
Przypomnijmy definicję procentu oraz najbardziej typowe zastosowania tego pojęcia.
Jeden procent liczby to jej setna część: liczby to .
liczby to ,
liczby to ,
liczby to ,
liczby to ,
liczby to .
liczby to , a liczby to .
Pewien towar kosztuje netto . Cena brutto jest wyższa od ceny netto o podatek VAT, który stanowi ceny netto. Ustalimy, jaka jest cena brutto tego towaru.
Najpierw obliczymy, ile wynosi liczby .
Mamy: liczby , to . Zatem towar łącznie z podatkiem VAT kosztuje: zł .
W pierwszych dwóch przykładach przypomnieliśmy sobie te sytuacje, w których obliczenia procentowe wykonuje się szybko i mechanicznie. Są jednak przypadki, w których wynik obliczeń procentowych może wydać się komuś zaskakujący. Omówimy je w kolejnych przykładach.
Pani dyrektor przyjęła do pracy dwie sekretarki, Anię i Kasię. Obie pracownice dostały na początek miesięczną pensję w wysokości . Po pierwszym miesiącu pracy pensja Kasi została obniżona o , a po kolejnym pensję podwyższono o . Odwrotnie było w przypadku drugiej sekretarki. Po pierwszym miesiącu pracy pensję Ani podwyższono o , a potem zmniejszono ją o .
- 1. zestaw danych:
- Pracownica: pierwszy miesiąc pracy
- Ania: 1000
- Kasia: 1000
- 2. zestaw danych:
- Pracownica: drugi miesiąc pracy
- Ania: 900
- Kasia: 1100
- 3. zestaw danych:
- Pracownica: trzeci miesiąc pracy
- Ania: 990
- Kasia: 990
Ustalimy, czy w trzecim miesiącu pracy obie sekretarki zarabiają więcej, mniej, czy tyle samo, co przed zmianami.
Obliczamy:
zarobki Kasi po zmianach są równe:
natomiast zarobki Ani po zmianach wynoszą:
A zatem i Ania, i Kasia zarabiają o mniej po zmianach w pensji.
Janek zarabia , zaś Marek otrzymuje pensję o większą. Czy Janek zarabia o mniej od Marka?
Marek zarabia o więcej niż Janek, tzn. jego pensja jest równa:
liczby to liczby , czyli .
Gdyby Janek zarabiał o mniej niż Marek, to miałby z , czyli:
liczby to a daje , a przecież zarabia .
Tak naprawdę Janek zarabia o mniej niż Marek, ponieważ: liczby to . Czyli Janek zarabia o złotych mniej niż Marek.
Wprowadzimy teraz pojęcie punktu procentowego, które jest szczególnie przydatne, gdy rozważamy zmianę pewnej wielkości wyrażonej w procentach (np. bezrobocia czy stopy oprocentowania kredytu).
Jeśli pewna wielkość wyrażona w procentach jest początkowo równa , a następnie , to mówimy, że:
wzrosła ona o punktów procentowych, gdy ,
zmalała ona o punktów procentowych, gdy .
Uwaga. W posługiwaniu się punktami procentowymi trzeba być niezwykle ostrożnym, gdyż zmiana danej wielkości o procent, to zazwyczaj zupełnie co innego niż zmiana tej wielkości o punktów procentowych!
Kandydat na burmistrza był w maju popierany przez obywateli, a we wrześniu popierało go już obywateli. Możemy zatem powiedzieć, że jego poparcie wzrosło o punktów procentowychpunktów procentowych.
Z drugiej strony widzimy, że jego poparcie zwiększyło się dziewięciokrotnie, czyli wzrosło o .
- 1. zestaw danych:
- miesiąc: maj
- : 5%; Podpis osi wartości: %
- 2. zestaw danych:
- miesiąc: wrzesień
- : 45%; Podpis osi wartości: %
-
miesiąc : maj
: 5%
-
miesiąc : wrzesień
: 45%
Kandydat na prezydenta miasta był w maju popierany przez wyborców, a we wrześniu popierało go już tylko wyborców.
Możemy więc powiedzieć, że jego poparcie spadło o punktów procentowychpunktów procentowych.
Z drugiej strony widzimy, że jego poparcie zmniejszyło się czterokrotnie, czyli zmalało o .
- 1. zestaw danych:
- miesiąc: maj
- : 40%; Podpis osi wartości: %
- 2. zestaw danych:
- miesiąc: wrzesień
- : 10%; Podpis osi wartości: %
-
miesiąc : maj
: 40%
-
miesiąc : wrzesień
: 10%
W tabeli pokazano, ilu było kandydatów do pewnego liceum i ilu z nich chciało się uczyć w klasie matematycznej.
Kandydaci | Rok ubiegły | Rok bieżący |
|---|---|---|
do liceum ogółem | ||
do klasy matematycznej |
Dane te można skomentować na wiele sposobów:
podchodząc do problemu pesymistycznie, możemy powiedzieć, że: „W drugim roku kandydatów do klasy matematycznej było mniej niż w pierwszym”;
zauważmy jednak, że: oraz , więc można skomentować te dane optymistycznie, mówiąc, że: „Odsetek chętnych do klasy matematycznej zwiększył się o punkty procentowepunkty procentowe, z do ”.
- 1. zestaw danych:
- Kandydaci: rok ubiegły
- liceum ogółem: 188; Podpis osi wartości: liczba kandydatów
- klasa matematyczna: 47; Podpis osi wartości: liczba kandydatów
- 2. zestaw danych:
- Kandydaci: rok bieżący
- liceum ogółem: 150; Podpis osi wartości: liczba kandydatów
- klasa matematyczna: 42; Podpis osi wartości: liczba kandydatów
-
kandydaci : rok ubiegły
liceum_ogółem : 188
klasa_matematyczna : 47
-
kandydaci : rok bieżący
liceum_ogółem : 150
klasa_matematyczna : 42
Słownik
jeśli pewna wielkość wyrażona w procentach jest początkowo równa , a następnie , to mówimy, że wzrosła ona o punktów procentowych, gdy , zmalała o punktów procentowych, gdy