Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O literaturze łagrowej

Przez lata cierpienia ludzi zmuszanych do niewolniczej pracy, choć były udziałem wielu, tylko sporadycznie stawały się przedmiotem zainteresowania pisarzy. W wieku XX sytuacja zmieniła się pod tym względem zasadniczo, co wynikło z faktu, że w państwach totalitarnych zesłano do obozów pracy tysiące ludzi kultury, artystów i pisarzy, czyli tych, którzy byli w stanie sugestywnie opowiedzieć o swoich doświadczeniach.

Łagry sowieckie początkowo nazywały się „obozami koncentracyjnymi”, od 1934 r. nazwa ta zaczęła ustępować jednak określeniu „obozy poprawy przez pracę”. To określenie odpowiadało sowieckiej tendencji do stosowania eufemizmów na oznaczenie wszystkiego, co rodzime. W sensie formalno‑prawnym należałoby postawić łagry obok hitlerowskich obozów karnych i określać je jako „obozy karne”.

R2uMRdLuY7w9u1
Polskie rodziny w trakcie deportacji na Syberię, 1941 rok
Źródło: domena publiczna.

To z doświadczeń obozowych wyrosła literatura łagrowa, leżąca na pograniczu literatury i historii, obejmująca utwory opowiadające o losach zesłańców w Związku Sowieckim, zwłaszcza tych więzionych w okresie stalinowskim z powodów politycznych. Sposób przedstawiania wydarzeń w dziełach jest pamiętnikarski i prezentuje emocjonalny stosunek do rekonstruowanej rzeczywistości w subiektywnym ujęciu.

Tym, co wyróżnia literaturę łagrową, nie są kwestie formalne, np. stylistyczne, ale tematyka i doświadczenie, które stoją u podstaw jej narodzin. Pisze o tym Marek Pąkciński:

Marek Pąkciński Literatura łagrowa i lagrowa – ku interdyscyplinarnej definicji gatunku

Kluczem do zdefiniowania na nowo literatury łagrowej i literackich świadectw dotyczących obozów koncentracyjnych byłaby zatem nie jakaś jej cecha formalna lub genologiczna, lecz sam jej główny temat: „człowiek zlagrowany” (termin ukuty przez Tadeusza Borowskiego w jego opowiadaniach o Auschwitzu), transformacja jego kompetencji poznawczych i zmiana jego psychiki wywołana przez te doświadczenia. Można zaryzykować twierdzenie, że tego typu literatura jest w głębokim sensie humanistyczna, ponieważ obszar jej zainteresowań obejmuje nie tylko sferę doświadczenia ludzkiego, ale również to, co wobec niej zewnętrzne, co zdawało się wcześniej niewyrażalne lub było poznawczym „skandalem”.

2 Źródło: Marek Pąkciński, Literatura łagrowa i lagrowa – ku interdyscyplinarnej definicji gatunku, „Napis” 2018, nr XXIV, s. 198.

Eugeniusz Czaplejewicz wyróżnia najważniejsze cechy poetyki literatury łagrowej, do których zalicza sposób ujęcia i przedstawienia rzeczywistości łagrowej, określony w znacznym stopniu przez strukturę kompozycyjną opartą na schemacie: aresztowanie, śledztwo, sąd, wywózka do łagrów, pobyt w łagrach przerywany etapami, zwolnienie i dalsze losy. Zaznacza również, że bohater tego typu utworów zazwyczaj jest tożsamy z autorem dzieła.

Sposób ujęcia tematu daje podstawy do podziału całości twórczości łagrowej na dwie grupy:

  1. utwory, które prezentują łagry jako jeden z elementów Wielkiego Mechanizmu - całościowo ujętego systemu totalitarnego, arcydziełem w tej grupie jest Archipelag GUŁ‑ag Aleksandra Sołżenicyna;

  2. wspomnienia łagrowe, skupione na szczegółowej obserwacji pojedynczych łagrów, np. Jercewo u Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego (Inny świat) bądź ich systemu opisanego zgodnie z trasą przebytych przez autora‑bohatera książki etapów – przykładem są tu łagry kołymskie w relacji Anatola Krakowieckiego.

Izabella Sariusz‑Skąpska zwraca zaś uwagę na to, że temat tej literatury decyduje o strukturze czasoprzestrzennej poszczególnych utworów, która sprowadza się do wrażenia, że nie istnieje nic poza rzeczywistością łagrową, nie ma żadnego „przed i po” jest „teraz”.

RILb1SCes1ywk
Antoni Czechow i Fiodor Dostojewski
Źródło: domena publiczna.

Początki i rozwój

Piśmiennictwo łagrowe rozwinęło się na szerszą skalę na początku lat 20. XX wieku i należało do nurtu oficjalnego pisarstwa, sławiącego osiągnięcia nowego ustroju. Samego istnienia łagrów bynajmniej nie ukrywano; przedstawiano je jako zakłady penitencjarne nowego typu, w których dokonuje się na wielką skalę resocjalizacja przez pracę.

R1B73bD7VoKsZ1
Wacław Sieroszewski, Stanisław Brzozowski i Andrzej Strug
Źródło: domena publiczna.

Do wielkich rosyjskich pisarzy, usiłujących powiedzieć prawdę o sowieckiej katordze i zsyłce, zaliczamy Borysa Pasternaka, Warłama Szałamowa czy Aleksandra Sołżenicyna, autora słynnej powieści Archipelag GUŁag (tytuł nawiązuje do nazwy Gławnoje Uprawlenije Łagierej - Głównego Zarządu Poprawczych Obozów Pracy; archipelag zaś jest metaforą łańcucha obozów, które rozciągały się na terenie Związku Sowieckiego niczym wyspy na morzu). Twórcy ci włożyli niemało wysiłku w obalenie utrwalonych schematów i przedstawienie prawdy na temat łagrowej rzeczywistości.

Twórcy polskiej literatury łagrowej musieli zaś przezwyciężać trudności związane z presją zakorzenionych w polskiej kulturze stereotypów, przesądzających o sposobie postrzegania Rosji i literackim opracowywaniu tematyki martyrologicznejmartyrologiamartyrologicznej.

RfpEepYJycClm1
Borys Pasternak, Warłam Szałamow i Aleksander Sołżenicyn
Źródło: domena publiczna.

Reprezentanci gatunku

Za najwybitniejsze osiągnięcie literatury łagrowej uważa się powszechnie Inny świat Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego. Jest to zapewne najszerzej znana w świecie relacja z sowieckich łagrów. W kolejnych rozdziałach jesteśmy przez autora wtajemniczani w rozmaite aspekty obozowej rzeczywistości: pracę, głód, rządy kryminalistów, sytuację kobiet, osobliwości obozowej obyczajowości seksualnej, kolejne fazy procesu wyniszczenia organizmu i utraty sił fizycznych.

Raa5aeGhMVjYU
Gustaw Herling Grudziński

Umiejętnie zestawiając epizody, Herling kreśli panoramę sowieckiego społeczeństwa, na którą i w późniejszych latach będzie się chętnie powoływał w swych rozważaniach o naturze ustroju komunistycznego. Zawsze na przykład będzie powtarzał, że prawdziwe nastroje ludności w totalitaryzmiesą zagadką. Wszak na początku wojny, gdy imperium Stalina zachwiało się pod naporem Niemiec, widział, jak ludzie radzieccy, zdawałoby się całkowicie już ujarzmieni i zindoktrynowani, niemal jawnie demonstrowali niechęć do systemu.
Źródło: domena publiczna.

Inny świat jest utworem bardzo wyrafinowanym pod względem stylistycznym. W odróżnieniu od innych autorów Herling nie czerpie z zasobów mowy potocznej i tylko wówczas, gdy jest to absolutnie niezbędne, sięga po gwarę łagrową. Posługuje się wyrafinowanym językiem literackim o skomplikowanej składni i bogatej metaforyce, wyraźnie ciążącej ku liryczności.

Bardzo charakterystyczny jest epizod z książką Dostojewskiego – właśnie Wspomnieniami z domu umarłych – którą ktoś w tajemnicy pożycza narratorowi. Ta lektura staje się dla niego wstrząsem, ponieważ uświadamia mu, że katorga, łagier są zjawiskami ponadczasowymi, nieomal pozbawia go nadziei i podsuwa myśl o samobójstwie.

Innym ważnym twórcą literatury łagrowej jest Aleksander Wat, który w momencie aresztowania we Lwowie w roku 1940 był już człowiekiem w pełni dojrzałym intelektualnie, mogącym się poszczycić dorobkiem pisarskim i przynajmniej środowiskowym rozgłosem.

Wśród książek wspomnieniowych na szczególną uwagę zasługuje monumentalny „pamiętnik mówiony” Mój wiek – zapis autobiograficznej opowieści, którą Wat snuł w obecności Czesława Miłosza. Swoistym suplementem do niego jest tom esejów Świat na haku i pod kluczem. W obu książkach tematyka sowiecka i reminiscencje z ZSRS zajmują poczesne miejsce, przy czym wątki osobiste – walka o połączenie z rodziną, także zesłaną, opieranie się naciskom władz, usiłujących zmusić Wata do przyjęcia sowieckiego obywatelstwa, starania o powrót do kraju – splatają się z wątkiem „sowietologicznym”. Dzieło Wata wydaje się niedokończone, sprawia wrażenie kolosalnych notatek do mającej dopiero powstać syntezy.

Autor literatury łagrowej

Marek Pąkciński przytacza słowa Warłama Szałamowa, pisarza i więźnia Gułagu, autora Opowiadań kołymskich:

Warłam Szałamow Nowa proza. Zapiski z lat siedemdziesiątych („Nowyj mir” 1989, nr 12, s. 3, wydała I. P. Sirotinskaja)

Po zaszłościach zostaje dokument, ale nie jest to zwykły dokument, lecz jak Opowiadania kołymskie dokument zaprawiony emocjami. Taka proza – to jedyna forma literatury, która może usatysfakcjonować czytelnika XX wieku.

Po wtóre, przedstawiłem tu ludzi w szczególnie ważnym i wyjątkowym, nieopisywanym dotąd stanie, zbliżonym do stanu spoza – człowieczeństwa […].

Moja proza przechowuje szczątki, jakie ocalały w człowieku. Czymże są te pozostałości? Czy leżą one na nieprzekraczalnej granicy, czy poza nią istnieje już tylko śmierć – duchowa i fizyczna? W tym sensie moje opowiadania można uznać za szkic […], ale nie taki, jak Zapiski z martwego domu, lecz eksponujący osobowość autora, zresztą w ogóle nie ma artysty bez osobowości, indywidualnego punktu widzenia. Opowiadania to moja dusza, mój punkt widzenia, własny, tzn. jednostkowy. Na tym jednostkowym punkcie widzenia trzyma się nie tylko literatura piękna. Nie ma pamiętników – są pamiętnikarze.

3 Źródło: Warłam Szałamow, Nowa proza. Zapiski z lat siedemdziesiątych („Nowyj mir” 1989, nr 12, s. 3, wydała I. P. Sirotinskaja), „Teksty Drugie” 2005, nr 9, s. 206.

Szałamow zwraca uwagę na emocjonalność swojej prozy łagrowej – można ją wskazać jako cechę tej literatury w ogóle. Kolejną, powiązaną z nią, jest ukazanie, a wręcz wyeksponowanie autora – z jego uczuciami, osobowością, indywidualnością.

¹

Słownik

GUŁag
GUŁag

ros. Gławnoje uprawlenije isprawitielno‑trudowych łagieriej, trudowych posielenij i miest zakluczenija, Główny Zarząd Poprawczych Obozów Pracy, Osiedli Pracy i Miejsc Uwięzienia – w ZSRR organ zarządzający 1934–56 obozami sowieckimi (łagrami); do 1946 wydział NKWD, następnie MSW ZSRR; GUŁag powstał po przejęciu przez NKWD kontroli nad więziennictwem w ZSRR

łagier
łagier

obozy sowieckie, właśc. poprawcze obozy pracy, pot. łagry, ros. isprawitielno‑trudowyje łagieria, miejsca więzienia, odosobnienia i jednocześnie ekonomicznej eksploatacji osób oraz grup społecznych i narodowych, organizowane przez władze sowieckiej Rosji i ZSRR

totalitaryzm
totalitaryzm

system rządów charakterystyczne dla XX‑wiecznych państw, w których ambicje modernizacyjne i mocarstwowe występowały obok rozczarowania demokracją; skrajna postać rządów autorytarnych uważana za odmianę tyranii, która zapewnia rządzącym możliwość sprawowania skutecznej kontroli społeczeństwa we wszystkich aspektach życia

martyrologia
martyrologia

cierpienie i męczeństwo narodu lub wyznawców jakiejś religii