Przeczytaj
Demokracja jest najgorszym z możliwych ustrojów, gdyż są to rządy hien nad osłami.
(Arystoteles)
Demokracja uśrednia.
(Alexis de Tocqueville)
Stwierdzono, że demokracja jest najgorszą formą rządu, jeśli nie liczyć wszystkich innych form, których próbowano od czasu do czasu.
(Winston Churchill)
Alexis de Tocqueville i problemy z demokracją
Demokracja, już na początku zaistnienia w swej nowożytnej formie w Stanach Zjednoczonych Ameryki, doczekała się uważnego i przenikliwego obserwatora w osobie Alexisa de Tocqueville’a (1805−1859 r.) – francuskiego myśliciela i polityka, jednego z klasyków liberalizmu. W 1831 r. jako urzędnik francuskiej administracji Tocqueville został wysłany do Stanów Zjednoczonych w celu zapoznania się z tamtejszym systemem penitencjarnym. Roczny pobyt w Stanach zaowocował słynnym dziełem O demokracji w Ameryce (pierwszy tom pochodzi 1835 r., drugi z 1840 r.). Dzieło to przez ponad sto lat pozostawało niedocenione, umieszczano je na półkach z literaturą podróżniczą. Dopiero w połowie XX w. dostrzeżono w Tocqueville’u przenikliwego myśliciela politycznego. Po Wiośnie Ludów Tocqueville przez krótki okres pełnił obowiązki ministra spraw zagranicznych Francji. W 1856 r. opublikował pierwszy tom kolejnego swego ważnego dzieła Dawny ustrój i rewolucja. W ukończeniu drugiego tomu przeszkodziła mu śmierć.
Z przytoczonej na początku sentencji możemy wywnioskować, że Tocqueville nie darzył demokracji sympatią. Pochodził z rodziny arystokratycznej ciężko doświadczonej przez Rewolucję Francuską i z dużym sentymentem wspominał dawne czasy. Analiza historii ludzkości doprowadziła go jednak do wniosku, że dzieje to stopniowy postęp na drodze ku demokracji i że demokracja wraz ze wszystkimi jej wadami, jest nieuchronna. W odróżnieniu jednak od pesymistów i katastrofistów starał się znaleźć sposoby złagodzenia, przezwyciężenia negatywnych stron demokracji.
Stałym i nieuchronnym niebezpieczeństwem, jakie zdaniem Tocqueville’a niesie ze sobą demokracja, jest tryumf przeciętności, upadek kultury. Przeciwdziałać temu może jedynie heroizmheroizm jednostek. Jednostki te muszą mieć jednak możliwość przeciwstawienia się tyraniityranii większości, która w imię równościrówności narzuca mniejszości swą wolę. Problem tyranii większości wiąże się u Tocqueville’a z zasadniczą sprzecznością demokracji: nieusuwalnym konfliktem między wartością wolności a wartością równości. Tocqueville jako pierwszy wykazał, że te dwie fundamentalne dla demokracji wartości są ze sobą nie do pogodzenia: w społeczeństwie może panować albo całkowita wolność, albo całkowita równość. Aby się móc skutecznie przeciwstawić tyranii większości, musi być zagwarantowana wolność słowa i istnieć niezależna prasa. Przed tyranią większości ma ponadto chronić prawo, które wszędzie tam, gdzie to możliwe, powinno zabezpieczać wolność jednostki.
Inną ważną kwestią omawianą przez Tocqueville’a jest zależność ustrojuustroju demokratycznego od opinii publicznej. Zdaniem Tocqueville’a, nie można demokracji narzucić siłą. Musi mieć ona oparcie w przekonaniach społeczeństwa. Ponadto Tocqueville twierdzi, że sukces demokracji w Ameryce w XIX w. ma swe korzenie częściowo w religii, tj. we wspólnej wierze w pewien uniwersalny ład moralny. Demokracja to zatem nie tylko ustrój, lecz także pewien sposób myślenia, określona hierarchia wartości, a nawet wiara. Jak pisze Tocqueville:
O demokracji w AmeryceJestem przeświadczony, że najlepsze warunki i najszczęśliwiej dobrane prawa nie zdołają utrzymać konstytucji wbrew obyczajom. Obyczaje natomiast są władne doprowadzić do pewnych rezultatów nawet wtedy, gdy prawa są jak najgorsze, a warunki niesprzyjające.
Demokracja a liberalizm
Demokracja to forma ustroju, w którym władzę, bezpośrednio bądź pośrednio, sprawuje lud. Natomiast liberalizm jest doktryną stawiającą wolność jednostki na pierwszym miejscu. Już Platon zauważył, że z definicji demokracji nie wynika, że musi ona gwarantować jednostkom wolność — wręcz przeciwnie, może prowadzić do tyranii (nawet jeżeli jest to tyrania większości). Demokracja może być więc nieliberalna. Filozofowie oświeceniowi sądzili, że ustrojem, który wcieli w życie ideały liberalne, jest monarchia oświecona. Dopiero w XIX w. zaczęto ściślej łączyć demokrację z liberalizmem, postrzegając ustrój demokratyczny jako konieczny (jakkolwiek nie jedyny) warunek realizacji postulatów liberalnych — możliwość uczestnictwa w życiu politycznym wszystkich obywateli stanowi najlepszą gwarancję zabezpieczenia ich wolności. To jednak nie wystarcza — trzeba, aby większość obywateli uznała wolność jako wartość nadrzędną. Uznanie takie nie jest jednak czymś oczywistym. Jak pisze Erich Fromm w Ucieczce od wolności: współcześnie ludzie chętnie wyrzekają się wolności w imię na przykład bezpieczeństwa czy dobrobytu. Da się więc powiedzieć, że demokracja może być wprawdzie nieliberalna, ale liberalizm nie może być niedemokratyczny.
Stwórz mem, który będzie wyrażał twoje stanowisko odnośnie do postrzegania demokracji.
Słownik
(fr. héroïsme — bohaterstwo < gr. hḗrōs — bohater), zdolność dokonywania wielkich czynów przez bohaterów wyróżniających się wyjątkową świadomością swojej misji historycznej
brak podziału społeczeństwa ze względu na płeć, rasę czy pozycję społeczną
(gr. tyranía), model struktury społecznej, w której władca (król) używa władzy dla własnego pożytku, a nie dla dobra ogółu
zasady prawne określające organizację i sposób funkcjonowania państwa, społeczeństwa, instytucji publicznych itp.