Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Platon w Polsce

R18ZVSLtnxx461
Prezentacja multimedialna.

Wczesna recepcja dzieł Platona w Polsce

RTdE6ZGcnBTMk
Dziedziniec Collegium Maius.
Źródło: Lestat (Jan Mehlich), Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Należy jednak zaznaczyć, że wpływ Platona na polską filozofię pozostawał w tym czasie niewielki. Akademia Krakowska, która była wtedy najważniejszym centrum naukowym w Polsce, większą wagę przykładała do badania Arystotelesa. Przy Akademii powstało co prawda Lectorium Platonis, lecz studiowano tam głownie Etykę nikomachejskąEtykę eudemejską, w których Arystoteles polemizuje z koncepcjami Platona. We wczesnym okresie działania Akademii odnaleźć można zatem jedynie drobne ślady zainteresowania platonizmemplatonizmplatonizmem lub wpływem myśli platońskiej.

R1Z0tl023OG3o1
Andrzej Frycz Modrzewski w dziele O naprawie Rzeczypospolitej mówi, że aby państwo było szczęśliwe i sprawiedliwe, musi w nim panować rozum. Jest to zbieżne z poglądami Platona. Modrzewski postuluje, by władzę posiadali „wyszkoleni w naukach filozoficznych, specjaliści, przy których wyborze trzeba zważać nie na urodzenie albo bogactwa, ale na rozum, sprawiedliwość, umiarkowanie, dzielność i inne cnoty, dzięki którym można by podołać ogromnemu brzemieniu, uśmierzać wielkie burze, utrzymać się w długiej żegludze, kierować sterem i dopłynąć do bezpiecznego portu”.
Andrzej Frycz Modrzewski, O naprawie Rzeczypospolitej, t. I, s. 566.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dopiero W 1590 r. renesansowy pisarz Stanisław BartholanusStanisław Bartholanus przedstawił własną krytykę Timajosa. Temu dialogowi poświęcił uwagę na Wydziale Artium Uniwersytetu Jagiellońskiego w 1593 r. Adam Burski, który niedługo później został profesorem katedry filozofii moralnej w Akademii Zamoyskiej. Wykładał tam etykę i politykę Platona.

Platon budził zainteresowanie głównie z powodu swojej koncepcji państwa. Andrzej Frycz ModrzewskiAndrzej Frycz ModrzewskiDe Republika emendanda (1559), mimo że korzystał głównie z tekstów Arystotelesa, domagał się upaństwowienia wychowania społeczeństwa według teorii Platona. Uważał, że takie wychowanie powinno być naczelnym zadaniem państwa. Za Platonem twierdził również, że rządzący powinni być filozofami. Również jak Platon przedstawiał rozum jako podstawę wszystkich zalet człowieka.

Z Platona czerpali także Stanisław Orzechowski w Quincunx (1564) i Lukasz Górnicki w Dworzaninie polskim (1566). Orzechowski opierał się przede wszystkim na polemicznych pismach Arystotelesie, lecz Górnicki już otwarcie powoływał się na ideęideeideę Platońskiego Państwa.

Stanisław Bartholanus

Najwybitniejszy tłumacz Platona

Rut13DRdNkBzl1
Wydanie dzieł Platona z 1922 r.
Źródło: Polona, domena publiczna.

Wzrost zainteresowania filozofią Platona zanotować można dopiero w XIX i XX w. Ważną rolę dla jej upowszechnienia odegrał Uniwersytet Wileński, który dzięki ks. Adamowi Czartoryskiemu stał się ośrodkiem badań filologicznych i filozoficznych. Pierwsze tłumaczenia dzieł Platona na język polski zaczynają pojawiać się od połowy XIX w. Na początku wieku XX pojawił się cały szereg tłumaczeń pism Platona. Jedną z najważniejszych ról w tym czasie odegrał Władysław Witwicki. Przetłumaczył na język polski prawie wszystkie teksty Platona. Witwicki napisał również komentarze do dialogów, dzięki czemu badania nad filozofią platońską mogły zostać szeroko rozpowszechnione.

Słownik

idee
idee

(gr. idea - kształt, wyobrażenie) samodzielne byty niezłożone, niezmienne, wieczne, doskonałe i duchowe, będące prawzorami zmiennych rzeczy materialnych, które poznaje się rozumowo

platonizm
platonizm

filozofia Platona lub nawiązująca do niego; charakteryzuje się uznaniem, że prawdziwym i rzeczywistym bytem jest jedynie byt idealny

Andrzej Frycz Modrzewski