Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat nowożytnej myśli politycznej, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Problemy i wyzwania

RdAOeq0DVUlLy
Eugène Delacroix, Wolność wiodąca lud na barykady
Źródło: Eugène Delacroix, Luwr, domena publiczna.
R1E32quatYj8r1
Strona tytułowa wydania Krytyki czystego rozumu Immanuela Kanta z 1781 r.
Źródło: Immanuel Kant, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przed nowożytną myślą polityczną stoją olbrzymie wyzwania. Wielu myślicieli wychodzi z założenia, że istniejący porządek społeczny jest niesprawiedliwy. Takie postawienie sprawy rodzi dwa podstawowe pytania, jedno teoretyczne: „Jaki porządek społeczny jest sprawiedliwy?”, drugie praktyczne: „Jak taki porządek zaprowadzić?”. Zdaniem wielu myślicieli, przeszkody uniemożliwiające zaprowadzenie idealnych stosunków społecznych leżą w naturze ludzkiej. Rewolucja Francuska miałaby stanowić tego najlepszy dowód: oto grupa ludzi chce jak najlepiej, dąży do równości, wolności i sprawiedliwości, a wprowadza skrajny terrorterrorterror i niesprawiedliwość. 
Alexis de Tocqueville argumentuje, że przyczyną tego stanu rzeczy jest jednak nie tyle natura ludzka, ile niemożność pogodzenia ze sobą ideałów równości i wolności. Trzeba wybrać: albo równość, albo wolność. Czy jest tak w istocie? Kolejny ważny problem dotyczy zależności stosunków społecznych od kultury i historii, czyli tradycji. Spór między konserwatystamikonserwatyzmkonserwatystamiliberałamiliberalizmliberałami to przede wszystkim spór o to, czy i jak wprowadzać zmiany społeczne. Część konserwatystów, jak Joseph de Maistre, uważa, że wszelka zmiana jest zła, inni, jak Edmund Burke, przekonują, że może pewne zmiany są pożądane, ale nie mogą one być radykalne i nagłe: w tradycji kryje się mądrość, która, co najwyżej, wymaga korekty, a nie odrzucenia w całości. Takie odrzucenie zawsze prowadzi do chaosu. Według innych jeszcze, Rewolucja Francuska dlatego właśnie poniosła porażkę, że nie była dość konsekwentna w budowaniu ładu społecznego od początku, że nie wykorzeniła z ludzi wpojonych im przez tradycję nawyków i przekonań. W szczególności tzw. socjaliści utopijnisocjalizm utopijnysocjaliści utopijni przedstawiali zupełnie inne niż dotychczas wizje życia społecznego.

bg‑azure

Dyskusje na ten temat rodziły szereg pytań: jak daleko sięga ludzka natura, a gdzie zaczyna się wpływ kultury? Jakie ingerencje w ludzkie obyczaje są możliwe i usprawiedliwione? Czy uwarunkowania kulturowe i historyczne można przezwyciężyć, czy też raczej jesteśmy „skazani na historię”? Jeżeli jednak bezwzględnie podlegamy tego rodzaju uwarunkowaniom, to czy ludzkość jest w stanie żyć bardziej sprawiedliwie i szczęśliwie, czy też pewna suma niesprawiedliwości i nieszczęścia, w tym wojen i dysproporcji ekonomicznych, jest nieunikniona?

R1QNzxNZMkITF1
Rysunek przedstawiający masakrę w Peterloo opublikowany przez Richarda Carlile, autor nieznany. Istnieje zasadnicza różnica między nowożytną myślą polityczną a myślą starożytną średniowieczną. Tkwi ona przede wszystkim w sposobie, w jaki starano się odpowiedzieć na powyższe pytania.
Źródło: Richard Carlile, Wikimedia Commons, domena publiczna.

W nowożytności zamiast szukać rozwiązania w moralnym ulepszeniu człowieka, jak to miało miejsce w minionych epokach, próbowano lepiej zrozumieć i wykorzystać niezmienne mechanizmy natury ludzkiej. Nikt chyba nie ujął tego lepiej niż Immanuel Kant:

1
Immanuel Kant Do wiecznego pokoju. Projekt filozoficzny

Problem zorganizowania państwa jest rozwiązywalny, mówiąc bez ogródek, nawet dla narodu diabłów (jeśli tylko posiadają one rozum) i wyrażałby się następująco: „W taki sposób zorganizować pewną liczbę istot rozumnych, które dla swojego przetrwania wspólnie potrzebują powszechnych praw, z których jednak każda w tajemnicy skłonna jest uchylać się od nich i tak zorganizować ustrój, ażeby, bez względu na przeciwieństwa ich prywatnych pobudek, te ostatnie na tyle były przez nich nawzajem powstrzymywane, że w publicznych stosunkach między nimi rezultat byłby taki, jak gdyby owych złych pobudek nie mieli oni w ogóle”. Problem taki jak ten musi być rozwiązywalny, bo nie chodzi tu o moralne ulepszenie człowieka, lecz o mechanizm natury, co do którego trzeba wiedzieć, w jaki sposób dałby się on zastosować w stosunku do ludzi, ażeby sprzeczność ich nieprzyjaznych skłonności tak [w obrębie] narodu skorygować, by sami oni zniewalali się nawzajem do podporządkowywania się pod przymuszające prawa i w ten sposób urzeczywistniali stan pokoju, w którym prawa mają moc.

imm Źródło: Immanuel Kant, Do wiecznego pokoju. Projekt filozoficzny, tłum. M. Żelazny, Toruń 1995, s. s. 74.

Można powiedzieć, że nowożytność jest pogodzona z tym, jaki jest człowiek. Myśliciele badają mechanizmy kierujące ludzkim zachowaniem, tak jak naukowcy badają prawa rządzące przyrodą. I podobnie jak naukowcy wykorzystują prawa przyrody do kolejnych wynalazków usprawniających ludzkie życie, tak myśliciele polityczni próbują wykorzystać wiedzę o prawach rządzących zachowaniem ludzkim do skonstruowania sprawiedliwego i pokojowego społeczeństwa.

Słownik

konserwatyzm
konserwatyzm

(łac. conservare – dążyć do zachowania, obrony, ocalenia) jeden z najważniejszych nurtów nowożytnej filozofii politycznej; powstał w XVIII w.; główne założenia tego nurtu były kształtowane i rozwijane w XIX w., a także w czasach współczesnych; rodzaj postawy przyjmowanej wobec rzeczywistości społeczno‑politycznej; postawa ta jest odbiciem założeń nurtu filozoficznego w praktyce

liberalizm
liberalizm

(łac. liberalis – wolnościowy) ideologia i kierunek polityczny głoszący, że wolność jednostki jest najwyższą wartością, podlega ograniczeniom tylko ze względu na wolność innych jednostek; rola państwa sprowadza się do prawnej ochrony wolności i regulowania relacji pomiędzy jednostkami

socjalizm utopijny
socjalizm utopijny

koncepcja przebudowy społecznej o charakterze utopii, oparta na marzeniach o idealnym społeczeństwie bezklasowym

terror
terror

(łac. terror, terrōris — strach, groza, przerażenie) działanie z zastosowaniem przemocy mające na celu zastraszenie drugiego człowieka