Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Stanisław Wyspiański – zamiast biogramu

Ignacy Fik Dwadzieścia lat literatury polskiej (1918–1939)

Nie trzeba zapominać, że największym futurystą u nas był Stanisław Wyspiański. Twórczość jego, analogicznie do działalności futurystów włoskich, cechuje ta sama opozycja przeciw uciskowi spatynowanej przeszłości, ten sam anarchistyczny bunt przeciw świętościom narodowym (poezja, mesjanizm, Wawel), paraliżującym bieżące życie, ta sama afirmacja biologicznego życia, podobna wreszcie gorączka twórcza, wyłamująca się z wszystkich określonych kształtów literackich. Temu przeciwstawiona jest apoteoza nieokreślonego bliżej czynu (…).

2 Źródło: Ignacy Fik, Dwadzieścia lat literatury polskiej (1918–1939), Kraków 1939, s. 44–45. Cytat za: Artur Hutnikiewicz, Upadek i odrodzenie Młodej Polski, „Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 1970/5.

Tym czynem miało być u Wyspiańskiego zmierzenie się z narodowymi mitami.

RojProv199gTR
Stanisław Wyspiański, Autoportret, 1898
Źródło: domena publiczna.

Weselnicy i zjawy: dwie kategorie gości weselnych

Uroczystość weselna w bronowickiej chacie, która stała się kanwą dramatu Stanisława Wyspiańskiego, zgromadziła przedstawicieli różnych warstw ówczesnego społeczeństwa polskiego. Część pierwowzorów postaci łatwo zidentyfikować, śledząc powiązania towarzyskie twórcy. Autor nie ukrywał, że zainspirowało go prawdziwe wydarzenie – wesele przyjaciela, poety Lucjana Rydla, przedstawionego w utworze pod postacią Pana Młodego. Część uczestników zabawy mogła się rozpoznać w  osobach dramatu – identyfikację ułatwiało wykorzystanie w sztuce prawdziwych imion niektórych z nich. Z tego względu I akt dramatu wpisuje się w założenia realizmu i przedstawia zapis do pewnego stopnia autentycznych rozmów.

Na wesele przybywają jednak także inni goście – to zjawy z przeszłości. Chociaż większość z nich ma swoje historyczne odpowiedniki, ich obecność w II akcie zaburza realistyczną konwencję pierwszej części dramatu. Objawiają się jako widma, a każde z nich reprezentuje inny narodowy mit zapisany w świadomości Polaków. Zostają wprowadzone do tekstu inaczej niż pozostałe postaci – mimo że można je powiązać z prawdziwymi osobami, występują przede wszystkim jako uosobienia fantastycznych idei, traum i lęków. W ten sposób do dramatu wkracza rzeczywistość symboliczna: postaci Stańczyka, Zawiszy Czarnego i Wernyhory symbolizują rozterki narodu, w którym nadal pozostają żywe idee reprezentowane przez postaci z przeszłości.

Zbiorowy sen Polaków

W II akcie dramatu Wyspiański wprowadza poetykę oniryzmuoniryzmoniryzmu. Wizje postaci fantastycznych przypominają marzenia senne, w których materializują się najgłębsze pragnienia, ale też skrywane lęki bohaterów sztuki. Korowód zjaw można odczytywać jako zbiorowy sen Polaków o ojczyźnie – niespójny, fragmentaryczny, niedokończony, podobnie jak zwyczajny sen człowieka. Jego treść znika po przebudzeniu – o poranku Gospodarz nie potrafi przypomnieć sobie nocnego widzenia.

Rj180F18x4XwB1
Jacek Malczewski, Błędne koło, 1895–1897

Do rzeczywistości marzeń sennych odwoływali się w swoich dziełach symboliścisymbolizmsymboliści. Twórcy tego kierunku sztuki interesowali się przeżyciami wewnętrznymi człowieka, tak zwanymi stanami duszy. Interesowały ich najgłębsze doświadczenia, niemożliwe do wysłowienia, które można wyrazić tylko za pomocą sugestywnego symbolusymbolsymbolu. Wyspiański wielokrotnie nawiązywał w swoich dziełach do poetyki symbolizmu – zarówno w dramatach, jak i w malarstwie. Do jego najważniejszych obrazów utrzymanych w tej stylistyce należą Chochoły – dzieło przedstawiające słomiane pałuby przypominające kształtem ludzkie sylwetki. Chochoł pojawi się później także w Weselu, jako zjawa otwierająca i zamykająca serię symbolicznych wizji.

R1cisnUCSJJnG1
Stanisław Kuczborski, Taniec Chochoła ze sztuki S. Wyspiańskiego „Wesele”, 1904
Źródło: domena publiczna.

Wizerunki legendarnych postaci

Wyspiański ukazał zjawy zgodnie z powszechnymi wyobrażeniami dotyczącymi ich wyglądu i charakteru. Nie zamierzał docierać do prawdy historycznej, lecz odwołał się do wizerunków utrwalonych w kulturze. Większość z nich namalował Jan Matejko, którego twórczość Wyspiański znał bardzo dobrze, będąc studentem kierowanej przez mistrza Szkoły Sztuk Pięknych. Reprodukcje dzieł Matejki są nawet wymienione w didaskaliach:

Stanisław Wyspiański Wesele

Dekoracja [fragment]

Około stołu proste drewniane stołki kuchenne z białego drzewa; przy tym na izbie biurko, zarzucone mnóstwem papierów; ponad biurkiem fotografia Matejkowskiego „Wernyhory” i litograficzne odbicie Matejkowskich „Racławic”.

1 Źródło: Stanisław Wyspiański, Wesele, oprac. J. Nowakowski, Wrocław 1981, s. 4–5.
R55ReaAu7pRlq1
Jan Matejko, Kościuszko pod Racławicami, 1888
Źródło: domena publiczna.

Dzieła Jana Matejki należały do najbardziej popularnych wizji historii Polski. Obierając za temat malarstwa wydarzenia chwalebne i zwycięskie, twórca niósł odbiorcom „pokrzepienie serc”. Utrwalanie narodowych mitów miało duże znaczenie dla kultywowania świadomości narodowej Polaków w czasach zaborów. Wyspiański postanowił jednak poddać te wyobrażenia weryfikacji, przedstawiając postaci historyczne na tle teraźniejszości. Zauważył, że skupienie rodaków na przeszłości może skutkować marazmem lub pozbawionym refleksji ślepym uwielbieniem dawnych bohaterów, a wspominanie tragicznych wydarzeń – wywołać strach przed tym, by historia znów się nie powtórzyła.

Słownik

oniryzm
oniryzm

(gr. óneiros – sen) – sposób przedstawienia rzeczywistości na wzór snu wykorzystywany w literaturze, sztukach plastycznych, muzyce. Oniryzm w swej programowej postaci, określanej mianem poetyki snu, nawiązuje do wizji sennych, przywidzeń, omamów wzrokowych. Posługuje się metodami i technikami artystycznymi właściwymi dla konstrukcji snu czy marzeń sennych. Literatura oniryczna wykorzystuje sen jako temat, motyw lub zasadę kompozycyjną

realizm 
realizm 

(fr. réalisme) – w literaturze prąd spopularyzowany w prozie II połowy XIX wieku, dążący do jak najwierniejszego odzwierciedlenia świata znanego czytelnikowi z codzienności. Realiści opisywali wydarzenia, bohaterów i ich egzystencję w sposób reprezentatywny dla przedstawianej w utworze grupy społecznej

Stańczycy
Stańczycy

ugrupowanie polityczne w Galicji Zachodniej, głównie ziemiaństwa i wyższych urzędników, powstałe w latach 60. XIX w.; nazwa pochodzi od pamfletu politycznego Teka Stańczyka (1869), skierowanego przeciwko fali demonstracji patriotycznych w czasie walki o autonomię i potępiającego konspirację; stańczycy zmierzali do rozszerzenia praw narodowych w Galicji przy zachowaniu lojalności wobec Austrii; dominowali w Kole Polskim w austriackiej Radzie Państwa; głosili swe idee w historiografii, krytyce literackiej i filozofii; organami prasowymi stronnictwa były czasopisma: „Czas”, „Przegląd Polski”

symbol
symbol

(gr. sýmbolon) – motyw lub zespół motywów występujących w dziele, który jest znakiem treści głęboko ukrytych, niejasnych i niejednoznacznych; symbol ma za zadanie kierować ku tym treściom myśl czytelnika. Wyrażają go słowa, gesty, obrazy, przedmioty rozpoznawalne tylko dla członków danej kultury i stale się zmieniające. Symbol jest znakiem językowym o wielu znaczeniach. Na przykład kolor czerwony symbolizuje miłość, ale w zależności od kontekstu, w którym występuje – może też oznaczać wstyd, zagrożenie, ogień piekielny

symbolizm
symbolizm

(gr. sýmbolon – symbol) – prąd artystyczny w literaturze, malarstwie i muzyce zapoczątkowany w drugiej połowie XIX wieku; dążył do wyrażenia za pomocą środków artystycznych ogólnoludzkich problemów psychologicznych i treści metafizycznych. W literaturze stał w opozycji do ideologii pozytywizmu. Symboliści podejmowali filozoficzne zagadnienia absolutu i nieskończoności, interesowali się stanami podświadomości, snu czy halucynacji, nawiązywali do motywów mitycznych. Podstawowymi środkami ekspresji symbolizmu stały się symbol i personifikacja. Odrębność języka symbolistów polegała na aluzyjności, wieloznaczności, muzycznym kształtowaniu wypowiedzi, podkreślaniu jej walorów brzmieniowych