Ustawa konstytucyjna z 1947 roku oraz Konstytucja PRL to ustawy zasadnicze reżimu komunistycznegoreżim komunistycznyreżimu komunistycznego, który funkcjonował w Polsce w latach 1944–1989. Oba akty prawne zostały uchwalone przez Sejm Ustawodawczy wyłoniony w pierwszych powojennych wyborach. Przeprowadzono je w warunkach terroru komunistycznych władz, a sam wynik został przez nie sfałszowany. W rezultacie o kształcie obu konstytucji decydowali komuniści oraz ich sojusznicy, nadzorowani przez władze ZSRS.

Mała konstytucja z 1947 roku

Ustawa konstytucyjna z 1947 roku została przyjęta jako dokument tymczasowy. Miała obowiązywać do momentu uchwalenia docelowej konstytucji państwa ludowego. Odwoływała się ona do podstawowych założeń konstytucji marcowej, a nawet pozostawiła w mocy niektóre jej przepisy. Formalnie utrzymano zatem demokrację, trójpodział władz oraz system rządów parlamentarnych.

Władza ustawodawcza miała należeć do Sejmu Ustawodawczego, którego kadencję ustalono na 5 lat. Do jego zadań należeć miało uchwalenie nowej konstytucji, przyjmowanie innych ustaw, kontrola nad rządem oraz określanie zasadniczego kierunku polityki państwa. Inaczej jednak niż na gruncie Konstytucji marcowej, parlament miał być jednoizbowy – konstytucja z 1947 roku nie przewidywała istnienia senatu.

R13ay2FvrA9Vw1
Bolesław Bierut, pierwszy przywódca Polski Ludowej.
Źródło: domena publiczna.

Organami władzy wykonawczej miały być: Prezydent Rzeczypospolitej oraz rząd, określony jako Rada Ministrów. Prezydenta miał wybierać Sejm Ustawodawczy na 7‑letnią kadencję, jego kompetencje zaś zostały wprost przeniesione z Konstytucji marcowej. Oznaczało to, że formalnie nie miał dużej władzy, a jego akty urzędowe wymagały kontrasygnatykontrasygnatakontrasygnaty premiera oraz odpowiedniego ministra.

Rada Ministrów miała być powoływana przez Prezydenta Rzeczypospolitej, ale odpowiedzialność politycznąodpowiedzialność politycznaodpowiedzialność polityczną ponosiła przed Sejmem Ustawodawczym. Ten ostatni mógł w każdej chwili zażądać ustąpienia zarówno całego rządu, jak i poszczególnych ministrów. Mała konstytucja przewidywała również możliwość udzielenia przez Sejm Ustawodawczy rządowi pełnomocnictw do wydawania dekretów z mocą ustawy – w przerwach między sesjami parlamentu.

Wymiar sprawiedliwości należał do sądów. I choć konstytucja z 1947 roku deklarowała niezawisłość sędziowską, nie określiła jednak ani struktury sądownictwa, ani gwarancji niezależności sądów. Sprawy te miała uregulować zwykła ustawa.

Mała konstytucja – poza rozwiązaniami wzorowanymi na Konstytucji marcowej – wprowadziła również pewną nowość. Był nią kolegialny organ nawiązujący do ustroju ZSRS – Rada Państwa. W jego skład miał wchodzić Prezydent Rzeczypospolitej, marszałek i wicemarszałkowie Sejmu Ustawodawczego oraz Prezes Najwyższej Izby Kontroli. Nominalnie Rada Państwa sprawowała władzę wykonawczą, uzyskała jednak również prawo zatwierdzania wydawanych przez rząd dekretów z mocą ustawy oraz sprawowała nadzór nad terenowymi organami władzy – radami narodowymi.

Ustawa konstytucyjna z 1947 roku została zastąpiona przez Konstytucję PRL.

Konstytucja PRL z 1952 roku

Konstytucja PRL była najważniejszym aktem prawnym w rządzonej przez komunistów Polsce. Została przyjęta 22 lipca 1952 roku i nadała państwu nową nazwę – Polska Rzeczpospolita Ludowa. W preambule odwoływała się do postępowych tradycji narodu polskiego oraz do idei wyzwoleńczych polskich mas pracujących. Definiowała Polskę jako państwo demokracji ludowej, w którym władza należy do ludu pracującego miast i wsi. Zgodnie z ideologią komunistyczną kierownicza rola w PRL miała należeć do klasy robotniczej – jako przodującej klasy społeczeństwa. Prawa nowego państwa zaś miały być wyrazem interesów i woli ludu pracującego.

Do praw, które Konstytucja PRL gwarantowała swoim obywatelom, należały w pierwszej kolejności prawa socjalneprawa socjalneprawa socjalne: prawo do pracy, do wypoczynku, do ochrony zdrowia, do ubezpieczenia społecznego, do nauki, do korzystania ze zdobyczy kultury. Ustawa zasadnicza deklarowała również prawa polityczne: wolność sumienia, druku, prawo do zgromadzeń i zrzeszania się. Została jednak ustalona granica tej ostatniej kategorii praw – ich praktykowanie nie mogło godzić w ustrój polityczny i społeczny albo w porządek prawny PRL. Konstytucja nie ustaliła wszakże żadnych bezstronnych procedur określania, kiedy korzystanie z praw narusza te regulacje. W rezultacie gwarantowane prawa stały się fikcyjne.

RBaz32LM4XrTO1
Godło Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Zastanów się, z czego wynika brak korony.
Źródło: domena publiczna.

Ustrój PRL opierał się na zasadzie jednolitości władzyjednolitość władzyjednolitości władzy, zrywając tym samym całkowicie z monteskiuszowską koncepcją równowagi różnych ośrodków rządzących. Najwyższa władza miała należeć do jednoizbowego Sejmu Ustawodawczego. Organ ten uzyskał prawo uchwalania ustaw oraz sprawowania kontroli nad działalnością innych organów władzy. Sejm miał być wybierany na 4‑letnią kadencję – w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich i w głosowaniu tajnym.

Sejm – na początku kadencji – wybierał Radę Państwa. Organ ten składał się z kilkunastu osób i sprawował najwyższą władzę w PRL w okresach między sesjami Sejmu Ustawodawczego.

Kolejnym organem władzy była Rada Ministrów (rząd). Rząd PRL – podobnie jak Rada Państwa – wybierany był przez sejm. Odpowiadał przed sejmem, gdy zaś ten nie obradował – przed Radą Państwa. Rada Ministrów została określona jako naczelny organ władzy wykonawczej.

Terenowymi organami władzy były – w świetle Konstytucji PRL – rady narodowe różnego szczebla (np. w gminach, powiatach czy województwach). Choć pochodziły one z wyborów lokalnych, nie miały charakteru organów samorządowych. Tworzyły bowiem hierarchiczną strukturę: rada narodowa podlegała kontroli rady narodowej wyższego stopnia. Na szczycie tej hierarchii znajdowała się Rada Państwa, sprawująca nadzór nad wszystkimi radami narodowymi, oraz Rada Ministrów, nadzorująca terenowe organy wykonawcze wyłaniane przez rady narodowe.

Charakterystyczną cechą Konstytucji PRL był bardzo skrótowy opis procedur związanych z funkcjonowaniem organów władzy. Twórcy ustawy zasadniczej z 1952 roku zakładali harmonijną współpracę wszystkich instytucji i wykluczali konflikty między nimi. Wynikało to z programowego odrzucenia przez nich politycznego i społecznego pluralizmu. Państwo ludowe miało realizować jednolitą wolę ludu pracującego, a gwarancją tej jednolitości w praktyce miała być Polska Zjednoczona Partia RobotniczaPolska Zjednoczona Partia Robotnicza (PZPR)Polska Zjednoczona Partia Robotnicza. PZPR była scentralizowaną organizacją, która kontrolowała w PRL zarówno ośrodki władzy każdego szczebla, jak i sam proces wyborczy. Czyniło to opisany w konstytucji ustrój iluzorycznym, gdyż realne decyzje zapadały nie w Sejmie Ustawodawczym, Radzie Państwa, rządzie czy radach narodowych, ale na szczytach rządzącej partii komunistycznej.

Zmiany Konstytucji PRL

Konstytucja PRL była 24 razy nowelizowana. W większości przypadków były to drobne zmiany, dotyczące najczęściej organizacji systemu władzy lokalnej. Do kompleksowej nowelizacji doszło w 1976 roku. Wpisano wówczas do konstytucji istotne deklaracje polityczne, wśród nich:

  • określenie PRL jako państwa socjalistycznego;

  • zapis, że przewodnią siłą polityczną społeczeństwa jest Polska Zjednoczona Partia Robotnicza;

  • deklarację przyjaźni i współpracy ze Związkiem Radzieckim i innymi państwami socjalistycznymi.

Kolejne ważne zmiany konstytucji zostały przeprowadzone w 1989 roku i wiązały się z demokratyzacją państwa. Zgodnie z porozumieniem zawartym przy Okrągłym Stole w kwietniu wpisano do konstytucji przepisy przywracające senat jako drugą izbę parlamentu oraz wprowadzające urząd Prezydenta PRL (wybieranego na 6 lat przez Sejm Ustawodawczy i senat, połączone w Zgromadzenie Narodowe). Prezydent miał zastąpić dotychczasową Radę Państwa.

Nowela grudniowa – przyjęta w ostatnich dniach 1989 roku – przekształcała w istocie ustrój Polski. Została zmieniona nazwa państwa (z „Polska Rzeczpospolita Ludowa” na „Rzeczpospolita Polska”), ustrój socjalistyczny zaś został zastąpiony demokratycznym państwem prawnym, gwarantującym polityczny pluralizm, demokrację oraz wolny rynek.

Przepisy konstytucji z 1952 roku sprzed wejścia w życie noweli grudniowej i po jej wejściu w życie w 1989 roku

R1bGwjDgvm0vC1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: [bold]Przepisy sprzed nowelizacji z grudnia 1989 roku[/] Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej LudowejElementy należące do kategorii [bold]Przepisy sprzed nowelizacji z grudnia 1989 roku[/] Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej LudowejNazwa kategorii: Polska Rzeczpospolita Ludowa jest państwem socjalistycznym. W Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej władza należy do ludu pracującego miast i wsi.Nazwa kategorii: Lud pracujący sprawuje władzę państwową przez swych przedstawicieli (…).Nazwa kategorii: Przewodnią siłą polityczną społeczeństwa w budowie socjalizmu jest Polska Zjednoczona Partia Robotnicza.Nazwa kategorii: Polska Rzeczpospolita Ludowa, opierając się na uspołecznionych środkach produkcji, wymiany, komunikacji i kredytu, rozwija życie gospodarcze i kulturalne kraju na podstawie narodowego planu gospodarczego. (…) Państwo posiada monopol handlu zagranicznego.Koniec elementów należących do kategorii [bold]Przepisy sprzed nowelizacji z grudnia 1989 roku[/] Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RjvhhOrdHibn81
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: [bold]Przepisy po nowelizacji z grudnia 1989 roku[/] Konstytucja Rzeczypospolitej PolskiejElementy należące do kategorii [bold]Przepisy po nowelizacji z grudnia 1989 roku[/] Konstytucja Rzeczypospolitej PolskiejNazwa kategorii: Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej.Nazwa kategorii: W Rzeczypospolitej Polskiej władza zwierzchnia należy do Narodu. Naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli.Nazwa kategorii: Partie polityczne zrzeszają na zasadach dobrowolności i równości obywateli Rzeczypospolitej Polskiej w celu wpływania metodami demokratycznymi na kształtowanie polityki państwa.Nazwa kategorii: Rzeczpospolita Polska gwarantuje swobodę działalności gospodarczej bez względu na formę własności; ograniczenie tej swobody może nastąpić jedynie w ustawie.Koniec elementów należących do kategorii [bold]Przepisy po nowelizacji z grudnia 1989 roku[/] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W 1992 roku przepisy konstytucji z 1952 roku dotyczące funkcjonowania organów państwa zostały zastąpione Małą konstytucją. Pozostałe artykuły obowiązywały do roku 1997, kiedy weszła w życie Konstytucja III Rzeczypospolitej.

Słownik

jednolitość władzy
jednolitość władzy

charakterystyczny dla nieliberalnych reżimów politycznych model rządzenia, w którym funkcjonujące w państwie organy władzy podporządkowane są jednemu, nadrzędnemu ośrodkowi (np. prezydentowi lub parlamentowi); jest ona przeciwieństwem liberalnej zasady podziału władzy

kontrasygnata
kontrasygnata

podpis premiera (lub innego członka rządu) pod aktem urzędowym prezydenta, niezbędny do wejścia tego aktu w życie

odpowiedzialność polityczna
odpowiedzialność polityczna

zasada rządów parlamentarnych, polegająca na tym, że rząd rozliczany jest ze swojej działalności politycznej przez parlament i musi ustąpić, gdy traci jego zaufanie

Polska Zjednoczona Partia Robotnicza (PZPR)
Polska Zjednoczona Partia Robotnicza (PZPR)

działająca w latach 1948–1990 partia polityczna, odwołująca się do ideologii komunistycznej i sprawująca do 1989 roku władzę w Polsce

prawa socjalne
prawa socjalne

prawa człowieka odnoszące się do bezpieczeństwa socjalnego i równości w wymiarze ekonomicznym (np. prawo do pracy, prawo do nauki czy prawo do ochrony zdrowia), propagowane głównie przez lewicowe partie polityczne, stojące na stanowisku, że państwo powinno te prawa gwarantować

reżim komunistyczny
reżim komunistyczny

system rządów oparty na monopolu lub hegemonii partii komunistycznej, którego cechami były: brak pluralizmu politycznego, wielopartyjnych wyborów oraz upaństwowiona gospodarka