Przeczytaj
Ćwiczenia
W powtórkowych lekcjach skupimy się na części poświęconej pytaniom. Odnoszą się one do wielu różnych materiałów źródłowych (nie tylko tekstów oraz ilustracji, ale również map, tabel czy wykresów itp.). Przede wszystkim musisz dokładnie zapoznać się z materiałami źródłowymi, ale także zwrócić uwagę na polecenia. Poniżej przybliżamy, jak rozumieć polecenia w zadaniach różnego typu:
Pamiętajcie, że odpowiedź musi odnosić się do źródła – błędem jest bazowanie wyłącznie na swojej wiedzy i zignorowanie podanego źródła. Chodzi bowiem o to, aby osoba odpowiadająca na pytanie umiejętnie połączyła analizę materiału źródłowego z własną wiedzą. Nie bójcie się korzystać z posiadanych informacji i zawsze odwołujcie się do podanych źródeł. Pamiętajcie również o tym, by wczytywać się w polecenia – czasem wiedza własna nie jest potrzebna, czasem tekst to tylko inspiracja, a innym razem należy połączyć wiedzę z interpretacją tekstu.
Wybrane zagadnienia funkcjonowania UE
Budżet UE
Budżet oparty jest na porozumieniu zawieranym między instytucjami Unii Europejskiej – Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską. Wykonaniem budżetu UE zajmuje się Komisja Europejska odpowiedzialna przed Parlamentem Europejskim. Od 1975 r. właśnie PE odgrywa decydującą rolę w procedurze uchwalania budżetu. Określa on kierunki polityki budżetowej, uchwala budżet, kontroluje jego wykonanie oraz udziela Komisji absolutorium z jego wykonania.
Budżet roczny wchodzi w skład długoterminowego planu wydatku – tzw. ram finansowych. Są one ustalane na siedem lat. Rok budżetowy trwa od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku. Przewodniczący Parlamentu Europejskiego ogłasza uchwalenie budżetu i podpisuje go, a następnie zostaje on opublikowany w „Dzienniku Urzędowym”„Dzienniku Urzędowym”.
Prawo traktatowe zakazuje deficytu w budżecie UE – wszystkie wydatki muszą być pokrywane z dochodów.
Procedura uchwalania budżetu po wejściu w życie traktatu lizbońskiego
Traktat lizboński wprowadził kluczowe zmiany w procedurze uchwalania budżetu. Zniósł podział wydatków na obligatoryjne (obowiązkowe) i nieobligatoryjne (nieobowiązkowe):
wydatki obligatoryjne – wynikały z postanowień traktatowych bądź z umów międzynarodowych; ostateczny głos w ich kwestii miała Rada UE;
wydatki nieobligatoryjne – wszystkie pozostałe wydatki (m.in. wydatki z funduszy strukturalnych na badania, technologie); to w uchwalaniu tej części budżetu Parlament miał większe uprawnienia, jednak obecnie Parlament ma taki sam wpływ na wszystkie wydatki, co Rada UE.
Procedura uchwalania budżetu jest zbliżona do procedury prawodawczej w Unii Europejskiej – traktat lizbońskitraktat lizboński wprowadza w obu przypadkach możliwość powołania komitetu pojednawczego (zob. pkt 4 poniżej).
Dochody UE
Na podstawie wpłacanych składek można w przybliżeniu określić zamożność państw w stosunku do innych państw członkowskich. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre z państw korzystają ze zniżek podczas obliczania swoich składek (dzieje się tak w przypadku Niderlandów, Austrii i Szwecji).
Obecnie większość państw otrzymuje z budżetu UE więcej środków, niż wpłaca. Wynika to z tego, że proporcjonalnie więcej otrzymują państwa mniej zamożne niż te bogatsze.
Wydatki UE
Rodzaje zobowiązań | Środki na pokrycie zobowiązań – budżet 2008 (w milionach euro, według cen bieżących) | Rama finansowa 2007–2013 |
---|---|---|
Trwały wzrost | 57 653 | 436 770 |
Zarządzanie zasobami naturalnymi i ich ochrona | 59 193 | 413 061 |
Obywatelstwo, wolność, bezpieczeństwo i sprawiedliwość | 1 362 | 12 216 |
UE jako partner na arenie międzynarodowej | 7 002 | 55 935 |
Administracja | 7 380 | 55 925 |
Wyrównania | 207 | 862* |
Razem | 132 797 | 974 769 |
* Dane dotyczące lat 2007–2009
Indeks górny Źródło:Źródło: Indeks górny Budżet ogólny Unii Europejskiej na rok finansowy 2010, Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, Luksemburg 2010 r. Indeks górny koniecBudżet ogólny Unii Europejskiej na rok finansowy 2010, Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, Luksemburg 2010 r.
Nowa perspektywa finansowa na lata 2014–2020 (w mld €)
Wieloletnie ramy finansowe w zobowiązaniach (w cenach 2011 r.) | 2014 | 2015 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Ogółem 2014–2020 |
1. Inteligentny wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu | 60283 | 61725 | 64238 | 65528 | 67214 | 69004 | 450763 |
w tym 1b: spójność społeczna, gospodarcza i terytorialna | 44678 | 45404 | 46545 | 47038 | 47514 | 47925 | 325149 |
2. Trwały wzrost gospodarczy: zasoby naturalne | 55883 | 55060 | 53448 | 52466 | 51503 | 50558 | 373179 |
w tym wydatki związane z rynkiem i płatności bezpośrednie | 41585 | 40989 | 39837 | 39079 | 38335 | 37605 | 277851 |
3. Bezpieczeństwo i obywatelstwo | 2053 | 2075 | 2232 | 2312 | 2391 | 2469 | 15686 |
4. Globalny wymiar Europy | 7854 | 8083 | 8375 | 8553 | 8764 | 8794 | 58704 |
5. Administracja | 8218 | 8385 | 8807 | 9007 | 9206 | 9417 | 61629 |
W tym wydatki administracyjne instytucji | 6649 | 6791 | 7110 | 7278 | 7425 | 7590 | 49798 |
6. Wyrównania | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 27 |
Źródło: Budżet Unii Europejskiej, dostępny w internecie: gov.pl [dostęp 6.04.2020 r.].
Skąd pochodziły pieniądze w 2014 r.?
Budżet na lata 2021–2027
Rozporządzenie w tej sprawie przewiduje budżet dla 27 krajów UE w wysokości 1074,3 mld euro w cenach z 2018 r. Dodając do tego Fundusz Odbudowy w wysokości 750 mld euro (Komisja Europejska zostanie upoważniona do pożyczenia takich pieniędzy w cenach z 2018 r. na rynkach kapitałowych w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID‑19), będzie to razem 1,8 bln euro.
Planowane wydatki
Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa | 143,4 mld euro |
Spójność, odporność i wartości | 1099,7 mld euro |
zasoby naturalne i środowisko | 373,9 mld euro |
migracje i zarządzanie granicami | 22,7 mld euro |
bezpieczeństwo i obrona | 13,2 mld euro |
sąsiedztwo i świat | 98,4 mld euro |
europejska administracja publiczna | 73,1 mld euro |
Słownik
specjalny rodzaj publikacji, służący do urzędowego ogłaszania aktów normatywnych i innych aktów prawnych, które w myśl ustawy muszą być ogłaszane w taki sposób; wydawany jest przez Urząd Oficjalnych Publikacji w Luksemburgu
umowa międzynarodowa zakładająca m.in. reformę instytucji Unii Europejskiej