Przeczytaj
Imperatywy
Z podobnym problemem, z jakim spotkaliśmy się w przypadku interrogatywówinterrogatywów, mamy do czynienia w przypadku imperatywówimperatywów, tj. wypowiedzi nakazujących. Z jednej strony wiele nakazów to tylko skrócona wersja stwierdzenia, a więc wypowiedzi prawdziwej lub fałszywej. Z drugiej jednak strony wiele stwierdzeń to w gruncie rzeczy zawoalowane imperatywy. Możemy więc i tutaj przedstawić analogiczny do poprzedniego wykres:
I tak z jednej strony biblijne „nie zabijaj” posiada klasyczną formę imperatywu, jednak wiemy przecież, że, przynajmniej w kontekście biblijnym, jest to wypowiedź w skróconej wersji wyrażająca stwierdzenie „zabijanie jest złe”. W potocznej komunikacji bywa często odwrotnie, kiedy rodzic komunikuje dziecku: „nie powinieneś przeklinać”, to w istocie w grzeczny sposób wyraża imperatyw „nie przeklinaj”. Podobnie, kiedy nauczyciel ogłasza: „nie powinno się spóźniać na lekcję”, to nie poddaje w ten sposób tezy pod dyskusję, ale wyraża imperatyw: „nie wolno spóźniać się na lekcję”.
Rozstrzygnięcie, czy mamy do czynienia z imperatywem, czy stwierdzeniem, w bardzo dużym stopniu zależy od kontekstu lub intencji mówiącego. Oto bowiem ten sam rodzic, kiedy jego pociecha nieco podrośnie, zapoznawszy się przy tym z aktualnymi poradnikami psychologicznymi, formułuje to samo zdanie, tj. „nie powinieneś przeklinać”, ale tym razem ma intencję zaproszenia syna do dyskusji o charakterze etycznym, gdzie wyjściowa teza brzmi: „przeklinanie jest złe”. W odpowiedzi na to, zrozumiawszy właściwie intencje rodzica, syn powinien poprosić o jakieś uzasadnienie tego poglądu.
Zatem podobnie jak pod pozorem pytania może skrywać się stwierdzenie (i na odwrót), tak pod pozorem imperatywu może skrywać się stwierdzenie (i na odwrót). Także w przypadku imperatywu, przed przyjęciem wypowiedzi należy się upewnić, czy mamy do czynienia ze stwierdzeniem, czy nie.
Zdanie w sensie gramatycznym | |||||||
Do każdej z podanych tu podkategorii podaj po dwa własne przykłady zdań. Która podkategoria sprawiła ci najwięcej kłopotu? Jak myślisz, dlaczego?
Słownik
(łac. imperativus – rozkazujący) inaczej zdanie rozkazujące albo nakazujące, czyli takie, które ma intencję przekazania jego adresatowi polecenia wykonania jakiejś czynności lub powściągnięcia się przed jej wykonaniem; za pomocą imperatywów formułujemy nakazy i zakazy
(łac. interrogātīvus, od łac. inter – między, rogare – pytać) inaczej zdanie pytające, czyli zdanie zawierające konkretne pytanie i zakończone znakiem zapytania
wypowiedź, która może być jednoznacznie uznana za prawdziwą albo fałszywą; równoważnik zdania również może być zdaniem w sensie logicznym