Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Więcej o państwie według Platona znajdziesz w poniższych lekcjach:

Platon

Dzieło Platona

Dziełem PlatonaPlatonPlatona jest system wiedzy filozoficznej. Systemowość oznacza tutaj uporządkowanie wiedzy w pewną całość, w której autor podjął wszystkie najważniejsze problemy konstytuujące ówczesne filozofowanie. System taki ma na ogół jakiś wątek główny, który organizuje całość i wyznacza kierunki podstawowych rozstrzygnięć. Według niektórych interpretatorów wątkiem takim w platonizmie była kwestia społeczna, czyli pytania o naturę i kształt życia zbiorowego. Czy ta teza jest słuszna – to kwestia do dzisiaj sporna, z pewnością jednak sprawy społeczne były w platonizmie bardzo ważne i ściśle związane ze wszystkimi pozostałymi treściami systemu.

R1ArvAxrk40N7
Akademia Platona, mozaika z Pompeii
Dlaczego Platon nie został politykiem?
Platon w młodości uznawał politykę za godne zajęcie i zamierzał zostać czynnym politykiem. Dlaczego tak się nie stało? Młodzieńczy zamiar Platona ustąpił z biegiem czasu przekonaniu, że naprawa państwa musi mieć mocny i specyficzny fundament, że nie wystarczą dobre chęci, by zostać politykiem. Biografowie i komentatorzy zgadzają się, że na zmianę platońskiego myślenia o polityce wpłynął proces i śmierć jego mistrza, Sokratesa. Z punktu widzenia Platona była to śmierć zadana sprawiedliwemu człowiekowi przez niesprawiedliwe państwo. Proces Sokratesa był w oczach jego ucznia dokonany na gruncie fałszywych oskarżeń i przez ludzi niewiedzących, czym jest sprawiedliwość, a więc w ogóle niedysponujących możliwością sprawiedliwego osądu. To prowokowało Platona do radykalnego odrzucenia ówczesnego kształtu życia publicznego i do szukania możliwości jego trwałej naprawy, co oznaczało po prostu szukanie warunków istnienia państwa sprawiedliwego.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dlaczego filozofia?

Jeżeli miało powstać państwo sprawiedliwe, to musiał je zbudować oraz nim zarządzać sprawiedliwy władca. Jeżeli władca miał być sprawiedliwy, to należało odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób człowiek w ogóle może stać się sprawiedliwy. Odpowiedź na to pytanie dał Platon właśnie w swojej filozofii.

Filozofii platońskiej właściwa była teza, że ludzkie poznanie może owocować ogólną i pewną wiedzą w zakresie rozumienia podstawowych cnót człowieka – umiarkowania, męstwa, mądrości i sprawiedliwości. Posiadanie wiedzy o cnotach jest z kolei warunkiem postępowania wedle nich. Człowiek sprawiedliwy to ten, który wie, czym jest sprawiedliwość, a zatem jest w stanie ją czynić, czyli między innymi rządzić państwem. Należyte sprawowanie władzy okazywało się możliwe jedynie w oparciu o pewną wiedzę, którą dysponują filozofowie, bowiem – jak to dobitnie artykułował Platon:

Platon List VII

od nieszczęść nie wyzwoli się wcześniej ród ludzki, zanim albo ludzie należycie i prawdziwie miłujący mądrość nie przyjdą do władzy, albo ci, którzy rządzą w państwach (…) nie umiłują istotnie mądrości.

1 Źródło: Platon, List VII, tłum. Maria Maykowska.

System filozoficzny a teoria społeczna

Przytoczona powyżej kwestia wiedzy, cnoty i władzy jest wielorako przedstawiana i uzasadniana w całym platońskim systemie filozoficznym, co wskazuje na istotne związki między teorią społeczną i pozostałymi częściami systemu wiedzy. Przykład: podstawowa dla teorii społecznej kwestia – możliwość posiadania przez rządzących wiedzy pewnej, znajduje uzasadnienie tak w metafizyce, jak i w epistemologii Platona. Związki między teorią społeczną i etyką są widoczne w tezie o jedności celu życia jednostki oraz celu państwa, związki między teorią społeczną i antropologią widać w budowaniu koncepcji ustrojów państwa przez analogię do rodzajów duszy człowieka. Rozpatrzymy bliżej dwa ostatnie problemy.

Cel i struktura państwa

RkT9IbqYZhaFY1
Drzeworyt z Norymbergi przedstawiający Platona.
Filozofia Platona żywa była także w średniowieczu.
Źródło: Wikimedia Commons , domena publiczna.

Zdaniem założyciela AkademiiAkademiaAkademii celem człowieka jest dobro i życie powinno być poświęcone osiąganiu dobra. Dobro pojmował Platon jako pierwszą zasadę, czyli nie sprowadzał go do jakichkolwiek empirycznych warunków życia. To raczej warunki życia powinny być tak organizowane, by człowiekowi nic nie przeszkadzało w dążeniu do dobra. Podobne zasady formułował Platon na rzecz państwa. Celem państwa, czyli celem życia zbiorowego, jest także transcendentnetranscendencjatranscendentne dobro, wewnętrzna zaś organizacja państwa powinna być bezwzględnie podporządkowana jego osiąganiu. Podstawowa analogia w ujmowaniu celu jednostki i państwa ma w systemie platońskim liczne konsekwencje. Strukturę państwa Platon wywodził ze struktury duszy. W tej ostatniej istnieją według niego trzy części, którym odpowiadały trzy podstawowe cnoty zapewniające właściwą miarę w korzystaniu z predyspozycji danej części duszy. Podobnie w państwie powinny istnieć jedynie trzy stany społeczne, którym powinny odpowiadać naturalne predyspozycje oraz miarkujące je cnoty. Państwo było więc całością złożoną z części funkcjonalnie różnych, ale niezmiennych i podporządkowanych całości. Można to przedstawić następująco:

RZZet9KJ7x6Un1
Ilustracja przedstawia tabelę. Składa się z czterech kolumn i czterech wierszy. W pierwszej kolumnie są części duszy, w drugiej części państwa (stany), w trzeciej naturalna właściwość (predyspozycja), a w czwartej cnoty. Pierwsze zestawienie. Część duszy: rozumna. Część państwa: władcy. Naturalna właściwość: rozumność. Cnota: Mądrość. Drugie zestawienie. Część duszy: wojownicza. Część państwa: strażnicy. Naturalna właściwość: emocjonalność (gniewliwość). Cnota: męstwo. Trzecie zestawienie. Część duszy: pożądliwa. Część państwa: wytwórcy. Naturalna właściwość: pożądanie dóbr materialnych i zmysłowych. Cnota: umiarkowanie. Wszystkie cnoty składają się na sprawiedliwość.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeżeli jednostka dysponuje wszystkimi trzema cnotami, to ma duszę harmonijną i dysponuje także czwartą – sprawiedliwością. Podobnie państwo – jeżeli stany społeczne dysponują właściwymi cnotami, to mamy do czynienia z państwem sprawiedliwym. W takim państwie władzę sprawują ci, którzy są mądrzy, a więc wiedzą, czym jest sprawiedliwość i mogą ją czynić. Cel – analogiczny dla jednostki i państwa, czyli dobro – może być rozpoznany i osiągnięty.

1

Ustroje państw

Analogia między duszą a państwem obejmuje również kwestię ustrojów państw. Musi istnieć tyle postaci charakterów ludzkich, ile jest postaci ustrojów państwowych (….), jeżeli jest pięć rodzajów państw, to i pięć będzie rodzajów struktury duchowej Indeks górny 111 Indeks górny koniec.

I właśnie pięć ustrojów Platon wymienia – arystokrację lub monarchię, timokrację, oligarchię, demokrację i tyranię. Platońskie opisy łączą obserwacje dotyczące ludzkich charakterów oraz społecznych porządków budowanych na charakterologicznych właściwościach mieszkańców państwa. Arystokracja lub monarchia to rządy sprawiedliwości i dobra, jako że rządzący mają dusze sprawiedliwe, natomiast pozostałe ustroje są zwyrodniałe i rodzą się wówczas, gdy w duszach brak harmonii wynikającej z dominacji rozumności.

RfsFTNEGEGVTF1
Współczesny portret Platona.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Timokracja to ustrój, w którym dominuje emocjonalność, rządzą ludzie ambitni, lecz kłótliwi, zaś społeczne hierarchie są budowane według umiejętności i zaszczytów wojskowych. Z kolei ustrój oligarchiczny powstaje, gdy w duszach rządzących bierze górę pożądanie dóbr materialnych, a państwo budowane jest według kryteriów majątkowych. Napięcia między bogatymi i biednymi w oligarchii prowadzą z kolei do buntów i powstania ustroju demokratycznego. W tym ustroju brak reguł, wszyscy są równi i wolni, stanowiska państwowe są obsadzane drogą losowania, a Platoński obraz demokracji przypomina raczej anarchię niż demokracje współczesne. Głównym zarzutem, jaki Platon formułuje wobec demokracji, jest nadmiar wolności. To on powoduje, że demokracja obraca się w dyktaturę (tyranię).

Platon Państwo

[...] Istotnie wszelki nadmiar lubi obracać się w swoje wielkie przeciwieństwo, jeżeli chodzi o pory roku i pogodę, o rośliny, o ciała, a nie mniej, jeśli idzie o ustroje państwowe.
[…]
Nadmierna wolność, zdaje się, że w nic innego się nie przemienia, tylko w nadmierną niewolę – i dla człowieka prywatnego, i dla państwa.

3 Źródło: Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, Kraków 2020, s. 436.

Ostatni ustrój, dyktatura, jest najgorszy z możliwych. W dyktaturze rządzi nierozumny kaprys władcy, nieufność i bezprawie.

R149hh5Q1F5i4
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Państwo doskonałe – Platońska utopiautopiautopia

Państwo doskonałe jest tworem mądrości. Człowiek mądry zna rozumną miarę wszystkich właściwości i skłonności duszy.

Platon Państwo

[Taki człowiek] będzie miał na oku (….) swój własny ustrój wewnętrzny i będzie się pilnował, żeby mu się tam coś we wnętrzu duszy nie przesunęło przez nadmiar majątku albo przez niedostatek, więc jak tylko potrafi, w tym duchu będzie sterował dochodami i wydatkami. A jeśli o zaszczyty chodzi, na to samo będzie patrzał, jedne przyjmie i będzie ich kosztował chętnie, jeżeli będzie uważał, że one go lepszym zrobią, a o których by przypuszczał, że popsują jego strukturę obecną, tych będzie unikał w życiu prywatnym i publicznym.

2 Źródło: Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, Kraków 2020, s. 490.

Analogicznie w państwie doskonałym wszystkie stany społeczne zajmują odpowiednie miejsce oraz działają pod kontrolą rozumnych reguł ustanawianych przez rządzących. Państwo uzyskuje harmonię. Platon opisuje zasady, które powinny obowiązywać w państwie idealnym. Głównym ich rysem jest konsekwentne podporządkowanie realizacji celu, którym – jak wiemy – jest dążenie do dobra.

Wychowanie

Jeżeli doskonałe państwo wymaga mądrego polityka, to musi istnieć sposób wyłaniania i kształtowania ludzi mądrych. Temu służy w Platońskim państwie proces wychowaniapaideiawychowania, w trakcie którego następuje odkrywanie naturalnych potencji jednostki, a zatem i jej miejsca w strukturze społecznej. Platon był przekonany, że każdy człowiek przynosi na świat określoną wiedzę i w gruncie rzeczy wychowanie (kształcenie) jest kierowanym przez przewodnika uświadamianiem sobie tej wiedzy. Wychowanie powinno się rozpoczynać od lat dziecięcych i obejmować wszystkie sfery życia – gimnastykę, obcowanie z dziełami sztuki, muzykę, umiejętności dowódcze, zarządcze oraz komponent najważniejszy – sztukę myślenia. Zwieńczeniem procesu wychowania było poznanie idei dobra, a także idei sprawiedliwości czy piękna. Tylko człowiek dobrze wychowany jest w stanie urzeczywistnić doskonałe państwo i kierować nim.

R16cHn0DKYkfT
Tylko człowiek dobrze wychowany jest w stanie urzeczywistnić doskonałe państwo i kierować nim.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Podsumowanie i recepcja

W platońskiej teorii widoczna jest niechęć do zmienności, dynamiki społecznej. Zmiana kojarzy się Platonowi na ogół z upadkiem i dlatego chciał on znaleźć gwarancję trwałego zachowania dobrego kształtu państwa. Znalazł ją w wiedzy, bowiem jeżeli wiedza jest niewzruszalna, to zasady, które formułuje się dzięki niej również. To rozwiązanie stało się przedmiotem dość radykalnej XX‑wiecznej krytyki platonizmu, której autorem był Karl Raimund PopperKarl Raimund Popper. Ten filozof przypisał Platonowi, zapewne nie bez wpływu dramatycznych wydarzeń związanych z totalitaryzmami XX wieku, wprowadzenie do kultury europejskiej rozwiązań totalitarnych. Argumentacja Poppera przywołuje szereg faktycznych pomysłów Platona: obecność przymusu, podporządkowanie państwu indywidualnych celów i sposobów życia, częściową likwidację własności prywatnej, państwową kontrolę prokreacji oraz wychowania itd., i przeciwstawia je wizji społeczeństwa liberalnego, zwanego przez Poppera społeczeństwem otwartym.

Karl Raimund Popper

Istota Platońskiej refleksji społecznej nie leży w szczegółowych rozwiązaniach, które rzeczywiście wydają się niezrozumiałe i okrutne, ale w rozumieniu roli filozoficznej refleksji. Chodzi o postulat regulowania wszystkich spraw państwa na gruncie wiedzy, której posiadaczem jest władca wyposażony w mądrość, polityk – filozof. Platon wprowadza tą drogą rozumienie polityki jako aktywności, która absolutnie nie powinna być kierowana jednostkową wolą lub interesem, powinna być natomiast oparta na wiedzy i dobru całości państwa. Dlatego od czasów Platona filozofia, z jednej strony, buduje różne modele dobrego społeczeństwa, z drugiej natomiast, krytycznie spogląda na każdą praktykę polityczną.

Czy sam Platon wierzył w możliwość wcielenia w życie swojej koncepcji? Problem jest sporny. Oddajmy głos samemu autorowi, który tak pisał o wymarzonym państwie:

Platon Państwo

Ono leży w kraju myśli, bo na ziemi, przypuszczam, że nigdzie go nie ma. – A może w niebie - dodałem - leży jego pierwowzór u stóp bogów; dla tego, który chce patrzeć, a patrząc urządzać samego siebie. A to nie stanowi żadnej różnicy, czy ono gdzieś już jest, czy dopiero będzie.

2 Źródło: Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, Kraków 2020, s. 490.

Słownik

Akademia
Akademia

(gr. Akademeja) szkoła filozoficzna założona przez Platona Ateńczyka, pierwsza w dziejach uczelnia, stanowiąca pierwowzór uniwersytetu; nazwa pochodzi od Apollina Akademosa, w którego gaju Akademia się mieściła

paideia
paideia

(gr. pais – dziecko) w starożytnej Grecji model wychowania dziecka, a w okresie klasycznym (od V w. p.n.e.) kształcenie ogólne, skierowane do wszystkich obywateli; paideia opierała się na ideale jedności wychowania fizycznego, politycznego oraz kulturalnego

transcendencja
transcendencja

(łac. transcendens – przekraczający) wieloznaczny termin filozoficzny, tutaj znaczy: istniejące poza światem dostępnym zmysłom

utopia
utopia

(gr. – nie, topos – miejsce) projekt dobrego społeczeństwa wcielającego w życie najistotniejsze wartości: dobro, sprawiedliwość, równość, wolność itp., artykułowany w różnych formach twórczości; projekty utopijne należy odróżniać od antyutopijnych; antyutopijne zawierają pesymistyczne wizje społeczeństwa oparte o negację projektów utopijnych; potocznie: coś nieosiągalnego, nierealizowalnego