Sztuki piękne w epoce

Ojczyzną baroku były Włochy. Celem tworzących w tym stylu artystów było przede wszystkim zadziwienie i zaskoczenie odbiorców. Stąd statyczne, pełne godności formy, właściwe sztuce odrodzenia, odrzucono na rzecz dynamiki, uzyskiwanej dzięki zastosowaniu linii nieregularnych, które zastąpiły dominujące dotąd linie proste. Chętnie posługiwano się też kontrastamikontrastkontrastami oraz bogactwem zdobień. Szczególną popularnością cieszyły się puttaputtaputta – nagie amorki, występujące w malarstwie i rzeźbie, a nawet w architekturze sakralnej.

RjVqoB6XiC4Mr1
Triumf Bachusa i Ariadny (1597‑1601), centralny panel sufitowy słynnej Galerii Farnese w Rzymie. Czy przedstawione postacie są statyczne czy dynamiczne?
Źródło: Annibale Carracci , Wikimedia Commons, domena publiczna.

IluzjonizmiluzjonizmIluzjonizm w malarstwie stwarzał złudzenie przestrzeni (iluzję), często też zacierał granice między architekturą namalowaną a prawdziwą. W swej fazie schyłkowej barok stopniowo odchodził od monumentalności i przepychu, nasycając dzieła bardziej wyrafinowanymi i delikatniejszymi elementami zdobniczymi.

Styl ten zyskał nazwę rokoka. Trwalej niż w architekturze zapisał się on w dekoracji wnętrz – obecny był jeszcze w pierwszej połowie XVIII wieku. W sztukach plastycznych XVII wieku, ze względu na osoby zleceniodawców oraz zadania, jakie stawiali oni przed zamawianymi dziełami, wyodrębnia się trzy nurty: barok katolicki, dworski i mieszczańsko‑protestancki.

R14Om6ITmiXVn
Film opowiadający o sztuce i architekturze baroku.
R2EOgBvRTdU6N
Fasada kościoła św. Piotra i Pawła w Krakowie, wzniesionego na początku XVII w. według projektu Jana Trevana, Włocha sprowadzonego do Polski przez Zygmunta III Wazę, fotografia współczesna.
Opisz wnętrze znanego ci kościoła barokowego.
Źródło: Mach240390, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 4.0.

Barok katolicki

RAfnCDNMhumtr1
Sobór trydencki. Obraz Elia Naurizio, malarza tworzącego na początku XVII wieku na dworze arcyksięcia austriackiego Leopolda V.
Źródło: Elia Naurizio, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Wkrótce po zakończeniu obrad soboru trydenckiegosobór trydenckisoboru trydenckiego Kościół ustalił reguły, zgodnie z którymi miały być odtąd budowane i urządzane świątynie. Cel barokowej sztuki katolickiej był jasno wytyczony: miała ona przyciągać uwagę widzów i potęgować ich uczucia religijne.

KontrreformacjakontrreformacjaKontrreformacja odcisnęła jednolite piętno na architekturze sakralnej wszystkich krajów katolickich. Projektanci starali się podnieść atrakcyjność celebracji, tak aby zadziwiały one nawet przypadkowych przechodniów. Zdobione figurami świętych bryły kościołów miały górować nad otoczeniem, ich wnętrza były jasne, a wystrój i gra świateł miały podkreślać znaczenie ołtarza głównego.

Artyści baroku zerwali też z renesansowąrenesansrenesansową zasadą skończoności dzieła, a projektowane przez nich elementy wystroju malarskiego, rzeźbiarskiego i architektonicznego kościołów łączyły czytelne dla odbiorców relacje: posągowe podobizny modlących się zmarłych zwrócone były w stronę ołtarza, na który wskazywały postaci przedstawione na obrazach, umieszczano je w kręgach, wskazujących na łączące je relacje itp.

Ciekawostka

Sobór trydencki o świętych obrazach

„Ponadto niechaj biskupi sumiennie pouczają, iż przez historie tajemnic naszego zbawienia przedstawione w obrazach i innych wyobrażeniach ludzie zyskują wiedzę i zostają utwierdzeni w artykułach wiary, które należy zachowywać w pamięci i ustawicznie czynić przedmiotem medytacji. I że ze wszystkich świętych obrazów pochodzi ogromna korzyść: nie tylko że przypominają one ludziom o dobrodziejstwach i darach, jakimi ich Chrystus obsypuje, lecz także dlatego, że poprzez świętych stawiane są przed ludzkimi oczyma Boskie cuda i zbawienne przykłady, tak by mogli Bogu za te rzeczy podziękować, kształtować swe życie i postępowanie na podobieństwo świętych i zyskać podnietę do czci i miłości Boga i do uprawiania pobożności”.

Indeks dolny Źródło: Fragment postanowień soborowych, przeł. J. Białostocki Indeks dolny koniec

Największą sławę spośród budowniczych, zaliczanych do katolickiego nurtu baroku, zdobyli, działający w Rzymie w XVII wieku, Giovanni Lorenzo Bernini oraz konkurujący z nim Francesco Borromini. Ten pierwszy ozdobił wnętrze i ołtarz główny Bazyliki św. Piotra, a także zaprojektował kolumnadę otaczającą plac przed nią. Jako rzeźbiarz Bernini zasłynął ekspresyjnymi posągami (m.in. Dawid, Ekstaza św. Teresy). Klasycyzującym tendencjom jego dzieł architektonicznych przeciwstawiał się Borromini, który przebudowując wiele świątyń Wiecznego Miasta, starał się dodać im dynamiki i malowniczości.

R1AdFOpDRDxKs1
Plan Bazyliki Św. Piotra w Rzymie.
Źródło: rys. Archiwum Ilustracji WN PWN SA, Wydawnictwo Naukowe PWN, tylko do użytku edukacyjnego.

W dziedzinie malarstwa barok katolicki reprezentował Michelangelo Caravaggio. Na jego obrazach o tematyce religijnej, takich jak Śmierć Marii czy Powołanie Mateusza, występują licznie zwykli ludzie, miejski plebs i biedota. W ten sposób artysta zrywał z renesansowym ideałem doskonałości, by wzmocnić realizm w przedstawianiu postaci i siłę oddziaływania swoich dzieł na odbiorcę, także za pomocą wyrazistych kontrastów światłocieniowychświatłocieńświatłocieniowych.

W południowej, katolickiej części Niderlandów działał Peter Paul Rubens, w którego twórczości obok obrazów religijnych poczesne miejsce zajmowały portrety i sceny mitologiczne. Malowane przez Rubensa postaci kobiece daleko odbiegały od renesansowych wyobrażeń o pięknie ludzkiego ciała, stąd potocznie mówi się o barokowych albo rubensowskich (czyli obfitych) kształtach. W nurcie religijnym mieści się też twórczość wybitnych malarzy hiszpańskich: El GrecaJosé de Ribera.

RkDgvKFX6mqzz1
Plac przed rzymską Bazyliką św. Piotra, fotografia współczesna. W latach 60. XVII w. Bernini wytyczył ogromny plac na miejscu zapełnionym dotąd typowo średniowieczną drobną zabudową miejską. W ten sposób poprawił dzieło Carla Maderny, który pół wieku wcześniej rozbudował kościół, wówczas jeszcze okrągły, dodając trójnawowy korpus, przedsionek i fasadę, wskutek czego z poziomu ulicy niewidoczna stała się wspaniała kopuła autorstwa Michała Anioła. Kolumnada wzniesiona przez Berniniego wokół placu wyznaczyła granice przestrzeni, nad którą znów zapanowała monumentalna kopuła, a rozszerzając się w kierunku wejścia do świątyni (widać to dobrze na planie), stworzyła wrażenie, że prowadzące do niej schody są szersze niż w rzeczywistości. Podaj znane ci inne przykłady iluzjonizmu (np. optycznego powiększania przestrzeni, jak placu na Kapitolu w Rzymie).
Źródło: Jackzor, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Barok dworski

R19U3EWKifYS11
Carlo Maderna.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dzieła zaliczane do nurtu dworskiego w XVII‑wiecznej sztuce powstawały na zamówienie panujących i miały przysparzać im sławy. Również i ten nurt wywodził się z Włoch, a jednym z pierwszych jego reprezentantów był Carlo Maderna, który jako budowniczy pałaców w Rzymie zarzucił renesansowy układ z wewnętrznym dziedzińcem na rzecz budowli otwartej, z bocznymi skrzydłami.

Barok dworski, zazwyczaj znacznie spokojniejszy i bardziej klasyczny niż w wersji kościelnej, rozwinął się szczególnie w architekturze Francji i Anglii. W malarstwie kierunek ten reprezentowali m.in. Flamand Anton van Dyck, uczeń Rubensa i nadworny malarz króla Anglii Karola I Stuarta, oraz Hiszpan Diego Velázquez, służący w Escorialu u Filipa IV Habsburga.

Rnd13CnKWDjcY
Obraz przedstawia scenę z życia dworu hiszpańskiego. W centrum stoi kilkuletnia infantka Małgorzata, w odbiciu w lustrze widać jej rodziców – królewską parę. Przyjrzyj się obrazowi i znajdź widoczne na nim postaci malarza (samego Velásqueza) i pary królewskiej (odbijającej się w lustrze).
Źródło: Diego Velázquez, Panny dworskie, 1656 r., olej na płótnie, 318 × 276 cm, Muzeum Prado w Madrycie, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ciekawostka

Portrety grupowe powstawały na zamówienie rozmaitych konfraterni mieszczańskich – bractw kurkowych, cechów rzemieślniczych, towarzystw dobroczynnych i naukowych, których członkami lub zarządcami byli holenderscy patrycjusze. Malarze uwieczniali ich w czasie spotkań uroczystych, takich jak uczty, bądź w scenerii wspólnych zajęć charakterystycznych dla danej konfraterni – zebrań, przyjęć, polowań, a nawet... sekcji zwłok. Uczta oficerów kompanii strzelców św. Adriana pędzla Fransa Halsa (ok. 1626 r.) należy do pierwszego rodzaju portretów zbiorowych. Rembrandt w słynnym Wymarszu strzelców (nazywanym także Strażą nocną, 1642 r.) pogwałcił zasady rządzące tego rodzaju malarstwem, wyróżniając niektórych członków malowanej konfraterni poprzez ustawienie ich w centrum obrazu.

Barok mieszczańsko‑protestancki

RzhLZBmomwjih1
Jan Vermeer van Delft, Mleczarka. Vermeer malował głównie sceny rodzajowe, często z udziałem kobiet, zwykle we wnętrzach.
Źródło: ok. 1660 r., olej na płótnie, 45,5 × 41 cm, Rijksmuseum w Amsterdamie, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Najwybitniejszymi przedstawicielami trzeciego nurtu sztuki barokowej byli malarze niderlandzcy. Niewielki i mało znaczący dwór namiestnika Niderlandów Północnych nie był w stanie objąć artystów mecenatem porównywalnym z tym, jaki sprawował dwór francuski, hiszpański czy wiedeński.

W odróżnieniu od malarzy nadwornych i kościelnych Holendrzy nie mogli więc liczyć na niczyją szczodrość, lecz zmuszeni byli poddać się regułom rynku sztuki dyktowanym przez większość ich krajanów o przeciętnej zamożności. Stąd ich twórczość obfituje w portrety indywidualne i grupowe, niedużego formatu pejzaże oraz martwe natury.

Wśród bogatszych klientów popularnością cieszyły się też sceny biblijne, mitologiczne i rodzajowe, a wybór tematów przedstawień dyktowali zleceniodawcy. Pozycja artystów niderlandzkich była znacznie niższa, niż w innych krajach Europy. Zazwyczaj wywodzili się oni z biedniejszych warstw społecznych i nie osiągali zaszczytów dostępnych tym, którzy mieli szczęście pracować dla hojnych mecenasów. Ich twórczość uważano po prostu za jeden z rodzajów rzemiosła. Uznaniem zarówno historyków sztuki, jak i szerokiej publiczności cieszy się jednak dzisiaj wielu XVII‑wiecznych malarzy niderlandzkich, których za życia nierzadko lekceważyli ich mieszczańscy rodacy. W tej plejadzie pierwsze miejsca zajmują Rembrandt van Rijn, Frans HalsJan Vermeer van Delft.

Słownik

iluzjonizm
iluzjonizm

dążenie do możliwie wiernego oddania złudzenia rzeczywistości w dziele plastycznym

kontrast
kontrast

różnica jasności między jasnymi i ciemnymi częściami obrazu

kontrreformacja
kontrreformacja

(z łac. contra – przeciw + reformatio – przekształcenie) ruch w Kościele katolickim, zapoczątkowany soborem trydenckim, a zakończony wojną 30‑letnią, zmierzający do uzdrowienia stosunków w Kościele, będący odpowiedzią na reformację; jej celem była rekatolizacja, czyli zamiar ponownego wprowadzania katolicyzmu wśród społeczności innowierczej

manieryzm
manieryzm

styl w sztuce i literaturze europejskiej, stanowiący przejściową fazę od renesansu do baroku, odznaczający się dekoracyjnością i kunsztem formy

putta
putta

naga, pulchna postać chłopczyka, występująca jako motyw dekoracyjny w malarstwie i rzeźbie

renesans
renesans

okres w historii kultury europejskiej w XIV–XVI w., charakteryzujący się rozwojem myśli racjonalistycznej, przyrodoznawstwa i techniki, rozkwitem sztuki nawiązującej do dziedzictwa antycznego i nasileniem się tendencji humanistycznych

rokoko
rokoko

styl w sztuce europejskiej XVIII w., charakteryzujący się lekkością i dekoracyjnością form, swobodną kompozycją i motywami egzotycznymi

sobór trydencki
sobór trydencki

dziewiętnasty sobór powszechny, zwołany w wyniku zagrożenia doktryny katolickiej przez reformację oraz postulowanych przez środowiska kościelne reform wewnętrznych; obradujący z przerwami w latach 1545–63;

światłocień
światłocień

rozłożenie świateł i cieni na obrazie, grafice lub rysunku

Słowa kluczowe

architektura, barok, Antoon van Dyckk, Europa w XVI–XVII w., El Greco, malarstwo, manieryzm, Michelangelo Merisi da Caravaggio, Peter Paul Rubens, Diego Velázquez,

Bibliografia

C. Hernas, Literatura baroku, Warszawa, 1987.

Ch. Lachi, Sztuka baroku. Wielka historia sztuki, tom 5, Warszawa, 2011.

R. Boxer, Morskie imperium Holandii1600‑1800, tłum. Maria Boduszyńska‑Borowikowa, Gdańsk, 1980.

J.W. O'Malley, Trydent. Co się zdarzyło podczas Soboru, Kraków, 2014.