Przeczytaj
Powstanie i nazwa Skamander
W wolnej już Warszawie 29 listopada 1918 roku młodzi poeci – Jan Lechoń, Antoni Słonimski i Julian Tuwim – spotkali się w kawiarni Pod Picadorem, gdzie po raz pierwszy zaprezentowali swoje wiersze zgromadzonej publiczności. Zasadniczo zmienił się adresat ówczesnej twórczości poetyckiej. Poezja miała wyjść na ulicę, do kawiarni i pełnić zupełnie nowe funkcje. Przede wszystkim uznano, że nie może ona powielać wzorców romantycznej poezji patriotycznej. Odzyskanie wolności należało świętować, poezja miała być zatem wyrazem radości życia i optymizmu. Grupa młodych twórców, do której dołączyli wkrótce Kazimierz Wierzyński i Jarosław Iwaszkiewicz, przyjęła nazwę od współtworzonego przez nich czasopisma „Skamander”. Jego tytuł oraz nazwa ugrupowania poetyckiego nawiązywały do nazwy rzeki opływającej Troję; stanowiły także aluzję do frazy z dramatu Akropolis Stanisława Wyspiańskiego: Skamander połyska, wiślaną świetlący się falą
. Te wyraźne nawiązania do kultury antycznej i modernizmumodernizmu świadczyły o tym, że skamandryci nie negowali tradycji, chcieli natomiast uwolnić literaturę i życie społeczne od sposobu myślenia odziedziczonego po czasach niewoli narodowej. Członkowie grupy spotykali się z gronem swoich przyjaciół artystów nie tylko w kawiarni Pod Picadorem, lecz także w Ziemiańskiej. Ze Skamandrem związane były towarzysko dwie damy polskiej poezji dwudziestolecia: Maria Pawlikowska‑Jasnorzewska i Kazimiera Iłłakowiczówna. W kręgu Skamandra pozostawał także Stanisław Baliński, poeta i dyplomata.
Programowa bezprogramowość
Skamandryci nie sformułowali wspólnego programu poetyckiego. Literaturoznawca Michał Głowiński określił ich mianem „grupy sytuacyjnej” – połączonej wspólnymi realiami życia literackiego i więzami przyjaźni, a nie doktryną artystyczną.
Słownik
(łac. vis vitalis – siła życiowa) – 1. energia życiowa; 2. koncepcja filozoficzna przyjmująca istnienie w organizmach niematerialnej siły życiowej
(gr. bíos – życie + lógos – nauka) – tłumaczenie indywidualnych i społecznych zachowań ludzi czynnikami biologicznymi
(fr. moderne — nowoczesność) – kierunek w literaturze i sztuce przełomu XIX i XX wieku eksponujący rolę indywidualizmu, symbolizmu i estetyzmu